سفر به تبریز در زمستان

سفر به تبریز در زمستان؛ پیست های اسکی برای عاشقای سرما

تبریز به‌عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شود و با طبیعت کم‌نظیر و تاریخ پُرافتخارش هرساله گردشگران زیادی را از جای‌جای ایران و جهان به سمت خود می‌کشاند. این شهر سنتی و تاریخی در ماه‌های مختلف سال جاذبه‌های زیادی برای تماشا دارد و همیشه برای میزبانی از شما آماده است؛ حتی در سردترین فصل سال! سفر به تبریز در زمستان در نوع خود می‌تواند بسیار خوشآیند باشد، تبریز کوهستانی دیدنی‌های جذابی دارد که هرنوع سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. تماشای طبیعت تبریز وقتی از برف سپیدپوش شده، آدم‌برفی‌هایی که می‌شود در کنار خانواده ساخت، برف‌بازی و گلوله‌هایی که با شادی به هر طرف پرتاب می‌شوند، سُرخوردن از بالای تپه‌های برفی و … فقط بخش کوچکی از تفریحات زمستانی تبریز هستند. 

پاسپورت دومینیکا

اگر خیال دارید در فصل زمستان به این شهر تاریخی سفر کنید، با مطالعه این گزارش مکان‌های دیدنی تبریز در زمستان را بشناسید و برای بازدید از آنها برنامه‌ریزی کنید:

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

مکان‌های دیدنی تبریز در زمستان

سفر به تبریز در زمستان

پیست اسکی پیام

نشانی: آذربایجان شرقی، کیلومتر 15 جاده مرند – تبریز

یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی که هنگام سفر به تبریز در زمستان باید از آن بازدید کنید، پیست اسکی پیام است. این تفرجگاه هیجان‌انگیز سال 1348 در یک زمین 30 هکتاری در دامنه رشته کوه میشو ساخته‌شد و تا همین امروز هم در تمام استان آذربایجان شرقی نظیر ندارد. 

در ابتدا این منطقه به‌همراه پیست اسکی آن با عنوان «منطقه یام» معروف بود که فرهنگستان زبان فارسی بعداً نام آن را به «پیام» تغییر داد. شما در مسیر رسیدن به این مکان می‌توانید از مناظر زیبای باغ‌ها و تپه‎های برفی لذت ببرید و اگر به عکاسی علاقه دارید، عکس‌های بی‌نظیری ثبت کنید.

پیست اسکی پیام توسط فدراسیون اسکی و هیات اسکی آذربایجان شرقی اداره می‌شود و به‌عنوان یکی از بهترین و ایمن‌ترین مکان‌های ورزشی، از امکانات جذابی بهره می‌برد. تله‌اسکی (جهت صعود تا ارتفاع بالا)، کارگاه آموزش کودکان و افراد کم‌تجربه، اسنوبرد که با نظارت مستقیم مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای فعالیت می‌کند و … بخشی از جاذبه‌های هیجان‌انگیز این مرکز هستند.

از دیگر امکانات رفاهی مجموعه پیام می‌توان به انواع رستوران، آلاچیق‌های خانوادگی سرپوشیده، مرکز درمانی و تخصصی پزشکی، سرویس بهداشتی و … اشاره کرد. جالب است بدانید که در این مکان مرتفع تلفن همراه آنتن دارد و امکان استفاده از اینترنت وجود دارد.

پیست اسکی سهند

سفر به تبریز در زمستان؛ پیست اسکی سهند

نشانی: آذربایجان شرقی، بزرگراه تبریز – تهران، بعد از پلیس راه

این مجموع ورزشی هیجان‌انگیز به‌عنوان بزرگ‌ترین پیست اسکی در شمال‌غرب ایران شناخته می‌شود. پیست اسکی سهند در دامنه کوهستان سهند قرار دارد و یکی از شلوغ‌ترین مکان‌هایی است که هنگام سفر به تبریز در زمستان با آن مواجه می‌شوید. این پیست اسکی 1200 متر طول دارد و در فهرست 13 پیست اسکی برتر دسته‌بندی می‌شود.

باید اشاره کنیم که در پیست اسکی سهند گاهی 4 متر برف می‌بارد و تفریحاتی چون برف‌بازی، تیوپ‌سواری و اسکی به بهترین‌ شکل برقرار است. این پیست به امکانات جذابی چون تله‌اسکی، آموزشگاه اسکی مخصوص خانم‌ها و آقایان، 12 ماشین بالابر، آشیانه برف‌کوب و … مجهز است. همچنین مرکز پزشکی مجهز، اقامتگاه، سرویس‌های بهداشتی و … از امکانات رفاهی-اقامتی پیست اسکی سهند محسوب می‌شوند.

بد نیست بدانید که مجموعه ورزشی سهند به‌جز میزبانی از بازدیدکنندگان و ورزشکارانی که هرساله به این مکان سفر می‌کنند، محل برگزاری بعضی از مهم‌ترین مسابقات کشوری و حتی بین‌المللی در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود. 

نکته: قبل از مراجعه بهتر است با این مجموعه تماس بگیرید تا از باز بودن آن اطمینان پیدا کنید. همچنین تجهیزات اسکی را فراموش نکنید که مجبور می‌شوید برای اجاره آن‌ها هزینه‌ بپردازید.

آبشار آسیاب خرابه

سفر به تبریز در زمستان

نشانی: استان آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا، 27 کیلومتری هادی‌شهر، 5 کیلومتری روستای مینجان آباد

آبشار آسیاب خرابه یا آن‌طور که مردم ترک‌زبان محلی می‌گویند: «خارابا دییرمان»، در 5 کیلومتری مرز جلفا و جمهوری آذربایجان قرار دارد. آسیاب متروک اینجا که در دوران پهلوی ساخته شده، به‌دلیل استفاده از قدرت آبشار در مجاورت آن قرار گرفت. این آسیاب با گذشت زمان بدون استفاده رها شد و کم‌کم این منطقه با عنوان آسیاب خرابه معروف شد.

اگر فکر می‌کنید که چون زمستان‌ها آب آبشار یخ می‌زند و همه‌جا یخ می‌بندد، نمی‌شود از این مکان بازدید کرد؛ باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. بد نیست بدانید که گردشگران زیادی هر ساله با ذوق تماشای آبشار قندیل‌‌بسته و مناظر کم‌نظیر و منحصربه‌فرد این منطقه، به تبریز سفر می‌کنند و دل‌باخته‌ی آبشار آسیاب خرابه هستند!

جدای از این‌ها، مکان‌های دیدنی هیجان‌انگیزی نزدیک این آسیاب متروک قرار دارند که از میان آنها می‌توان از کلیسای سنت استپانوس(کلیسای600ساله و دومین زیارتگاه  مهم ارامنه ایران)، رودخانه ارس و بازار مرزی جلفا نام برد. همچنین روستای تماشایی کردشت که از جذابیت‌های طبیعی و تاریخی زیادی میزبانی می‌کند هم در مجاورت آبشار آسیاب متروکه است. هنگام سفر به تبریز می‌توانید به این روستا هم سر بزنید و از قلعه و حمام تاریخی آن که در دوران صفویه ساخته‌ شده‌است بازدید کنید.

آبشار اسکندر

سفر به تبریز در زمستان؛ آبشار اسکندر

نشانی: آذربایجان شرقی، جاده تبریز – اهر

در دامنه‌ شمالی کوه سهند اطراف روستای طویقون، یک آبشار فوق‌العاده وجود دارد که با نام آبشار اسکندر شناخته می‌شود. این آبشار زیبا یکی از مکان‌هایی است که هنگام سفر به تبریز در زمستان باید به آن سر بزنید. همسایگی با روستای ملک کیان سبب شده تا آبشار اسکندر با اسم آبشار ملک کیان هم معروف باشد. 

این آبشار که تقریباً 30 متر ارتفاع دارد، با شروع فصل پاییز آرام‌آرام یخ می‌زند و منظره بی‌نظیر و منحصربه‌فردی به‌‌‌خود می‌گیرد. آبشار اسکندر با قندیل‌های شفاف و بلورینش، پاتوق محبوب یخ‌نوردان تبریزی است.

کوه‌نوردان حرفه‌ای در بالای مسیر آبشار، رول‌کوبی‌های مناسبی ساخته‌اند. این نکته سبب شده تا تا زمستان هر‌سال، ورزشکاران و ماجراجویان زیادی برای تجربه‌ی چالش هیجان‌انگیز یخ‌نوردی به آبشار منجمد سفر کنند. 

باید اشاره کنیم که امکانات رفاهی مناسبی در اطراف منطقه وجود ندارد؛ پس باید تجهیزات مناسب طبیعت‌گردی را همراه خود داشته‌اشید. انواع زیرانداز، چادر خواب، غذا، آب آشامیدنی، باکس مخصوص کمک‌های اولیه، لباس اضافی، کفش مناسب و … از جمله این موارد هستند.

به‌علاوه وسایل نقلیه نمی‌توانند تا نزدیک آبشار و مسیر یخ‌نوردی بیایند. به‌‌همین سبب حتماً لازم است تا یک گروه حرفه‌ای یخ‌نوردی همراه‌تان باشند تا در‌صورت نیاز و بروز هرگونه حادثه ناخوشایند، به شما کمک کنند.

سفر به تبریز در زمستان ؛ قلعه بابک

سفر به تبریز در زمستان

نشانی: آذربایجان شرقی، کلیبر، 3 کیلومتری کلیبر

قلعه بابک یکی معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است که در ارتفاعات کوهستان‌ کلیبر ساخته شده‌است. صعود زمستانی به قلعه بابک، یک تفریح زمستانی هیجان‌انگیز برای کوهنوردان حرفه‌ای محسوب می‌شود. 

باید تذکر بدهیم که مسیر پیاده‌روی تا در قلعه و راه‌پله منهتی به آنجا در فصل زمستان لیز و خطرناک می‌شود؛ به‌همین سبب ‌همراه داشتن لوازم کوهنوردی بسیار ضروری‌ است. مراقب باشید که هرگز بدون رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب نزدیک لبه پله‌ها نروید! در غیر این‌صورت شانس سقوط بالاست و احتمال زیادی برای رخ‌دادن حادثه ناگوار وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم در گروه‌های چند نفره به قلعه صعود کنید و حتماً مراقب تاریکی هوا باشید. با رعایت موارد ایمنی بازدید لذت‌بخشی خواهید داشت؛ رسیدن به قلعه و تماشای چشم‌انداز باشکوه آن، خستگی را از جان‌تان بیرون می‌کند.

اگر کوهنورد حرفه‌ای هم نیستید لازم نیست نگران باشید. شما می‌توانید در کمپ‌های ساخته‌شده در دامنه کوه بنشینید و از یک کاسه آش داغ و نوشیدن یک فنجان چای داغ لذت ببرید. تماشای کوه‌های برفی یکی از جذاب‌ترین تفریحات سفر به تبریز در زمستان محسوب می‌شود.

نکته: هنگام بارش برف سنگین، جاده قلعه بابک بسیار لغزنده و خطرناک می‌شود. اکیداً توصیه می‌کنیم که قبل شروع سفر، از شرایط آب‌وهوا مطلع شوید و وضعیت فنی خودروی خود را بررسی نمایید. همچنین همراه داشتن زنجیر چرخ بسیار ضرروی است.

تالاب قوری‌گل

سفر به تبریز در زمستان؛ تالاب قوری‌گل

نشانی: آذربایجان شرقی، 40 کیلومتری جنوب شرق تبریز، 15 کیلومتری بستان‌ آباد

تالاب قوری گل در مجاورت شهر زیبای بستان‌آباد و نزدیک روستای یوسف‌آباد، در دامنه کوه‌های شبلی واقع شده‌است. آب رودخانه‌های اطراف، تجمع باران و چشمه‌های جوشان کف تالاب، تالاب قوری گل را همواره پر از آب نگه می‌دارند. بد نیست بدانید که آب شیرین این تالاب، در صورت تصفیه قابل نوشیدن است.

تالاب قوری گل به دلیل طبیعت منحصربه‌فرد و زیبایی که دارد، سال 1354 به‌عنوان یک تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شده و جهت محافظت از گونه‌های جانوری اطراف آن، از سال 1373 به این‌طرف، منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شود.

از آنجا که برخی از کم‌یاب‌ترین گونه‌های پرندگان مهاجر در این تالاب زندگی می‌کنند، اهمیت بین‌المللی آن بالاست و نقش تعیین کننده‌ای در اکوسیستم منطقه دارد. توصیه می‌کنیم برای تماشای پرندگان زیبا و برف‌بازی در مکان‌های دیدنی اطراف تالاب، حتماً از تالاب سفید‌پوش قوری گل بازدید کنید و خاطرات خوشی از سفر به تبریز در زمستان داشته‌باشید.

کلام آخر

سفر به تبریز در زمستان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد و لحظه‌های جذاب و هیجان‌انگیزی برایتان بسازد. حتی اگر مایل نباشید از شهر بیرون بروید و به تفریحات زمستانی مانند اسکی چندان علاقه ندارید، می‌توانید در شهر تبریز هم سراغ جاذبه‌های پُرشمار تاریخی و فرهنگی بروید یا در یکی از پارک‌های متنوع آن بوستان‌گردی کنید.

نظرات کاربران