موزه پارس شیراز

موزه پارس شیراز؛ سفر به گذشته شیراز در موزه پارس

فصل بهار نزدیک و شیراز هم یکی از بهترین مقصدها برای سفر نوروزی است. شیراز همیشه از انتخاب‌های محبوب ما ایرانی‌ها برای سفر بوده، به‌خاطر آب‌وهوای متعادل و جاهای دیدنی خاصی که دارد؛ از ارگ کریم خان تا باغ و موزه‌های دیدنی همگی باعث جذب گردشگران به سرزمین درختان نارنج شده است. بعد از این که به ارگ کریم خان رفتید و باغ نارنجستان قوام را از دیده گذراندید نوبت به موزه پارس شیراز می‌رسد. ما در این مقاله راهنمای شما برای بازدید از موزه پارس شیراز خواهیم بود.

از گذشته موزه پارس شیراز چه می‌دانید؟

موزه پارس شیراز

ساختمان موزه امروزی در دوران زندیه در باغ نظر ساخته شد. ساختمان مورد نظر معماری جالبی دارد و به شکل یک هشت ضلعی حجیم است. در واقع عمارت هشت ضلعی برای پذیرایی از مهمانان کریم خان زند در باغ نظر ساخته شد و تا وقتی کریم خان زنده بود کاربری بنا تغییر نکرد. بعد از مرگ وکیل‌الرعایا در همین بنا به خاک سپرده شد. 

معماری پر نقش و نگار بنای موزه پارس

بنای موزه با نام عمارت کلاه فرنگی، آرامگاه وکیل و عمارت چهار فصل نیز شناخته می‌شود. نمای بیرونی این ساختمان برخلاف سایر بناهای دوره زندیه مانند ارگ کریم خان بیشتر تزیین شده است. نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی با کاشی‌های طرح گل و پرنده دیده می‌شود. بر دیوارهای بنای هشت ضلعی نیز کاشی‌کاری بزرگی را می‌بینید که داستان بر تخت نشستن حضرت سلیمان را نشان می‌دهد.  

معماری درونی بنا از یک بخش مرکزی و چهار شاه‌نشین در چهار گوشه بنا تشکیل شده است. یک آب‌نمای زیبا از جنس سنگ مرمر در داخل عمارت کلاه فرنگی باعث لطافت فضا شده است. 

در موزه چه چیزهایی خواهیم دید؟

وقتی برای بازدید یک موزه برنامه‌ریزی می‌کنیم باید بدانیم انتظار دیدن چه آثاری را داشته باشیم و حداقل با آثار موجود در موزه آشنایی اولیه داشته باشیم. در موزه پارس شیراز گه لقب قدیمی‌ترین موزه شیراز را هم دارد آثاری از گذشته شیراز به نمایش گذاشته شده است. 

انواع سکه‌ها، اشیا و ادوات فلزی، ظروف سفالی، مهرها و قرآن‌های قدیمی به چشم می‌خورند. همچنین در این موزه نقاشی‌هایی از لطفعلی صورتگر به نمایش گذاشته شده که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. 

قرآن هفده منی؛ قرآن معروف دروازه قرآن شیراز

موزه پارس شیراز

مریت هاکس در کتاب ایران، افسانه و واقعیت؛ خاطرات سفر به ایران درباره دروازه قرآن چنین می‌نویسد: در مدخل تنگ الله اکبر دروازه قرآن قرار دارد. افراد با ایمان حداقل یک بار در ماه از زیر آن می‌گذرند تا از بلا در امان باشند. در غروب اولین روز هر ماه جاده از مردم پیاده سیاه می‌زند و سروصدای ماشین‌ها و مردمی که به زیارت می‌روند همه جا را پر می‌کند.

همان‌طور که متوجه شدید دروازه قرآن برای مردم شیراز بسیار مهم بود چون قرآنی در بالای دروازه قرار داشت و برای محافظت از خود در پناه قرآن هر ماه از زیر دروازه قرآن رد می‌شدند. این قرآن حالا در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شود. 

این قرآن در اوایل سده نهم هجری قمری به دست سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری به خط محقق نوشته شد و در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی به موزه پارس شیراز منتقل شد. علت نامگذاری این قرآن به باوری قدیمی برمی‌گردد که هر برگ این قرآن ۱۷ من و مجموع وزن این قرآن نیز ۱۷ من است و این را به نوعی معجزه این قرآن می‌دانستند. همچنین این قرآن 40 کیلوگرم وزن دارد و بیش از 600 برگ است.

نقاشی قلیان کشیدن کریم خان زند

نقاشی قلیان کشیدن کریم خان زند

در موزه پارس شیراز تابلویی خواهید دید که کریم خان زند را در حالی که قلیان می‌کشد به تصویر در آورده است. در کنار شاه ایران، چند تن از درباریان از جمله شیخ علی خان، صادق خان، زکی خان و لطفعلی خان زند به نمایش در آمده‌اند. این تابلو اثر نقاش دربار زندیه به نام جعفر است. 

در کنار این نقاشی‌های تاریخی از شاه زندیه چند اثر مهم از نقاشان معاصر مثل صدرالدین شایسته شیرازی و میر مصور نیز به چشم می‌خورد.

جعبه‌های آرایشی یادگاری از دوره صفویه

یکی از جالب‌ترین آثار موجود در موزه پارس شیراز جعبه‌های آرایشی لاکی است که یادگار دوره صفویه است. قلمدان‌های لاکی، قاب‌های آینه لاکی کتیبه‌دار، یک قاب آینه لاکی با تصویر بایزید بسطامی و شاگردان و قاب آینه با بوم الوان زرافشان در موزه توجه شما را به خود جلب می‌کند.

لوح تاریخ در ضلع غربی موزه

در ضلع غربی موزه پارس شیراز یک لوح استوانه‌ای نگهداری می‌شود که بر آن سه کتیبه با خطوط ثلث نسخ پهلوی و خط نستعلیق مربوط به سه دوره تاریخی ایران؛ دوره سلجوقی، دوره صفوی و دوره قاجاریه حک شده‌است.

مقبره کریم خان؛ وکیل الرعایای ایران

مقبره کریم خان

عمارت کلاه فرنگی در ابتدا محل پذیرایی از مهمانان کریم خان زند بود. پس از مرگ او در سال ۱۱۹۳ هجری قمری جسدش در همین عمارت به خاک سپرده شد. هم‌اکنون مقبره وکیل الرعایای ایران در موزه قابل مشاهده است.

موزه پارس شیراز کجاست؟

این موزه در میدان شهدا شیراز، خیابان زند و در نزدیکی ارگ کریم خان واقع شده است. 

ساعت بازدید موزه پارس

برای بازدید از موزه پارس شیراز در فصل بهار و تابستان از ساعت 8:30 تا 19:30 به محل باغ نظر مراجعه کنید. اما در فصل پاییز و زمستان باید از ساعت 7:30 تا 18 به باغ نظر بروید. 

قیمت بلیط موزه پارس چقدر است؟

قیمت بلیط ورودی موزه پارس شیراز برای گردشگران داخلی 4000 تومان است. 

با مترو به موزه پارس بروید

مترو شیراز

برای دسترسی به موزه پارس شیراز می‌توانید به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو بروید و بعد از رسیدن به ایستگاه وکیل‌الرعایا پیاده شوید. حدود 3 دقیقه تا موزه پیاده‌روی در پیش دارید.

رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک موزه پارس

  • رستوران سنتی شرزه
  • رستوران قوام
  • فالوده بستنی وکیل
  • کافه بازار
  • کافه ژولپ
  • سرای آناهیتا
  • فست فود اتم اوتوم
  • فلافل و سمبوسه حجت

هتل‌های نزدیک به موزه پارس

هتل ارگ کریم خان زند
  • هتل کیوان
  • هتل پیام
  • هتل پارسه
  • هتل پارک 
  • هتل ارگ کریم خان زند
  • هتل داریوش

هر سال مسافران زیادی به شیراز می‌روند و برای بازدید از موزه پارس به باغ نظر سر می‌زنند. در سفر به شیراز زیبا بازدید از موزه پارس شیراز را فراموش نکنید. امیدوارم در شیراز به شما خوش بگذرد. 

همین حالا بلیط هواپیما شیراز را از سه کلیک تهیه کنید.

نظرات کاربران