دریاچه مهارلو شیراز
9 فروردین 1402
شیراز

دریاچه مهارلو شیراز؛ صورتی‌ترین دریاچه ایران

تصویری که از دریاچه در ذهن ما نقش بسته است به رنگ آبی است. به همین دلیل تصور دریاچه‌ به رنگی دیگر شاید دشوار باشد. حالا امروز با دریاچه‌ای آشنا می‌شویم که در بهار و با گرم شدن هوا به رنگ شکوفه‌های بهاری در می‌آید. یا شاید هم با دیدن رنگ درخشان دریاچه به یاد فلامینگوها بیفتید که البته فکری درست است. دریاچه مهارلو شیراز، صورتی‌ترین دریاچه ایران، به شهر شیراز نزدیک است و می‌تواند انتخاب خوش‌رنگی برای لیست شیرازگردی شما باشد. بنابراین بیایید با این دریاچه خوش‌رنگ و جزئیات سفر به آن آشنا شوید.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

چرا مهارلو صورتی رنگ است؟

دریاچه مهارلو شیراز

مهارلو را با نام دریاچه صورتی نیز می‌شناسند نامی که به علت رنگ درخشان آن انتخاب شده است. البته این دریاچه همیشه صورتی نیست و فقط در فصل گرما به این رنگ در می‌آید. دریاچه خوشرنگ مهارلو محل زندگی و تکثیر جلبک دونالیلا سالینا است. این جلبک در دمای زیاد و تابش نور خورشید در تابستان و همچنین به علت شوری آب دریاچه و وجود نمک، نوعی بتاکاروتن آزاد می‌کند که باعث صورتی و سرخ شدن آب دریاچه می‌شود. بتاکاروتن در هویج و کدو تنبل نیز به مقدار فراوان وجود دارد. همچنین جلبک دونالیلا سالینا غذای نوعی میگو به نام آرتمیا و آن میگو هم غذای فلامینگو است و بنابراین یک چرخه غذایی نیز در دریاچه بوجود می‌آید. 

دریاچه‌های صورتی جهان؛ همتایان مهارلو

دریاچه مهارلو تنها دریاچه صورتی جهان نیست. دریاچه صورتی غرب در استرالیا، دریاچه رز خاکستری در کانادا، دریاچه ماسازیر در آذربایجان، استخر شامپاین در نیوزلند، دریاچه هیلیر استرالیا و دریاچه ربتا در سنگال دریاچه‌های صورتی رنگ جهان است. دریاچه هیلیر که در یک جزیره در استرالیا واقع شده است بزرگترین دریاچه صورتی جهان است که رنگ آن دائمی است. دریاچه صورتی غرب در استرالیا دریاچه‌ای دائمی نیست و فقط زمانی که گرما و میزان نمک مناسب باشد به رنگ صورتی درمی‌آید. 

دریاچه رز خاکستری صورتی رنگ است و در کانادا قرار دارد اما رنگ صورتی آن نه به جلبک ربط دارد نه نمک، اما همچنان صورتی رنگ است. دریاچه رز خاکستری یکی از صعب العبورترین مسیرهای دسترسی را دارد. اما دریاچه ماسازیر واقع در آذربایجان یکی از پولسازترین دریاچه‌های صورتی جهان است. کشور آذربایجان با تبلیغ این دریاچه توانست یک میلیارد تن از نمک دریاچه را بفروشد. رنگ صورتی دریاچه ماسازیر مربوط به نمک داخل دریاچه است. 

اما رنگ صورتی استخر شامپاین واقع در نیوزلند به دمای داخل زمین ربط دارد و در فصل‌های مختلف سال به رنگ‌های متفاوتی چون زرد، نارنجی، سبز و قرمز در می‌آید بنابراین بی‌دلیل نیست که به این دریاچه استخر شامپاین می‌گویند. دریاچه ربتا واقع در سنگال یکی از شورترین دریاچه‌های صورتی این لیست است که به صورتی رنگ آن با میزان نوری که دریافت می‌کند ارتباط مستقیم دارد.

کی به دیدن دریاچه مهارلو شیراز برویم؟

برای دیدن دریاچه مهارلو شیراز آزادید هر زمانی که دلتان هوای سفر کرد عازم شوید. اما یادتان باشد که این دریاچه همیشه صورتی نیست. در فصل پر آبی رنگ دریاچه مانند سایر دریاچه‌ها آبی است اما از مهر تا اردیبهشت دریاچه صورتی است. در تابستان صورتی دریاچه به قرمزی می‌گراید و درخشان‌تر است اما از آب دریاچه کم می‌شود و اغلب کاملا خشک است. در پاییز و زمستان دریاچه پرآب‌تر است. بنابراین بهار بهترین زمان برای تماشای این دریاچه خوش‌منظر است. 

پرندگان دریاچه مهارلو شیراز

اگر دوست دارید فلامینگوها را از نزدیک ببینید تابستان تا اواخر پاییز به دریاچه مهارلو سر بزنید. به خصوص تابستان‌ها دیدن پرواز دسته جمعی فلامینگوها لذت‌بخش خواهد بود. مهم‌ترین گونه پرندگانی که در دریاچه پهناور مهارلو شیراز زندگی می‌کنند فلامینگوها هستند اما تنها گونه نیستند. چنانچه به ردیابی پرواز پرندگان علاقه دارید یا گونه‌های مختلف پرندگان را می‌شناسید یادتان باشد که در سفر به شیراز دیدن دریاچه مهارلو را در فهرست شیرازگردی خود قرار دهید زیرا در کنار دریاچه دوست داشتنی مهارلو شاهد پرواز پرندگانی چون آنقوت، تنجه، کاکایی و گیلانشاه، سلیم، آبچلیک، حواصیل، اردک سبز و مرغابی خواهید بود. 

مهارلو یک دریاچه نمک است

دریاچه مهارلو شیراز

شاید جالب باشد که قبل از دیدن مهارلو بدانید که آب ای دریاچه شور است و منبع استخراج نمک استان فارس به حساب می‌آید. از این رو دریاچه نمک نیز خوانده می‌شود. 

آیا ماهیگیری در کنار دریاچه مهارلو ممکن است؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه در سفرها  قلاب ماهیگیری با خود دارید به این نکته درباره دریاچه مهارلو دقت کنید. آب این دریاچه بسیار شور است بنابراین هیچ ماهی‌ای در آن زندگی نمی‌کند. پس مهارلو برای ماهیگیری مناسب نیست.

آیا آب صورتی دریاچه مهارلو شیراز سمی است؟

دریاچه مهارلو شیراز

شاید به علت رنگ عجیب دریاچه با خودتان فکر کنید که آب دریاچه سمی باشد. در صورتی که آب دریاچه نه تنها سمی نیست بلکه نوعی بتاکاروتن که رنگ آن را تغییر می‌دهد در صنعت دارو، لوازم آرایشی و مواد غذایی نیز وجود دارد. بنابراین سفر به دریاچه مهارلو شیراز به هیچ وجه خطری در پیش ندارد.

امکانات تفریحی دریاچه مهارلو شیراز

به تازگی در کنار دریاچه مهارلو شیراز امکانات تفریحی جدیدی تعبیه شده است. پاراگلایدر و قایق پدالی دو تفریحی است که در کنار دریاچه مهارلو شیراز وجود دارد.

عکاسی کنار دریاچه خوش منظر مهارلو

اگر دوربین عکاسی و کمی حوصله دارید منظره دریاچه مهارلو شیراز را در فصل بهار از دست ندهید. اگر هم تازه عروس داماد هستید و می‌خواهید عکس‌های خاصی ثبت کنید این دریاچه با آن رنگ صورتی درخشان در فصل بهار به شدت توصیه می‌شود.

کاخ ساسانی سروستان در نزدیکی مهارلو

کاخ ساسانی سروستان

برای کسانی که به تاریخ باستان ایران علاقه دارند شیراز شهری پر از قصه است. در هر گوشه شیراز چیزی از گذشته باقی مانده است که دعوتتان می‌کند به مرور تاریخ. پس اگر به شیراز سفر کردید و قصد تماشای دریاچه مهارلو را داشتید، زحمت دیدن کاخ ساسانی سروستان را هم به خود بدهید. این کاخ بقایای شکارگاه بهرام گور است.

بومگردی در روستای مهارلو

شاید دلتان بخواهد در نزدیکی این دریاچه زیبا اقامت داشته باشید می‌توانید به بومگردی مهارلو سر بزنید. این بوم‌گردی در خیابان شیراز بندرعباس در روستای مهارلو واقع شده است. و با رنگ آبی و سفید خود فضایی دلپذیر برای پذیرایی از مهمانان مهیا شده است.

مهارلو چقدر با شیراز فاصله دارد؟

این دریاچه در نزدیکی شهر شیراز واقع شده است با این حال نمی‌توانید دوری را بهانه کنید و از تماشای زیباییش بگذرید. پس اگر در شیراز اقامت دارید و می‌خواهید صورتی دریاچه زیبای مهارلو را خودتان از نزدیک ببینید به سمت جنوب شرقی شیراز به سمت شهر فسا برانید. بعد از 20 کیلومتر به روستای مهارلو خواهید رسید. دریاچه مهارلو در همین روستا واقع شده است. برای یافتن مسیر محلی دریاچه نیز می‌توانید از اهالی روستا کمک بگیرید. آن‌ها با مهر از شما استقبال خواهند کرد.

رستوران‌های نزدیک دریاچه زیبا مهارلو

رستوران بکت

در نزدیکی دریاچه صورتی مهارلو چند رستوران وجود دارد که برای صرف یک وعده غذای خوشمزه شیرازی بعد از گردش نیمروزی گزینه‌های مناسبی است. 

سالن غذا خوری و کباب سرای سنتی گل‌ها

رستوران بکت

چرا باید به دریاچه مهارلو سفر کنیم؟

زیبایی شیراز فقط به باغ‌ها و موزه‌ها و سوغاتی‌های خوشمزه نیست، در گوشه‌هایی از شیراز دیدنی‌هایی جا خوش کرده‎‌اند که زیبایی آن‌ها را هیچ جای دیگری پیدا نخواهید کرد. دریاچه مهارلو صورتی زیبا در گوشه جنوب شرقی شیراز قرار دارد و منتظر افراد کنجکاوی چون شما است تا از تماشای رنگ زیبای آن لذت ببرند. 

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران