شیراز

جاهای دیدنی شیراز؛ ازتاریخی تا عاشقانه!

جاهای دیدنی شیراز

با هر سلیقه‌ای که باشید؛ اگر به شیراز بیایید ناراضی برنمی‌گردید. شیراز شهری است که در آن می‌توان در تاریخ سفر کرد. پا به دنیای ادبیات گذاشت، در باغ‌هایش قدم زد و از طبیعت بی نظیرش لذت برد. در این مقاله ما می‌خواهیم شما را با جاهای دیدنی شیراز آشنا کنیم. با نگاهی دیگر ببینیمش و نکاتی که می‌شود با آن‌ها سفری جذاب‌تر و لذت بخش‌تر به آن داشت را از قبیل: قیمت ورودیه جاهای شیراز، نزدیک‌ترین هتل‌ها، ساعات ورود و خروج و… با هم مرور کنیم. اگر قصد دارید شیراز را راحت و بی‌دردسر بگردید و از وقت و بودجه‌تان بیشترین لذت را ببرید؛ در ادامه همراه مجله‌ سه‌کلیک باشید.

کنار شاعران شیراز؛ راه رفتن در میان غزل ها

شیراز از سالیان دور شهر شعر و راز بوده است و این شهر شعرای بسیاری را به ادبیات ایران هدیه کرده است. شعرایی که در شیراز عاشقی کرده‌اند و در شیراز زیبا آرام گرفته‌ و تبدیل به یکی از جاهای دیدنی شیراز شده‌اند. کمتر کسی است که در شیراز سراغی از آن‌ها نگیرد و به زیارت‌شان نرود. شعرایی نام آشنا که هر کدام‌شان برای‌مان میراثی غنی از واژه‌ها به جا گذاشته‌اند.

سعدیه؛ خلوتی با سعدی

جاهای شاعرانه شیراز

سعدی شیرازی، شاعر شیرین سخن ایرانی در قرن هفتم می‌زیست. شخصی که او را استاد سخن نیز می‌دانند. شاعری که بیشتر عمرش در شیراز گذشت اما سفرهای بسیاری هم کرد تا به قول خودش از خامی بیرون بیاید؛ بسیار سفر باید تا پخته شود خامی…

دوران زندگانی‌ سعدی مصادف بود با حضور و فرمانروایی اتابکان در فارس و یورش سهمگین مغول‌ها که منجر به سقوط حکومت‌های مقتدری همچون خوارزمشاهیان و عباسیان شد. حمله‌ای که البته به خود شیراز آسیب چندانی نرساند اما اثر خودش را بر مردمانش گذاشت و بسیاری همچون سعدی را به سفر فرستاد. آن هم در زمانی که تصوف غالب بر ایران و اطرافش بود. اتفاقی که ادبیات فارسی را نیز تحت تأثیر خودش قرار داد.

در نهایت سعدی که به بغداد رفته‌ بود تا به تحصیل بپردازد، با رسیدن مغول‌ها به عراق به شیراز برگشت و ماند تا آثار درخشانش را ثبت و حضورش را از ما، مردمان ایران امروز دریغ نکند. سعدی در اواخر قرن هفتم در شیراز در گذشت و در مکانی که امروز به سعدیه معروف است و یکی از جاهای دیدنی شیراز است به خاک سپرده شد تا آرامگاهش مقصد عاشقان ادبیات و فرهنگ ایران زمین شود.

سعدیه کجاست؟

سعدیه در خیابان بوستان و در جوار باغ دلگشا قرار دارد. دلگشا، باغی زیبا و بکر است که سعدی هم در زمان حیات اوقات بسیاری را در آنجا می‌گذراند. می‌گویند سعدی را به وصیت خودش در آنجا دفن کرده‌اند. جایی که برخی منابع آن را حد شیراز در آن روزگار و یا گازرگاه نامیده‌اند.

جالب است بدانید که این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بوده است و در اواخر عمرش بیشتر آنجا زندگی می‌کرده است. از آنجا که سعدی در روزگار خودش هم آدم معروفی بوده، در همان زمان مقبره‌ای برای آرامگاهش ساخته‌اند. بنا به روایتی، مردم در آن زمان پیش از زیارت سعدی، لباس‌های خود را در حوض‌های مرمری اطراف مقبره می‌شستند تا پاکیزه به درگاه او روند و اعتقاد داشتند این کار شفا بخش است.

البته همیشه هم این‌گونه نبوده که سعدی مورد احترام حاکمین باشد. مقبره‌ی او توسط یعقوب ذوالقدر در قرن دهم ویران شد! بنایی که بعدتر توسط کریم خان زند حیاتی مجدد پیدا کرد. اما دوباره و این بار در زمان قاجار دوباره ویران شد. آن هم به دلیل اهل تسنن بودن‌ سعدی!

این اقدام باعث شد بعدتر اشعاری که سعدی در مدح پیامبر سروده بود را دورادور قبر او بنویسند تا بتوانند مقبره‌ای برایش بسازند. اما بنایی که امروزه ما به عنوان مقبره سعدی و یکی از جاهای دیدنی شیراز می‌شناسیم؛ توسط مهندس محسن فروغی، معمار مدرنیست ایرانی و با الهام از معماری سنتی ایران ساخته شده است. بنایی که شما برای دیدار با آن می توانید از ساعت 8:30 تا 22 به سعدیه بروید.

 قیمت ورودی سعدیه چقدر است؟ 

بهای بلیط برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است. اگر بخواهید بیشتر به سعدی شیرین سخن سر بزنید، باید نزدیک‌ترین هتل به سعدیه را برای اقامت انتخاب کنید. نزدیک‌ترین هتل به آن هتلی به نام هتل جهانگردی است. این هتل سه ستاره در ابتدای بلوار ابونصر واقع است و تا سعدیه حدود 7 دقیقه فاصله دارد. اما اگر بخواهید فاصله سعدیه تا مرکز شهر  را هم بدانید تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید، باید بگویم از سعدیه تا مرکز شهر چیزی در حدود 20 دقیقه راه است.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که در سعدیه هستید:

اگر در شب چهارشنبه سوری در سعدیه هستید؛ حتما به حوض سکه سعدیه بروید. زیرا این یکی از اعتقادات شیرازیاست! آن ها معتقدند که این حوضچه از آب قنات مقدس سرچشمه میگیرد و شستشو در این شب، بسیار خوب است!

در نزدیکی های سعدیه؛ باغ دلگشا است که می توانید به آن جا رفته و فالوده های خوشمزه‌ای را نوش جان کنید.

حافظیه؛ بهشتی در شیراز

زیباترین جاهای دیدنی شیراز

حافظیه یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که نامش را از شاعر بزرگ خفته در درونش، وام گرفته است. حافظ از شعرای قرن هشتم هجری بوده است و برعکس سعدی تمام عمرش را در شیراز مانده و هوای دیگری را تنفس نکرده است. روایت است که حافظ در نوجوانی شاگرد نانوا بوده است و در همان دوران شروع به حفظ کردن قرآن کرده و آرام آرام با نوشتن و نسخه برداری از اشعار دیگر شاعران به شعر روی آورده و نهایتا، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران شده است.

پس از درگذشت حافظ، او را در باغی که به باغ مصلی معروف بوده و به نوعی محل گشت و گذار حافظ به حساب می‌آمده، به خاک سپرده‌اند. جایی که امروزه به آن حافظیه می‌گویند. بنای مقبره حافظ بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. از شاه عباس و نادر شاه تا کریم خان زند، که بیشترین و اساسی‌ترین کار را بر روی آن انجام داده است. دوران کریم‌خان زند دوران تحولات بنیادین در شیراز است و این امر در بنای مقبره شعرا نیز مشهود است. ولی حافظیه‌ای که امروزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز می‌شناسیم توسط آندره گدار طراحی شده است.

حافظیه کجاست؟

حافظیه که در قدیم مجموعه قبرستانی در شیراز بوده، امروز در حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه و رو به روی ورزشگاه حافظیه واقع گشته است. قیمت ورودی حافظیه برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است.

اگر تمایل داشته باشید تا بیشتر در حافظیه قدم زده و از فضایش لذت ببرید؛ بهتر است نزدیک‌ترین هتل به حافظیه را برای اقامت انتخاب کنید. هتل بزرگ شیراز نزدیک‌ترین هتل به حافظیه است. این هتل 5 ستاره در فاصله تقریبا 4 دقیقه‌ای تا آرامگاه حافظ قرار دارد. اما اگر دنبال هتلی که کمی ارزان‌تر باشد نیز هستید، می‌توانید هتل پرسپولیس که در حدفاصل چهارراه حافظیه و چهارراه قائم قرار گرفته را انتخاب کنید تا پس از 5 دقیقه پیاده‌روی به دیدار حافظ بروید.  اگر برای‌تان جالب است که بدانید از حافظیه تا مرکز شهر چقدر فاصله است، باید بگویم چیزی در حدود 10 دقیقه! اما برای خوردن غذا پس از زیارت حافظ در اطراف حافظیه کار سختی نخواهید داشت. چرا که رستوران‌ها و فست فودهای بسیاری در این منطقه هستند که از بهترین‌های آن‌ها می‌توان به مجموعه پذیرایی خیام، عطاویچ، کبابی لوزی و… اشاره کرد.

فاصله حافظیه تا سعدیه چقدر است؟

نزدیک 4 کیلومتر فاصله این دو شاعر شیرازی از یکدیگر است!

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که در حافظیه هستید:

حافظیه 8 ستون دارد که سمبل 8 در بهشت است! بنابراین زمانی که به این جا پا می گذارید، وارد بهشت زمینی شیراز شده اید. پیشنهاد ما سه کلیکی ها به شما این است که به دنبال پاسخ معماهای ذهنیتان از حضرت حافظ باشید. همچنین حافظیه در شب پیشنهادی است که به سختی می توان آن را رد کرد.

آرامگاه خواجوی کرمانی در جوار دروازه قرآن

شاید برای‌تان جالب باشد که خواجوی کرمانی یکی از شعرایی است که غزل‌های حافظ را در راستای غزلیات او می‌دانند. این شاعر قرن هشتمی همانطور که از اسمش پیداست زاده کرمان است. اما پس از گشت و گذار در بسیاری از نقاط ایران و اطرافش به شیراز آمده و در آنجا درگذشته است. اما آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست؟ آرامگاه خواجوی کرمانی در کنار یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز قرار دارد که این امر موجب شده تا آرامگاه این شاعر بزرگ کشورمان کمی مهجور واقع شود.

 آرامگاه خواجوی کرمانی در شمالی‌ترین نقطه و به نوعی ورودی آن و مشرف به دروازه قرآن که یکی از جاهای دیدنی شیراز است، واقع شده است. آرامگاهی که از کنارش چشمه معروف رکن‌آباد می‌گذرد تا به جذابیتش بیفزاید. متأسفانه بنای خاصی برای خواجوی کرمانی نساخته‌اند و تنها یک قطعه سنگ در محوطه‌ای بدون سقف، سهمش از فضای شیراز بوده است.

 

ساعت بازدیدآرامگاه خواجوی کرمانی

این آرامگاه ورودی ندارد و شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز به آن سر بزنید. اما نزدیک‌ترین هتل به دروازه قرآن که آرامگاه خواجوی کرمانی نیز در همانجاست، باز هم هتل بزرگ شیراز است که در همان مکان واقع شده و شما می‌توانید از پنجره‌هایش دروازه قرآن را ببینید! هتل‌های دیگری همچون رویال، اطلس و پرسپولیس نیز در حوالی این منطقه قرار دارند که فاصله‌شان با آرامگاه خواجوی کرمانی زیر 5 دقیقه است.جالب است بدانید دروازه قرآن با اینکه در شمال شرقی شیراز قرار دارد؛ اما بخاطر نزدیکی به اماکن تاریخی، مرکز شهر شیراز است.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که در نزد آرامگاه خواجوی کرمانی هستید:

پس از بازدید از این منطقه جذاب با غارهای سه گانه، وقت نوش جان کردن یک وعده غذایی دلنشین است! پیشنهاد ما مجموعه شاندیز است که نزدیک‌ترین رستوران به دروازه قرآن محسوب می‌شود. حتما شما هم با نام شاندیز آشنا هستید. این رستوران نیز یکی دیگر از شعب شاندیز است که با غذاهایی بسیار باکیفیت، در منطقه‌ای مشرف به دروازه قرآن، انتظارتان را می‌کشد.

بناهای تاریخی؛ دلیل اصلی سفر به شیراز

 برای بسیاری، تاریخ فقط فهرستی از حقایق و نام هاست و بدیهی است که واقعاً کسل کننده باشد. اما اگر واقعاً به تاریخ دقت کنید، در مورد انسان‌های واقعی می‌آموزید که درست مثل ما بودند! بنابراین اینکه بتوانیم به کسانی که صدها یا هزاران سال پیش در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی می کرده است وصل شویم، شگفت انگیز است.

تخت جمشید؛ بنایی که از آتش هم گذشته است!

تخت جمشید؛ جاهای دیدنی شیراز

وقتی اسکندر می‌خواست طومار  بزرگ‌ترین امپراتوری تاریخ را در هم بپیچد. اولین کارش پس از فتح ایران، به آتش کشیدن تخت جمشید یا به قول خودشان پرسپولیس بود. چون به شکوه پرسپولیس آگاه بود و می‌دانست بناهای به جا مانده از یک امپراتوری بزرگ در گذر تاریخ چه کارها که نمی‌کنند.ولی خب درست است که پس از حمله وحشیانه‌اش آسیب‌های جدی به تخت جمشید وارد کرد اما نتوانست مانع بقاء و به امروز رسیدن این بنای تاریخی که حال یکی از جاهای دیدنی شیراز است، بشود. اتفاقی که در آن خود زمین و طبیعت نیز نقش بسزایی داشته‌ و سالیان سال آن را در دل خودش پنهان کرده است. چون دلش نیامده مردم روزگاران بعد، از دیدن آن محروم شوند.

تخت جمشید در کجاست؟

سؤالی که ممکن است پس از ورود به شیراز برای شما پیش بیاید. چرا که این بنای تاریخی در خود شیراز نیست و هخامنشیان آن را در دل کوه آفریده‌اند تا بر شکوهش بیفزایند و اگر حال شما بخواهید آن را زیارت کنید؛ باید کمی از شیراز خارج شوید.

 تخت جمشید، این بنای باشکوه و باوقار، در شمال شهرستان مرودشت در فاصله حدودا 51 کیلومتری تا مرکز شهر شیراز واقع شده است. یکی از جاهای دیدنی شیراز‌ که ما را به دل تاریخ می‌برد. این بنای تاریخی را نماد هویت ایران‌ زمین می‌دانند. با وجود اینکه گذر زمان کمی با او نامهربانی کرده اما همچنان باشکوه و استوار ایستاده و هر سال بسیاری از گردشگران را از سراسر جهان به خودش جذب می‌کند. همچون دیگر دیدنی‌های شیراز، شاعرانه است. شعری است که بجای واژه با خشت و آجر ساخته شده تا با ما از گذشته، از تاریخ پرفروغ‌مان بگوید.

اطلاعات تخت جمشید

بهای بلیط ورودی به تخت جمشید برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است. برای تماشایش می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 19 در نیمه اول سال و از 8 صبح تا 17:30 در نیمه دوم سال به مرودشت بروید.

 از آنجا که حتما دل‌تان برای این بنا تنگ خواهد شد شاید بد نباشد سری به هتل‌های نزدیک به این بنای تاریخی بزنیم تا برای دوباره دیدنش مجبور نباشید از شیراز به آن برگردید. تنها مجموعه مناسب در مرودشت، مجتمع جهانگردی تخت جمشید مرودشت است که با این بنا حدود 7 دقیقه با ماشین فاصله دارد. هتلی که 22 ویلا و اتاق دارد و جزو هتل‌های سه ستاره محسوب می‌شود. این هتل در فضایی سرسبز واقع است و می‌تواند تجربه شما از دیدار با تخت جمشید را چند برابر کند. همچنین از بهترین رستوران‌های نزدیک به تخت جمشید که حتما پیشنهاد می شود تا پس از یک گردش مفصل به آن سری بزنید، رستوران پارسیان تخت جمشید است که در جاده اختصاصی مرودشت به تخت جمشید و درکنار پاسگاه تخت جمشید قرار دارد و انواع غذاهای ایرانی در آن سرو می‌شوند.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به تخت جمشید می روید:

اگر بلیط هواپیما شیراز را تهیه کرده اید و به صورت انفرادی می خواهید از این آثار دیدن کنید؛ نقش رستم، نقش رجب و شهر استخر را بعد از تماشای شکوه تخت جمشید، از قلم نیاندازید.

پاسارگاد شیراز ؛ مجموعه‌ای از دل تاریخ

پاسارگاد؛ جاهای دیدنی شیراز

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد یکی از قدیمی‌ترین و درخشان‌ترین آثار به جا مانده از بناهای تاریخی در ایران است. این مجموعه یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که باید برای دیدارش از شهر شیراز فاصله بگیرید، فاصله‌ای که تا مرکز شهر حدود 120 کیلومتر می‌شود.

 پاسارگاد شیراز را بیشتر با آرامگاه کوروش بزرگ می‌شناسند. اما باید بدانید پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار تاریخی است که البته از برخی‌شان تنها قسمتی کوچک باقی مانده است. بد نیست بدانید پاسارگاد به معنای نیکان روزگار است و ریشه‌اش به همان واژه پارس بازمی‌گردد. شما برای دیدار با پاسارگاد هم می‌توانید از مجتمع جهانگردی تخت جمشید مرودشت استفاده کنید؛ چرا که نزدیک‌ترین هتل به این مجموعه نیز همین هتل است.

ورودی پاسارگاد شیراز به همراه ساعت بازدید

 ساعات بازدید از پاسارگاد شیراز در نیمه اول سال از 8 صبح تا 19 و در نیمه دوم سال از 8 صبح تا 19 است. بهای بلیط ورودی به مجموعه پاسارگاد برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است. اگر دوست داشتید پس از گشت و گذار در این مجموعه نیز دلی از عزا درآورید؛ پیشنهاد ما رستوران پارسیان تخت جمشید است.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به پاسارگاد شیراز می روید:

قبل از ابنکه بخواهید به این مجموعه بروید؛ بهتر است تا در روستای مادر سلیمان توقفی داشته باشید و از هوای خوب و چای ذغالی لذت ببرید.

ارگ تاریخی کریم خان؛ بازگشت پایتخت به شیراز

ارگ کریم خان؛ جاهای دیدنی شیراز

کریم‌خان زند پادشاهی بود که پایتخت را پس از قرن‌ها به شیراز آورد و شکوهی دوباره به آن بخشید. بناهای تاریخی به جا مانده در شیراز را اگر به دو بخش قبل و بعد از اسلام تقسیم کنیم، بی شک سهم بیشتر را در دوره پیش از اسلام می‌توان به نام هخامنشیان زد. همانطور که پس از اسلام را می‌توان به نام کریم‌خان زند و خاندان زندیه زد. آثاری که ارگ کریم‌خان و مجموعه وکیل را می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها قلمداد کرد.

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز واقع است که همین ویژگی یکی از مشخصه‌های جذاب آن است. چرا که می‌توان در فضای شهری امروز شیراز قدم زد و ناگهان به چند صد سال قبل پرتاب شد و دوباره به حال برگشت. معماری ارگ کریم خان ترکیبی است از دو نوع معماری که عبارتند از دو معماری مسکونی و نظامی.

معماری ارگ کریم خان

بخش درونی آن بیشتر هویت معماری مسکونی‌اش را به دوش می‌کشد. با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آب‌نماها و باغچه‌های زیبایی که در نقاط مختلفش قرار دارند. هر طرف یک ایوان و شش اتاق برای سکونت ایجاد شده است. بخش شرقی را برای خدمت به مهمانان درنظر گرفته بودند.‌

بنای بیرونی ارگ کریم خان که به معنای واقعی کلمه یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است؛ بیشتر هویت نظامی آن را هویدا می‌کند. برج و بارویی عظیم با ارتفاعی 12 متری که از آجر ساخته شده و خاصیت دفاعی داشته است.

ارگ کریم خان کجاست؟

برای دیدن این بنای باشکوه می‌توانید در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح تا 8 شب و در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 5 عصر به مرکز شیراز رفته و از آن بازدید نمایید. بلیط ورودی ارگ کریم خان برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است. اما از نزدیک‌ترین هتل‌ها به ارگ کریم‌ خان، می‌توان به هتل پارسه شیراز و هتل حافظ شیراز اشاره کرد که در فاصله 1 دقیقه‌ای با ارگ قرار گرفته‌اند و قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای نیز دارند.

 از بهترین رستوران‌های نزدیک به ارگ کریم‌خان نیز می‌توان به رستوران حاجی بابای شیراز اشاره نمود. رستورانی دو طبقه که در بلوار کریم خان واقع است. طبقه اولش مخصوص قرارهای مجردی و طبقه دومش لژ خانوادگی است. از بهترین غذاهای این رستوران نیز، انواع پلو خورشت‌های ایرانی و همچنین ماهی سفید هستند.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به ارگ کریم خان می روید:

خیالتان راحت باشد که در بازدید از این ارگ، فالوده شیرازی فراهم است!

جاهای دیدنی والبته لاکچری شیراز!

باغ نارنجستان قوام؛ قدم زدن در منزل والی شیراز

نارنجستان قوام؛جاهای دیدنی شیراز

این باغ که توسط چندین نسل از خاندان قوام پی ریزی شده است، یکی از لاکچری‌ترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. محمد علی قوام که یکی از ثروتمندترین افراد دوران قاجار و همچنین والی شیراز بوده، عامل اصلی ساخت این بنای جذاب بوده است. باغی مملو از درختان زیبای نارنج که در کنار معماری باشکوه و ویژه‌اش، شما را مسحور خود می‌کند.‌ در ابتدای ورود به باغ شما با منظره درختان نارنجی مواجه می‌شوید که بخشی از عمارت را در دل خود پنهان کرده‌اند تا شما با قدم گذاشتن در آن و همزمان با بوی مطبوع پراکنده در فضا ذره ذره آن را کشف کنید.

عمارتی که همچون بسیاری از بناهای تاریخی ایران قرینه است و در دلش یکی از زیباترین و عالی‌ترین نمونه‌های معماری داخلی دوران قاجار را جای داده است. انواع حجاری، نقاشی، آیینه‌کاری و گچ بری‌های حرفه‌ای تنها بخشی از جذابیت‌های باغ نارنجستان قوام است که روزگاری محل زندگی ثروتمندترین فرد شیراز بوده است.

ساعت بازید نارنجستان قوام

از ساعت 8 صبح تا 9 شب می‌توانید در این باغ باشکوه قدم بزنید و قیمت ورودی آن نیز، برای ایرانی‌ها 3 هزار تومان و برای خارجی‌ها 40 هزار تومان است. برای اطلاعات بیشتر درباره هتل های شیراز نزدیک به نارنجستان قوام؛ باید گفت که از هتل 5 ستاره بزرگ شیراز تا هتل 3 ستاره شیرازیس، گزینه های بسیاری برای شما وجود خواهد داشت.

اگر می‌خواهید با دیگر باغ‌های زیبا و معروف شیراز بیشتر آشنا شوید، روی لینک روبه‌رو کلیک کنید: باغ‌های شیراز؛ کدام از همه زیباتر است؟

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به نارنجستان قوام می روید:

شربت شیرازیتان را که نوشیدید؛ لباس سنتی به تن کنید و عکس های خاطره انگیز قاجاری بگیرید.

عمارت شاپوری شیراز؛ بنایی اروپایی در دل شیراز

عمارت شاپوری؛ جاهای دیدنی شیراز

این عمارت اعیانی در خیابان انوری شیراز و در نزدیکی بسیاری از عمارت‌ها و جاذبه‌های تاریخی قبل از زمان خودش ساخته شده است. نکته‌ای که خودش می‌تواند گویای لاکچری و لوکس بودن این بنا در آن زمان باشد. عبدالصاحب شاپوری یکی از تاجران بزرگ شیراز در ساخت این بنا از ترکیب معماری قاجاری و اروپایی بهره برده است که زیبایی کم‌ نظیری به آن داده است. زیبایی و جذابیتی که شما با اولین مواجهه به آن پی خواهید برد. تنها کافیست در حین قدم زدن در خیابان انوری، سری بچرخانید تا این عمارت شاهانه را تماشا و دهان‌تان از حیرت باز بماند. به شما قول میدهیم زمانی که به نگاره های داستان وارونه عمارت شاپوری برسید؛ محال است که از خیال بیرون بیایید.

قیمت بلیط عمارت شاپوری شیراز

این مکان هر روزه از 8 صبح تا 12 شب باز بوده و قیمت ورودی‌اش برای ایرانی‌ها و خارجی‌ها به ترتیب 2 و 5 هزار تومان است.

قیمت غذاهای رستوران عمارت شاپوری

فست فودهای نزدیک عمارت شاپوری می توانند گزینه های خوبی برای صرف ناهارو یا شام باشند. اما تا زمانی که رستوران عمارت شاپوری هست؛ به نظر زیاد به چشم نمی آیند! میانگین قیمت غذاهای این رستوران از 75000 تومان شروع می شود.

اگر می‌خواهید با رستوران‌های معروف شیراز هم بیشتر آشنا شوید، مقاله بهترین رستوران و فست فود های شیراز را از دست ندهید.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به عمارت شاپوری می روید:

نورپردازی ویژه این بنا در شب، در کنار حوض منحصر به فردش و کافه رستورانی که در دلش جای داده قطعا پیشنهادی است که نمی‌توانید آن را رد کنید! بنابراین اگر در هتل آراینا شیراز یا هتل ساسان اقامت داشته باشید؛ شب ها فرصت خوبی است تا با خیال راحت به این عمارت سر بزنید.

جاهای مخفی شیراز

باغ تخت؛ جایی که بازدید عموم ندارد!

باغ تخت؛ جاهای دیدنی شیراز

باغ تخت که به آن تخت قراچه نیز می‌گویند در دامنه کوه باباکوهی واقع است و قدمتش به قرن پنجم هجری می‌رسد. مکانی که روزگاری مملو از درختان گوناگون و عمارتی باشکوه بوده است. باغی که در موقعیت جغرافیایی امروز شیراز در منطقه‌ای قرار دارد که از شمال به بلوار جمهوری، از شرق به خیابان قرآن، از غرب به فلکه گاز و از جنوب به بلوار آزادی می‌رسد. مکانی که روزگاران زیادی را به خود دیده و خاطرات بسیاری از تیموریان، صفویه، زندیه، قاجاریه و پهلوی دارد، امروزه به مکانی نظامی تبدیل شده که امکان بازدید عمومی ندارد!

 بنایی که البته روزگار هم چندان با او مهربان نبوده و در حال حاضر از بنای با شکوهی که روزگاری، تیمور گورکانی را محو خود کرد تا در سمرقند کاخی همانندش بسازد، چیز زیادی باقی نمانده است. اثری که یکی از مخفی‌ترین جاهای دیدنی شیراز است و به دلیل عدم مجوز حضور در آن بسیاری حتی اسمش را هم نشنیده‌اند!

مسجد جامع عتیق شیراز؛ جایی پشت شاه چراغ!

مسجد جامع عتیق؛جاهای دیدنی شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز که برخی بر این باورند که بر روی بقایای آتشکده‌ای قدیمی ساخته شده، یکی از آن جاذبه‌های دیدنی اما کمی مخفی شیراز است. این مسجد در شرق بارگاه حضرت شاه چراغ واقع شده و به همین دلیل زیر سایه این حرم قرار گرفته است. به شکلی که بسیاری با بی تفاوتی از کنارش می‌گذرند تا به حرم شاه چراغ برسند. یا بسیاری دیگر حتی از حضورش در همان نزدیکی حرم نیز بی خبرند!

بنایی که قدمتش به قرن چهارم هجری می‌رسد و یکی از گنجینه‌های تاریخی به جا مانده از دوران سلجوقی محسوب می‌شود. مسجدی که روزگاری ابن بطوطه، جهانگرد معروف آن را جزو باشکوه‌ترین و زیباترین مساجد جهان معرفی کرده است و حافظ بنا به روایتی بر خود واجب می‌دانست هر شب جمعه در آن قرآن بخواند، امروز در گمنامی محض اما استوار و زیبا به زندگی‌اش ادامه می‌دهد. کافیست پس از ورود به شاه چراغ کمی در محوطه‌اش قدم بزنید تا از ملاقات با این مسجد مخفی لذت ببرید.

اینجا هر روز از 8 صبح تا 8 شب و به صورت رایگان میزبان قدم‌های میهمانانش است.

خانه زینت‌الملوک؛ خانه‌ای مخفی در نارنجستان

خانه زینت الملوک؛ جاهای دیدنی شیراز

این خانه تاریخی که مانند بسیاری از خانه باغ‌های شیراز قدمتی قاجاری دارد یکی از جاهای کمتر شناخته شده شیراز است. شاید بسیاری از شما به نارنجستان قوام سر زده و از فضای دل‌انگیزش استفاده کرده باشید اما ندانید که در مجاورت این باغ و در ضلع غربی‌اش باغ‌ خانه‌ای وجود داشته باشد. باغ خانه‌ای که با یک راه زیرزمینی به نارنجستان وصل می‌شود! بله! درست حدس زدید این خانه باغ متصل به نارنجستان قوام همان خانه زینت‌الملوک است. جایی که امروزه از آن به عنوان موزه مشاهیر شیراز نیز یاد می‌شود. یک موزه مخفی!

سر زدن به اینجا هر روز بین ساعات 8 تا 17 امکان‌پذیر است. قیمت بلیط ورودی آنجا برای گردشگران ایرانی 3 هزار تومان و برای خارجی‌ها 15 هزار تومان است.

شیراز میزبان موزه‌های مختلفی هم هست که بد نیست در سفر به این شهر زیبا و دیدنی سری هم به آن بزنید. در مقاله موزه پارس شیراز؛ سفر به گذشته شیراز در موزه پارس می‌توانید با یکی از جذاب‌ترین این موزه‌ها، بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی شیراز برای عکاسی

خانه منطقی نژاد

خانه منطقی نژاد؛ جاهای دیدنی شیراز

این عمارت تاریخی  و باشکوه که یادگاری است از دوران قاجاریه در مرکز شهر شیراز و در حوالی بارگاه شاه چراغ واقع است. این مجموعه تاریخی که به نام‌های زیادی همچون  موزه موسیقی، موزه هنرهای اسلامی، موزه آواها و نواها و… نیز از آن یاد می‌شود یکی از جاهای دیدنی شیراز برای عکاسی نیز محسوب می‌شود. آینه‌کاری‌ها و مقرنس کاری‌های این عمارت یکی از بهترین نمونه‌ها در میان تمام خانه‌های ایرانی است.

این عمارت که بنا به روایتی برای یکی از تاجران خوش نام شیرازی بوده به دلیل همین ظرافت‌ها، ثبت ملی و به سازمان میراث فرهنگی سپرده شد. حیاط زیبا و دلنشین این عمارت با وجود مساحت کم و معماری جذابی که دارد، بسیار دل گشاست. فضایی زیبا و در عین حال پر رمز و راز که قطعا برای دوستداران معماری و عکاسی بسیار دوست داشتنی خواهد بود.

موزه موسیقی  درعین حال یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز به ویژه برای عاشقان موسیقی نیزمحسوب می‌شود . خانه‌ای تاریخی به جا مانده از دوران قاجاریه که به یکی از گنجینه‌های موسیقی ایران مشهور است. این موزه شامل بخش‌هایی چون موسیقی ملل، استودیوی موسیقی، بخش آموزش و تدریس، سازهای ایرانی، آرشیو، معرفی موسیقی‌دانان و… است.

نکته‌ای که این موزه را منحصر به فردتر می‌کند این است که هر کدام از اتاق‌ها بر اساس نوع کاربری با معماری مرتبط با آن نوع موسیقی طراحی شده‌اند. برای مثال اتاق مربوط به موسیقی ملل به شیوه باروک گچبری شده و مجسمه‌های بزرگان موسیقی در آن قرار داده شده است..

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به خانه منطقی نژاد می روید:

در کنار حوض پر از نیلوفر آبی این خانه، فالوده شیرازیتان را نوش جان کنید!

هتل‌های نزدیک به خانه منطقی نژاد

هتل آپارتمان سنتی یوسف در 170 متری

هتل ریتون شیراز در 200 متری

مجموعه سرباغ در 250 متری 

هتل آپارتمان سنتی ستایش در 500متری

هتل سنگ سیاه در  550 متری

رستوران‌های نزدیک به خانه منطقی نژاد

رستوران معروف صوفی در 100 متری

رستوران میلاد در 400 متری

رستوران ترنج در 500 متری

هزینه ورودی به خانه منطقی نژاد

هزینه بلیط ورودی به این مجموعه 5 هزار تومان است و شما می‌توانید به جز اواخر هفته هر روز از ساعت 8 صبح تا 12 و نیم ظهر و 16 عصر تا 20 شب از آن بازدید نمایید.

خانه فروغ الملک

خانه فروغ الملک؛ جاهای دیدنی شیراز

شیراز پر است از خانه‌های قدیمی که هر کدام حال و هوای خودشان را داشته و بسیار مناسبند برای عکاسی. یکی از آن‌ها همین خانه فروغ الملک است که به موزه هنر مشکین فام نیز شهرت دارد. خانه فروغ الملک نیز مانند بسیاری‌ از خانه‌های ایرانی قبل از موزه شدن کاربری مسکونی داشته و خانه یکی از افراد به نام شیراز بوده است. خانه‌ای با چهار قسمت بیرونی، اندرونی، مطبخ و البته حمام و زیرزمین. که با راهروهایی به هم وصل می‌شوند.

پنجره‌های چوبی زیبا، آجرکاری‌های منحصربه فرد، کاشی کاری‌های جذاب، گچ بری‌های هنرمندانه در کنار حجاری‌ها و نقاشی‌های زیبای کشیده شده بر سقف برخی اتاق‌ها این بنای زیبا را زیباتر جلوه می‌دهد. زیبایی‌هایی که شما می‌توانید بخشی از آن را در عکس‌های‌تان با دیگران به اشتراک بگذارید. این خانه که به همت آقای حسن مشکین فام رونقی دوباره گرفت و برای همین به موزه مشکین فام نیز معروف است، دارای بخش‌های ویژه‌ای نیز هست. بخش‌های ویژه نقاشی، خطاطی، مجسمه و سنگ تراشی، کتابخانه و…‌که در هرکدام آثار ارزشمند بسیاری گردآوری و نگهداری شده است.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به خانه فروغ الملک می روید:

شاید دلتان بخواهد تا عکس هایی را بگیرید که در کنار وسایل قدیمی هستید و یا زیر پاهایتان، زمین سفید و سیاه و شطرنجی است!خانه فروغ الملک یکی از لوکیشن های خوب شیراز برای این عکس های نوستالژی است.

هتل‌های نزدیک به خانه فروغ الملک

اقامتگاه سنتی فروغ شیراز دقیقا جنب عمارت

اقامتگاه سنتی درباری شیراز در 30 متری

هتل نیایش در 110 متری

هتل سنگ سیاه در 130 متری

هتل ستایش در 200 متری

رستوران‌های نزدیک به خانه فروغ الملک

کافه بالکن فروغ دقیقا جنب عمارت

رستوران ترنج در 220 متری

رستوران آفتاب گردان در 250 متری

رستوران معروف صوفی در حدود 6 کیلومتری

هزینه ورودی به خانه فروغ الملک

هزینه بلیط ورودی به این مجموعه 5 هزار تومان است و شما می‌توانید به جز اواخر هفته هر روز از ساعت 9:30 صبح تا 12 ظهر و 16 عصر تا 18:30 شب از آن بازدید نمایید.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک؛جاهای دیدنی شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز را بعید استعلاقه‌مندان به معماری ایران و به ویژه عکاسان نشناسند. جایی برای غرق شدن در نور و رنگ و لذت بردن از منظره‌های خیال انگیز. مکانی با معماری بی نظیر برای عکاسی ، که البته متاسفانه مدتی است ورود دوربین به آن به دلایلی که بیشتر به خاطرمحافظت از بناست ممنوع شده و شما تنها می‌توانید با گوشی‌های همراه‌تان از آن عکس بردارید.

 نکته‌ای که نباید شما عاشقان عکاسی را ناامید کند؛ چرا که وقتی حوالی اذان ظهر پا به این مکان جادویی می‌گذارید متوجه اهمیت عکاسی از آن حتی با گوشی‌های همراه‌تان می‌شوید! این مجموعه که در محله‌ای واقع شده که پیشتر محل سکونت خانواده قوام بوده، پراست از خانه‌ها و باغ‌های تاریخی که می‌تواند لحظات مفرح و جذابی را برای شما رقم بزند.  

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به مسجد نصیرالملک می روید:

عکس های پرتره خوبی را در طاق مروارید مسجد نصیرالملک می توانید بگیرید!

هتل‌های نزدیک به مسجد نصیرالملک

مهمان پذیر فردوسی در 880 متری

مهمانپذیر گل‌ها در 1 کیلومتری

هتل آپارتمان هدیش در یک و نیم کیلومتری

هتل شیرازیس در یک و نیم کیلومتری

رستوران نزدیک به مسجد نصیرالملک

رستوران خانه سنتی پرهامی در 100 متری

کافه رستوران‌ سلطنت بانو در 160 متری

رستوران پزندگی چهارفصل در 350 متری

رستوران سنتی داش آکل در 500 متری

هزینه ورودی به مسجد نصیرالملک

هزینه بلیط ورودی به این مجموعه 20 هزار تومان است و شما می‌توانید به جز اواخر هفته هر روز از ساعت 7 صبح تا 17شب از آن بازدید نمایید.

موزه پارس

موزه پارس؛جاهای دیدنی شیراز

این موزه نیز یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که در آن آثار نقاشی ارزشمند بسیاری از نقاشان دوره زندیه نگهداری می‌شود. این موزه در عمارت کلاه فرنگی شیراز و در نزدیکی ارگ تاریخی کریم‌خان زند واقع است و شما می‌توانید به راحتی با تمامی وسایل نقلیه عمومی و یا وسیله شخصی خودتان به بازدید از آن بروید.

ساختمان اصلی این بنا را یک هشت ضلعی نا منظم شکل داده است که دارای چهار ارسی و چهار ورودی است با یک تالار مرکزی گنبدی شکل که در بدو ورود شما و احتمالا لنز دوربین‌تان را به خودش خیره می‌کند. این بنا دارای معماری بسیار جالب توجهی است. طاق‌ها و ستون‌های گچی جذاب که با نقاشی‌های گل و مرغ و خطوط اسلیمی مزین شده؛ یکی دیگر از ویژگی‌های این بنای تاریخی است. نقاشی‌هایی که متاسفانه به دستور آقا محمدخان قاجار تخریب اما به کمک برخی از نقاشان و مرمت کاران به ویژه محمدباقر جهان میری به سبک دوران زندیه ترمیم شده‌اند.

 از دیگر ویژگی‌های جالب این بنا می‌توان به کاشی‌کاری‌ها، نقش‌های آجری و نگارگری‌های آن اشاره کرد که می‌توانند عکس‌های زیبایی خلق و بسیاری را مسحور خود کنند. اما شاید مهم‌ترین بخش این موزه مربوط به مقبره کریم خان زند باشد که بنا به وصیت خودش در این مکان دفن شد اما بعدتر و با به قدرت رسیدن آقا محمد خان قاجار به کاخ گلستان منتقل شد. انتقالی که دلیلش کینه آقا محمد خان قاجار از کریم خان زند بود و می‌خواست تا او زیر پایش دفن شود تا هر بار که بر تخت جلوس می‌کند پا روی مقبره کریم خان بگذارد. اتفاقی که در نهایت در زمان پهلوی اول برطرف و پیکر این شاه نام آور ایرانی به محل اولیه و فعلی‌اش یعنی همین باغ موزه پارس برگردانده شد.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به موزه پارس می روید:

در محوطه باغ، می توانید کنار سنگ ازاره کاخ خورشید و سنگ نوشته رامگرد، عکس های متفاوتی را بگیرید.معمولا این سنگ نوشته ها زیاد معروف نیستند و خب قطعا شما از معدود افرادی خواهید بود که این عکس ها را در گوشیتان دارید.

هتل‌های نزدیک به موزه پارس

مهمانپذیر فردوسی در 700 متری

هتل آپارتمان کاخ شیراز در 1 کیلومتری

خانه مسافر رویال شیراز در 2 کیلومتری

هتل سنتی وکیل در 2 کیلومتری

رستوران‌های نزدیک به موزه پارس

کافه رستوران‌ شیراز در 350 متری

رستوران سنتی وکیل در 350 کیلومتری

رستوران. عروس خورشید در 400 کیلومتری

هزینه ورودی به موزه پارس

هزینه بلیط ورودی به این مجموعه برای گردشگران ایرانی 20 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 40 هزار تومان است.و شما می‌توانید به جز اواخر هفته هر روز از ساعت 8:30 صبح تا 18 شب از آن بازدید نمایید.

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد که با نام گلشن نیز نامیده می‌شود یکی دیگر از باغ‌های ویژه شیراز است که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران نگهداری و اداره می‌شود. همین امر باعث شده تا این باغ در کنار تماشای زیبایی‌های باغ از ادوات نظامی جذاب و جالبی که در این مجموعه گردآوری شده نیز لذت ببرید.این باغ یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است و قدمتش به دوران صفویه می‌رسد. جایی که یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری برای صفویان بوده است.

 جالب است بدانید بنایی که در این باغ می‌بینید مربوط به دوران قاجاربوده و پس از خرید آن توسط شخصی به نام میرزا علی خان قوام الملک احداث شده. باغی که داستانش به همین جا ختم نشده و در زمان پهلوی به فرح هدیه داده می‌شود.  باغ عفیف آباد پر است از جاهای دیدنی که می‌توانند سوژه‌ای بسیار مناسب برای عکس‌های شما و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دیگران باشد. پس دوربین‌تان آماده و در دسترس باشد تا سوژه‌ای را از دست ندهید.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به باغ عفیف آباد می روید:

در قهوه خانه این باغ که با داستان های شاهنامه تزیین شده است؛ هم عکس بگیرید و هم لبی تر کنید!

هتل‌های نزدیک به باغ عفیف آباد

اقامتگاه بوم گردی خانه باغ ایرانی در 4 کیلومتری

هتل امیرکبیر شیراز در 4 کیلومتری

هتل ساسان شیراز در 4 و نیم کیلومتری

هتل پارس شیراز در 4 و نیم کیلومتری

رستوران‌های نزدیک به باغ عفیف آباد

رستوران داکوما جنب باغ عفیف آباد

رستوران صوفی عفیف آباد در 200 متری

هزینه ورودی به باغ عفیف آباد

هزینه بلیط ورودی به این مجموعه 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است و شما می‌توانید به جز اواخر هفته هر روز از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و در ادامه از 15 تا 19 عصر از آن بازدید نمایید.

باغ جهان نما

این باغ زیبا و تاریخی نیز یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی شیراز است که نشانگر رابطه تاریخ و طبیعت است. عمده فضا و محیط باغ جهان نما را درختان سر به فلک کشیده و تنومند و البته بهارنارنج‌ها پر کرده‌اند. این باغ تاریخی در زمان اقامت تیمور گورکانی در شیراز به شدت مورد توجه قرار گرفته به شکلی که تیمور دستور ساخت باغی مشابه آن را در سمرقند می‌دهد.

باغ جهان نما در دوران صفویه و قاجار نیز ارزش و اعتبار ویژه‌ای داشته است. و یکی از محبوب‌ترین جاهای شیراز برای تفرج و سرگرمی محسوب می‌شده است. باغی که البته در زمان کریم خان زند نیز بسیار محترم و قابل ستایش بوده است و یادگار کریم خان که بنایی در وسط این باغ است نشانگر این موضوع می‌باشد.

پیشنهاد سه کلیک برای زمانی که به باغ جهان نما می روید:

اگر این شعر حافظ را شنیده باشید :

بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت

کنار آب رکن آباد و گلگشت مصلا را

آن وقت متوجه خواهید شد، زمانی که به این باغ بیایید؛ انگار در تکه ای از بهشت هستید!

هتل‌های نزدیک به باغ جهان نما

هتل پارک سعدی شیراز در 200 متری

هتل رویال شیراز در 600 کیلومتری

هتل بزرگ شیراز در 1 کیلومتری

هتل ارگ شیراز در 2 کیلومتری

رستوران‌های نزدیک به باغ جهان نما

رستوران هفت خوان در 1 کیلومتری

رستوران صوفی در حدودا 1 کیلومتری

خانه استیک دلا در 500متری

کافه رستوران‌ قوام در حدودا 1کیلومتری

هزینه ورودی به باغ جهان نما

هزینه بلیط ورودی به این مجموعه 3 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 15 هزار تومان است و شما می‌توانید به جز اواخر هفته هر روز از ساعت 8 صبح  تا 20 شب از آن بازدید نمایید.

کوچه باغ‌های قصرالدشت شیراز

قصرالدشت شیراز در اوایل حکومت زندیه روستایی کوچک بوده که جایی خارج از شهر محسوب می‌شده. اما با گذشت زمان امروزه یکی از جذاب‌ترین محله‌های شیراز برای عکاسی، تفریح و حتی سکونت است. محله‌ای که به آن مسجد بردی نیز می‌گویند و دلیلش وجود مسجد سنگی قرن ششم هجری در این منطقه است.

این محله بسیار سرسبز و زیباست به گونه‌ای که درختان تنومند بسیاری در آن حضور دارند که باعث می‌شود هوایی به شدت پاکیزه‌تر نسبت به باقی جاهای شیراز داشته باشد. شما می‌توانید در هر فصلی برای تفریح و عکاسی به این محله آمده و دست پر برگردید.

هتل‌های نزدیک به محله قصرالدشت

هتل الیزه در 500 متری

هتل پارس در 1 کیلومتری

سوئیت‌های منطقه در خود محله

رستوران‌های نزدیک به محله قصرالدشت

کافه شهر کاغذی در خود محله

رستوران گامبرون در خیابان ولیعصر قصرالدشت

رستوران مس در 500 متری

رستوران کاکتوس در 500 متری

ورود به این مجموعه هیچ گونه هزینه ندارد.

خیابان چمران شیراز

خیابان چمران شیراز جایی است میان میدان دانشجو تا پل خیابان معالی آباد. خیابانی بسیار طولانی و زیبا که بیشتر شیرازی‌ها و البته مسافران شب‌ها به اینجا آمده و از زیبایی‌های شهر لذت می‌برند. شاهراهی به طول 5 کیلومتر که پل ارتباطی بسیاری از جاهای متفاوت شیراز به یکدیگر نیز هست.

این خیابان به دلیل قرار گرفتن به موازات رودخانه شیراز جایی بسیار مناسب برای پیک نیک و دیگر تفریحات است. جایی که در آن اغذیه فروشی‌های کوچک و بزرگ بسیاری در کنار ادوات ورزشی مناسب برای تمام سنین موجود است تا هر کس براساس سلیقه خود از آن‌ها استفاده کرده و لذت ببرد.  از آنجا که این منطقه دسترسی بسیار مناسبی با سایر نقاط شیراز دارد، هتل‌های کوچک و بزرگ بسیاری نیز در اطراف آن قرار دارند. دیگر ویژگی‌ بزرگ این خیابان مشرف بودن آن به شهر است که فرصت مناسبی برای عکاسی فراهم می‌کند.

سرای مشیر

سرای مشیر در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی و در مسیر بازار وکیل شیراز واقع است. این سرا از قسمت‌های گوناگون با قدمت‌های متفاوت تشکیل شده است که قدیمی‌ترین بخش آن به زمان فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد. مجموعه‌ای که به دست ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته و به همین دلیل نامش سرای مشیر شده است.

اصولا بازارها و سراها محل مناسب و جذابی برای عکاسی محسوب می‌شوند و سرای مشیر نیز اینگونه است. سرایی که اگر برای بار اول به دیدارش بروید بعید است‌ بتوانید مرزش با بازار وکیل را تشخیص دهید. تنها چیزی که ممکن است کمک‌تان کند وجود حیاطی در وسط بنای هشتی آن است. این مجموعه جایی بسیار مناسب برای خرید صنایع دستی و سوغات شیراز نیز هست که در کنارعکاسی می‌تواند لذت شما را مضاعف کند.

اگر هم می‌خواهید برای خرید در شیراز به مراکز خرید لوکس و مجلل این شهر سر بزنید، شیراز مال یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است.

 هتل‌های نزدیک به سرای مشیر

هتل وکیل شیراز در 500 متری

هتل آپارتمان پارمیس شیراز در 500متری

رستوران‌های نزدیک به سرای مشیر

رستوران سرای مهر در بازار وکیل

رستوران سنتی سرای آینه در جنب سرای مشیر

ورود به سرای مشیر رایگان است و شما می‌توانید از 9 صبح تا 9 شب از آن بازدید نمایید.

باغ موزه هفت تنان

این باغ موزه که با نام باغ تکیه هفت تنان نیز از آن یاد می‌کنند در پای کوه چهل مقام و در شمال حافظیه واقع است. این باغ را یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز می‌دانند که قدمتش به صدها سال پیش از زندیه می‌رسد. همچون دیگر باغ‌ها عمارتی نیز در دوران کریم خان در این باغ ساخته شد تا محلی باشد برای راحتی و اقامت بازدیدکنندگان.

علت نام‌ گذاری این باغ را وجود مقبره هفت عارف در این محل می‌دانند که در دوران کریم خان هفت کتیبه برای آن‌ها گذاشته شد. این باغ در کنار زیبایی‌های طبیعی به دلیل وجود عمارت باشکوهی در وسطش سوژه عکاسی نیز هست. گچبری‌های ظریف و نقاشی‌های شاهکار به جا مانده از دوران زندیه از دیگر ویژگی‌های این باغ پر درخت است. باغ موزه هفت تنان، یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که باید حواستان باشد تا در لیستتان گم نشود.

هتل‌های نزدیک به باغ هفت تنان

هتل پارک سعدی در 600 متری

هتل  بزرگ شیراز در 1 کیلومتری

هتل پرسپولیس در حدودا 1700متری

هتل شمس در 2 کیلومتری

هتل زندیه در 3 کیلومتری

رستوران‌های نزدیک به باغ هفت تنان

رستوران بیرون بر نمونه هفت تنان جنب باغ

ورود به این باغ کاملا رایگان است و از 8 صبح تا 8 شب امکان بازدید دارد.

نظرات کاربران