خانه زینت الملوک، گنجینه­ ای از مشاهیر شیراز

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های شیراز، خانه زینت الملوک (زینت الملک) است. این بنای تاریخی که از دوره قاجار به جای مانده است، یکی از آثار ملی ثبت شده کشورمان به حساب می‌آید. اگر تاکنون به شیراز سفر کرده باشید، حتما گذارتان به عمارت نارنجستان قوام افتاده است. این بنای دلربا در دوران قاجاریه محل زندگی خاندان قوام الملک بوده و خانه زینت الملوک نیز بخشی از این عمارت به حساب می­آمده. این خانه در ضلع غربی نارنجستان قوام واقع شده و زینت الملوک قوام، دختر حبیب الله قوام الملک در آن زندگی می‌کرده. معماری فوق العاده، نقاری‌های باشکوه، معرق کاری‌ها و آینه کاری‌های دیدنی، تاریخچه جذاب و موزه‌ای که در زیرزمین قرار گرفته، همگی از جذابیت‌های این خانه تاریخی محسوب می‌شوند.

در این مقاله نگاهی به تاریخچه این بنای مسحور کننده می‌اندازیم و از معماری جذاب آن می‌گوییم. سپس اطلاعاتی مفید و کاربردی را جهت راهنمایی شما به منظور بازدید از این بنا، در اختیارتان قرار می‌دهیم و هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به خانه زینت الملوک را معرفی خواهیم کرد. بنابراین بلیط هواپیما شیراز را برای دیدن اینجا رزرو کنید!

چرا اسم این عمارت، زینت الملوک است ؟

اگر بخواهیم از تاریخچه این خانه بگوییم؛ باید به سراغ خاندان قوام برویم! نسب این خاندان به ابراهیم خان کلانتر می‌رسد که یکی از وزرای کریم خان زند بود. او کسی است که نقش مهمی در سقوط زندیه و به حکومت رسیدن قاجاریه ایفا کرده است. پس از مرگ کریم خان و روی کار آمدن لطفعلی خان زند، ابراهیم خان به او خیانت کرده و باعث کشته شدن او می‌شود. با مرگ لطفعلی خان، آقا محمد خان قاجار به قدرت می‌رسد و ابراهیم خان را به مقام صدر اعظمی خود منصوب می‌کند. پس از مرگ آقا محمد خان، فتحعلی شاه قدرت را به دست می‌گیرد. فتحعلی شاه که نسبت به ابراهیم خان بی اعتماد بوده دستور قتل عام او و خانواده‌اش را صادر می‌کند. سربازان فتحعلی شاه همه اعضای خانواده ابراهیم خان کلانتر را می‌کشند به جز پسر کوچک او؛ علی اکبر. از آنجا که علی اکبر تنها شش سال سن داشته و با بیماری سل دست و پنجه نرم می‌کرده، مزدوران پادشاه از قتل او می‌گذرند. اما علی اکبر بیماری را پشت سر گذاشته و در شیراز به جوان رعنا و محبوبی تبدیل می‌شود.

سال‌ها بعد زمانی که فتحعلی شاه به شیراز سفر کرده و علی اکبر را می‌بیند، از کردار خود پشیمان شده و او را به سمت والی شیراز برگزیده و به او لقب قوام الملک را اعطا می‌کند. با مرگ علی اکبر، پسر یعنی او علی محمد خان جانشین پدر شده و لقب قوام الملک دوم را به دست می‌آورد. علی محمد خان قوام همان کسی است که نسبت به ساختن خانه زینت الملوک اقدام می‌کند اما در میانه‌های ساخت و ساز می‌میرد و پسرش محمدرضا خان با لقب قوام الملک سوم، ساخت این بنا را به انتها می‌رساند. پس از مرگ محمدرضا خان قوام خانه به پسرش حبیب الله خان قوام الملک چهارم و در نهایت به دخترش زینت الملک می‌رسد. از این روی نام این عمارت زیبا را خانه زینت الملوک گذاشته‌اند. زینت الملک زن محبوبی در شیراز آن زمان به شمار می‌رفته و به انجام کارهای خیر و کمک به نیازمندان شهرت داشته است. اگر از موزه‌ی خانه زینت الملوک دیدن کنید، مجسمه زینت الملک را در کنار سایر مشاهیر شیراز مشاهده خواهید کرد.

بشنویم از زیبایی ها عمارت زینت الملوک

شما از بدو ورود به حیاط این خانه، مسحور زیبایی و هنری که در آن به کار رفته است می‌شوید. بیایید از در ورودی نارنجستان شروع کنیم. درب اصلی رو به یک هشتی باز می‌شود. در معماری ایرانی اسلامی رسم بر این بوده که فضایی را در حد فاصل بین حیاط و در ورودی در نظر می‌گرفتند که هشتی نام داشته است. هشتی­ها معمولاً به منظور حفظ حریم خانه ساخته می‌شدند.

اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، سر در عمارت است که به زیباترین شکل ممکن آجر کاری شده. در پیشانی آجرکاری‌های سر در، یک کتیبه از جنس سنگ مرمر سرخ رنگ به چشم می‌خورد که آیاتی از قرآن روی آن نقش بسته است. همچنین در دو سوی این کتیبه شعری دیده می‌شود که توسط یکی از شاعران این شهر به نام «آسوده شیرازی» سروده شده است. این شعر در وصف بانی این باغ، یعنی علی محمد خان قوام گفته شده است. درب ورودی از چوب ساج ساخته شده است و روی آن منبت کاری‌های خارق‌العاده‌ای صورت گرفته است.

یک قدم جلوتر از درب

از درب ورودی که بگذرید وارد هشتی می‌شوید. روی سقف هشتی آجرکاری‌ها، مقرنس سازی‌های گچی و کاشی کاری‌های حیرت انگیزی به چشم می‌خورد. سپس ازاره‌ها با سنگ مرمر قرمز رنگشان توجه شما را به خود جلب می‌کنند. به قسمت پایینی دیوارها که پوششی از سنگ (معمولا سنگ مرمر) داشته و از ارتفاع 1 الی 1.5 متری دیوار تا قرنیز را در بر می‌گیرند اِزاره گفته می‌شود. روی ازاره‌ها نقوش زیبایی از سربازان قجری تفنگ به دست حجاری شده است. هشتی از طریق یک راهرو به باغ می‌رسد. ازاره‌های مشبک و حجاری شده در گرداگرد حیاط نیز به چشم می‌خورند.

داخل حیاط زینت الملوک

داخل حیاطی که مملو از درختان نارنج است، دو باغچه، یک حوض بزرگ و یک حوض کوچک دیده می‌شود. در سه ضلع این حیاط ساختمان‌هایی با معماری مشابه ساخته شده است. یکی از آنها خانه زینت الملوک است. البته همانطور که پیشتر گفتیم، این خانه در آن زمان نسبت به نارنجستان که عمارت اصلی خاندان قوام بوده، یک کوچه فاصله داشته و خانه زینت الملوک اندرونی و محرم خانه‌ی آن به حساب می‌آمده. اما اکنون با بازسازی‌هایی که انجام شده اگر از حیاط نارنجستان به سمت غرب بروید به درگاه خانه زینت الملوک خواهید رسید.

در اینجا شما باید بلیط ورودی به این مکان را خریداری کرده و وارد شوید. زمانی که از در عبور کنید، با حیاطی مشجر و فوق العاده زیبا مواجه می‌شوید که در دو سوی آن باغچه‌هایی زیبا و رنگارنگ به چشم می‌خورد. همچنین قرار گرفتن یک حوض فیروزه‌ای بزرگ و فواره‌دار در مرکز حیاط، زیبایی آن را دو چندان کرده است. قسمتی از حیاط به عنوان عکاس خانه در نظر گرفته شده است. داخل عکاس خانه لباس‌های سنتی مربوط به زنان و مردان قجری برای بازدید کنندگان تعبیه شده است و شما می‌توانید برای گرفتن عکس از آنها استفاده کنید.

جزئیات جالب خانه زینت الملوک

در گرداگرد حیاط اتاق‌هایی متصل به هم قرار گرفته است. برخی از اتاق‌ها پنج دری، برخی دیگر سه دری و تعدادی از آنها نیز دو دری هستند. تمامی درها از جنس چوب گردو است و به زیبایی هرچه تمام‌تر منبت کاری شده‌اند. مجموعاً در این عمارت بیست اتاق وجود دارد. به جز تک اتاقی که در قسمت شرقی واقع شده است، سایر اتاق‌ها از طریق درهایی به یکدیگر متصل شده‌اند. روی پیشانی اتاق مرکزی، با استفاده از کاشی‌های هفت رنگ، نقش شیر و خورشید طراحی شده است که زیبایی دل‌انگیزی دارد.

خانه زینت الملوک، جزء معدود خانه‌های تاریخی به شمار می‌رود که زیرزمین یا سرداب آن به گونه‌ای طراحی شده است تا کل مساحت بنا را در بر گیرد. سرتاسر زیرزمین آجرکاری شده و همچنین در قسمت‌های بیرونی آن پنجره‌های سنگی مشبکی به چشم می‌خورد که علاوه بر کاربردهای زیبایی شناختی، موجب ورود نور به داخل و تهویه هوای سرداب می‌شوند. زیرزمین به گونه‌ای طراحی شده که در سردترین روزهای زمستان و یا در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز هیچ نیازی به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی نداشته باشد. قسمتی از این زیرزمین به منظور انبار آذوغه استفاده می‌شده. همچنین با توجه به اینکه قوام الملک حاکم و والی شیراز بوده، قسمت دیگری از زیرزمین جهت نگهداری از تسلیحات مورد استفاده قرار می‌گرفته.

موزه مادام توسو؛ این بار در شیراز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، زیرزمین خانه زینت الملوک در حال حاضر به عنوان موزه مادام توسو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این موزه مجسمه‌های زیبایی از مشاهیر شیراز از جمله حضرت سعدی، ملاصدرا، کریم خان زند، خشایار شاه، شاپور ساسانی، میرزای شیرازی و … با همراهی خانم زینت الملوک به عنوان صاحبخانه چشم انتظار شما هستند. این مجسمه‌های مومی که تماما با استفاده از مواد طبیعی و در ابعاد واقعی ساخته شده‌اند، به قدری طبیعی جلوه می‌کنند که از تماشایشان دل نمی‌کنید.

اتاق آیینه کاری ها در خانه زینت الملوک

اما بیایید به سراغ اتاق‌ها برویم. زمانی که وارد اتاق‌ها می‌شوید اولین چیزی که نظرتان را به خود جلب می‌کند، سقف‌ چوبی آنها است. سقف اتاق‌ها به شکل خارق‌العاده‌ای زیباست. روی سقف با ترکیب چوب و آینه تصاویری کم نظیر از حیوانات، پرندگان، گل و گیاه و بته جقه طراحی شده است. علاوه بر سقف، در جای جای اتاق‌ها آثار کم نظیری از منبت کاری‌ها، آینه کاری‌ها و گچ بری‌های نیاکان هنرمندمان دیده می‌شود. همچنین تابلوهای نقاشی زیبایی که برخی از آنها از اروپا آورده شده است، در برخی از قسمت‌های اتاق خودنمایی می‌کنند. پنجره‌ها با استفاده از شیشه‌های رنگ و وارنگ جلوه باشکوهی به اتاق‌ها داده است.

جالب است بدانید پنجره‌های این بنا توسط قوام الملک از اروپا به خاک ایران آورده شده است. و اما گل سر سبد خانه زینت الملوک، بدون شک اتاق آینه کاری‌ها است. جایی که با هنرمندی و ظرافت هرچه تمام‌تر آینه کاری شده و شما را به وجد می‌آورد. وسوسه عکاسی از این اتاق یک لحظه هم شما را آرام نمی‌گذارد و بدون آنکه متوجه گذر زمان باشید محو زیبایی حیرت انگیز این اتاق می‌شوید.

مکان‌های دیدنی نزدیک زینت الملک

در این قسمت به بررسی مکان­های دیدنی و سایر آثار باستانی و توریستی نزدیک به خانه زینت الملوک می­پردازیم. سپس برخی از بهترین رستوران­ها و هتل­های نزدیک به این خانه قاجاری را معرفی خواهیم کرد.

بازار وکیل

خانه زینت الملوک در نزدیکی‌های خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. جایی که بافت قدیمی شهر شیراز به حساب می‌آید و آثار باستانی و تاریخی بیشماری را در دل خود جای داده است. همانطور که قبلاً ذکر شد، این خانه تنها یک کوچه تا نارنجستان قوام فاصله دارد و شما می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و از هر دوی آنها دیدن کنید. به جز نارنجستان، مجموعه وکیل، که یکی از مشهورترین مکان‌های تاریخی و توریستی شیراز به حساب می‌آید نیز فاصله اندکی با این خانه دارد. شما می‌توانید در کمتر از پانزده دقیقه خود را به مجموعه وکیل شامل بازار وکیل، آب انبار وکیل و حمام وکیل برسانید.

شاه چراغ و مسجد صورتی

علاوه بر این، شاهچراغ نیز در فاصله اندکی نسبت به خانه زینت الملوک واقع گردیده است. مکان دیدنی دیگری که در این منطقه وجود دارد مسجد نصیرالملک است. این مسجد که در خارج از کشور بیشتر تحت عنوان مسجد صورتی شناخته می‌شود، یکی از چهار مسجد صورتی رنگ در جهان به شمار می‌رود. بازدید از این مسجد و فضای پر از رنگ و نور آن انرژی و طراوت مضاعفی به سفر شما خواهد بخشید. مسجد نصیرالملک نیز تنها ۵ دقیقه تا خانه زینت الملوک فاصله دارد.

تراکم آثار تاریخی و دیدنی شهر شیراز در منطقه لطفعلی خان زند، به شما این امکان را می‌دهد تا در کمتر از یک روز سه الی چهار مورد از بهترین و شاخص‌ترین مکان‌های توریستی این شهر دیدن فرمایید. آرامگاه کریم خان زند، ارگ کریم خان زند، بقعه بی بی دختران، خانه فروغ الملک (موزه مشکین فام)، حسینیه قوام، کاروانسرای احمدی، کاروانسرای گمرک، مدرسه خان، محله سنگ سیاه، سرای مشیر، حسینیه مشیر، پل رودخانه خشک (علی ابن حمزه) و بسیاری دیگر از مکان‌های تماشایی شهر شیراز، در شعاع یک کیلومتری خانه زینت الملوک قرار گرفته‌اند.

فست‌فودها و رستوران‌های نزدیک به خانه زینت الملوک

رستوران بل پاسی

رستوران بل پاسی در خیابان خاک شناسی، نرسیده به سه راه سرو ناز واقع گردیده است. این رستوران ایتالیایی بوده و انواع غذاهای مخصوص به این کشور را ارائه می‌دهد. جالب است بدانید بل پاسی به زبان ایتالیایی به معنای قدم به خیر می‌باشد. رستوران ایتالیایی بل پاسی علاوه بر فضای داخلی، محیطی نیز برای صرف غذا در فضای باز فراهم نموده است. بل پاسی یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های شیراز به شمار می‌رود. اگر به غذاهای ایتالیایی علاقه‌مند هستید ما به شما این رستوران را پیشنهاد می‌کنیم.

رستوران شاطر عباس

رستوران شاطر عباس در خیابان خاک شناسی و دقیقا روبه‌روی سرای مشیر قرار گرفته است. همان‌طور که می‌دانید شاطر عباس یکی از برندهای مطرح رستوران در کشورمان به شمار می‌رود. این رستوران در شهر شیراز دارای دو شعبه بوده که آدرس فوق شعبه‌ای است که در فاصله اندکی نسبت به خانه زینت الملوک واقع شده است. چلوکباب‌های رستوران شاطر عباس به کیفیت و طعم فوق‌العاده‌ای که دارند مشهور هستند.

رستوران هفت خان

این رستوران یکی از بهترین رستوران‌های شیراز به شمار می‌رود. نام آن که به یکی از قصه‌های شاهنامه فردوسی اشاره دارد، نشان دهنده هفت بخش مختلف این رستوران است. هر کدام از این بخش‌ها دارای طراحی متفاوتی هستند و حتی منوی غذایی هر بخش نیز با دیگری متفاوت است. رستوران هفت خان که ساخت آن بیش از ۷ سال زمان برده است، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا تمامی مشتریان از هر قشر و با هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد. لازم به ذکر است که در ساخت و ساز و دکوراسیون این رستوران از مواد برند اروپایی و وارداتی استفاده شده که بالغ بر چند ده میلیارد تومان هزینه روی دست مالکین آن گذاشته است.

اما نتیجه کار خیره کننده از آب درآمده و هر کسی را وسوسه می‌کند تا غذای خود را در این رستوران مجلل میل نماید. رستوران هفت خان در بلوار جدید قرآن واقع شده است و نسبت به خانه زینت الملوک فاصله زیادی ندارد.

همچنین رستوران­های شرزه، کافه موزه زرنگار، رستوران کته ماس، و … از دیگر رستوران­های نزدیک به این خانه تاریخی به شمار می­روند.

هتل‌های نزدیک به خانه تاریخی زینت الملک

هتل آناهیتا

هتلی دو ستاره است که در میدان ولیعصر قرار گرفته است. این هتل فاصله اندکی با خانه زینت الملوک و سایر مکان‌های دیدنی از جمله ارگ کریم خان دارد. شما با اقامت در هتل آناهیتا می‌توانید با پای پیاده از همه مکان‌های ذکر شده در این مقاله بازدید کنید.

هتل ارگ

این هتل سه ستاره بوده و در خیابان تختی (شهناز سابق) واقع گردیده است. هتل ارگ با حدود ۴۵ اتاق و سوئیت، علاوه بر خانه زینت الملوک، با آرامگاه حافظ و سعدی نیز فاصله زیادی ندارد.

هتل آریو برزن

هتل آریو برزن در خیابان رودکی واقع شده و به شما این امکان را می‌دهد تا ظرف مدت اندکی از بسیاری از مکان‌های ذکر شده در این مقاله از جمله مسجد شاهچراغ، مجموعه زندیه، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی و… دیدن فرمایید. علاوه بر این هتل آریو برزن نسبت به مراکز خرید شهر شیراز نیز فاصله اندکی دارد. این هتل با ۵۰ باب اتاق، چهار واحد آپارتمان سه خوابه و دو خوابه و ۸ واحد سوئیت، یکی از بهترین هتل‌های شیراز به حساب می‌آید. از دیگر امکانات این هتل می‌توان به فست فود، کافی شاپ و رستورانی با موسیقی زنده اشاره کرد.

هتل ارم

این هتل در خیابان زند، سه راهی انوری واقع شده و در فاصله اندکی نسبت به خانه زینت الملوک و سایر اماکن تاریخی شیراز قرار گرفته است.

هتل جام جم شیراز

هتل جام جم شیراز یکی از بهترین هتل‌های این شهر محسوب می‌شود. این هتل از ۱۱۰ اتاق و سوئیت بهره می‌برد و جزء هتل‌های بزرگ شیراز به حساب می‌آید. طراحی و دکوراسیون نیمی از اتاق‌های هتل جام جم به صورت سنتی انجام شده است. این ویژگی هتل جام جم را به یک مرکز اقامتی منحصر به فرد تبدیل کرده است که برای هر سلیقه‌ای، اتاق مختص به خود را ارائه می‌دهد. این هتل در خیابان رودکی واقع شده و همچون هتل‌های قبلی فاصله آن با خانه زینت الملوک کمتر از یک کیلومتر است.

هتل پارک

این هتل در چهار راه زند قرار گرفته است. نزدیکی به مکان‌های دیدنی شهر از جمله ارگ کریم خان، باغ موزه پارس، مجموعه وکیل و… آن را به یکی از انتخاب‌های همیشگی گردشگران تبدیل کرده است.

هتل پارسه

این هتل چهار ستاره، در نزدیکی‌های ارگ کریم خان زند، در خیابان ۲۲ بهمن واقع شده است. هتل پارسه دارای ۶۰ باب اتاق و ۱۲ واحد سوئیت بوده و از دو رستوران مجزا بهره می‌برد. اجرای موسیقی زنده نیز یکی از ویژگی‌های رستوران این هتل است.

هتل تالار

هتل تالار شیراز سه ستاره بوده و در نزدیکی شهربازی پارک آزادی قرار دارد. تالار ویژه این هتل از امکانات صوتی و تصویری مناسبی بهره‌مند است و بسیاری از خانواده‌های شیرازی جشن‌ها و مراسمات خود را در تالار ۸۰۰ نفری این هتل برگزار می‌کنند. هتل تالار در خیابان فردوسی قرار دارد و نسبت به مکان‌های ذکر شده در این مقاله فاصله اندکی دارد.

هتل شایان

این هتل دو ستاره، در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده و نزدیک‌ترین هتل به خانه زینت الملوک به حساب می‌آید. هتل شایان دقیقا روبه‌روی نارنجستان قوام قرار گرفته است و امکاناتی نظیر اینترنت رایگان را نیز جهت مشتریان خود فراهم می‌کند.

خانه پرهامی شیراز

این اقامتگاه که از زیبایی بخصوصی برخوردار است، در کوچه پس کوچه‌های محله گود عربان واقع شده است. محیط این مجتمع اقامتی در عین سادگی، کاملا آرامش بخش و دلنشین است. در حیاط کوچک آن حوضچه فیروزه‌ای زیبایی به چشم می‌خورد. علاوه بر آن درختان نارنج موجود در حیاط، در فصل بهار با عطر بهارنارنج دل انگیز خود مسافران را مسحور می‌کنند. انواع غذاهای محلی شهر شیراز از جمله کلم پلو، در رستوران زیبای این مجتمع سرو می‌شوند.

اقامتگاه بومگردی گلشن راز

این اقامتگاه زیبا در خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی‌های مدرسه خان قرار گرفته است. فضای سنتی آن احساس سفر به دوران قاجاریه را در مسافران تداعی می‌کند. این اقامتگاه شدیداً مورد پسند توریست‌های خارجی است، زیرا علاوه بر معماری و دکوراسیون سنتی‌ای که دارد، به مکان‌های تاریخی شهر شیراز نیز کاملا نزدیک است.

اقامتگاه بومگردی سووشون

این مجتمع اقامتی، اولین اقامتگاه بومگردی شهر شیراز به حساب می‌آید. اقامتگاه بومگردی سووشون در خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته و تنها یک کوچه با خانه زینت الملوک و نارنجستان قوام فاصله دارد.

اقامتگاه بومگردی گلستان راز

این اقامتگاه نیز در نزدیکی‌های نارنجستان قوام و خانه زینت الملوک قرار دارد. استفاده از پنجره‌های ارسی فضای کم نظیری به این اقامتگاه بخشیده است. همچنین محل قرارگیری اقامتگاه بومگردی گلستان راز در خیابان لطفعلی خان زند بوده و به شما این امکان را می‌دهد تا با پای پیاده به بسیاری از مکان‌های تاریخی و دیدنی شیراز سر بزنید.

علاوه بر هتل‌های ذکر شده، هتل لطفعلی خان زند، هتل کریم خان زند، هتل پارسیان شیراز و هتل ساسان، دیگر هتل‌های نزدیک به خانه زینت الملوک محسوب می‌شوند.

چگونه از فرودگاه دستغیب به خانه زینت الملوک برویم؟

اگر شما با هواپیما به شیراز سفر کرده باشید می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاهی استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید با خودروی شخصی از فرودگاه شهید دستغیب به خانه زینت الملوک بروید ابتدا باید وارد بلوار مدرس شده و سپس از خروجی سمت چپ به خیابان غدیر بروید. خیابان غدیر به خیابان لطفعلی خان زند منتهی می‌شود. زمانی که حدودا پانصد متر از خیابان لطفعلی خان زند را پشت سر گذاشتید، در سمت راست خود خانه زینت الملوک و نارنجستان قوام را مشاهده خواهید کرد. این مسیر کاملا سر راست بوده و در کمتر از ۱۵ دقیقه شما را به مقصد می‌رساند.

ساعات بازدید، قیمت بلیط و شرایط بازدید از خانه تاریخی زینت الملوک

ساعات بازدید از این خانه تاریخی از ساعت ۸ صبح الی ۷ شب است. همچنین قیمت بلیط ورودی برای مسافران ایرانی ۳ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان است.

بازدید از این مکان به شرایط خاصی نیاز ندارد و شما می‌توانید در هر سن و جنسیتی از آن بازدید نمایید. همچنین امکان عکاسی از قسمت‌های مختلف این مجموعه برای گردشگران فراهم بوده و مانعی نخواهد داشت. البته در صورتی که قصد عکاسی از مجسمه‌های مشاهیر موجود در موزه مادام توسو را داشته باشید ممکن است با مخالفت مسئولان خانه زینت الملوک مواجه شوید. زیرا در گذشته این عمل موجب آسیب دیدن برخی از مجسمه‌ها شده است.

نتیجه گیری

خانه زینت الملوک یکی از زیباترین بناهای به جای مانده از دوران قاجار است. خانه‌ای که به معماری کم نظیرش شهرت دارد. ظرافتی که در آینه کاری‌ها، معرق کاری‌ها، گچ کاری‌ها و حجاری‌های این خانه به کار رفته، نشان دهنده عمق هنر نیاکان ما در صدها سال قبل است. همانطور که توضیح دادیم این خانه از روز احداث خود تاکنون شاهد داستان‌های زیادی بوده است. از یک سو داستان‌هایی که زخم عمیقی از رنج‌ها، خونریزی‌ها و کج فهمی‌ها را بر روی این خانه به جای گذاشته‌اند. و از سوی دیگر داستان‌هایی که عشق، نوع دوستی‌ و طراوت را با عطر دل‌انگیز بهارنارنج و معماری روح نواز در دل این بنا ابدی کرده‌اند.

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات کاملی در خصوص این بنای مهم و تاریخی ارائه دهیم. از پیشینه تاریخی این خانه گفتیم تا آسیب‌هایی که گاه و بیگاه بر پیکره آن وارد شده، از معماری روح‌نواز آن گفتیم و سایر اماکن دیدنی و مجتمع‌های اقامتی و پذیرایی نزدیک به آن. همچنین در خصوص موزه‌ای که در زیرزمین این خانه تاریخی واقع شده و مجسمه‌های مشاهیر بزرگ شهر شیراز را در دل خود جای داده صحبت کردیم. امیدوارم در پایان از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. نظرات خود را درخصوص این بنای فوق‌العاده با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

نظرات کاربران