بازار ماسوله
21 آبان 1401
رشت

جاهای دیدنی ماسوله؛ 5 کاری که باید در ماسوله انجام بدهید! + راهنمای کامل

ماسوله کجاست؟

جدا از اسم گیلان که با شنیدنش بوی جنگل و چوب خیس خورده از بارون در مغز می پیچد، شهر به شهر آن هرکدام داستانی خاص برای خود دارند. داستان این نوشته از جنوب غربی گیلان در 60 کیلومتری رشت، شهر کلوچه های خوشمزه فومنی آغاز می شود. البته که نوشتن از جاهای دیدنی ماسوله آسان نیست، مگه چنین نقاشی هنرمندانه ای را می توان در کلمات گنجاند؟! نه… ماسوله را باید با چشم جان دید، ماسوله را باید تا عمق ریه بویید، آن را باید با سفر به ماسوله در تک تک سلول های مغز حک کرد.

داستان ماسوله چیست؟

در سفر به ماسوله پای صحبت قدیمی های روستا نشستیم و از نحوه ساخت این روستای رویایی پرسیدیم. روایت ها زیاد بود، ولی دو روایت از همه بیشتر نقل قول شد. عده ای گفتند: در قرن سوم هجری و زمان گریختن فرزند امام موسی کاظم (ع) از طارم یکی از یاران مجروح او به نام عون بن محمد بن علی به منطقه ماسوله پناه می آورد و از چوپانی که مراقب او بوده است، میخواهد پس از مرگ همان جا به خاک سپرده شود. بعدها چوپانان دیگری در کنار بقعه او ساکن شدند و کم کم روستای ماسوله شکل گرفت.

روایت دیگر ساخته شدن روستای ماسوله از زیارتگاه عینعلی و زینعلی روستا می آید. مسلمانانی که با تبلیغ “عین علی” و “زین علی” به اسلام روی آوردند پس از مرگ این دو نفر در همان محل ماندند و روستای ماسوله را ساختند. این که کدام روایت دقیق تر از را نمی دانیم اما کاوش باستان شناسان در اطراف روستا و سفالین هایی که از قعر زمین بیرون کشیده شده اند قدمت این روستای کهنسال را به 1500 تا 2500 سال پیش نسبت می دهند.

اما اگر زیاد اهل داستان و قصه نیستید، به سراغ جاهای دیدنی ماسوله برویم!

روستای روایت ها!

ماسوله

میخواهیم داستانی کمتر شنیده شده از سفر به ماسوله را تعریف کنیم. روستای پلکانی که امروزه همه به آن سفر می کنند در واقع ماسوله جدید است که در زمان فتحعلی شاه قاجار وظیفه ساخت گلوله برای توپخانه ایران را برعهده داشته و در اختیار ارتش بوده است و روستای قدیمی که سکونتگاه اولیه روستاییان بوده، با نام “کهنه ماسوله” چند کیلومتر بالاتر از روستای امروزی شناخته می شود. علت مهاجرت اهالی به مکان جدید نیز دو روایت دارد، یکی زلزله بزرگ سال 890 هجری قمری و تخریب کامل روستا و ترک آن با امید ساختن زندگی دوباره برای اهالی و دیگری شیوع طاعون در سال 930 هجری قمری و ترک روستا از ترس جان و برای زنده ماندن است.

کدام مسیر به روستای پلکانی و جاهای دیدنی ماسوله می رسد؟

این روستا مابین جنگل های انبوه هیرکانی خود را پنهان کرده تا برای پیدا کردنش رشت را پشت سر بگذارید، به فومن بروید، 30 کیلومتر بعد در پیچ و خم جاده سراوان وقتی دارید بوی نم بارون و سبزه را عمیقا با وجودتون حس میکنید، بر بلندای کوهستان خیره شوید به روستای پلکانی روبرویتان. برای سفر به ماسوله اگر ماشین شخصی ندارید، خودتان را با مینی بوس های محلی از رشت یا فومن به ماسوله برسانید. یادتان نرود رمز خوش گذشتن در سفر با مینی بوس، همراهی با محلی ها در آواز خوانی است، پس با هم بخوانید : “امشو بوشوم کونوس کله”…

صبر داشته باشید تا جاهای دیدنی ماسوله !

جاهای دیدنی ماسوله یا ماسال؟

دو روستا با اسامی شبیه به هم و در فاصله 45 کیلومتری از یکدیگر. ماسال برگرفته از مازال به معنای کوه است و همجواری با تالش این نام را بر آن نهاده است و ماسوله از ترکیب دو واژه “ماس” به معنای کوه و “اوله” به معنای بلند که می توان آن را کوه بلند نامید، تشکیل شده است. . یکی شهر تاریخی زنده دنیا (ماسوله) در دل جنگل و دیگری بام سبز گیلان (ماسال) محاصره شده در میان مه است. شوق سفر آن هم به خطه گیلان، معمولا هوش و حواس برای آدم نمیذاره، از آنجایی هم که این دو روستا در فاصله نزدیک بهم قرار دارند، دقت کنید که اگر قصد سفر به ماسوله دارید، مسیر را به اشتباه نروید.

اگرچه ماسال هم نگین دیگری از تاج سبز شمال کشور است ، سفر به هر دو روستا شبیه به ماجراجویی در بازی های معمایی است. لذت قدم زدن در دشت بین مه در ماسال و گذراندن شب کنار آتیش و شمردن ستاره ها در آسمان صافش یک طرف، پرسه زدن بین خانه های زرد و قدیمی ماسوله و گم شدن توی تاریخ و قصه ها سمت دیگر. بهتره چند روزی بیشتر مرخصی بگیرید و حالا که مسافر گیلان هستید هم ماسوله را ببینید و هم ماسال.

حالا که بلیط هواپیما رشت را در دست دارید؛ تعلل چرا؟

خواهرخوانده های ماسوله

جاهای دیدنی ماسوله

ماسوله در فامیل خودشان تنها نیست و سه خواهر خوانده ایرانی و خارجی دارد. یکی از خواهر خوانده های وطنی، روستای مورد علاقه پادشاهان صفوی معروف به روستای سرخ، ابیانه است. دو روستا شبیه به هم اما در دو آب و هوای متفاوت که اگر عکستان در کنار خانه های زرد در سفر به ماسوله را کنار عکس خانه های سرخ ابیانه بگذارید مو نمی زنند.

خواهر خوانده دیگر از دیار رنگ و موسیقی کردی، روستای پالنگان در کردستان است. و اما فامیل فرنگی ماسوله، روستای روکامادادور در جنوب غربی کشور فرانسه. روستایی به جای مانده از قرون وسطی با معماری عمودی درست شبیه به ماسوله. اگر روزی هوس رزرو بلیط هواپیما پاریس به سرتان زد، سری هم به این فامیل مهاجرت کرده و در غربت ماسوله بزنید.

 معماری پلکانی، نبوغ در دل تاریخ

مگر می شود سال ها قبل با کمترین امکانات این چنین طراحی زیبایی را انجام داد؟! از پایین دست روستا تا آخرین خانه در ارتفاع شبیه به تابلوی نقاشی همه اش هنر است و نبوغ. در این روستا خانه من و تو بی معناست. سقف خانه من، حیاط خانه همسایه بالا دستی است بدون هیچ حصار و قفلی. معماری پلکانی روستای ماسوله شبیه به این است که گروهی از معماران بزرگ جمع شدند و نقشه ساخت روستا طبق آب و هوا و شرایط زمین را کشیده اند. اما نکته جالب این است که طراحی روستا به دست روستاییان در زمان زندیه و برای دفاع راحت تر برابر غارتگران و جهت شیب زمین با همان مصالح طبیعی موجود، چوب و سنگ و خشت گلی بر روی یک تکه سنگ یکپارچه ساخته شد و معماران برای آسیب نزدن به این سنگ آن را نشکستند و برای عایق گرمایی و جلوگیری از ورود رطوبت به خانه ها از خاک خاکستری موجود در منطقه به نام “فوش” استفاده کردند که هرچه بیشتر پا بخورد استحکام بیشتری پیدا می کند.

در سفر و دیدن جاهای ماسوله؛ اگر به خانه ها دقت کنید متوجه می شوید اکثر خانه ها دو طبقه هستند و خانه های تک طبقه و یا از دو طبقه بیشتر کمتر دیده می شود.  این نبوغ ایرانی در ساخت خانه و روستا در نقاط دیگری از ایران همچون اورامانات، کنگ در خراسان و کزج در اردبیل نیز دیده می شود.

کی بریم ماسوله؟

سفر و بادید از جاهای دیدنی ماسوله در هر چهار فصل سال را تجربه کنید تا شگفت زده شوید. بهارهای پر از مه با عطر گلپر و بابونه در میان باران های بهاری. یا ییلاق های خنک تابستانی روستا برای فرار از گرما و آفتاب سوزان. وای از پاییز نارنجی و زرد ماسوله با آن باران های پودری و سوز ریز سرمای توی راه زمستانش. یا کز کردن زیر کرسی و با بوی آش مست شدن توی سکوت و خلوتی روستا وقتی برف همه روستا را سفیدپوش کرده است. واقعا نمی شود انتخاب کرد کدام فصل برای سفر به ماسوله بهتر است؟! در حقیقت هر روز، وقت سفر به این روستای چهار فصل است.

اگر سرمای زمستان یا شلوغی تعطیلات بهار برای سفر را نم یپسندید، به هیچ وجه هوای معتدل تابستان ماسوله را از دست ندهید. ییلاق های کوربار، اندیز و آندره بهترین انتخاب برای پیاده روی در بکرترین جنگل های گیلان هستند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای سفر به رشت

ییلاق کوربار

ییلاق کوربار؛  از جاهای دیدنی ماسوله

این ییلاق تماشایی، بهشت عکاسان و طبیعت گردان در میان کوه های سرسبز و بکر گیلان است. مسیر دسترسی به این ییلاق نسبتا سخت و گاهی با شیب تند همراه است. علی رغم پیچ و خم و شیب مسیر، مقصد به قدری مدهوشتان خواهد کرد، که ارزش کمی سختی را خواهد داشت تا میان انبوه درختان غرق در مه هنرمندانه ترین عکس ها را برای یادگاری ثبت کنید.

ییلاق لندیز

معنای واقعی بکر بودن در این ییلاق نهفته است. لندیز راه ماشین رو ندارد و برای رسیدن به آن می بایست مسیری دو ساعته را پیاده در میان جنگل و صدای طبیعت طی کنید تا نهایت به تنها چشمه جوشان ییلاق لندیز در میان سکون و آرامش منطقه برسید. کوله ها را بر زمین بگذارید و خستگی راه را با گذاشتن پا در آب چشمه و گوش دادن به موسیقی طبیعت از تن به در کنید.

ییلاق آندره

ییلاق کوربار  از جاهای دیدنی ماسوله

این ییلاق کمی دورتر از ماسوله و در فاصله 5 کیلومتری از روستا، در مسیر جاده رویایی ماسوله به خلخال قرار دارد. سرسبزی و طبیعت دست نخورده آندره عاشقان طبیعت گردی را بارها و بارها به این ییلاق می کشاند.  

روستای پلکانی به چی معروفه؟

 روستای ماسوله در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و پس از آن سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست اجازه ساخت و ساز جدید و توسعه شهر را نداند. این کار زیبا سبب شد تا بافت قدیمی و سنتی روستا حفظ شود و نام اولین روستای تاریخی زنده دنیا بر قلب ماسوله حک شود. این روستای پلکانی امروز در معرض خطراتی همچون سیل، ریزش سنگ، زلزله و رانش زمین و در صف انتظار ثبت در میراث جهانی یونسکو برای حفاظت بیشتر است. در سفر به ماسوله این روستای پلکانی جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی چشم شما را خیر خواهد کرد. روستا را پله به پله با چشم جان ببینید و از بازدید جاهای دیدنی ماسوله نگذرید؛

آبشار کوشم

آبشار کوشم  از جاهای دیدنی ماسوله

یکی از 3 آبشار دیدنی روستا در انتهای دره جنگلی ماسوله، آبشار 30 متری کوشم است. برای رسیدن به این آبشار کافیست در مسیر رودخانه و خلاف جریان آب حرکت کنید بعد از حدود 1 ساعت کوهنوردی و گذر از چند آبشار کوچک، انتهای تنگه صدای به کوشم زیبا خواهید رسید. مسیر آبشار شیب ملایمی دارد و نیاز است تا کفش مناسب کوهنوردی همراه داشته باشید.

آبشار رودخان

رودخانه ماسوله رودخان، رودخانه ای پر آب است که در کوهستان، از چشمه های بالادستی و برف های ذوب شده سرچشمه می گیرد و از وسط روستا می گذرد و مسیرش را در کنار جاده ادامه می دهد تا در انتها شالیزارهای برنج را آبیاری کند. آبشار 20 متری رودخان در غرب روستای ماسوله و بر روی این رودخانه قرار دارد. در سفر به ماسوله برای رسیدن به این آبشار زیبا کافیست در ابتدای جاده ماجلان بر خلاف جهت مسیر رودخانه کمی پیاده روی کنید تا در نزدیکی پارکینگ ماسوله به آبشار برسید.

آبشار خرم بو

خرم بو که در زبان تالشی آن را “خر بو” می گویند، یکی از بکرترین جاذبه های طبیعی روستای ماسوله است که کمتر کسی آن را دیده. ویژگی بکر بودن این آبشار سبب می شود تا برای رسیدن به آبشار نیاز به راهنمای محلی داشته باشید. همراه با راهنما از بازار ماسوله دو کیلومتر پیاده روی راه است تا صدای آب های خروشان این آبشار 20 متری که درحوضچه پایین دستش می رسد شما را متحیر کند. در راه رسیدن به خرم بو می توانید از بقعه امام زاده هاشم و آبشار کوچک خرم بو بازدید کنید.

آبشار تریشوم

این آبشار که در دامنه قله تریشوم قرار گرفته است یکی از پرآب ترین آبشارهای استان گیلان است. مسیر دسترسی به تریشوم از جاده فومن_ ماسوله است و تا شهر 1 ساعت و 30 دقیقه فاصله دارد. در یک کیلومتری ماسوله، آخرین دو راهی به نام “اشکلت” به آبشار می رسد. شدت ریزش آب خروشان از آبشار و سرد بودن آب در اکثر فصول سبب شده است تا برای دسترسی به بالای آبشار نیاز به وسایل فنی داشته باشید. البته این آبشار زیبا دو حوضچه عمیق دارد که برای آب تنی مناسب هستند. اگر در سفر به ماسوله به سمت این آبشار راهی شدید حتما تنی به آب بزنید و خستگی راه را به در کنید.

آبشار لار چشمه

 آبشار تریشوم از جاهای دیدنی ماسوله

آبشار طبیعی لار چشمه با ارتفاع 6 متری در لابلای درختان جنگل های هیرکانی با حوضچه های طبیعی کوچک، قبل از ماسوله در جاده فومن است و وجود رستوران، قهوه خانه و تفرجگاه در نزدیکی آبشار آن را به یک جاذبه طبیعی پر بازدید و محل مورد علاقه طبیعت گردان برای استراحت تبدیل نموده است.

حالا به این نتیجه رسیدید که جاهای دیدنی ماسوله چقدر زیاد است؟

قله شاه معلم

زیبایی ایران و جاذبه های آن داستان ها و روایت های آن ها است. قله شاه معلم در ماسوله نیز از این روایت ها مستثنی نیست. داستان این قله 3020 متری صعود به آن برای کوهنوردان به دلیل سختی راه، دشوار است، به سال های دور بر میگردد. زمانی که عابدی پرهیزکار به نام “شاه معلم” برای انجام امور عبادی و سیر و سلوک معنوی خود به این کوه پناه می آورده و مشغول عبادت می شده است. در نهایت نیز طبق وصیتش قله محل دفن و آرامگاه ابدیش می شود و نام شاه معلم به احترام این عابد بر روی کوه گذاشته می شود. به این قله ماسوله داغی نیز می گویند که برگرفته از گویش ترکی بوده، در لهجه ترکی داغی به معنای “کوه” است و ماسوله داغی یعنی کوه ماسوله.

پارک جنگلی ماسوله

در سفر به ماسوله اگر قصد پیک نیک و استراحت بین راه داشتید، حتما سری به پارک جنگلی ماسوله بزنید. این پارک سرسبز با درختان کهنسال و آب و هوای پاکیزه محل مناسبی برای لذت بردن از آرامش و زیبایی های چشم نواز گیلان در 35 کیلومتر غرب شهرستان فومن است. پارک جنگلی فومن با مساحت 2400 هکتار و  غنی از انواع درختان توسکا، فندق، ممرز، راش و درختان گیاهی یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی منطقه گیلان محسوب می گردد.

بقعه عون بن علی

بقعه عون بن علی از جاهای دیدنی ماسوله

مهمترین امام زاده در میان 5 امامزاده روستای ماسوله، بقعه عون بن علی فرزند محمد حنیفه از نوادگان امام علی (ع) است. بر دیوار غربی امام زاده دری قدیمی از چوب آبنوس به نام “در چله خانه” وجود دارد که به نقل از قدیمی های روستا، این در با 20 پله به سردابی راه پیدا میکند که زیر کوه کشیده شده است. گرچه کسی از صحت و صغم راز پشت این در خبر ندارد. اما تصور وجود پله های سنگی و سردابی زیر کوه در سفر به ماسوله هیجان آور است. کتیبه ای سنگی نیز بر روی ستون قطوری در ورودی امام زاده وجود دارد که از زمان فتحعلی شاه قاجار به جای مانده است.

بازار 4 طبقه

از یک شهر پلکانی با معماری هوشمندانه، دیدن چنین بازاری که از هر 4 محله اصلی روستا مسیر ورودی دارد در سفر به ماسوله، چندان عجیب نیست. وارد بازار که می شوید جریان زندگی سنتی را حس میکنید. قهوه خانه های کوچک تزئین شده با گلدان های شمعدانی، که بوی آش رشته و کبابشان هرکسی را مجبور به توقف در آنجا می کند. مغازه های ترشی فروشی و  زنانی که عروسک های کاموایی و کیف های گلیمی دست دوزشان را برای فروش گذاشته اند، اینها قلب تپنده بازار و روح زنده روستا هستند.

چشمه علی زاخونی

یکی از مهمترین چشمه های آب معدنی کشور در روستای ماسوله، کمی بالاتر از بازار روستا قرار دارد. چشمه معدنی علی زاخونی داخل روستای ماسوله و سرشار از بیکربنات است که برای درمان بیماری ها مفید است. به قول مادر بزرگ ها برای اینکه استخوانی نرم کنید در سفر به ماسوله حتما به این چشمه معدنی بروید.

5 کاری که باید در ماسوله انجام بدهید!

پیک نیک و آش دوغ در ماسوله

آب و هوای گیلان طوری است که مسافران علاقه ای به ماندن در خانه ندارند و سعی می کنند از ثانیه به ثانیه سفر استفاده کنند. بنابراین در سفر به ماسوله پیک نیک دسته جمعی همراه با آش دوغ را فراموش نکنید. اگر دستی بر پخت آش دارید که راهی پارک جنگلی ماسوله بشوید و آش دوغ را بار بذارید. اگر هم زمان نداشتید، در مسیر آبشار لار چشمه و پارک جنگلی ماسوله می توانید طعم خوشمزه ترین آش دوغ های گیلان را مزه کنید.

عکاسی در کنار خانه های زرد

این روستای پلکانی با رنگ زرد خانه ها دیدنی تر می شود. شاید فکر کنید زردی خانه ها مانند ابیانه به علت خاک به کار رفته در مصالح باشد. داستان رنگ زرد خانه ها در این روستا همان مه سنگین و سفیدی است که اکثر سال روستا را می پوشاند و برای دیده شدن خانه ها و روستا از دور رنگ خانه ها زرد است. در سفر به ماسوله عکاسی کنار این زیبایی فریبنده خانه ها را از دست ندهید. با یاد داشته باشید که آنچه از سفر باقی می ماند همان تصاویر ثبت شده است.

 خرید در بازار ماسوله و خرید سوغاتی

بازار ماسوله از جاهای دیدنی ماسوله

برای خرید سوغاتی از سفر به ماسوله برای دوستان و خانواده به بازار 4 طبقه بروید، گفتیم که از هر 4 محله روستا به این بازار راه ورودی وجود دارد پس هر کجای روستا که باشید فاصله زیادی با روستا نخواهید داشت. سوغات ماسوله عروسک های بافتنی، گلیم های دست دوز، پاپوش های بافتنی برای شب های سرد زمستان، چاقوهای دست ساز و سبزی های محلی است. اگر قصد خرید سوغاتی نداشتید، در یکی از کافه های بازار بنشینید و خودتان را یک فنجان چای به طعم همنشینی با محلی ها دعوت کنید.

اصلا این بازار به خودی خود، یکی از جاهای دیدنی ماسوله است!

یک شام خوشمزه در رستوران برادران روحی ماسوله

بعد از قدم زدن توی کوچه پس کوچه های روستا و غرق در تاریخ شدن و بازارگردی بین عطر سبزی و آش دوغ، نوبت می رسد به یک غذای محلی گیلانی که برنامه سفر به ماسوله کم کم تکمیل شود. کنار مسجد ماسوله رستوران برادران روحی با چیدمان سنتی، طاق و نیمکت های چوبی، منوی کاملی از انواع ماهی، کباب، میرزاقاسمی، باقلاقاتق و شامی کباب گیلانی را دارد. از زمان ثبت سفارش تا آماده شدن غذا نیز، سرو گردو و زیتون و باقالی تازه به همراه نان داغ خوش عطر کمی حواس را از گرسنگی پرت می کند. رستوران برادران روحی یکی از رستوران های سنتی مورد علاقه گردشگران خارجی در سفر به ماسوله است.

سر زدن به روستاهای اطراف ماسوله

اگر برنامه سفر و دیدن جاهای ماسوله را بیش از یک روز انتخاب کردید. پس از گشت و گذار، بازدید از روستاهای اطراف ماسوله را نیز از دست ندهید. یک یاز این روستاهای زیبا و دیدنی، ماکلوان در فاصله 10 کیلومتری از روستای پلکانی است. این روستا که در زبان تالشی “ماکلان” تلفظ می شود، یکی از روستاهای قدیمی و از پایگاه های اصلی مبارزات میرزا کوچک خان جنگلی بوده است. این روستا در دامنه کوه و میان باغ های چایی قرار دارد.

روستای دیگر، روستای دله خانی از توابع سردار جنگل شهرستان فومن است. این روستای سرسبز در نزدیکی ماسوله قرار دارد.

روستای اشکلیت نیز از توابع سردار جنگل و تقریبا کنار روستای ماسوله است. آب و هوای این روستا معتدل و خنک است و می توانید در برنامه سفر به ماسوله یک روز را برای قدم زدن در روستا و پیاده روی تا آبشار اشکلیت اختصاص دهید. دقت کنید سنگ های پای آبشار در فصول پاییز و زمستان لغزنده و خطرناک هستند.

سوالات متداول

بهترین رستوران های ماسوله کجاست؟

رستوران شب های ماسوله در جاده فومن_ ماسوله و نزدیک به بازار سنتی شهر

رستوران ماه سالار کوه از جاده ماسوله _ ماجلان به طرف خولار (مسیری 2 کیلومتر)

رستوران بامداد جنوب جاده ماسوله _ ماجلان، 100 متر بالاتر از اقامتگاه توریستی خانه ماسوله

رستوران تکایا 2 کیلومتر بعد از جاده ماسوله _ ماجلان

رستوران بام ماسوله ابتدای شهر در جاده ماسوله _ ماجلان بعد از بهلولی

بهترین هتل های ماسوله کدام اند؟

هتل آپارتمان نوید

اگر در سفر به ماسوله قصد دارید در مرکز روستا اقامت کنید و از بالاترین ارتفاع منظره شگفت انگیز روستا را ببینید، این هتل بهترین انتخاب خواهد بود. این هتل در طبقه دوم بازار چهار طبقه با همان شکل معماری سنتی خانه های روستا ساخته شده است.

هتل آرام

هتلی 3 ستاره در جوار جنگل سردار و شالیزارهای برنج که حس واقعی از بافت تاریخی و سنتی زندگی را روستایی را به شما نشان خواهد داد. این هتل 4 طبقه با 20 اتاق خارج از شهر بوده برای اقامتی در آرامش در سفر به ماسوله کاملا مناسب است.

هتل سنتی نمازی (فریدون)

این هتل در ماسوله به صورت سوئیت های یک و دو خوابه همراه با امکانات کامل آشپزخانه و شستشوی لباس طراحی شده است و اقامت در طبقات بالا با داشتن منظره زیبای روستا و طبیعت قیمت بالاتری دارند.

کلام آخر از زبان سه کلیلک در مورد جاهای دیدنی ماسوله

یکی از بهترین لحظات زندگی قطعا سفر کردن و گذراندن زمان خارج از محیط روزمره زندگی است. سفر و تماشای جاهای دیدنی ماسوله با توجه به موقعیت مکانی روستا در خطه سرسبز گیلان، بی شک حسی شبیه به جان دوباره گرفتن است. طبیعت بکر، سفر به دل یک روستای قدیمی، آب و هوای پاک، دوری از ازدحام زندگی شهری همه و همه انرژی مثبتی است که از این سفر به شما خواهد رسید. این نقاشی زیبای خداوند را ببینید با مردمانش هم صحبت شوید تا داستان های روستا را از زبان شیرین آنان دوباره بشنوید.

نظرات کاربران