باغ جنت شیراز

باغ جنت شیراز؛ بهشت قاجاری ایران زمین!

در این مقاله فرصت آشنایی با بهشت قاجاری شیراز را داریم. باغ جنت شیراز که با چیدمان جذاب درختان کاج و سرو، زمین چمن وسیع همراه با گل‌های رنگارنگ و امکانات رفاهی فراوان، هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. این باغ نه‌تنها به عنوان یک مقصد گردشگری مهم، بلکه به عنوان یک نماد فرهنگی و تاریخی نیز شناخته می‌شود. در این مقاله به بررسی تاریخچه، امکانات رفاهی باغ و محیط اطراف آن، طبیعت آن در فصل‌های مختلف سال و درنهایت به مقایسه باغ جنت شیراز و بوستان ارم پرداخته‌ایم. با مطالعه این مقاله به دنیای فرهنگی و تاریخی شیراز نزدیک‌تر و با ویژگی‌های باغ جنت آشنا می‌شوید.

پاسپورت دومینیکا

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

آدرس باغ جنت شیراز و 4 مسیر دسترسی آسان به آن

در پاسخ به این سوال که آدرس باغ جنت شیراز کجا است، باید بگوییم که این باغ زیبا در غرب شیراز، ابتدای جاده بوشهر، ابتدای ورودی غربی شیراز، در بلوار امیرکبیر و در خیابان شهید فرزدقی قرار دارد. در کمال تعجب، این باغ پهناور از همه طرف راه دارد و برای رسیدن به آن، مسیرهای دسترسی متنوعی وجود دارد. یعنی اگر در شمال باشید، از طریق بلوار امیرکبیر، اگر در جنوب، از طریق بلوار فراشبندی، غرب از طریق بلوار میثم و در شرق از طریق خیابان فرازندگی می‌توانید به باغ جنت شیراز دسترسی پیدا کنید. اگر قصد دارید که با مترو به آنجا بروید، باید در ایستگاه شهید مطهری پیاده شوید؛ این ایستگاه در خیابان چهارراه زرگری ‏شیراز قرار گرفته‌است و با تاکسی فقط ۹ دقیقه تا پارک فاصله دارد. اگر هم با خودرو شخصی هستید، از بزرگراه رحمت وارد ‏بلوار امیرکبیر شوید؛ در این صورت تنها ۴ دقیقه فاصله تا پارک جنت خواهیدداشت. اگر هم از مرکز شهر حرکت می‌کنید، با ماشین ‏‏۱۸ دقیقه تا پارک جنت شیراز فاصله خواهدبود.‏

کشف راز عمارت مجلل پارک جنت شیراز

 باغ جنت شیراز

تنها چیزهایی که ما امروز از باغ جنت شیراز می‌دانیم، برگرفته از مطالبی است که در کتاب ” فارسنامه ناصری” نوشته شده‌است. در این کتاب ذکر شده که این باغ در صحرای کشن در غرب شیراز و ابتدای جاده‌ی بوشهر بنا شده‌است. 178 سال قبل، همزمان با سلطنت محمد شاه قاجار، یکی از زیباترین باغ‌های شیراز متولد شد. حوالی سال 1233 خورشیدی بود که حاج میرزا ابوالحسن خان تصمیم گرفت عمارت شاهانه‌ای بسازد و اطرافش را با باغ زیبایی به نام جنت، زینت دهد. البته امروز هیچ اثری از آن عمارت مجلل نمانده‌است و حتی تاریخ و دلیل خراب شدن آن هم پیدا نیست. درنهایت، مجموع همین ویژگی‌ها است که پارک جنت شیراز را به یک پارک اصیل اما مدرن تبدیل کرده‌است.

مناسب‌ترین پارک برای دورهمی‌های خانوادگی

بسیاری از پارک‌ها و باغ‌های شیراز با طبیعت شگفت‌انگیزشان به شهرت رسیده‌اند و البته پارک جنت نیز از این ویژگی بی‌نصیب نمانده‌است. در گوشه و کنار این باغ، تعداد بسیار زیادی از درختان سر به فلک کشیده‌ سرو و کاج را خواهیددید که در فواصل مشخص نسبت به هم قرار دارند. محوطه‌ باغ جنت، به‌طور کامل چمن‌کاری شده‌است؛ چمن‌کاری محوطه باعث شده‌است تا محیط مناسبی برای تفریح و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی مهیا شود. همچنین تعداد بالای آبنماهای پارک جنت شیراز کمک می‌کند تا فضای داخلی پارک حتی در گرم‌ترین فصل‌های سال، خنک و معطر باقی بماند.

ظاهر باغ جنت در کدام فصل جذاب‌تر است؟

باغ جنت شیراز

شیراز مانند بسیاری از شهرهای کشور عزیزمان ایران، در فصل‌های مختلف، جلوه‌های زیبا و متنوعی به خود می‌گیرد که طبیعت باغ جنت شیراز نیز از این ویژگی خدادادی مستثنی نیست. این باغ در بهار، با جلوه کردن گل‌ها و پدیدار شدن شکوفه‌ها، به یکی از زیباترین باغ‌های شیراز تبدیل می‌شود. در تابستان، سرسبزی‌ها به اوج خود می‌رسد و گرمای هوا هم بسیار افزایش پیدا می‌کند؛ اما جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا آبنماهای فراوان و آبیاری درختان و چمن‌های سرسبز، محیطی مرطوب و خنک را به‌وجود می‌آورد. در پاییز با تغییر رنگ برگ‌ها فضای متفاوتی را تجربه می‌کنید. بی‌شک این فصل، مناسب‌ترین زمان برای سفرهای عاشقانه و احساسی است و شما می‌توانید با پیاده‌روی و هم‌صحبتی با عزیزانتان در محیط زیبای باغ، خاطرات به‌یادماندنی را برای خود ثبت کنید. در زمستان، بارش باران و برف نقش پررنگی را در زیبایی این پارک ایفا خواهدکرد؛ در این فصل، زمین سفیدپوش می‌شود و سنگینی دانه‌های برف بر شاخه‌ی درختان، آنجا را بسیار تماشایی می‌کند.

امکانات پارک جنت شیراز

زمانی که سخن از باغ‌های قاجاری به‌میان می‌آید، معمولا انتظار فضایی سنتی با امکاناتی اندک را داریم. اما باغ جنت شیراز شرایط بسیار متفاوتی دارد. این باغ بعد از بازسازی‌هایی که شامل حالش شده، از امکانات ویژه‌ایی برخوردار شده‌است که آن را در شمار یکی از کامل‌ترین باغ‌های تفریحی شیراز قرار می‌دهد. از جمله امکانات این باغ می‌توان مجموعه ورزشی، غرفه‌های مختلف، وسایل بدنسازی، پارکینگ عمومی، آلاچیق، فضاهای سرسبز، نمازخانه، وضوخانه، سکو برای استراحت، زمین فوتبال، میزهای پینگ‌پنگ، زمین‌های بازی کودکان، کمپ نوروزی، کانکس، دریاچه مصنوعی، قایق سواری، سینما ۴ بعدی و سرویس بهداشتی را نام برد. از جمله کارهای انسان‌دوستانه اجرایی در این پارک نیز می‌توان به سازگاری کامل وسایل بازی باغ جنت شیراز ‏با معلولین اشاره کرد.

ویژگی‌های برنامه توسعه باغ برای گردشگران

 باغ جنت شیراز

باغ جنت همیشه در حال پیشرفت است و نمی‌توان این باغ امروزی را با نمونه‌ قاجاری آن یکی دانست. اگر چه باغ جنت شیراز عمارت مجلل خود را از دست داده، اما این باغ بسیاری از زیبایی‌هایش را مدیون طرح بازسازی و برنامه توسعه باغ برای گردشگران است. طرح بهسازی پارک جنت شیراز در فضائی به مساحت 27 هکتار اجرا شده و هزینه آن بالغ بر 12 میلیارد ریال بوده‌است. مساحت کل باغ جنت 54 هکتار است که 27 هکتار آن به شهرداری تعلق دارد. در این طرح بود که قرار دادن نیمکت، سنگفرش کردن مسیرها، افزایش امکانات باغ جنت شیراز و ساخت استخر و پارکینگ در دستور کار قرارگرفت.

3 جاذبه مشهور در نزدیکی باغ جنت شیراز

از آنجا که شیراز شهر دیدنی‌ها است، شما در این شهر با تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری حیرت‌آور روبه‌رو خواهیدشد. هرکدام از جاذبه‌های دیدنی شیراز توسط چند جای دیدنی دیگر احاطه شده‌است که نمی‌توان فقط از یکی از آن‌ها دیدن کرد و با حسرت ندیدن باقی جاذبه‌ها به خانه برگشت. معمولا گردشگران در هر روز از چند جای مختلف بازدید می‌کنند. در نزدیکی پارک جنت شیراز نیز اماکنی وجود دارد که بازدید از آن‌ها لذت‌بخش و سفر شما را به یادماندنی‌تر خواهدکرد.

 آرامگاه سعدی در نزدیکی بوستان جنت شیراز

باغ جنت شیراز

در طول تاریخ، گنبد فیروزه‌ای شیراز مورداستقبال گردشگران قرار گرفته‌است. نام و آوازه‌ی شیخ شیراز، این مکان را به یکی از مقصدهای اصلی گردشگران تبدیل کرده‌است و جالب است که بدانید فاصله‌ سعدیه از بوستان جنت شیراز بسیار کم است. شما با کمی پیاده‌روی می‌توانید خود را به این جاذبه زیبا برسانید و از دیدن آن لذت ببرید.

باغ نارنجستان قوام

یکی‌دیگر از جاذبه‌های اطراف باغ جنت شیراز، باغ نارنجستان قوام است. باغی که به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند از هفت هنر ایرانی گچ‌بری، نقاشی، آجرکاری، معرق، حجاری، منبت‌کاری و آیینه‌کاری زبانزد است. این باغ شامل عمارت اصلی، دیوان‌خانه، حمام گچینه، موزه و مکتب‌خانه است که بازدید از آن بسیار دلپذیر خواهد‌بود.

 باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

اگر از گشت‌و‌گذار در موزه لذت می‌برید و مانند ما عاشق آشنایی با اسلحه‌های قدیمی هستید، این باغ مناسب شما است. باغ عفیف آباد، باغ قاجاری دیگری در نزدیکی پارک جنت شیراز است. این باغ شامل یک کاخ سلطنتی، حمام و قوه‌خانه سنتی و موزه نظامی می‌شود که در آن موزه می‌توانید انواع سلاح اتوماتیک و سرد و انواع زره‌ها و اسلحه‌هایی که فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه و رضاشاه و محمدرضاشاه به دست گرفته‌بودند را مشاهده کنید. این باغ یکی از مناسب‌ترین باغ‌های شیراز برای عکاسی است.

بعد از بازدید از باغ جنت شیراز کجا برویم؟

اگر بعد از بازدید از باغ جنت شیراز، هوس خوراکی‌های خوشمزه یا بازدید از فروشگاه‌های مختلف و تهیه سوغاتی کردید، اصلا جای نگرانی نیست؛ زیرا مجموعه‌ای از هتل‌ها، رستوران‌ و فست‌فودها و مراکز خرید مختلف، این باغ را در برگرفته‌‌است که در ادامه به سه مورد از آن‌ها اشاره خواهیم‌کرد.

 مجتمع تجاری ایرانیان در کنار باغ جنت شیراز

 مجتمع تجاری ایرانیان در کنار باغ جنت شیراز

اجناس با کیفیت اما با قیمت مناسب را می‌توانید در مجتمع تجاری ایرانیان بیابید. این مجتمع که در نزدیکی پارک جنت شیراز واقع‌ شده‌است، به تنهایی می‌تواند تمام نیازهای شما را رفع کند. در این مرکز خرید، فروشگاه‌های مختلفی در زمینه‌ پوشاک بزرگسال و بچه‌گانه، کیف و کفش، لوازم سیسمونی، اسباب بازی، طلا و جواهر، نقره و بدلیجات، لوازم خانه و دکوری یافت می‌شود.

آدرس: شیراز، بلوار امیرکبیر، بعد از پل شهدای کشن

 قهوهخانه سنتی عبدالخالق دهبزرگی

قهوه‌خانه سنتی ده‌بزرگی در نزدیکی باغ جنت شیراز، مکانی مناسب برای صرف صبحانه و وقت‌گذرانی است. دیوارهای این قهوه‌خانه با صدها عکس از زیورآلات و یادگاریهای فراوان از زورخانهها تزئین شده‌است. درست است که این قهوه‌خانه به املت‌هایش معروف است؛ اما در آن از چایی و قلیان گرفته تا چلوکباب و شربت‌های سنتی مختلف یافت می‌شود.

آدرس: بلوار امیرکبیر، خیابان فرزدقی، ترمینال باربری، روبروی کوچه 8

 بازار بزرگ فرش ایرانیان

در بازار بزرگ فرش ایرانیان می‌توانید تمام تنوع فرش‌های ماشینی ایران را یکجا ببینید. کیفیت بالا، قیمت مناسب و تنوع فراوان این بازار را به یکی از فروشگاه‌های محبوب فرش در کشور تبدیل کرده‌است که از سر اتفاق فاصله‌ کمی تا پارک جنت شیراز دارد.

آدرس: شیراز، بلوار امیرکبیر، پل کشن

مقایسه باغ جنت و پارک ارم شیراز

باغ جنت شیراز

با اینکه قدمت تاریخی باغ جنت شیراز بسیار کم‌تر از  پارک ارم است، اما این باغ دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که حتی پارک زیبای ارم از آن محروم است. اولین تفاوت این دو پارک در وسعت آن‌ها است. باغ ارم مساحتی در حدود 11 هکتار دارد، اما باغ جنت با وسعت 54 هکتاری خود، بسیار وسیع‌تر از باغ ارم است و یکی از وسیع‌ترین باغ‌های شیراز به حساب می‌آید. این باغ از 8 صبح تا 8 و 30 دقیقه شب باز است و برای بازدید از آن باید هزینه پرداخت کرد، اما پارک جنت شیراز کاملا رایگان بوده و در تمام 24 ساعت شبانه‌روز باز است. باغ ارم از بسیاری از امکانات رفاهی و تفریحی از جمله شهربازی برای کودکان و پیست دوچرخه سواری بی‌بهره است، اما پارک جنت شیراز، امکاناتی بیشتر از آن دارد. البته از پوشش گیاهی فوق‌العاده باغ ارم شیراز و عمارت مجلل آن نمی‌توان غافل شد؛ چرا که این ویژگی‌ها فقط مختص این باغ زیبا‌ است و در جایی دیگر یافت نمی‌شود.

هتل باغ جنت شیراز و ویژگی‌های آن

هتل امیرکبیر شیراز که به هتل باغ جنت شیراز معروف است، می‌تواند گزینه مناسبی برای اسکان و کسب آسایش در محیطی سرسبز و آرام باشد. این هتل سه ستاره در سال 96 تاسیس شده‌است و با 46 اتاق در دو طبقه به مسافران عزیز خدمات ارائه می‌دهد. از جمله امکانات هتل باغ جنت شیراز می‌توان سالن ورزش سرپوشیده و استخر مجهز آن را نام برد. همچنین بعد از گشت‌و‌گذار در شهر می‌توانید سری به کافی‌شاپ هتل بزنید و ضمن استراحتی کوتاه از صرف انواع نوشیدنی و دسر در فضای دنج و دلنشین آن لذت ببرید. از دیگر امکانات ویژه هتل باغ جنت شیراز باید به پارکینگ اختصاصی، رستوران با ظرفیت 100 نفر و اینترنت نامحدود اشاره‌ کرد.

آدرس: شیراز، باغ جنت، بلوار امیرکبیر، خیابان فرزدقی، انتهای بلوار فراشبندی، جنب مجموعه ورزشی ایثار

باغ جنت شیراز و 2 شاهکار دیگر از مشیرالملک

مسجد مشیر

اگر از تماشاکردن باغ جنت شیراز لذت بردید، باید بدانید که این باغ، تنها یکی از موقوفات حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک است و میرزا، موقوفات دیدنی و ارزشمند دیگری هم دارد. یکی از این جاذبه‌ها مسجد مشیر و دیگری سرای مشیر شیراز می‌باشد.

 مسجد مشیر شاهکاری از بانی باغ جنت شیراز

مسجد مشیر را در خیابان قاآنی شمالی، نزدیکی بازار ارمنی‌ها و محله ارمنی‌ها می‌توان‌ یافت. ساخت این مسجد تماشایی که از شاهکارهای معماری شیراز در عصر قاجار است، حدود 10 سال زمان برد. این مکان را زیباترین مسجد بعد از مسجد وکیل می‌دانند و یکی از ویژگی‌های آن که حس و حال تاریخی خاصی به شما می‌دهد این است که در گوشه و کنار آن ظروف قدیمی بسیاری از دوره قاجار نگهداری می‌شود که حین بازدید از مسجد می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

سرای مشیر شیراز

سرای مشیر یکی از بازارهای قدیمی شیراز است که در زمان فتحعلی شاه ساخته‌ شد. سرای مشیر در کنار بازار وکیل قرار دارد، اما ساختمان هشتی آن به همراه حوض بزرگ وسط حیاط و درختان نارنج اطراف، دلیل بر تمایز سرای مشیر و بازار وکیل است. طبق شواهد و کتیبه‌ها، سرای مشیر توسط ابوالحسن خان مشیرالملک، بانی باغ جنت شیراز، وقف امام پنجم شیعیان شده‌است و متن این موقوف‌نامه را می‌توانید بر ورودی اصلی بازار سرای مشیر مشاهده کنید.

 کلام پایانی

برای سفرهای عاشقانه، دوستانه و خانوادگی، شیراز مقصد ایده‌آلی در میان شهرهای ایران است، اما اگر قصد سفر به آنجا را دارید، بازدید از باغ جنت شیراز را فراموش نکنید چرا که دیدار این باغ رایگان است و حتی روزهای تعطیل هم از امکانات فراوان رفاهی آن کاسته نمی‌شود. همچنین آبنماها‌، طبیعت سرسبز و گل‌های معطر محیط پارک را به گونه‌ای ترتیب داده‌اند که سفرهای عاشقانه شما عاشقانه‌تر، سفرهای خانوادگی شیرین‌تر، و لحظات گشت‌و‌گذار درکنار دوستان به‌یادماندنی‌تر شود.

نظرات کاربران