بهترین زمان سفر به شیراز ؛ بهار، تابستان، پاییز، زمستان و باز هم بهار!

بهترین زمان سفر به شیراز کدام فصل است؟ اصلا بنظرتان جوابی بر این پاسخ وجود دارد؟ معمولا وقتی صحبت از برنامه‌ریزی برای سفر به یکی از شهرهای ایران به میان می‌آید، شهر شیراز یکی از گزینه‌های اصلی است. شهری که با انواع و اقسام جاذبه‌های زیبای زیارتی و سیاحتی آوازه‌ای جهانی دارد. در شیراز می‌شود هزاران سال تاریخ ایران را مشاهده کرد و از جذابیت‌های تاریخی و طبیعی آن لذت برد. شهری با حال‌و‌هوایی متفاوت که در هر فصل از سال جذابیت‌های ویژه خود را دارد.

پاسپورت دومینیکا

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا آنچه برای بهترین زمان سفر به شیراز مورد نیازتان است را یکجا در اختیارتان قرار‌دهیم. نکاتی از قبیل؛ آب و هوای شیراز در هر فصل، فصل‌های مقرون به صرفه‌اش، شلوغی و خلوتیش در هر فصل، ویژگی‌های منحصر به فردش در هر فصل و بسیاری نکات دیگر. نکاتی که با خواندن آن‌ها علاوه بر فهمیدن بهترین زمان سفر به شیراز برای خودتان، کمی بیشتر با ویژگی‌های این شهر دیدنی کشورمان آشنا شوید تا بفهمید شیراز جذاب شما چه فصلی است!

پس اگر شما هم مثل بسیاری دیگر از گردشگران، می‌خواهید بدانید بهترین زمان سفر به شیراز کی و چه زمانی است تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی برای ‌سفر به شیراز داشته باشید با ادامه این مطلب در مجله‌۳‌کلیک همراه شوید.

معرفی شهر شیراز

شیراز را سومین شهر قدیمی و پنجمین شهر بزرگ ایران می‌دانند. شهری که به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی‌اش نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز معروف است. سفر به شیراز همواره مشتریان خاص خودش را داشته و شهر شیراز یکی از مهم‌ترین مقصد‌های گردشگری در ایران محسوب می‌شود، جایی که هر تکه‌اش روایتی دیدنی دارد. شهری که می‌شود در آن همزمان از ایران باستان و سده‌های ابتدایی و میانی هجری قمری دیدن کرد و از فضای جذاب و دل‌انگیزش لذت برد. شهری چهار فصل که هر فصلش جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

شهراز، تیرازیس، خشتیوراز، شهرراز و شیرساز از نام های دیگر شیراز در گذشته هستند. اما خود نام شیراز نیز تاریخی برای خودش دارد! زیرا که در یکی از لوح‌های سفالی دوره ایلامیان دیده شده است.. شهری که خودش یا اطرافش در دوران مختلف تاریخ ایران از جمله: هخامنشیان، آل بویه، صفاریان و زندیه پایتخت ایران بوده است و همین قدمت کافیست تا بدانیم با سفربه شیراز قدم به بخش‌های متفاوتی از تاریخ ایران باستان و بعد از آن گذاشته‌ایم. شهری که روزگاری در نزدیکی‌اش پایتخت اولین و بزرگترین امپراتوری تاریخ واقع بوده است.

شیراز با قرارگرفتن در منطقه جنوبی زاگرس و ارتفاعی که از دریا دارد، دارای آب‌و‌هوایی معتدل اما نسبتا خشک است. شهری که تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. بنابراین میزان بارندگی آنطور که باید مانند شهرهای شمالی زیاد نیست و در یک سال، از تعتداد انگشتان دست کمتر بارش برف میبارد. اما گاهی اوقات با بارش‌های سیل‌آسایش شهروندان و گردشگران را غافلگیر می‌کند.اتفاقی که بیشتر اوقات در فصل بهار که شیراز بیشترین گردشگر را هم دارد رخ می‌دهد. رخدادی که آخرین بار در بهار سال  98 روی داد که موجب بروز سیل در شیراز شد و متاسفانه آسیب‌های بسیاری نیز به شهروندان و گردشگران وارد کرد.

شیراز شهری است که دورتادورش را کوه‌های بلند پوشانده اند. اما درونش پر است از باغ‌هایی دیدنی که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. باغ‌هایی همچون: باغ جهان‌نما، باغ ارم، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد و بسیاری دیگر. باغ‌هایی که بخش عمده‌ای از زمان سفر به شیراز را در هر فصلی به خود اختصاص می‌دهند و از زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد شیراز به شمار می‌روند تا جایی که بسیاری شیراز را با درخت‌های نارنج‌اش و بوی سحرآمیزش در بهار و برگ‌های زردش در پاییز به یاد می‌آورند.

در چه فصلی به شیراز سفر کنیم؟

جواب این سؤال که بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است، بسیار سخت است. چرا که شیراز از آن شهرهاییست که هر فصلش واقعا زیباست و زیبایی خاص خودش را دارد. بنابراین به جای جواب، می‌خواهم با شما درباره ویژگی‌های جذابش در هر فصل بگویم تا خودتان تصمیم بگیرید کی و چه وقت هنگام دیدارتان باشد با حضرت شیراز!

سفر به شیراز در بهار

شیراز همواره جذاب است اما نمی‌توان کتمان کرد که بهارش چیز دیگریست. سفر به شیراز در بهار و به‌ ویژه اردیبهشت می‌تواند تجربه‌ای بی نظیر برای‌تان رقم بزند. حضور در کوچه و خیابان‌هایی که عطر بهارنارنج می‌دهند، می‌تواند هر عابری را مست کند. در کنار آن اضافه کنید قدم زدن در باغ‌های بهاری شیراز همچون: باغ ارم، باغ جهان‌نما، نارنجستان قوام و بسیاری دیگر را. آب و هوای شیراز در فصل بهار معمولا با وزش بادهای خنک و تاحدودی ملایم همراه است. البته همانطور که قبل‌تر گفتم احتمالش زیاد است که در این فصل با بارش‌های پراکنده ای هم روبه‌رو شوید که گاهی سیل‌آسا نیز شود. پس اگر قصد دارید شیراز ‌را در بهار زیارت کنید حواس‌تان حسابی به باران‌هایش باشد. به‌هرحال بهار شیراز همان‌قدر که دل انگیز است، می‌تواند غافلگیرتان نیز بکند. اما به طور کلی میانگین دمای هوا در روزهای بهاری شیراز 17  درجه سانتی‌گراد بوده و هوایش دلپذیر است. و مطلب گفته شده صرفا یک اخطار بود و نیازی نیست اگر این فصل را انتخاب کرده‌اید از قصدتان به سفر به شیراز در بهار منصرف شوید و از این همه زیبایی ‌چشم بپوشید. چون این اتفاق گاهی اوقات رخ می‌دهد و تنها کافیست حواس‌تان به آن باشد و اگر باران کمی شدت گرفت در خیابان نمانید.

اما نکته‌ دیگری که کار را سخت می‌کند همین زیبایی تمام و کمال بهار شیراز است. یعنی در واقع شیراز در بهار بهترین زمان سفر به شیراز خواهد بود اما باید بدانید که هر زیبایی خواستارش هم زیاد است. بنابراین بهار شیراز بسیار شلوغ است و شما برای ورود و بازدید از اماکن تاریخی و جذابش باید در صف‌های طولانی فروش بلیط بمانید و در نهایت با جماعتی بسیار به زیارت آرامگاه‌ها، باغ‌ها و سایر ابنیه تاریخی و تفریحی بروید و در عکس‌های یادگاری‌تان انتظار حضور بیگانگان بسیاری را داشته‌باشید. همچون شما که در عکس‌های آن‌ها خواهید‌ بود! اما درنهایت با شلوغی‌اش کنار بیایید و شیراز بهاری را یک بار هم که شده، ببینید. ارزشش را دارد! البته بد نیست علاوه بر تمام نکاتی که از شلوغی و زیبایی‌های شیراز گفتم این را هم بدانید که باز به خاطر همان زیبایی مذکور و البته تعطیلات ایام عید، هزینه اقامت و بلیط برای این موقع از سال گران‌تر از باقی ایام سال است. باید دید شما چه می خواهید! آیا بهترین زمان سفر به شیراز برای شما بهار خواهد بود ؟

سفر به شیراز در تابستان

تابستان شیراز هم مثل بسیاری از دیگر شهرهای ایران نسبتا گرم است. به شکلی که میانگین دمای هوا در روزهای تابستانی تا 30 درجه سانتی گراد هم می رسد. پس اگر می‌خواهید در تابستان به شیراز سفر کنید باید با هوای گرم و تا حدی خشک‌اش کنار بیایید. شیراز در تابستان خلوت‌تر از بهار است اما باز هم به دلیل تعطیلی مدارس و فصل سفر بودن، نسبتا شلوغ است و این یعنی شما برای بازدید از زیبایی‌های شیراز در صف‌هایی نه همانند بهار بلکه کمتر خواهید ‌‌بود. اما اگر مهم‌ترین ویژگی سفر به شیراز در تابستان را از نظر من بخواهید قطعا خوردن فالوده در تابستان شیراز است. قول می‌دهم هیچ وقت از خوردن فالوده شیرازی خنک با آبلیموی تازه فراوان، اندازه تابستانش لذت نبرید. پس برای بردن این امتیاز ویژه هم که شده تابستان شیراز را از دست ندهید. برای افرادی که دلشان می خواهد کودکانشان بیشتر با تاریخ آشنا شوند و یا تعطیلات عید را به مسافرت نرفته اند؛ تابستان بهترین زمان سفر به شیراز است.

سفر به شیراز در پاییز

پاییز را فصل عاشقان و شعر و شاعری می‌دانند. چه لذتی بالاتر از  سفر به شیراز در پاییز و بودن در آن. جایی که پایتخت شعر و شاعری ایران است. تصور کنید شما دست در دست یارتان در باغ‌های شیراز یا آرامگاه حافظ یا سعدی و یا…باشید که باران هم ببارد! آیا همین برای آمدن به شیراز در پاییز کافی نیست؟! بگذارید به این ویژگی ممتاز، آب‌وهوای نسبتا معتدل و خلوتی شهر را هم بیفزاییم. هنوز هم کافی نیست؟! اگر کافی نیست، خوب است این را هم بدانید که هزینه اقامت و سفر در نیمه دوم سال کمتر از باقی ایام سال است. پس پاییز زیبای شیراز برای‌تان ارزان‌تر هم تمام می‌شود. دیگر چه می‌خواهید؟!

حال اگر می‌خواهید در پاییز به شیراز سفر کنید، بد نیست این نکات را هم بدانید که شیراز در فصل پاییز خنک بوده و میانگین دمای هوای‌اش تا 20 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. همان طور که گفتم در این فصل می‌توانید به راحتی از تمام جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهر دیدن کنید، از بارش باران لذت ببرید و با قدم زدن در کوچه و خیابان‌های شهر از سفر خود خاطره‌های بی نظیری بسازید. اما ممکن است در اواخر فصل پاییز که آب و هوا کمی سردتر هم می‌شود، سفر به شهر‌های کوهستانی و جنگلی کمی دشوار باشد. پس بهتر است بیشتر برای دیدن خود شهر شیراز در پاییز به آن سفر کنید.در ضمن این را هم بگویم که در پاییز  شهر پر می‌شود از برگ‌های زرد پاییزی که چهره زیبایی به شهر بخشیده و خوراک عکس‌هایی بسیار جذاب هستند. ( باتوجه به یان که این فصل، شروع سال تحصیلی است؛ صف های بلیط برای شما معنی نخواهند داشت! بنابراین برای افرادی که به راحتی می توانند در هر موقع از سال سفر کنند و بچه مدرسه ای ندارند؛ پاییز بهترین زمان سفر به شیراز است.)

سفر به شیراز در زمستان

اگر می‌خواهید شیراز را در دنج‌ترین حالت ممکن ببینید؛ بی برو برگرد زمستانش را انتخاب کنید. سفر به شیراز در زمستان می‌تواند یکی از خاطره انگیزترین سفرهای شما شود. اگر می‌خواهید با حضرت حافظ یا سعدی شیرین سخن خلوت کنید. در برف قدم بزنید و شعرهایش را زمزمه کنید و غرق در زیبایی‌اش شوید، در زمستان به شیراز سفر کنید. هر چه از زیبایی در شیراز شنیده‌اید را بگذارید کنار. به نظرتان تخت جمشید یا پاسارگاد زمستانی جذاب‌تر نیست؟ بیشتر به حال و احوال این روزهای‌مان نمی‌خورد؟ از همه این‌ها که بگذرید چند نفر را می‌شناسید که با سعدی در برف یا حافظ وقتی موهایش برفیست عکس داشته‌باشند؟!

اگر می‌خواهید زمستان را در شیراز باشید بد نیست این را هم بدانید که آب و هوای شیراز در فصل زمستان مثل بیشتر جاهای ایران سرد است و میانگین دمای هوا تا 5 درجه ی سانتی گراد هم می رسد. و احتمال اینکه در این فصل با بارندگی و حتی بارش برف هم رو به رو شوید، وجود دارد. پس حسابی شال و کلاه کنید، لباس گرم بپوشید و به اندازه کافی در چمدان‌تان نیز قرار دهید تا برای قدم زدن و لذت بردن از شیراز زمستانی اذیت نشوید. چون بوی عطر گل نرگس که در این فصل فضای شهر را می‌پوشاند شما را به هرچه بیشتر قدم زدن در شعر دعوت می‌کند. پیشنهادی که بعید است بتوانید ردش کنید! آیا زمستان بهترین زمان سفر به شیراز برای شما است؟

جاهای دیدنی شیراز در هر فصل؛ کجاها در هر فصل زیباترند؟!

هر فصل زیبایی‌های خودش را به شهر شیراز هدیه می‌کند. اینکه بهتر است در کدام یک از فصول به شیراز سفر کنید، کاملا بسته به سلیقه خودتان دارد که کدام هدیه را از طبیعت بخواهید. بهار و سرسبزی، تابستان و حرارت، پاییز و شاعرانگی یا زمستان و شور زندگی، کدام برای شما جذاب‌تر است؟

جاهایی دیدنی شیراز را در هر فصل معرفی کرده‌ایم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

مکان‌های دیدنی شیراز در بهار

راستش را بخواهید اگر بهار را در شیراز بودید و فرصت کافی برای گشت و گذار هم  در سفر به شیراز داشتید بهتر است به هیچ‌کدام از دیدنی‌هایش رحم نکنید. همه جا را بگردید. قطعا پشیمان نمی‌شوید و لذت خواهید برد. اما اگر فرصت‌تان محدود است این‌هایی که می‌گویم را در اولویت گذاشته و حتما ببینید. پس این لیست برای کسانی است که می‌خواهند مختصر و مفید شیراز در بهار را بگردند.همانطور که گفتم شیراز پر است از باغ‌های کوچک و بزرگ و خب باغ‌ها در بهار بسیار جذابند. پس بهتر است دیدار از باغ‌ها را در این فصل جدی بگیرید!

باغ ارم

این باغ، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین باغ‌های شیراز است و بهترین فصل برای دیدن‌اش همین بهار است. باغی پر از درختان زیبای مرکبات و  درختان منحصر به فردی دیگر که همانند باقی باغ‌های شیراز، درخت بهار نارنج هم جزوی از آن‌هاست. درختی که ویژه‌‌ترین فصلش بهار و به ویژه اردیبهشت آن است. باغ ارم در خیابان ارم و در نزدیکی میدان ارم و در حوالی دانشگاه شیراز واقع است و شما می‌توانید از ساعت8:30  صبح تا 10 شب در ایام بهار به آنجا بروید.

نارنجستان قوام

این باغ در میان شیرازی‌ها به باغ قوام نیز معروف است و همانطور که از اسم‌اش معلوم است باغی است مملو از درختان نارنج. باغی متقارن که در انتها به عمارتی می‌رسد که اوج هنر آیینه‌کاری و منبت‌کاری است. شما می‌توانید پس از اینکه در این باغ قدم زدید و از فضای روح بخش‌اش استفاده کردید، سری هم به زیرزمین این بنا که موزه‌ای متشکل از اشیای قدیمی، سکه‌ها، ظروف و کاشی‌هایی از برهه‌های مختلف تاریخی است، بزنید. برای دسترسی به این باغ می‌توانید از چهارراه نمازی و در راستای خیابان لطفعلی خان به سمت شرق حرکت کرده و پس از کمی پیاده‌روی در سمت چپ خیابان به آن برسید. این مجموعه در فصل بهار از ساعت8  صبح تا 10 شب میزبان گردشگران است.

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های دیدنی شیراز است که در محله سعدیه واقع شده است. جالب است بدانید، برخی قدمت آن را به ایام حیات سعدی نیز نسبت می‌دهند. فکرش را بکنید سعدی در این باغ قدم می‌زده و در وصف بهار شیراز شعر می‌سروده ! پیشنهاد می‌کنم همراه‌تان در این باغ حتما غزلیات سعدی را هم داشته باشید تا با خواندش حظ بیشتری از محیط اطراف‌تان و این سفر به شیراز ببرید. نکته جالب دیگری که درباره این باغ وجود دارد این است که قنات آرامگاه سعدی که به چشمه قنات «گازارن» هم معروف است، به باغ دلگشا هم می‌رسد و این باغ را نیز سبز می‌کند. علاوه بر همه این‌ها، عطر و رنگ گل‌ها و گیاهان و یک عمارت باشکوه در  سه طبقه نیز در  این باغ وجود دارد که مورخان آن را اولین ساختمان کلاه فرنگی در ایران می‌دانند.بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از باغ دلگشا است، چرا که شکوفه‌های درختان فضای این باغ تاریخی را به خودشان مزین می‌کنند. این باغ در سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان واقع است و از8  صبح تا 10 شب در فصل بهار امکان بازدید دارد.

مکان‌های دیدنی شیراز در تابستان

سفر به شیراز در تابستان کمی متفاوت است چرا که راستش تابستان شیراز کمی گرم است و موقعیتی بسیار مناسب برای رفتن به اطراف‌اش و برخی خیابان‌ها و محله‌های آن که آب و هوای مطلوب‌تری دارند. پس بهتر است در تابستان، موقع سفر به شیراز، به جز شیراز گردی کمی هم به اطراف آن سر بزنید. مکان‌هایی که بعید است در بقیه اوقات سال فرصت کنید به دیدارشان بروید.

محله قصرالدشت

یکی از محله‌های قدیمی و تاریخی شیراز که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده است و می‌تواند شما را به شیراز قدیم ببرد، محله قصرالدشت شیراز است. این محله دارای باغ‌های میوه فراوان با درختانی استوار و تنومند است که ریشه در دل تاریخ دارند. این درختان هم میوه‌های شیراز را تأمین می‌کنند و هم نقش زیادی در پاکسازی هوای این شهر دارند. این محله که یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که به دلیل وجود همین درختان آب و هوای بسیار مطبوعی در فصل تابستان داشته و می‌تواند حسابی سر ذوق‌تان آورد. حتی می‌توانید برای اقامت چند روزه‌تان در شهر شیراز به جای استفاده از هتل‌های موجود در مرکز شهر روی خانه‌های مبله این منطقه حساب کنید تا بیشتر از فضا و هوای دلنشین‌اش لذت ببرید.

تنگ بستانک

تنگ بستانک، یکی از بهترین مکان‌های طبیعی در اطراف شیراز است که در منطقه کامفیروز؛ در جنوب شهر شیراز و در فاصله تقریبی 120 کیلومتری آن قرار گرفته است. تنگ بستانک، دره‌ای زیباست که در میان صخره‌های بلند و عمودی قرار گرفته است. در تنگ بستانک از آب و هوای مطبوع، درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، رودخانه‌های روان و پرآب و صدای طبیعت لذت زیادی خواهید برد. یکی دیگر از امتیازهای ویژه این منطقه که شاید بیشتر ترغیب‌تان کند که به آن سر بزنید، این است که تنگ بستانک تقریبا در مسیر بازدید از تخت جمشید و پاسارگاد قرار گرفته است. مکان‌هایی که بعید است برای دیدن‌شان در سفر به شیراز وقتی کنار نگذاشته باشید.

بلوار چمران شیراز

اینجا، خیابانی است شبیه به خیابان ولیعصر تهران یا چهارباغ در اصفهان. خیابانی با طول 5 کیلومتر به موازات رودخانه شهر شیراز که در دو سویش در دو سوی بلوار، فضای بسیار سبز و خوش آب و هوایی برای پیک نیک وجود دارد.  شما می‌توانید مردم شیراز و بسیاری از گردشگران را به ویژه صبح‌ها و عصرهای آخر هفته یا ایام تعطیل در این بلوار مشاهده کنید که شور و هیجان خوبی به ویژه در روزهای تابستان در این بلوار یجاد می‌کنند. رستوران ‌ها و اغذیه فروشی‌های بسیاری نیز در این بلوار یافت می‌شوند که می‌توانید انواع غذاهای سنتی شیراز و دیگر غذاهای ایرانی و فرنگی را در آنجا نوش جان کنید. پیشنهاد می‌کنم در سفر به شیراز، آش سبزی و کاهو سکنجبین موجود در این خیابان را به فراخور حس و حال‌تان از دست ندهید.

مکان‌های دیدنی شیراز در پاییز

اگر پاییز در شیراز بودید حتما و حتما به دیدار باغ‌های پاییزیش بروید. مطمئن باشید پاییزش به‌اندازه بهارش زیباست. برگ‌های رنگارنگی که روی درختان و روی زمین پخش شده و زیبایی حیرت انگیزی را به چشم‌ها و گوش‌های‌تان خواهد بخشید. پس این پیشنهادها را برای سفر به شیراز در پاییز در کنار تماشای باغ‌ها لحاظ کنید.

مسجد نصیرالملک

از آنجایی‌که زاویه تابش نور در نیمه دوم سال و به ویژه پاییز در این بنا جذاب‌تر از باقی اوقات سال است و خب یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این مسجد همین پاشش نور به شیشه‌های رنگی آن است تا مخاطبان‌اش را غرق در نور کند، برای همین توصیه‌ام این است که بنا را حتما در پاییز هم ببینید.این مسجد که به دلیل حضور و غلبه کاشی‌‌های خوش رنگ صورتی در زمینه کاشی‌کاری‌اش در بین گردشگران خارجی به « مسجد صورتی » نیز مشهور است، در چهارراه نمازی و در امتداد خیابان لطفعلی خان و در سمت چپ آن واقع است و درهایش از ساعت 8:30  صبح تا 5  بعداز ظهر در پاییز به روی گردشگران باز است. اما توصیه می‌شود  اگر می‌خواهید مسجد را در اوج‌اش ببینید آن را حدودا کمی مانده به اذان ظهر یعنی حوالی ساعت 11  زیارت کنید.

حافظیه و سعدیه

مگر می‌شود شیراز در پاییز بود و چند بار به حافظیه  و سعدیه نرفت! نمی‌گویم یک بار، می‌گویم چندبار! پاییز فصل عاشقان است و شیراز شهر عاشقان و حافظ و سعدی سردمدار آن. بارها و بارها در پاییز به این دو بزرگوار سر بزنید. دیوان‌شان را باز و در حالی که قدم‌هایتان را روی برگ‌های زرد پاییزی می‌گذارید، غزلی بخوانید و بر فراز کنید! این حضرات در پاییز از حوالی 8:30  صبح تا 10  شب از مهمانانشان پذیرایی می‌کنند.

تنگه رغز

دیگر پیشنهاد پاییزی‌ام از سفر به شیراز، به بیرون آن است. به جایی حدودا 25  کیلومتری جاده داراب به فسا و به سمت روستای حسن آباد. به جایی که به عروس دره‌های ایران معروف است؛ به تنگه رغز. که پاییزی بسیار بسیار زیبا دارد. دره‌ای با طول تقریبی 4 کیلومتر که نزدیک64 آبشار کوتاه و بلند و 100 حوضچه طبیعی را در خود دارد. جالب است بدانید که رغز در لغت به معنی راه بکر و لغزنده است و این مکان رویایی در میان مردم بومی به نام تنگ رودخیز نیز شناخته می شود. اگر از عاشقان طبیعت به ویژه از نوع پاییزی‌اش هستید به هیچ وجه این مکان بکر و جذاب را از دست ندهید.

مکان‌های دیدنی شیراز در زمستان

پیشنهاد من در زمستان، دیدن آثار تاریخی شیراز و در کنارشان بازدید از طبیعت ویژه زمستانی‌اش در سفر به شیراز است. آثار تاریخی‌اش را که می‌شناسید پس در این لیست شما را به دیدن آثار طبیعی شیراز در زمستان دعوت می‌کنم.

دریاچه برم فیروز در سپیدان

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های شیراز در زمستان، برم فیروز است. با وجود اینکه بیشتر افراد محو زیبایی خیره کننده اش در اردیبهشت و خرداد می‌شوند اما پیشنهاد ویژه ام به شما بازدید از آن در  سفر به شیراز در زمستان است، جایی که چشمه جوشان دریاچه در وسط سفیدی برف خودنمایی می‌کند و منظره ای رویایی از زمستان در جنوب ایران به شما هدیه می دهد.قطعا تعریف رشته‌ کوه‌های آلپ را در زمستان شنیده‌اید، برم فیروز در زمستان بی شیاهت به تصاویر برفی کوه‌های آلپ در سوییس نیست.فقط حواس‌تان باشد این اثر ممکن است سختی‌ها و تا حدودی مشکلات خود را داشته باشد پس حدالمقدور با تجهیزات کامل کوهنوردی به این منطقه بیایید و اطفال و سالخوردگان را هم همراه نیاورید!

دریاچه مهارلو

اوایل اسفند ماه تا اواسط‌اش حواشی دریاچه مهارلو در سروستان بی شک یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران است. جاده‌ی که از کنارش می‌گذرد به همراه نیزارها و تالاب‌های اطراف‌اش و فلامینگوها و سایر پرندگانی که در این فصل از سال آنجا را برای سکونت برگزیده‌اند، همه و همه از دلایل این جذابیت‌اند. منظره دیدنی شکوفه‌های بادام در کنار آسمان صورتی رنگ غروب دریاچه از دیگر تصاویر جذاب آن‌اند.

اگر می‌خواهید از تصاویر شکوفه‌های بادام لذت بیشتری ببرید حتما طلوع آفتاب آنجا باشید. برای رسیدن به مهارلو کافی است سی تا چهل دقیقه از شیراز به طرف سروستان رانندگی کنید، زمان رسیدن را شکوفه‌های بادام مهارلو به شما خواهند گفت.

پیست اسکی سپیدان

اگر علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی و به ویژه اسکی هستید و می‌خواهید در سفر به شیراز کمی ورزش هم بکنید، این پیشنهاد برای شماست.پیست اسکی سپیدان با اسم رسمی «پیست اسکی پولاد کف » از سال 86 تأسیس شده علاوه‌بر پیست اسکی مجموعه تله‌کابین و بالابر و یک هتل نیز هست. این مجموعه همچنین امکانات مناسبی از جمله مدرسه اسکی نیز دارد. برای رسیدن به این پیست باید از شیراز وارد جاده  سپیدان به یاسوج شوید تا بعد از یک ساعت به سپیدان برسید.

در سپیدان باید مسیر آبشار مارگون را دنبال کنید. بعد از آنکه وارد سپیدان شدید،در همان مسیر اصلی شهر را ادامه دهید تا در شمال سپیدان به یک میدان مثلث شکل برسید. در ابتدای مسیر سمت راست یک تابلوی بزرگ، شما را به سمت پیست راهنمایی می‌کند. کمی بعدتر به پیست اسکی خواهید رسید.

این پیست که هیجان از در و دیوارش به سمت شما هجوم می‌آورد، از ساعت 9 صبح به روی عموم بازمی‌گردد و تا ساعت 17 پذیرای علاقمندان به اسکی است. هزینه بلیط برای استفاده از تله کابین یا تله اسکی 6 هزار تومان است.

حرف آخر

تور شیراز یکی از مسافرت‌های بسیار مهم داخلی است که به هر حال هر ایرانی باید حداقل یک بار آن را تجربه کند. این شهر به قدری زیبایی دارد که در هر ماه و در هر فصلی به آن بروید، جا برای لذت بردن هست. بهار و شیراز سبز، تابستان و شیراز شاد خرم، پاییز و شاعرانگی‌های شهر و زمستان و یکدست سپیدی، هر کدام برای شما فرشی پهن کرده‌اند و انتظار قدم‌هایتان را می‌کشند. علاوه بر آن، تعداد زیادی هتل، پاساژ، رستوران، اقامتگاه بوم‌گردی و… نیز وجود دارند که می‌توانند سفرتان را لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر سازند.

سوالات متداول

هوای شیراز از چه زمانی گرم می شود ؟

از اوایل خرداد ماه تا نیمه های شهریور

بهترین ماه برای سفر به شیراز چه ماهی است؟

اردیبهشت . در تقویم هم 15 اردیبهشت روز شیراز نامگذاری شده و 12 بالن به پرواز در می آیند.

بهترین زمان برای تجربه تور شیراز متفاوت چه وقت از سال است؟

تور نوروز شیراز؛ زیرا در شیراز به جای هفت سین، هفت میم را خواهید دید و آب و هوا نیز بی نظیر است.

آیا شیراز در پاییز پرطرفدار است؟

بله سفر به شیراز در این فصل می تواند تجربه آرامش بخشی برایتان باشد. همچنین قیمت ها بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

نظرات کاربران