فرودگاه شیراز

همه چیز درباره فرودگاه شیراز؛ از تاریخچه تا اطلاعات پروازی!

فرودگاه‌های شهری همیشه یکی از مهمترین اماکن در شهرها محسوب می‌شوند. چرا که نه‌تنها مسیر تردد مسافران داخلی هستند، بلکه مسافرانی که از سراسر دنیا به مقصد هر کشوری پرواز می‌کنند، در ابتدا فرودگاه آن کشور خواهند دید. بنابراین فرودگاه‌های بین المللی در شهرها و کشورها، از تخصصی‌ترین و پیشرفته‌ترین امکانات استفاده می‌کنند. شهر شیراز که همیشه جزو مقاصد گردشگری محبوب برای هموطنان و مسافران خارجی بوده، یکی از معروف‌ترین فرودگاه‌های ایران را دارد. فرودگاه شیراز با قدمتی بالا، پذیرای مسافران شهر شیراز، شهر رنگ و شعر بوده‌است و در گذر زمان برای بالا بردن کیفیت خدمات هوایی بسیار توسعه یافته و امروز با اسم فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شناخته می‌شود. در این فرودگاه خدمات عمومی، بخش‌های پذیرش و ورود و خروج مسافران مجهز به دستگاه‌های به‌روز دنیا است و امکانات با کیفیتی نیز به مسافران ارائه می‌گردد. بی‌شک سفر به شیراز با ورود و خروج از این فرودگاه مجهز و ایمن، با خیالی آسوده و راحت انجام خواهد شد.

تاریخچه فرودگاه‌های شیراز

فرودگاه شیراز

اولین فرودگاه شهر شیراز، سال 1308 در قسمت جنوبی شهر با نام “طیاره‌خانه” آغاز به فعالیت نمود. از این فرودگاه در آن سال‌ها پرواز‌های محدودی به تهران، اصفهان و مشهد و بالعکس انجام می‌شده‌است. اما به دلیل کمبود امکانات فرودگاه برای ورود هواپیماهای با بدنه پهن، برنامه پروازها بسیار محدود بوده‌است. به همین دلیل در سال 1345 به جهت توسعه سفرهای هوایی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مسافران، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب در بخش جنوب شرقی شیراز ساخته شد. فرودگاه جدید، پاندی پهن‌تر و آسفالت داشت که بستری برای ورود پروازهای بیشتر و هواپیماهای بزرگ‌تر را ایجاد نمود و از آن زمان تا به امروز فرودگاه شیراز به عنوان تنها فرودگاه این شهر، به صورت 24 ساعته محل صعود و فرود پروازهای داخلی و خارجی به شهر شیراز، میعادگاه عاشقان است.

قیمت تور شیراز را بررسی کیند!

ترمینال‌های فرودگاه شیراز

فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب، در طول شبانه‌روز میزبان پروازهای داخلی و خارجی از سراسر کشور و خارج از ایران است:

ترمینال 1

ترمینال 1 فرودگاه شیراز، میزبان پروازهای داخلی است که از شهرهای مختلف کشور به مقصد شیراز پرواز می‌کنند. روزانه بیش از 120 پرواز داخلی از طریق ترمینال 1 این فرودگاه انجام می‌پذیرد.

ترمینال 2

ترمینال 2 فرودگاه شهید دستغیب شیراز، به استقبال پروازهای خارجی می‌رود. این ترمینال به سبب آن‌که میزبان پروازهای خارجی است که به ایران می‌آیند، دارای بخش‌های مختلف شامل کنترل گذرنامه، گمرک، سالن عمومی، بخش دریافت بار، اطلاعات پرواز، سالن ترانزیت، نمازخانه و غرفه صنایع دستی است.

امکانات فرودگاه شیراز

امکانات فرودگاه شیراز

فرودگاه شیراز یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های کشور در زمینه خدمات عمومی و تخصصی است. این فرودگاه توانسته از تخصصی‌ترین امکانات مانند رادار MSSRIO منطبق بر استانداردهای جهانی در مجموعه خود بهره ببرد. در کنار امکانات به‌روز، در محیط فرودگاه نیز تلاش شده است بهترین امکانات و خدمات برای مسافران فراهم گردد. سالن عمومی دارای رستوران و کافی‌شاپ‌های متعدد، سرویس بهداشتی مجزا برای خانم و آقایان و فروشگاه‌های صنایع دستی است. همچنین فرودگاه یک مسجد بزرگ و دو پارکینگ مسقف و روباز با گنجایش بیش از 850 خودرو دارد. در کنار امکانات سالن عمومی، مسافران در این فرودگاه می‌توانند از امکانات CIP-VIP، کیوسک اطلاع رسانی، اطلاعات پرواز، باجه ارز، خودپرداز و تسهیلات جهت معلولین استفاده کنند.

رستوران‌های فرودگاه

سالن عمومی دارای فست‌فود و کافی‌شاپ، سالن ترانزیت پروازهای داخلی مجهز به بوفه، فست‌فود و کافی‌شاپ و در نهایت سالن پروازهای خارجی هم علاوه بر کافی‌شاپ یک آشپزخانه نیز دارد.

بانک‌های فرودگاه شیراز

بانک‌های فرودگاه شیراز

بانک ملی در محوطه فرودگاه و بانک شهر در سالن داخلی دارای شعبه برای تسهیل امور بانکی مسافران هستند. در سالن داخلی از خودپردازهای بانک‌های اقتصاد نوین، انصار، ملی و بانک شهر استفاده کنید. سالن خارجی نیز مجهز به خودپرداز بانک‌های ملی و اقتصاد نوین است.

باجه اشیا گمشده

برای آن‌که مسافران اموال گم شده خود در سالن فرودگاه را بیابند، می‌توانند به باجه‌های اموال گم شده مراجعه کنند. دقت کنید که برای یافتن اشیا به جا مانده در هواپیما با دفتر شرکت هواپیمایی که با آن سفر کرده‌اید، تماس بگیرید و اگر در سالن ترانزیت اموال یا اشیایی را گم کرده‌اید به باجه اشیا گمشده مراجعه کنید.

بخش صدور ویزا

بخش صدور ویزای فرودگاه شیراز مسئولیت صدور ویزای توریستی دو هفته‌ای برای گردشگران و تاجران غیر‌ایرانی که از طریق شیراز وارد ایران می‌شوند را دارد. در راستای صدور ویزای توریستی، کشورهای پاکستان، عراق، افغانستان، بنگلادش، اردن، سومالی، آمریکا، کانادا، کلمبیا و بریتانیا از این موضوع مستثنی هستند.

پروازهای خروجی فرودگاه شیراز

پروازهای خروجی فرودگاه شیراز

پرترددترین مسیر در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، پرواز شیراز به تهران است. برای مشاهده ایرلاین‌ها و پروازهایی که به فرودگاه شیراز یا از فرودگاه شیراز انجام می‌شود، می‌توانید از سایت سه کلیک استفاده کنید و حتی بلیط هواپیمایی خودتان را به راحتی از این سایت خریداری نمایید. دیگر مسیرهای پرواز از این فرودگاه عبارتند از:

  • پرواز شیراز به مشهد
  • پرواز شیراز به کیش
  • پرواز شیراز به بندرعباس
  • پرواز شیراز به قشم
  • پرواز شیراز به رشت
  • پرواز شیراز به تبریز
  • پرواز شیراز به اهواز
  • پرواز شیراز به گرگان
  • پرواز شیراز به چابهار
  • پرواز شیراز به اصفهان
  • پرواز شیراز به کرمان
  • پرواز شیراز به کرمانشاه
  • پرواز شیراز به عسلویه

پروازهای خارجی فرودگاه

تنها فرودگاه بین‌المللی شهر شیراز سال‌ها است مسیر رفت و آمد پروازهای مختلف به سراسر اروپا و آمریکا است. با این حال برای مقایسه قیمت ایرلاین‌ها و رزرو پرواز می‌توانید به سایت سه کلیک مراجعه نمایید. همچنین پر فروش‌ترین مسیرهایی که از فرودگاه شیراز به آنها پرواز انجام می‌گردد، عبارتند از:

  • پرواز شیراز به استانبول
  • پرواز شیراز به دبی
  • پرواز شیراز به مسقط
  • پرواز شیراز به دوحه
  • پرواز شیراز به کویت
  • پرواز شیراز به نجف
  • پرواز شیراز به آنتالیا

مسیرهای دسترسی به فرودگاه شیراز

فرودگاه شیراز در فاصله 8 کیلومتری از شهر قرار دارد و از طریق تاکسی، مترو و اتوبوس امکان دسترسی به فرودگاه وجود دارد.

دسترسی به فرودگاه از طریق مترو

دسترسی به فرودگاه از طریق مترو

برای رسیدن به فرودگاه شهید دستغیب کافیست به ایستگاه متروی شهید دستغیب در خط 1 متروی شیراز بروید. هزینه بلیط تک سفره مترو 2000 تومان است.

دسترسی به فرودگاه شیراز از طریق تاکسی

از همه ایستگاه‌های تاکسی درون شهری به سمت فرودگاه شهید دستغیب تاکسی‌های خطی وجود دارند، همچنین با استفاده از تاکسی‌های اینترنتی نیز می‌توانید به فرودگاه بروید که هزینه آن به طول مسیر بستگی دارد.

دسترسی به فرودگاه از طریق اتوبوس

برای رفتن به فرودگاه با اتوبوس، می بایست به ایستگاه مسجد مکتب جعفری در خط 10 اتوبوسرانی رفته و از آنجا با تاکسی به فرودگاه بروید.

اطلاعات پرواز فرودگاه

اطلاعات پرواز فرودگاه

برای اطلاع از وضعیت پروازهای فرودگاه شهید دستغیب؛ شامل تاخیر، تعویق و کنسلی پروازها کافیست با شماره 199 از داخل شیراز و شماره 37115000-071 در سایر شهرها با بخش اطلاعات پرواز فرودگاه تماس بگیرید.

شرکت‌های هواپیمایی فرودگاه

شرکت‌های هواپیمایی که در این فرودگاه پرواز دارند، عبارتند از:

  •  آسمان به مقاصد تهران، مشهد، تبریز، رشت، اهواز، ساری، کیش، قشم
  • ایران ایر به مقاصد مهرآباد، مشهد، اصفهان، اهواز، بندرعباس، قشم، دبی، دوحه قطر
  • ماهان به مقاصد تهران، اهواز، کرمان
  • کاسپین به مقاصد مهرآباد، عسلویه
  • ایران ایرتور به مقاصد تهران، مشهد، تبریز، کیش
  • سپهران به مقاصد عسلویه، تهران، مشهد
  • وارش به مقاصد تهران، ساری، مشهد
  • قشم ایر به مقاصد تهران، تبریز، نجف، مشهد
  • ترکیش به مقصد استانبول
  • قطر ایرویز به مقاصد  دوحه و قطر
  • فلای دبی به مقصد دبی

اطلاعات تماس فرودگاه

آدرس فرودگاه : استان فارس، شیراز، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

مرکز تلفن فرودگاه: 37115000-071

پست الکترونیک فرودگاه:  syz-info@shiraz.airport.ir

در پایان

سفر هوایی حال‌و‌هوای خاص خودش را دارد، از زمانی که وارد سالن ترانزیت می‌شوید تا لحظه‌ای که پا به هواپیما می‌گذارید و از بالای ابرها خانه‌ها، کوه‌ها، دریا و دشت‌ها را می‌بینید. معمولا حال‌و‌هوای سالن عمومی فرودگاه خیلی جالب است؛ مسافرانی که چمدان به دست و با عجله به سمت گیت می‌روند و یا جوانان ماجراجویی که صدای خنده‌شان از گوشه‌ای شنیده می‌شود. این تکاپو و جنبش فرودگاه دوست داشتنی است و ناخودآگاه شما را نیز به وجد می‌آورد. خصوصا حال و هوای فرودگاه شیراز که از همان لحظه ورود خونگرمی پرسنل شیرازی فرودگاه، دلتان را به سفری خوش گرم می‌کند که در بازگشت دل کندن از آن سخت است. احتمالا قصد سفر به شیراز را دارید که این محتوا را تا پایان خواندید؛ اگر هنوز بلیط هواپیما شیراز خود را رزرو نکردید، همین الآن می‌توانید در سایت سه کلیک برای خرید بلیط اقدام کنید.

نظرات کاربران