حافظیه
9 اردیبهشت 1402
شیراز

سفر به شیراز در پاییز؛ عاشقانه ای آرام !

از هرکه بپرسی معمولا شیراز را با دیدنی‌های بهارش می‌شناسند. از همین‌رو شیراز در فروردین و اردیبهشت، سرشار از گردشگرانی است که به عشق دیدار بهارانه‌ی گل‌های نارنج، راهی این شهر می‌شوند. اما جدای از این آیا تا حالا سفر به شیراز در پاییز را تجربه کرده‌اید؟ 

تقریباً همه موافقند که شیراز به‌ خودی خود زیباست. حالا تصور کنید که اگر زیبایی‌های این شهر رویایی به جذابیت‌های پاییز گره بخورد، چه مناظر بی‌همتایی خلق می‌شوند. در ادامه این مطلب دیدنی‌های شیراز در فصل پاییز را مختصرا معرفی می‌کنیم تا تجربه‌ی قشنگ‌تری از سفر به شیراز در پاییز داشته باشید.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

دیدنی‌های پاییزی شیراز 

از همین ابتدا تکلیف را روشن کنیم که جاذبه‌های شیراز یکی‌دوتا نیستند و هرگز نمی‌توان تمام آنها را در یک سفر چندروزه تماشا کرد. از حافظیه و سعدیه تا باغ‌های ایرانی و شکوهِ تخت جمشید، همگی در فصل پاییز زیباترند. همچنین شیراز هوای بی‌نظیری در فصل پاییز دارد؛ معتدل، مطبوع و دل‌انگیز! درنتیجه بهتر است قبل از شروع سفر، برنامه‌های بازدید خود را چیده باشید تا از فرصت سفر به شیراز در پاییز نهایت استفاده را ببرید.

تخت جمشید 

تخت جمشید 

فصل پاییز به نوعی بهترین زمان برای تماشای تخت‌ جمشید محسوب می‌شود. از آنجا که این جاذبه‌تاریخی هیجان‌انگیز در فضای آزاد قرار گرفته‌است، تابستان‌های خیلی گرمی دارد و در فصل بهار هم بسیار شلوغ و پرازدحام است. به‌همین سبب بازدید از آن در روزهای پاییزی، می‌تواند بسیار دلچسب و خاطره‌انگیز باشد.

در سکوت و آرامش پاییز می‌شود صدای تاریخ را در ویرانه‌های این کاخ شنید و قدم در جهان باشکوه هخامنشیان گذاشت. تک‌تکِ ستون‌ها، کتیبه‌ها، نقوش برجسته‌، کاخ‌ها و یادگاری‌های به‌جا مانده از آن دوران، از معروف‌ترین آثار تمدن در جهان است.

داریوش هخامنشی حدود ۲۵ قرن پیش فرمان ساخت تخت جمشید را صادر کرد. در ساختن این کاخ تماشایی، معماران و کارگران پرتعدادی شرکت داشتند. 

نشانی: استان فارس | شهرستان مرودشت | مجموعه تخت جمشید

ساعات بازدید: ۸ صبح تا 5 بعد از ظهر

زمان اجرای برنامه نور و صدا: 30 :8 بعد از ظهر

قیمت بلیت: اتباع ایرانی ۵ هزار تومان و توریست‌های خارجی ۱۰۰ هزار تومان

حافظیه

حافظ آنقدر بزرگ است که نیاز به معرفی ندارد! تا آنجا که قشر کثیری از مسافران شیراز، به عشق پابوسی خاک حافظ و زیارت آرامگاه رویایی او به این شهر سفر کرده‌اند. حافظیه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تمام نشدنی شیراز، منظره‌ی بسیار زیبایی در فصل پاییز دارد. 

اگر عاشق عکس و عکاسی هستید، مناسب‌ترین انتخاب برای شما سفر به شیراز در پاییز است. شما می‌توانید در هوای پاییزی و خنک حافظیه، عکس‌های بی‌نظیری ثبت کنید. آرامگاه حافظ شیراز در میان برگ‌های پاییزی که تمام فضا را پر کرده‌اند از همیشه زیباتر است. 

حافظیه در بخش شمالی شهر شیراز واقع شده و اتمسفر بسیار آرام و بی‌همتایی دارد. اگر از گشت‌و‌گذار در محوطه خسته شوید، می‌توانید با بازدید از غرفه صنایع دستی این‌جا و نوشیدن یک فنجان قهوه در کافی‌شاپ مجموعه نفس تازه کنید. توصیه می‌کنیم نوشیدن انواع شربت‌و عرقیات سنتی شیراز را از قلم نیندازید.

نشانی: حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

ساعات بازدید: همه روزه از ۸ صبح تا 10 شب

قیمت بلیت: گردشگر ایرانی اتباع ایرانی ۵ هزار تومان و توریست‌های خارجی 50 هزار تومان

سعدیه 

سعدیه 

هرگز نمی‌توان هنگام سفر به شیراز در پاییز، بی‌خیال بازدید از آرامگاه سعدی شد و به مقبره این شاعر شیرین سخن سر نزد. آرامگاه سعدی در واقع همان‌جایی است که این شاعر بلندآوازه در تمام عمرش زندگی کرد و تا نفس‌های آخر هم آنجا ماند. بدنیست بدانید که قدمت بنای این آرامگاه به قرن هفتم هجری باز می‌گردد. 

آرامگاه سعدی و محوطه‌ی اطراف آن در فصل پاییز بسیار تماشایی‌ست و فضای شاعرانه‌ای دارد. توصیه می‌کنیم هرگز فرصت بازدید آن را از دست ندهید.

نشانی: انتهای خیابان بوستان | مجاور باغ دلگشا

ساعات بازدید در پاییز و زمستان: ۸ صبح تا 7 بعد از ظهر

قیمت بلیت: گردشگر ایرانی اتباع ایرانی ۵ هزار تومان و توریست‌های خارجی 50 هزار تومان

باغ نارنجستان قوام

نارنجستان قوام شیراز از چشم‌نوازترین باغ‌های تاریخی ایران شمرده می‌شود و بدون شک در فهرست دیدنی‌های سفر به شیراز در پاییز قرار می‌گیرد. هنگام بازدید از این مکان زیبا خودتان متوجه دلیل انتخاب این نام خواهید شد؛ کثرت درختان نارنج در این مکان سبب شد تا به‌عنوان «نارنجستان» معروف شود. قوام السلطنه این باغ تاریخی را بین سال‌های ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ و در دوران زمامداری ناصرالدین شاه قاجار بنا کرد. بد نیست بدانید که عمارت نارنجستان از بخش‌های مختلفی مثل اصطبل، حمام، بازارچه، حسینیه، دیوان‌خانه و مدرسه تشکیل شده است.

قابل ذکر است که در سالیان اخیر و پس از اتمام بازسازی‌ها و مرمت بنا، از این مکان به‌عنوان موزه استفاده می‌شود. 

نشانی: شیراز | خیابان لطفعلی خان زند

ساعات بازدید: همه روزه از ۸ صبح تا 7عصر

قیمت بلیت: گردشگر ایرانی اتباع ایرانی 3 هزار تومان و توریست‌های خارجی 20 هزار تومان

باغ ارم 

باغ ارم 

باغ ارم یکی از زیباترین مکان‌های شیراز در فصل پاییز است که مانند یک جعبه مدادرنگی، رنگ‌های چشم‌نواز و جذابی را در مقابل چشمان‌تان قرار می‌دهد. باغ ارم به‌همراه 8 باغ ایرانی دیگر در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. 

قدمت این باغ دقیقاً مشخص نیست؛ تنها در چند سفرنامه قدیمی به نام این باغ اشاره شده و درحقیقت تنها شواهد موجود در مورد تاریخچه ارم، همین متون قدیمی هستند. با بررسی شواهد اندک موجود، قدمت باغ ارم دستکم به قرن‌های دهم و یازدهم هجری برمی‌گردد. 

طی قرن‌های اخیر حکومت‌های مختلفی طبق نظر و سلیقه خودشان، فضا و عمارت‌های داخلی باغ را تغییر دادند. امروزه سرپرستی باغ زیبای ارم در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد. این باغ با ۱۱۰ هزار متر مربع مساحت، با درختان نارنج و سرو تماشایی‌اش از دیدنی‌ترین مکان‌های شیراز به‌حساب می‌آید.

نشانی: شیراز| بلوار ارم | میدان ارم | خیابان ارم، | مجاور مجموعه‌ دانشگاه شیراز

ساعت بازدید: ۸ صبح تا 6:۳۰ بعد از ظهر

قیمت بلیت: گردشگر ایرانی اتباع ایرانی 5 هزار تومان و توریست‌های خارجی 50 هزار تومان

بازار وکیل

معماری سنتی بازار تاریخی و زیبای وکیل، با آن طاقی و دالان‌های تماشایی، آنقدر زیباست که از هر رهگذری دل بری می‌کند. 

این بازار قدیمی با فضای هیجان‌انگیز و دل‌گشایش، یک مکان عالی برای خرید سوغاتی و محصولات سنتی ایرانی مثل فرش و گلیم، ادویه‌جات و عرقیجات به‌حساب می‌آید. 

شیراز در فصل پاییز هوای مطبوع و خنکی دارد و خبری از موج گرمای تابستان نیست. این خلوتی و آرامش جان می‌دهد برای پیاده‌روی در بازار وکیل و تماشای تمام زیبایی‌های شیراز که دراین بازار متجلی شده‌است. 

نشانی : ورودی بازار وکیل در خیابان‌‌های زند و لطفعلی‌خان قرار دارد.

باغ دلگشا

باغ دلگشا

باغ دلگشای شیراز یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های تاریخی شیراز است که هنگام سفر به شیراز در پاییز حتما باید تماشایش کنید. این مکان در واقع خانه‌ی اصلی درختان بهار نارنج در شیراز است، 

نکته جالب این‌که باغ دلگشا بیشتر از ۱۰۰۰ سال عمر دارد اما هنوز هم شاداب و سرزنده باقی مانده است، 

نشانی باغ دلگشای شیراز : شیراز | سعدیه جنوبی | باغ دلگشا

ساعات بازدید : ۸  صبح تا ۲۲ شب

بلیت ورودی : گردشگر ایرانی اتباع ایرانی 3 هزار تومان و توریست‌های خارجی 15 هزار تومان

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری یکی از زیباترین مقاصد سفر به شیراز در پاییز است. این مکان از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران است که با معماری فرنگی در بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد. امروزه در این عمارت برای گشت‌و‌گذار بازدیدکنندگان و ساختن اوغاتی خوش، تفریحاتی مانند انواع و اقسام کافه و سفره‌خانه، رستوران‌های جذاب، فروشگاه‌های صنایع دستی و … ساخته‌شده است.

نشانی عمارت شاپوری شیراز : شیراز | بلوار کریم خان زند | خیابان انوری

ساعات بازدید : ۰۸:۰۰ صبح تا ۰۰:۳۰ بامداد 

بلیت ورودی : گردشگر ایرانی اتباع ایرانی 3 هزار تومان و توریست‌های خارجی 15 هزار تومان

کلام آخر

شیراز در فصل پاییز زیبایی‌های کم‌نظیری دارد که فقط در این فصل قابل مشاهده‌اند. پاییز شیراز با آب‌و‌هوایی معتدل و خنک نه گرمای تابستان را به‌دوش می‌کشد و نه ازدحام گردشگران بهار را. جدای از اینها اکثر مهمان‌خانه‌ها و هتل‌های این شهر خالی‌ست و پیدا کردن محل اسکان از همیشه آسان‌تر خواهد بود. مجموع این عوامل در کنار هم سفر به شیراز در پاییز را به گزینه‌ی ایده‌آل گردشگران تبدیل کرده‌است.

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران