باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز؛ انعکاس هنر ایرانی

باغ عفیف آباد، با کاشیکاری‌های برگرفته از داستان‌های شاهنامه، حوض بزرگ و فواره‌ها، باغ پر میوه و کافی‌شاپ، از بهترین مکان‌ها برای گردش در شیراز به حساب می‌آید.

پاسپورت دومینیکا

شیراز، شهر شعر و راز، با هنرمندان اصیل خود از دیرباز شناخته شده است. این شهر، با جاذبه‌های دیدنی همچون حافظیه و سعدیه، مسجد نصیرالملک، باغ ارم و بازار و حمام وکیل دل هر گردشگری را می‌ر‌باید. یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر، باغ عفیف ‌آباد شیراز است. این باغ که به گلشن نیز معروف است، چنان فریبنده بوده که برای ساعت‌ها شما را میخکوب خود می‌کند. ما در این مقاله تصمیم داریم تا شما را با این باغ، بخش‌های دیدنی و مراکز خرید پیرامون آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز، میراث دوران صفویه است که بعدها در زمان قاجار توسط میرزاعلی‌خان قوام‌الملک خریداری و مرمت شد. طبق گفته‌ مورخان، او این باغ را خریداری می‌کند و دو‌ طبقه‌ بزرگ در وسط آن می‌سازد، بعدها این باغ به خواهرزاده‌اش عفیفه می‌رسد. عفیفه‌خانم هم به‌خوبی از ارثیه دایی، به‌ویژه باغ آن، برای مدت‌های طولانی مواظبت می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود تا نام او از همان زمان بر این عمارت و باغ نهاده شود و برای سالیان دراز بر یادها بماند. از سویی، در دوران محمدرضاشاه، این کاخ به فرح اهدا شد، اما در سال 1340 پس‌از فروش آن به ارتش، بار دیگر بازسازی و مرمت گشت. قدمت تاریخی زیاد باغ عفیف ‌آباد شیراز، فرسودگی آن را سبب شده بود؛ ازاین‌رو با تلاش فراوان بین سال‌های 1342 تا 1349 به‌مدت هفت سال به زیباترین شکل ممکن مرمت شد.   

بخش‌های مختلف باغ 

حالا که با تاریخچه باغ عفیف ‌آباد شیراز که نام دیگرش باغ گلشن است آشنا شدید، نوبت به معرفی سایر بخش‌های آن می‌رسد. اشتباه نکنید؛ این‌جا فقط یک باغ نیست، بلکه مکان‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. با ما همراه باشید تا باهم به قلب این باغ سفر کنیم و زیبایی‌های آن را ببینیم.

ورودی باغ عفیف ‌آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

شما به‌محض ورود به حیاط، حوض بزرگی را روبه‌روی خود می‌بینید که انعکاس بنا را در خود نشان می‌دهد. سپس سرتان را بلند می‌کنید و به عمارت دوطبقه و رنگارنگ باغ گلشن شیراز که با ایوانی چوبی و چهار ستون مرتفعی که از تخت‌جمشید الهام گرفته، چشم می‌دوزید. در قسمت ورودی باغ عفیف ‌آباد شیراز، دو شی توجه‌تان را جلب می‌کند؛ اولی ارابه‌ای که گفته می‌شود پیکر رضاشاه پهلوی هنگام تشییع با آن برده شده و دیگری توپ جنگی است که به یک دوره قبل‌از پهلوی، یعنی قاجار و به پادشاهی فتح‌علی‌شاه برمی‌گردد. 

چهار نمای باغ 

همان‌طور که وارد باغ عفیف ‌آباد شیراز می‌شوید و با گشت‌زدن در اطراف بنا، چهار نمای عمارت دوطبقه را مشاهده می‌کنید، متوجه خواهید شد که نمای جنوبی بی‌شباهت به نمای شمالی نیست. از سوی دیگر، نمای غربی در مقایسه با نمای شرقی ساده‌تر بنا شده است. 

طبقه اول باغ گلشن شیراز

 وقتی از این ایوان و ستون‌های بلند ورودی باغ عفیف آباد شیراز گذر می‌کنید، وارد مکانی می‌شوید که تالار نام دارد. آن هم نه یک تالار؛ بلکه اتاق‌های تودرتویی که با نقش‌و‌نگار ایرانی همراه شده تا بیشتر بتواند دل مهمانانش را ببرد و آن‌ها را به آرامش و سکون دعوت کند. از طرفی، در طبقه‌ی اول باغ گلشن شیراز، می‌توانید به‌خوبی معماری و دستان هنرمندان آن روزگار را در تزئینات تالار، از جمله تالار اصلی مشاهده کنید. گویی شادمانی مردمان ایرانی از همین شیشه‌های رنگی گواه این مطلب است. از سویی، وجود آب‌نما در آن مکان که نشان از ارزش‌نهادن به آب و نقش آن در زندگی ایرانیان داشته، با زبان بی‌زبانی به تصویر کشیده شده است. 

موزه نظامی

باغ عفیف آباد شیراز

همین‌طور که در عمارت از تزئینات دیدن می‌کنید و از لطافت آن‌ها لذت می‌برید، به موزه باغ عفیف آباد شیراز یا موزه نظامی می‌رسید. از دیدنی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه می‌توان از قدیمی‌ترین ادوات جنگی زره و شمشیر و کلاه‌خود تا تپانچه‌های ساده، رولور، تفنگ‌های شکاری، مسلسل، توپ، تانک و… در کامل‌ترین طرح‌ها و مدل‌های زمان صفویه قاجاریه، زندیه و پهلوی نام برد. این اسلحه‌ها یا آن‌هایی که هر کدام با شکل و طرحی خاص بر قسمتی از دیوار عمارت نصب شده‌اند، عموماً ساخت کشورهای انگلیس، فرانسه و هندوستان هستند.  

حمام باغ عفیف آباد شیراز

از دیدنی‌های داخل عمارت از 30 اتاق تودرتو که گذر می‌کنید، به حمام می‌رسید. حمام باغ عفیف آباد شیراز در قسمت غربی عمارت واقع شده است. اگر گذرتان به خیلی از حمام‌ها افتاده باشد، متوجه می‌شوید مثل روش سنتی که در گذشته وجود داشته، قسمت‌هایی همچون رختکن، خزینه، گرمخانه و استحمام به‌خوبی در بنای حمام‌ها قابل مشاهده بوده و در این مکان نیز، این مسئله به‌شکلی خاص خودنمایی می‌کند. خزینه باغ گلشن شیراز دارای آب گرم و سرد بوده است. البته برای مهیا کردن آب گرم، با برافروختن آتش زیر دیگ مسی، بعداز مدتی آب گرم می‌شد. دود آتش نیز از طریق مناره‌ای که در  بالای پشت‌بام وجود داشت، از حمام خارج می‌شد. گذشته از این موارد، در جای‌جای حمام هنر ایرانی شامل شعرهایی که با تصویرگری داستان‌های حماسی فردوسی و نظامی بوده، در بخشی از  دیوار حمام به چشم می‌خورد. البته گچ‌کاری‌‍‌های دوره قاجاریه نیز به‌شکلی زیبا در این حمام قابل مشاهده است. 

قهوه‌خانه 

رستوران سنتی باغ عفیف آباد شیراز

قهوه‌خانه باغ گلشن شیراز، درست در کنار حمام سنتی آن قرار دارد. این قهوه‌خانه که 6 حجره دارد، با دیوارهای آجری و کاشیکاری‌هایی که بازگوکننده داستان‌های شاهنامه مانند داستان زال و سیمرغ، نبرد رستم و سهراب، جنگ رستم و اسفندیار، داستان ضحاک و کاوه آهنگر و نبرد تهمتن و دیو سپید است، هنر ایرانیان را به تصویر می‌کشد.

امکانات رفاهی-تفریحی

باخبر باشید که در باغ عفیف ‌آباد شیرا، علاوه‌بر کاخ و سایر مکان‌هایی دیدنی‌اش، امکانات تفریحی هم برای بازدیدکنندگان فراهم است. این امکانات شامل، کافی‌شاپ، نمازخانه، رستوران، مهمانسرا، تالار عروسی، سرویس بهداشتی، استخر، قهوه‌خانه سنتی، کتاب‌فروشی، بازارچه صنایع‌دستی، زمین بازی تنیس و والیبال، اسکیت و محلی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌شود. حتی غرفه اجاره لباس برای گرفتن عکس‌های یادگاری هم دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم حتما یکی از آن لباس‌های سنتی را بپوشید و کنار عمارت باغ گلشن شیراز، لحظات زیبای‌تان را ثبت کنید. 

مراکز خرید نزدیک به باغ گلشن شیراز

خرید کردن، همیشه جزئی از  گردش در سفر به حساب می‌آید. حال که به گردش در باغ عفیف ‌آباد شیراز پرداختیم، یک فنجان نوشیدنی در کافی‌شاپ این مکان دیدنی نوشیدیم و ناهارمان را نیز خوردیم، نوبت به خرید کردن از مراکز خرید پیرامون باغ گلشن شیراز می‌رسد. در ادامه دو مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مجتمع تجاری شیرازمال

باغ عفیف آباد شیراز

یکی از مراکز خرید شیک، بزرگ و نوظهور در اطراف باغ عفیف آباد شیراز، مجتمع تجاری شیرازمال است. در این مرکز خرید، 250 فروشگاه برند شامل لباس زنانه، لباس مجلسی و شب، مانتو، لوازم آرایشی و غیره یافت می‌شود. همچنین، خبر خوب برای علاقه‌مندان به کتاب این است که یکی از شعبات بوک‌لَند در این ساختمان قرار دارد. علاوه‌بر آن، سالن سینما، گیم‌نت، هایپرمارکت، 12 واحد رستوران، 28 واحد فست‌فود و یک سالن ورزشی نیز در این مجتمع قرار دارد.

ساعات فعالیت:

همه‌روزه، حتی جمعه‌ها از 8 صبح تا 11:30 شب

شماره تماس:

3173 3628 071

مجتمع ستاره فارس

یکی دیگر از مراکز خریدی که پیرامون باغ عفیف آباد شیراز قرار دارد، مجتمع 9طبقه ستاره فارس است. این مجتمع، 450 واحد تجاری از قبیل، پوشاک، ساعت، طلا و جواهرات، لوازم آرایشی‌-‌بهداشتی و کالای دیجیتال دارد. قیمت مقرون‌به‌صرفه این مرکز خرید بر سر زبان‌هاست؛ چرا که اجناس آن از مناطق آزاد تهیه می‌شود. مجتمع ستاره فارس، علاوه‌بر رستوران‌های بین‌المللی و کافی‌شاپ، سالن‌های بازی مانند بولینگ و بیلیارد هم دارد.

ساعات فعالیت:

همه‌روزه، حتی جمعه‌ها از 9 صبح تا 11:30 شب

شماره تماس:

7272 3628 071

ساعات بازدید از باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

برای اینکه از باغ گلشن شیراز و زیبایی‌های آن دیدن کنید، هر ساعتی برای رفتن شال‌وکلاه نکنید؛ چرا که این باغ، زمان‌های مشخصی به روی علاقه‌مندان گشوده می‌شود. باغ عفیف ‌آباد شیراز، در نیمه اول سال از 8 صبح تا 7 شب و  در نیمه دوم از 8 صبح تا 5 بعدازظهر پذیرای شما عزیزان خواهد بود.

دسترسی‌ 

باغ گلشن شیراز در خیابان عفیف آباد قرار دارد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که برای اولین بار می‌خواهید به آن‌جا بروید، مطالعه این بخش را از دست ندهید. در ادامه مطلب، به شما می‌گوییم که چطور و با استفاده از کدام وسایل نقلیه به باغ برسید. 

اتوبوس

 برای رسیدن به خیابان عفیف آباد شیراز، باید سوار اتوبوس‌های بلوار استقلال شوید. اما حواس‌تان باشد که در ایستگاه زرهی پیاده شوید. سپس با چند قدم پیاده‌روی می‌توانید خود را به این مکان سرسبز برسانید. 

مترو

 یکی دیگر از راه‌های رسیدن به باغ گلشن شیراز، استفاده از مترو است. کافی است خود را به ایستگاه زرگری یا آوینی برسانید و در ادامه با تاکسی، به‌سمت خیابان عفیف آباد بروید. همچنین می‌توانید بعداز پیاده شدن از مترو، با کمی پیاده‌روی به باغ عفیف آباد شیراز برسید.

خودرو شخصی

اگر با خودروی شخصی به شیراز سفر کرده‌اید و حالا می‌خواهید به باغ عفیف آباد برسید، اما با مسیرها آشنایی ندارید، نگران نباشید. چرا که شما با استفاده از برنامه‌های مسیر‌یاب، به‌راحتی باغ را پیدا خواهید کرد. نگران جای پارک هم نباشید؛ زیرا که تعدادی پارکینگ در اطراف باغ گلشن شیراز وجود دارد.

 کلام آخر 

در این مقاله، شما را باغ عفیف آباد شیراز و جاذبه‌های دیدنی آن آشنا کردیم. سپس سری به مراکز خرید اطراف آن زدیم و در نهایت نیز، روش‌های دسترسی به آن را به شما شناساندیم. امیدواریم که در سفر به شیراز و بازدید از این مکان، نهایت لذت را تجربه کنید. خوشحال می‌شویم که پس‌از بازدید، نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران