بهترین زمان سفر به رشت
22 بهمن 1401
رشت

راهنمای سفر به رشت؛ شهر باران‌های نقره‌ای!

آیا پلو و کباب با زیتون پرورده باعث می‌شود آب دهانتان راه بیفتد؟ آیا غذا خوردن با دست را دوست دارید؟ خب پس راهنما سفر به رشت، شهر غذاهای خوشمزه را بخوانید و برای خوردن پلو و گمجه کباب یا مرغ ترش راهی رشت شوید. رشت بزرگ‌ترین شهر استان گیلان و یکی از مراکز اصلی تولید برنج است. گیلانی‌ها تا حدی پلو دوست دارند که در مکالمه‌های روزمره خود آن را این‌طور می‌ستایند: آش تا بَراسون، پَله تا خوراسون. یعنی اگر آش بخوری فقط تا آستانه در می‌توانی بروی اما اگر پلو بخوری برای رفتن تا خراسان انرژی داری. 

رشت افزون بر غذاهای لذیذش مقصدی مناسب برای عاشقان خرید، صنایع دستی و بازارگردی نیز است.  البته هنوز درباره آب‌وهوای دلپذیر و بارانی‌اش، جاهای دیدنی و بومگردی‌های جذابش با شما حرف نزده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه برای سفر به شهر غذاهای خوشمزه نیاز دارید را در راهنما سفر به رشت در اختیارتان بگذاریم. 

تاریخچه رشت و اولین ها

رشت

در اولین قسمت راهنمای سفر به رشت، به تاریخچه شهر غذهای خوشمزه می‌پردازیم! اگر با هم به گذشته رشت سفر کنیم به فهرستی از اولین ها برمی‌خوریم که جالب توجه هستند. اولین شعبه بانک سپه در 24 اسفند سال 1304 در خیابان سپه رشت تاسیس شد. همچنین رشتی‌ها در تاسیس کتابخانه هم پیشتاز بودند و بنای اولین کتابخانه ملی در سال 1306 در رشت، میدان شهرداری، کلنگ خورد. رکورد ساخت اولین تئاتر هم به رشت تعلق می‌گیرد. در ضمن قدیمی‌ترین اولین ها در رشت به سال‌های 1290 شمسی برمی‌گردد و اولین اتوبوس توسط یک تاجر بلژیکی وارد ایران و در نهایت در رشت مورد استفاده قرار گرفت. همچنین آرسن میناسیان معروف به مسیح گیلان یک ایرانی ارمنی‌تبار بود که اولین داروخانه شبانه‌روزی و خانه سالمندان را در رشت ساخت.

راهنمای سفر به رشت و بهترین زمان سفر

اگر تا این‌ قسمت از راهنما سفر به رشت برای سفر به شهر غذاهای خوشمزه نقشه کشیده‌اید این قسمت برای شما است. برنامه ریزی سفر به رشت می‌تواند خیلی جذاب باشد چون دستتان برای انتخاب جاهای دیدنی و بازارگردی باز است و می‌توانید گزینه‌های مختلفی را در فصل‌های متفاوت انتخاب کنید. البته نگران غذا نباشید، غذاهای لذیذ گیلانی همیشه پخته می‌شوند. 

رشت؛ شهر باران های نقره ای

رشت شهر غذاهای خوشمزه، آب‌وهوای دلپذیری دارد. موقع جمع کردن چمدان‌ها یادتان نرود یک چتر هم بردارید چون ممکن است باران در رشت به استقبال شما بیاید. همین بارش‌های ناگهانی و فراوان در فصل‌های مختلف باعث شده تا به رشت لقب شهر باران های نقره ای بدهند. 

شرجی یا کمی خنک تر؟ مسأله این است!

بهترین زمان سفر به رشت

اگر از آب‌وهوای سرد، باران و با چتر زیر باران قدم‌زدن خوشتان می‌آید و از طرفی از شرجی بودن هوا تنفر دارید پاییز و زمستان بهترین فصل‌ها برای سفر به رشت برای شما است. اما اگر دوست دارید زیر نور آفتاب در خیابان‌ها و بازارهای رشت بگردید، بهترین زمان سفر به رشت برای شما فصل بهار و تابستان است. 

راهنمای سفر به رشت؛ هواپیما، قطار و یا خودرو ؟

آیا برایتان سوال است که چگونه به رشت برویم؟ هواپیما، قطار، اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی گزینه‌های پیش‌روی شما برای سفر به رشت هستند. هیچ محدودیتی وجود ندارد. در ادامه راهنما سفر به رشت به راه‌های متفاوت سفر به رشت می‌پردازیم.

سفر با هواپیما

راحت‌ترین راه برای سفر به رشت بدون معطلی زیاد، رزرو بلیط هواپیما به سه کلیک است. مبدا هر کجا که باشد مقصد شما فرودگاه بین‌المللی سردارجنگل رشت است.

سفر با قطار 

سفر با قطار 

برای سفر به رشت با قطار کافی است بلیط قطار رزرو کنید. سفر با قطار به رشت برای کسانی که عاشق تماشای طبیعت سبز گیلان از کوپه قطار هستند بسیار مناسب است. بنابراین اگر برای رسیدن به رشت عجله ندارید با قطار سفر کنید. پس از پایان سفر خود در رشت کافی است خود را به یکی از ایستگاه‌های مسیر خط 5 اتوبوس‌رانی رشت برسانید و پس از آن در ایستگاه شهدای جنگل رشت پیاده شوید.

سفر با اتوبوس یا تاکسی

سفر به رشت با اتوبوس و تاکسی برای کسانی که می‌خواهند سفر اقتصادی‌تری داشته باشند مناسب است. اگر می‌خواهید هزینه سفر را کم‌تر کنید بلیط اتوبوس تهیه کنید و یا با تاکسی خطی خود را به رشت برسانید. البته سفر به رشت با اتوبوس هم زیبایی‌ خود را دارد اما به اندازه هواپیما و قطار راحت نیست. 

آخرین گزینه سفر با خودروی شخصی

اگر دوست دارید اختیار برنامه سفر به رشت را خودتان به دست بگیرید بهترین گزینه برای شما سفر با خودروی شخصی است. هر چقدر دوست دارید در مسیر راه استراحت کنید و از طبیعت زیبای گیلان لذت ببرید. 

راهنمای سفر به رشت؛ در کجا اقامت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفری انتخاب هتل است. بنابراین مهم است که قبل از سفر با هتل‌های مختلف شهر رشت آشنا شوید تا بتوانید بهترین هتل را برای اقامت خود انتخاب کنید. در شهر رشت هتل‌هایی متنوعی برای اقامت وجود دارد. هتل‌های کادوس هتل‌های 5 ستاره رشت است که امکانات و خدمات گسترده‌تری را ارائه می‌دهند. هتل شبستان نیز هتل 4 ستاره رشت است که در چهار راه محله گلسار رشت واقع شده است. هتل آپارتمان صبوری، هتل پامچال، هتل غدیر و هتل اردیبهشت نیز سایر هتل‌های شهر رشت است که آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

بومگردی در رشت

بومگردی در رشت

آیا بهتر نیست در سفر به رشت یک اقامتگاه بوم‌گردی در دل طبیعت را برای مستقر شدن انتخاب کنید؟ البته بوم‌گردی‌ها معمولا به اندازه هتل امکانات ندارند اما اگر دنبال تجربه‌های تازه در سفر به رشت و هم‌صحبت شدن با مردم بومی هستید بهتر است کمبود امکانات بومگردی را به جان بخرید و از بودن در طبیعت سرسبز رشت لذت ببرید. در رشت دو بوم‌گردی معروف وجود دارد. اولی بوم‌گردی معروف لوتکا است. میزبان شما در اقامتگاه سنتی لوتکا نادر نامور است. لوتکا در مسیر محلی چپرپرد رشت قرار دارد و دارای امکانات زیر است:

  • واحد ویلایی مستر، کلبه‌های 3، 4 و 5 اورجینی، کلبه 6، واحد عیسی خان طبقه پایین و واحد عیسی خان طبقه بالا. 
  • سرویس بهداشتی ایرانی 
  • سرویس بهداشتی فرنگی فقط برای واحد ویلایی مستر
  • حمام
  • محوطه و فضای سبز وسیع
  • بخاری گازی
  • کولر گازی
  • صبحانه محلی
  • پذیرش گروه‌های مجردی
  • پذیرش 24 ساعته
  • غذاهای گیلانی و محلی

بوم‌گردی شالیزار در رشت، به میزبانی مهربانو نظام‌آبادی یکی از اقامتگاه‌های سنتی رشت است که دارای 12 کلبه است‌. در این کلبه‌ها می‌توانید زندگی به سبک گیلان قدیم و لذت خوردن غذاهای خوشمزه رشتی را تجربه کنید و از سفر به رشت به معنای واقعی لذت ببرید. 

شعار صاحب اقامتگاه شالیزار این است: تا جایی که می‌توانید سفر کنید. به دور دست‌ترین جاهایی که می‌توانید بروید. تا زمانی که می‌توانید. یادتان باشد، زندگی برای زیستن در یک نقطه نیست! 

در ضمن این اقامتگاه خدمات متنوع زیر را ارائه می‌دهد که می‌توانید در سفر به رشت آن‌ها را لحاظ کنید.

  • محوطه و فضای سبز وسیع
  • تخت دونفره
  • سرویس بهداشتی ایرانی 
  • حمام
  • شوفاژ
  • شومینه
  • پنکه

اجاره ویلا و سوئیت در رشت

یکی دیگر از گزینه‌ها برای اقامت طی سفر به رشت، اجاره ویلا و سوئیت است. اجاره ویلا نسبت به اجاره بوم‌گردی برتری‌هایی دارد از جمله امکان اقامت در مرکز شهر. البته ویلا و سوئیت در روستاهای اطراف رشت نیز برای اجاره وجود دارند. بنابراین اگر قصد دارید به مرکز شهر رشت نزدیک‌تر باشید، بهترین گزینه برای اقامت، اجاره ویلا و سوئیت است.

بخش خوشمزه راهنمای سفر به رشت!

شکم‌ گردی در سفر به رشت

بخش مهم هر سفر خوردن و امتحان کردن غذاهای جدیدی است که فقط در مقصد پخته می‌شوند. البته احتمال اینکه آب دهانتان موقع خواندن منو رستوران‌های سنتی رشت راه بیفتد هست. یکی از مشهورترین لقب‌های رشت شهر خلاق خوراک یونسکو است. در سال 2015 رشت صاحب این عنوان شد و از طرف یونسکو شهر خلاق خوراک‌شناسی لقب گرفت. بیایید با هم در ادامه راهنما سفر به رشت به دنیای غذاهای خوشمزه رشتی سفر کنیم. 

غذاهای خوشمزه رشتی که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند و باید در سفر به رشت آن‌ها را امتحان کنید عبارتند از:

  • گمجه کباب ترکیبی لذیذ از گوشت، گردو، رب انار، سبزی معطر و رب گوجه که در کنار پلو کته یا پلو قالبی خورده می‌شود. پیشنهاد ما این است که اول دستتان را بشویید و گمجه کباب را درست مثل گیلانی‌ها با دست بخورید.
  • مرغ ترش برای کسانی که عاشق غذاهای ترش هستند یک ترکیب بهشتی است. ران و سینه مرغی را  تصور کنید که در ترکیبی از رب انار، گردو و سیر و سبزی معطر به مدت زیاد جوشیده است، مرغ ترش خوشمزه آب دهانتان را راه‌ می‌اندازد. 
  • میرزاقاسمی، یکی از غذای مشهور شهر غذاهای خوشمزه، رشت است. در میرزاقاسمی بادمجان، تخم مرغ و سیر استفاده می‌شود. در سفر به رشت حتما میرزاقاسمی لذیذ را امتحان کنید. 
  • اناربیج ترکیبی خوشمزه از انار و گوشت قلقلی است که در فهرست غذاهای خوشمزه رشت قرار گرفته است و طرفدارهای خودش را دارد. مغز گردو، گوشت قلقلی، سبزی معطر، رب انار و پیاز مهم‌ترین مواد اولیه این غذای خوشمزه است. اناربیج در بیشتر رستوران‌های سنتی رشت سرو می‌شود.

شما کدام غذاها را امتحان کرده‎‌اید؟

  • قوام پلو یا پلاسر قوام ترکیب عجیبی دارد و کنار خورشت فسنجان، مرغ ترش و شامی لاهیجانی خورده می‌شود. درواقع پلاسر قوام چیزی شبیه پلو زعفرانی خودمان است اما با شیره انگور درست می‌شود. برای تهیه این پلوی خوشمزه به شیره انگور سیاه، رب آلوچه، گردو آسیاب‌شده، سیر و شکر نیاز داریم. پلاسر قوام را رشتی‌ها معمولا برای تزیین غذای نذری و یا غذای عاشورا و تاسوعای حسینی می‌پزند و طعم شیرینی دارد. 
  • بادمجان شکم‌پر مخصوص رشت آن‌قدر خوشمزه است که ممکن است دست‌هایتان را هم با آن بخورید. بادمجان‌های شکم‌پر معطر شده با سبزی محلی که طرز تهیه آن کمی به دلمه شباهت دارد و لذت سفر به رشت را برای شما چند برابر می‌کند. این غذای خوشمزه را در بوم‌گردی‌ها می‌توانید پیدا کنید. 
  • گل در چمن یا باقلا واویج یا باقلا قاتق همان غذای معروفی است که در تمام رستوران‌های رشتی پیدا می‌شود. البته از مخلفاتی که در کنار باقلا قاتق خورده می‌شود نباید گذشت؛ پیله باقلا، سیر ترشی، سیر خام، زیتون پرورده و شور ماهی تنها در سفر به رشت پیدا می‌شود. در گویش محلی به باقلا قاتق گل در چمن هم می‌گویند.
  • ترش واش یکی دیگر از غذاهای سنتی رشت است. در این غذا از مرغ، سبزی‌های خوش عطر محلی، بادمجان سرخ‌شده، گوجه سرخ‌شده، خالواش که یک سبزی رشتی است و آب نارنج تازه استفاده می‌شود. ترش ‌واش یکی از ترش‌ترین غذاهای رشتی است که در کنار پلو کته بسیار می‌چسبد. 
  • کال کباب در واقع یک نوع پیش‌غذای رشتی است که با ترکیب بادمجان کبابی، سبزی معطر، سیر، رب انار ترش و گردوی آسیاب‌شده طعمی فراتر از حد تصور را برای شما به ارمغان می‌آورد. کال کباب در تمام رستوران‌ها و بوم‌گردی‌های رشت تهیه می‌شود.
  • زیتون پرورده هم مانند کال کباب غذای اصلی نیست اما شهرتش کمتر از غذاهای اصلی رشت نیست. غیرممکن است در سفر به رشت فکر امتحان کردن زیتون‌پرورده به سرتان نزند. لذت خوردن زیتون پرورده‌ای که با دانه‌های انار خرد شده و زیتون بدون هسته و مغز گردو و رب انار تهیه شده آن‌قدر دلپذیر است که تا همیشه مزه‌ آن زیر زبانتان می‌ماند. 

جاهای دیدنی رشت

حیف است در سفر به رشت جاهای دیدنی آن را ملاقات نکنید. البته که خوردن غذاهای رشتی دلپذیر است اما برای تنوع هم شده سری به جاهای دیدنی رشت بزنید و در خیابان‌های سنگ‌فرش شده میدان شهرداری قدم بزنید تا کمی از کالری‌های دریافتی از شکم‌گردی در رشت را بسوزانید. در ادامه چند تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت را بررسی می‌کنیم. 

میدان شهرداری رشت و چند چیز دیگر

میدان شهرداری رشت

رشت به میدان شهرداری‌، خیابان‌های سنگفرش، آسمان آبی و ساختمان‌های تاریخی‌اش معروف است. اصلا اگر در سفر به رشت میدان شهرداری را نبینید سفرتان به رشت ناقص می‌ماند. علت نام‌گذاری میدان به عمارت سفید رنگ شهرداری رشت برمی‌گردد که در محل میدان واقع شده‌است. راه‌های رسیدن به میدان شهرداری رشت متنوع است. از مسیر خیابان‌های علم الهدی، خیابان امام و خیابان شریعتی می‌توانید به میدان شهرداری رشت بروید. 

در ضمن در میدان شهرداری رشت دیدنی‌های دیگری هم وجود دارد. هتل تاریخی ایران، کتابخانه ملی رشت که در بخش‌ اولین ها در رشت معرفی شد و اداره پست گیلان از دیدنی‌های مهم سفر به رشت هستند. همچنین در شب‌های جشن و تعطیلات رسمی، گروه موسیقی شهرداری در محل میدان شهرداری موسیقی زنده اجرا می‌کنند.

موزه خانه میرزا کوچک خان جنگلی

اگر فیلم سردار جنگل را دیده باشید با میرزا کوچک خان جنگلی آشنا هستید اما اگر این فیلم را ندیده‌اید ایرادی بر شما وارد نیست چون در خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی بیشتر با او آشنا می‌شوید. موزه خانه‌ میرزا کوچک خان جنگلی در خیابان سهیل دبیری رشت واقع شده است و فاصله‌ی آن از میدان شهرداری رشت تنها 10 دقیقه است بنابراین بعد از گردش در میدان شهرداری می‌توانید قدم‌زنان به موزه خانه میرزا کوچک خان جنگلی بروید. 

قدم زدن در حیاط خانه‌ای که روزی یکی از مهم‌ترین سردارهای ایرانی در آن می‌زیسته است لذت‌بخش خواهد بود. معماری خانه به سبک معماری اصیل خانه‌های رشتی است. این خانه یک‌بار بازسازی شد و حالا به موزه تبدیل شده است. در این موزه خانه با صدها نسخه از اسناد و مدارک تاریخی، نامه‌ها، وسایل شخصی و عکس‌های مربوط به دوران حیات میرزا کوچک خان جنگلی آشنا می‌شوید. بنابراین در سفر به رشت زمانی برای بازدید از موزه خانه میرزا کوچک خان جنگلی در نظر بگیرید.

تالاب عینک

تالاب عینک

تالاب عینک موقعیت بسیار خوبی دارد. تالاب یا دریاچه عینک دومین تالاب بزرگ شهری در ایران است که درست وسط شهر رشت واقع شده است و به علت نزدیکی به مرکز شهر بهترین گزینه برای طبیعت‌گردی در سفر به رشت است. در ضمن اگر سفر شما در فصل پاییز یا بهار باشد با منظره‌ای زیبا از تالاب عینک روبه‌رو خواهید شد که بی‌شباهت به بهشت نیست. برای دسترسی به تالاب باید به بلوار شهید افتخاری رشت بروید. تالاب عینک در کنار پارک دانشجو رشت قرار گرفته است. 

تجربه اقامت در کاروانسرای شاه عباسی رشت

اگر عاشق اقامتگاه‌های آجرچین و سنتی که با ساروج ساخته شده‌اند هستید کاروانسرای شاه عباسی را برای اقامت در رشت انتخاب کنید. البته اقامتگاه شاه عباسی در مرکز شهر رشت نیست اما بسیار به آن نزدیک است و ارزش امتحان کردن را دارد. این کاروانسرا را در مسیر قزوین به رشت، کیلومتر 4 امامزاده هاشم پیدا می‌کنید. قدم زدن در محوطه سنگ فرش شده کاروانسرا شاه عباسی و عبور از میان گلدان‌های سبز که در چهارگوشه محوطه به چشم می‌خورند و نشستن لبه حوض فیروزه‌ای‌رنگ آن و صرف ناهار در محوطه دلباز، همان تجربه نفس‌گیری است که سفرتان به رشت را تکمیل خواهد کرد. 

عکاسی در کنار دریاچه سقالکسار رشت 

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به رشت یک دوربین عکاسی داشته باشید چون جاهای دیدنی زیادی مثل دریاچه سقالکسار گیرتان می‌آید که ارزش زحمت عکاسی را دارد. در کنار دریاچه سقالکسار فقط عکاسی نکنید و کمی هم خوش بگذرانید. آلاچیق‌های اطراف دریاچه سقالکسار برای استراحت مناسب هستند. بعد از عکاسی و گردش در اطراف دریاچه، موقع غروب خورشید در کافی شاپ نزدیک دریاچه یک نوشیدنی گرم مثل چای و کیک و شیرینی سفارش بدهید و از تماشای غروب لذت ببرید. برای دسترسی به دریاچه سقالکسار به روستای لاکان، روستای سقالکسار بروید. 

پاییز رنگی در پارک جنگلی سراوان

 پارک جنگلی سراوان

اگر اندکی حوصله و خودروی شخصی دارید از رشت بیرون بزنید و به بهشت رنگ‌ها یعنی پارک جنگلی سراوان بروید. اگر خوش شانس باشید و در فصل پاییز به رشت سفر کرده باشید می‌توانید بهشت پاییزی را ببینید. در فصل پاییز برگ‌های پاییزی سرخ، نارنجی و زرد رنگ روی پل‌ چوبی پارک جنگلی می‌ریزد و قدم زدن روی پل چوبی را به تفریحی سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. از پل چوبی می‌گذرید و سوار قایق می‌شوید و در سکوت رنگارنگ جنگل غرق می‌شوید. اگر به عکاسی علاقه دارید و یا تازه عروس داماد هستید پارک جنگلی سراوان بهترین گزینه برای ثبت عکس‌های عاشقانه پاییزی است. پارک جنگلی سراوان تنها 17 کیلومتر با رشت فاصله دارد. 

ساغریسازان رشت برای کسانی که عاشق تاریخ هستند

ساغری‌سازان یکی از محله‌های بسیار قدیمی رشت است که در گذشته محل زندگی بانفوذترین افراد رشت بود. همچنین فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ که لیلا حاتمی در آن ایفای نقش کرده است در محله ساغری‌سازان رشت فیلمبرداری شده است. در این محله می‌توانید به تماشای خانه سمیعی‌ها و مسجد حاج سمیع نیز بروید. کارشناسان باستان‌شناسی معتقد هستند که مسجد حاج سمیع قدیمی‌ترین مسجد رشت است. 

سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت همان‌قدر سبز است که از نامش پیدا است. سبزه میدان در نزدیکی میدان شهرداری رشت است و از این بابت گزینه مناسبی برای گردش در سفر به رشت محسوب می‌شود. در تاریخچه سبزه میدان آمده است که محل میدان در گذشته بسیار سرسبز بود و میان دو محله رشت قرار داشت. کسی که به این منطقه سرسبز سروسامان داد و نام آن را سبزه میدان گذاشت، محمد ولی خان تنکابنی حاکم رشت در عهد مظفرالدین شاه بود. 

اگر به سبزه میدان رشت بروید مردان و زنان پا به سن گذاشته‌ای را می‌بینید که در حال دانه دادن به کبوترها، بازی شطرنج، مطالعه روزنامه و گپ‌وگفت با دیگر دوستان خود هستند. در ضمن در این پارک سرسبز مجسمه و تندیس بسیاری از افراد سرشناس گیلان مانند پروفسور رضا، پروفسور مجید سمیعی، شیون فومنی و دکتر محمود بهزاد را مشاهده خواهید کرد. 

همچنین اگر با کودک خود به رشت سفر می‌کنید مطالعه مقاله شهربازی رشت کجاست از مجله سه کلیک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

راهنمای سفر به رشت؛ بازار و سوغاتی!

بازار بزرگ رشت

در بازارهای رشت دو چیز حرف اول و آخر را می‌زند؛ اول خوراکی و دوم صنایع دستی. رشت را بیشتر به بازارهای سنتی‌اش می‌شناسند و بازارهای محلی در رشت بیشتر مورد استقبال گردشگران است. در ادامه به بررسی رشت بازار یا بازار بزرگ رشت و محصول‌های متنوع آن‌ها می‌پردازیم. 

بازار بزرگ رشت دنیای خوراکی‌ها 

در بازار بزرگ رشت یا رشت بازار خوراکی‌های مختلفی پیدا می‌کنید که در فهرست زیر آمده‌اند.

  • شور ماهی یا ماهی شور برای همه سلیقه‌ها
  • انواع رب انار و آلوچه
  • آب نارنج و آبغوره طبیعی
  • نارنج، پرتقال و میوه‌های محلی تازه‌چین
  • سبزی‌های معطر مانند چوچاق و خالواش که به‌ترتیب برای تهیه زیتون پرورده و ترش واش استفاده می‌شوند
  • انواع زیتون
  • ترب سفید و سیاه
  • ترشی‌های مختلف مانند هفت بیجار و سیرترشی
  • رشته خشکار
  • سیر تازه و خشک
  • حبوبات
  • برنج هاشمی خوش‌پخت
  • سیر برگ یا برگ سیر تازه که برای تهیه سیر قاتق استفاده می‌شود 
  • ماهی سفید تازه 

صنایع دستی را فراموش نکنید. در رشت بازار و گوشه کنار شهر می‌توانید انواع صنایع دستی را پیدا کنید. صنایع دستی معروف گیلانی که در رشت پیدا می‌شود عبارت است از:

  • سبد حصیری
  • زنبیل حصیری ساده و طرح‌دار
  • کلاه حصیری
  • سفره حصیری ساده و طرح‌دار
  • گلدان حصیری
  • ملاقه، کفگیر و قاشق چوبی
  • رشتی‌دوزی 
  • چادر شب
  • لباس محلی زنانه، مردانه و بچه‌گانه
  • گمج، ظرفی سفالی برای پخت غذاهایی چون باقلاقاتق، اناربیج و گمجه کباب
  • چاروق 
  • گلیم

اگر دلتان می‌خواهد از سفر به رشت یک یادگاری یا خوراکی خوشمزه به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید پیشنهاد ما خرید گمج، گلیم، چادر شب و محصولات حصیری مانند زنبیل است که نماد گیلان و فرهنگ گیلان هستند. اما برای انتخاب سوغاتی از خوراکی‌های خوشمزه رشت دستتان باز است، از ترشی و رب انار تا رشته خشکار و زیتون، همگی انتخاب‌های خوبی هستند. 

کلام آخر سه کلیک در مورد شهر رشت

ما در راهنما سفر به رشت شما را با نکات اساسی و مهم سفر به رشت، شهر غذاهای خوشمزه آشنا کردیم. همچنین می‌توانید با تیم پشتیبانی سه کلیک نیز در تماس باشید و سوالات خود را مطرح کنید و اطلاعات ضروری برای رزرو بلیط هواپیما رشت یا رزرو هتل را دریافت کنید. سفر به شهر باران های نقره ای خوش بگذرد. 

نظرات کاربران