حمل و نقل در شیراز
27 فروردین 1402
شیراز

کاملترین راهنمای حمل و نقل در شیراز؛ شیرازی شوید!

بسیاری از مردم برای راحتی خود، تمایل دارند از خودروی شخصی خود استفاده کنند. اما عده بسیار زیاد دیگری نیز به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روی می‌آورند.از جمله دلایل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توان به کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در هزینه و اگر مسافر باشید، عدم شناخت دقیق معابر شهری و همیطور بازدید از سطح شهر و تعامل با مردم، اشاره کرد.بنابه دلایلی که گفته شد، استفاده از گزینه‌های پیش رو برای حمل و نقل در شیراز می‌تواند یکی از دم‌دستی‌ترین و بهترین گزینه‌ها درطول سفر و گردش شما در سطح شهر باشد.

استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر شیراز مانند تاکسی، مترو و اتوبوس امکان دسترسی مطمئن و آسان به تمام نقاط شهر را برای شما فراهم می‌کند.

ما در این مقاله به بررسی و ارائه راهنمای کامل حمل و نقل در شیراز و ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

حمل و نقل در شیراز 

حمل و نقل در شیراز 

یکی از سه مقصد توریستی ایران، شهر شیراز است که با وجود طبیعت بکر، بناهای تاریخی و فرهنگی بسیار در بین گردشگران داخلی و خارجی از محبوبیت زیادی برخوردار است.
شیراز در نزد توریست‌هایی که به این شهر سفر می‌کنند، به مهد تمدن هخامنشیان شهرت یافته است، از این جهت و با توجه به قدمت تاریخی زیاد آن، طبیعتا شهر شیراز از سیستم حمل و نقل عمومی قابل قبولی نیز بهره‌مند است که از جمله آنها می‌توان به ایستگاه راه آهن فرودگاه بین‌المللی، اتوبوس بی‌آر‌تی ، متروی شهری، تاکسی و ون اشاره کرد.
به این ترتیب شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این وسایل به نقاط مختلف شهر رفته و از اماکن و جاذبه‌های گردشگری و توریستی شیراز بازدید به عمل بیاورید.

نقشه آنلاین شهر شیراز

شهرداری شهر شیراز در سال‌های اخیر با ایجاد وب سایت نقشه آنلاین شیراز به مسافران داخلی و خارجی کمک بسیار زیادی کرده است تا آنها بتوانند به راحتی و بدون سردرگمی به مسیرهای مورد نظر خود ادامه دهند، بی‌آنکه ترس از گم شدن در شهر را داشته باشند.
شما تمامی ایستگاه‌های اتوبوس و قطار شهری را می‌توانید در این سایت به راحتی مشاهده کنید. همچنین مواردی از قبیل کافه‌ها و رستوران‌ها، مناطق تفریحی و گردشگری مثل پارک‌ها و موزه‌ها، مراکز خرید، پارکینگ‌های عمومی و دستگاه‌های عابر بانک در آن به راحتی رویت می‌شوند. ناوگان حمل و نقل در شیراز نیازمند روش‌ها و طرح‌های جدید است.

حمل و نقل در شیراز بوسیله مترو

مترو شیراز شش خط دارد که هم‌اکنون با دارا بودن تنها یک لاین با عنوان سومین قطار شهری کشور افتتاح شده است که با استفاده از آن می‌توانید در مدت زمان کوتاهی و بدون سختی به خیابان‌های اصلی شهر و همینطور جاذبه‌های گردشگری شیراز دسترسی داشته باشید.

خط یک مترو شیراز که دامنه حرکتی آن از جنوب شرق شهر تا شمال غرب شیراز ادامه دارد، از ۱۹ ایستگاه زیرزمینی و همینطور یک ایستگاه هم‌سطح برخوردار است. ایستگاه‌های این خط متروی شیراز به ترتیب عبارتند از:

گل سرخ، شهید دوران، فرصت شیرازی، جانبازان پودنک، غدیر، رازی، فضیلت، کاوه، میدان ولیعصر، وکیل، زندیه، امام حسین (ع)، نمازی، آوینی، مطهری، قصر دشت، شاهد، میرزای شیرازی، شریعتی، احسان.
برای استفاده از مترو شیراز در ابتدای ورود خود می‌توانید با تهیه کارت‌های کاغذی چند بار سفر و یا کارت الکترونیک حمل و نقل در شیراز سفر خودتان را آغاز کنید.

حمل و نقل در شیراز بوسیله تاکسی

تاکسی

سازمان تاکسیرانی شهر شیراز یکی از فعال‌ترین‌ و کاربردی‌ترین مجموعه‌ها در حیطه کاری خود می‌باشد که در آن انواع تاکسی‌ها از قبیل: تاکسی ویژه فرودگاه، تاکسی ویژه راه آهن، تاکسی ویژه هتل‌، تاکسی‌های تلفنی، تاکسی‌های بیسیم با قیمت‌های متفاوت به فعالیت در سطح شهر مشغول هستند.
در سیستم حمل و نقل در شیراز مجموعه تاکسیرانی نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کند.

حمل و نقل در شیراز بوسیله اتوبوس

از دیگر وسایل اساسی در حمل و نقل در شیراز اتوبوس‌ها هستند که از ناوگان‌های حمل و نقل پرطرفدار و قدیمی شهر محسوب می‌شوند. ناوگان اتوبوسرانی شیراز لقب ارزان‌ترین و وسیع‌ترین ناوگان اتوبوسرانی کشور را دارد که کامل ترین خطوط در تمام نقاط شهر را در اختیار دارد.
این خطوط در طی 24 ساعت شبانه‌روز در بین ساعات ۶ صبح الی ۲۱ در حال ارائه خدمات به عموم مردم هستند و تمامی این خطوط در دو مسیر رفت و برگشت فعالیت می‌کنند که مسیر برگشت برخی از آنها با مسیر رفت‌شان متفاوت است.

کمربندی‌های شهر شیراز

اگر با خودروی سواری شخصی خود قصد مسافرت به شهر شیراز را دارید، باید ۴ کمربندی اصلی و فرعی این شهر را بشناسید. این 4 کمربندی به شرح زیر می‌باشد:

  • کمربندی شیراز به سمت شهر بندرعباس قابل دسترسی از بلوار خلیج فارس
  • کمربندی شیراز به سمت شهر قائمیه قابل دسترسی از بلوار امیر کبیر
  • کمربندی شیراز به سمت شهر یاسوج از بلوار دکتر حسابی
  • کمربندی شیراز به سمت شهر مرودشت از بلوار دروازه قرآن

حمل و نقل در شیراز؛ پایانه‌های اتوبوسرانی

اتوبوس در شیراز 

شهر شیراز دارای ترمینال‌ها و پایانه‌های اتوبوسرانی زیادی در سطح شهر است که مشخصات و آدرس هر یک از آنها در ادامه به شرح زیر می‌باشد:

پایانه شهید طباطبایی 

پایانه شهید طباطبایی در سمت شمال غرب شهر شیراز واقع شده است. این پایانه از جهت جنوب خود به بلوار گلستان شمالی و از سمت شمال به جاده سپیدان متصل می‌شود.

پایانه شهید طباطبایی در شیراز، کیلومتر ۱۵ جاده خرامه، پایانه شهید طباطبایی واقع شده است.

پایانه علی ابن حمزه (ع)  

پایانه علی ابن حمزه (ع) دقیقا در موقیعت جفرافیایی روبه‌رو با پایانه شهید کاراندیش واقع شده است و امکانات و خدمات مناسب و خوبی را برای مسافران و همینطور شهروندان شیرازی و استان فارس فراهم کرده است. 

این پایانه مسافربری در شیراز، خیابان ساحلی شرقی واقع شده است.

پایانه امیرکبیر

یکی از بخش‌های مهم حمل و نقل در شیراز پایانه‌ی امیرکبیر محسوب می‌شود. این پایانه مسافربری در جنوب غربی شهر شیراز واقع شده است و امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار دارد و خدمات قابل توجهی را به گردشگران و شهروندان شیرازی ارائه می‌دهد.

پایانه امیرکبیر در بلوار امیرکبیر، بیست متری توانیر، بعد از پلیس راه، جاده بوشهر واقع شده است.

پایانه شهید مدرس (کاوه)

پایانه شهید مدرس

پایانه شهید مدرس که به نام کاوه نیز شناخته می‌شود، در سمت شرق شهر شیراز واقع شده است و مسافران و شهروندان شیرازی می‌توانند از طریق آن به شهرهای مختلف کشور سفر کنند.
این پایانه خدمات بسیار خوبی به گردشگران شهرهای مختلف ارائه می‌کند و همچنین از امکانات خوب و قابل قبولی نیز بهره‌مند است. پایانه‌های مسافربری در سیستم حمل و نقل در شیراز نقش بسیار مهم و اساسی را ایفا می‌کنند.

لازم به ذکر است که به علت قرارگیری پایانه مسافربری شهید مدرس در ناحیه شلوغ و پر ترافیک شهر، قرار است مکان این پایانه به مکان دیگری تغییر کند.

این پایانه مسافربری در شیراز، بلوار شهید مدرس، واقع شده است.

پایانه شهید کاراندیش

پایانه مسافربری شهید کاراندیش بزرگترین و معروف‌ترین ترمینال شهری شیراز می‌باشد. این ترمینال درگاه سفر به بسیاری از شهرهای ایران می‌باشد و کمک شایانی به حمل و نقل عمومی در شیراز کرده است. این پایانه با دارا بودن ۴ سالن وسیع که وسعتی معادل با اندازه ۱۰ هزار مترمربع دارند، به شهروندان شیرازی و گردشگران مختلف خدمات رسانی انجام می‌دهد.

پایانه مسافربری شهید کاراندیش در شیراز، بلوار سلمان فارسی، نبش ساحلی شرقی وقع شده است.

حمل و نقل در شیراز؛ راه‌آهن شیراز

ایستاه راه آهن شیراز که در شهرک صدرا قرار دارد، تقریبا به همه نقاط ریلی کشور ورودی و خروجی دارد. این ایستگاه با دارا بودن امکانات رفاهی بسیار خوبی که دارد و مسیرهای خوبی که به شهرهای تهران مشهد، بندرعباس و دیگر شهرهای شرق و غرب کشور دارد، می‌تواند تجربه آسان و دلپذیری از سفر با قطار برای شما به ارمغان بیاورد.
مجموعه‌‌های متفاوتی از جمله راه آهن به حمل و نقل در شیراز کمک شایانی می‌کنند.

راه‌آهن شیراز در ابتدای ورودی شهرک صدرا، نزدیکی پلیس راه جاده اردکان – شیراز قرار دارد.

حمل و نقل در شیراز؛ فرودگاه بین المللی شهید دستغیب

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب

لقب سومین فرودگاه پرترافیک ایران را فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز یدک می‌کشد که پروازهای مستقیم به شهرهای مختلف داخلی و همنیطور خارجی در آن برگزار می‌شود. سیستم حمل و نقل در شیراز از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و در برخی موارد، از جمله پروازهای هوایی جزء بهترین‌های کشور تلقی می‌شود.

پروازهای داخلی

پروازهای داخلی از این فرودگاه، از شیراز دیگر شهرهای کشور از قبیل: تهران، اصفهان، تبریز، رشت، مشهد، ارومیه، کرمان، اهواز، بندرعباس، بندرلنگه، بوشهر، آبادان، ماهشهر، جهرم، چابهار، لارستان، لامرد، لاوان، سیری، ساری، عسلویه، بهرگان، قشم، کیش و جزیره خارک برگزار می‌شود.

پروازهای خارجی

پروازهای خارجی از این فرودگاه، از ایران به کشورهایی از قبیل عراق، قطر (دوحه)، عمان (مسقط) سوریه (دمشق)، امارات متحده عربی (دبی و شارجه)، ترکیه (استانبول)، کویت، بحرین و عربستان (جده و مدینه) برگزار می‌شود.

فرودگاه بین‌اللمی شهید دستغیب در شیراز، بلوار مدرس واقع شده است.

کلام آخر

سیستم حمل و نقل در شیراز یکی از بهترین، وسیع‌ترین و سریع‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در کشور است که به دلایلی از قبیل تنوع بالا، صرفه جویی در زمان و هزینه‌ می‌تواند بهترین گزینه برای ساکنان شهر شیراز، توریست‌ها و گردشگران باشد که توأمان با تررد در سطح شهر با مردمان مهمان‌نواز و فرهنگ مردم شیراز نیز آشنا شوند تا از سفر خود به شیراز یک تجربه دلچسب و دلنشین را به یادگار داشته باشند.

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران