باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز؛ باغی بهشتی در شهر همیشه بهار

شیراز معروف است به نارنج و شیرنی‌های خوشمزه‌اش. مردم مهمان‌نوازی دارد و باغ‌هایش در جهان شهره است. اگر قصد سفر به شیراز را دارید با ما همراه شوید تا باغ نارنجستان قوام شیراز را بشناسیم و برای بازدید این باغ رویایی برنامه‌ریزی کنیم.

باغ قوام باغی زیبا است که نامش را از درخت‌های نارنج داخل باغ گرفته است. این باغ و عمارت زیبا در دوره‌ی قاجار محل اقامت حاکم شیراز بود. بعدا این باغ و مجموعه به دانشگاه شیراز واگذار شد. اگر برای دیدن باغ نارنجستان قوام شیراز عجله دارید همین حالا بلیط هواپیما شیراز را از سه کلیک تهیه کنید.

نگاهی کلی به باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ قوام نمونه واقعی و اصیل یک باغ ایرانی است. باغی با نمای بیرونی مسحور کننده و حیاطی پر از درخت و باغچه و اتاق‌هایی مزین به انواع آینه‌کاری و کاشی‌کاری و نقاشی. در ساخت و تزیین باغ قوام از هنرمندان آیینه‌کار، منبت‌کار، نقش‌پرداز، آجر کار، معرق‌کار و مقرنس‌کار کمک گرفته‌اند. در گوشه گوشه باغ نارنجستان قوام شیراز شاهد هنر این هنرمندان شیرازی خواهید بود. 

شیراز پر راز از نگاه باغ نارنجستان قوام 

زمان ساخت این باغ زیبا به دوره قاجاریه برمی‌گردد. خاندان قوام در دوران حکومت آخرین پادشاه زند به شاه خیانت کردند و به این ترتیب حکومت زندیه برای همیشه در ایران برچیده شد. بعد از سال‌ها قوام‌السلطنه از اعضای خانواده قوام در سال ۱۲۵۲ ه‍جری قمری به حکم قاجاریان حاکم فارس شد. 

بعد از حاکمیت بر فارس قوام‌السلطنه دستور ساخت باغ را داد. حالا این باغ در بین عامه مردم به باغ قوام معروف است.

چرا به این خانه قوام باغ نارنجستان می‌گویند؟

لقب نارنجستان به سبب وجود درختان نارنج متعدد در حیاط عمارت برای باغ قوام انتخاب شده است. بیشتر مسافران بوی مسحور کننده بهار نارنج در حیاط باغ نارنجستان قوام را بسیار دوست دارند و به همین دلیل سفر به شیراز در فصل بهار را توصیه می‌کنند.

خانه زینت الملوک؛ اندرونی خانه قوام

خانه زینت الملوک

خانواده قوام در عمارت پشتی باغ زندگی می‌کردند. در واقع از عمارت جلویی برای امور اداری و پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شد و ساختمان پشتی محل زندگی خاندان قوام بود. این ساختمان به اندرونی باغ قوام یا خانه زینت الملوک نیز شهرت دارد. بعد از بازدید از باغ به تماشای ساختمان اندرونی قوام نیز بروید. حدود 3 دقیقه پیاده‌روی تا خانه زینت الملوک در پیش دارید.

قدم زدن در دل تاریخ از میان باغ نارنجستان

باغ قوام زیبایی کم ندارد. از درختان نارنج بلند بالا تا آبراهه‌های زلالی که باغچه‌های پر گل باغ را آبیاری می‌کند. همه چیز در باغ نارنجستان قوام شیراز دست به دست هم داده‌اند تا قوه تخیل شما به کار بیفتد. می‌توانید خودتان را ببینید که لباس سنتی شیراز به تن دارید. تصویر خودتان را در حوض بزرگ مقابل عمارت اصلی می‌بینید. نگاهی به خودتان می‌اندازید و می‌بینید آب‌وهوای شیراز به شما ساخته است. شما مهمان ویژه باغ نارنجستان قوام هستید. ساعتی را خوش بگذرانید.

تالار آینه؛ جشن آینه و نور

هنر آینه کاری اصل جدایی‌ناپذیر از هنر معماری ایرانی است. این هنر در دوره قاجار به اوج خود رسید. تک تک بناهای دوره قاجاریه را که تماشا می‌کنید آینه‌کاری را خواهید دید که حرف اول را در معماری بنا می‌زند. تالار آینه عمارت اصلی باغ نارنجستان قوام شیراز هم از این قاعده مستثنا نیست. در تالار آینه شاهد بازی نور و رنگ خواهید بود. اتاق‌های دیگری هم در تالار آینه تعبیه شده‌اند که نه تنها آینه‌کاری دارند بلکه با نقاشی‌های کار دست مزین شده‌اند. 

آثار هنری خانه قوام

خانه قوام

خانه قوام یک خانه قاجاری برای طبقه ثروتمند بود که به طبع در آن آثار هنری متعددی هم وجود داشت. حالا این آثار را در بخش موزه نارنجستان قوام می‌توانید ببینید. در این مجموعه ظروف قدیمی و سکه‌های عتیقه نگهداری می‌شود.

موزه نارنجستان

ساختمان و باغ نارنجستان قوام شیراز تحت نظر دانشگاه شیراز نگهداری می‌شود. دانشگاه شیراز نیز در زیرزمین عمارت اصلی یک موزه از آثار ارزشمند خانه همچون ظروف عتیقه، اسناد و مدارک عهد قاجاری و قبل از آن و همچنین اشیاء کشف شده در شیراز توسط آرتور پوپ، ایران‌شناس امریکایی، در این موزه نگهداری می‌شود.

سوغاتی‌فروشی باغ نارنجستان قوام شیراز

با اینکه باغ نارنجستان قوام شیراز بسیار دیدنی است اما هیچ کس نمی‌تواند در برابر لذت خرید سوغاتی مقاومت کند. اگر شما هم عاشق خرید سوغاتی هستید به سوغاتی‌فروشی باغ نارنجستان قوام بروید و از میان سوغاتی‌های رنگ به رنگ شیراز انتخاب کنید.

در این غرفه انواع شیرینی مخصوص شیراز به فروش می‌رسد. از مسقطی زعفرانی شیرازی با تزیین آجیل تا یوخه خوشمزه که روی آن پودر قند ریخته شده‌است و کلوچه دوست داشتنی شیرازی و بادام سوخته لذیذ با تزیین کنجد. البته عرق بهار نارنج، نسترن، بیدمشک و گلاب را نباید فراموش کنیم.

ساعت کاری باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام شیراز هر روز به جز روزهای تعطیلات رسمی از ساعت 8 تا 21 میزبان شما خواهد بود. 

باغ نارنجستان

قیمت بلیط ورودی باغ نارنجستان

بلیط باغ نارنجستان قوام برای یک نفر مسافر ایرانی فقط 5000 تومان است. 

آدرس باغ قوام و دسترسی با مترو

باغ قوام یا باغ نارنجستان قوام در خیابان لطفعلی خان زند، در نزدیکی میدان الغدیر قرار گرفته است. برای دسترسی به باغ قوام با مترو باید به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به هتل‌تان بروید. در ایستگاه ولیعصر پیاده شوید و بعد از حدود 15 دقیقه پیاده‌روی به باغ قوام خواهید رسید. همچنین می‌توانید تاکسی دربست بگیرید یا با خطوط اتوبوس شیراز جابه‌جا شوید. 

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های نزدیک به باغ نارنجستان قوام

  • کافی شاپ باغ نارنجستان
  • رستوران تاریخی نارنجستان قوام
  • کافه نارنج
  • فالوده و بستنى و عرقیات حافظ
  • رستوران موزه زرنگار
  • کاکو کباب

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به باغ قوام

عمارت فیل
  • اقامتگاه بومگردی آیدا بانو
  • اقامتگاه سنتی ماه منیر
  • اقامتگاه توتی
  • عمارت فیل
  • عمارت هفت رنگ
  • بوتیک هتل قیصریه
  • هتل سنتی درب شازده
  • هتل پارسه
  • هتل جهانگردی شیراز

بهترین زمان بازدید از باغ نارنجستان قوام

بهترین زمان بازدید باغ نارنجستان قوام شیراز فصل بهار است؛ زیرا در فصل بهار به خصوص فروردین و اردیبهشت شکوفه‌های نارنج باز می‌شوند و فضایی لطیف و زیبا پدید می‌آورند که دل کندن از باغ را سخت می‌کند. 

طبیعت بهاری این باغ زیبا را باید خودتان از نزدیک ببینید. پس اگر تصمیم گرفته‌اید در تعطیلات نوروز و با شروع فصل بهار به شیراز پر راز بروید و خستگی یک سال کار و تلاش را در کنید باغ نارنجستان قوام می‌تواند بهترین انتخابتان برای شیرازگردی باشد.

نظرات کاربران