شهر باستانی حریره
9 خرداد 1400
کیش

شهر باستانی حریره کیش؛ یک جزیره، دو تمدن !

شهر باستانی حریره

از دل امواج آبی خلیج فارس، یک جواهر خاکستری به چشم می‌خورد؛ جزیره‌ای کوچک ولی بسیار زیبا به نام کیش. این جزیره، که یکی از مقاصد گردشگری ایران است، پر است از تاریخ و فرهنگ. ولی برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای واقعاً باستانی هستند، یک گنجینه منحصر به فرد در انتظار آن‌هاست: شهر باستانی حریره کیش.
با ورود به شهر باستانی حریره کیش، حسی عجیب و غریب شما را فرا می‌گیرد. شما ناخودآگاه در زمان سفر می‌کنید و به عصری دور، زمانی که حریره یکی از مراکز تجارت و فرهنگ در خلیج فارس بود، بازمی‌گردید.

در حریره، می‌توانید به گذشته نگاهی عمیق بیندازید و از زندگی روزمره مردمان باستانی این منطقه یاد بگیرید. هر سنگ، هر خیابان، هر جا، همگی داستانی برای روایت دارند. این داستان‌ها متعلق به مردمی است که ممکن است دیگر در بین ما نباشند، ولی خاطرات و فرهنگ آن‌ها هنوز در این شهر زنده است.

شهر باستانی حریره کیش نه تنها برای تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان مهم است، بلکه برای هر کسی که علاقه‌مند به فرهنگ، تاریخ، و هنر ایران است، نیز جذاب خواهد بود. این شهر یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران است.

کمی درباره افسانه های کیش بخوانید؛ (لینک مقاله)

درباره شهر باستانی حریره کیش چه می‌دانید؟

جزیره کیش به دلایل بسیاری توانسته نام خود را در دل ها هک نماید و یکی از اصلی ترین این دلایل را می‌توان جاذبه های تاریخی نظیر شهر باستانی حریره کیش دانست. این شهر تاریخی سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است و گشت و گذار در جای جای آن شما را با تاریخ این جزیره بیش از پیش آشنا خواهد کرد. آثار باقی مانده از این شهر برخی خرابه ای بیش نیستند اما بخش هایی از آن نیز ساختار خود را حفظ کرده اند و می‌توانید از آنها دیدن کنید.

این شهر باستانی حدود ۸۰۰ سال قدمت داشته و اهمیت بالای آن باعث شده که سعدی نیز در کتاب گلستان خود به این شهر زیبا و دیدنی اشاره کند. این شهر دقیقا در بخش میانی شمال جزیره کیش واقع شده و به راحتی می‌توانید از آن دیدن کنید. لازم به ذکر است که شما با رزرو تور کیش بازدید از این شهر باستانی را حتما در برنامه سفر خود خواهید داشت. سفر به کیش بدون بازدید از حریره به مثال: شیرینی بدون شکر می‌ماند و کام سفر شما تکمیل نخواهد شد.

شهر حریره نه تنها برای تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان مهم است، بلکه برای هر کسی که علاقه‌مند به فرهنگ، تاریخ، و هنر ایران است، نیز جذاب خواهد بود. این جای دیدنی جزیره کیش، یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران است.

چرا نام این شهر را حریره گذاشتند؟

شهر باستانی حریره

حریره به عنوان منطقه تجاری قدیمیان استفاده می‌شد و خرابه های باقی مانده از آن به خوبی گویای این مهم هستند. شهر تاریخی حریره تشکیل شده از بخش های مختلف است که در هریک از آنها دورانی زندگی جریان داشته و های و هوی مردم در کوچه پس کوچه های آن به گوش می‌رسیده است.

شهر باستانی حریره کیش زمانی میزبان معاملات مردم بومی و تجار بوده و مردم بسیاری از نیازهای خود را از طریق معاملات انجام شده در این شهر برآورده می‌کردند. در حال حاضر خرابه هایی از این شهر باستانی بر جای مانده که نمادی از قدمت تاریخی این جزیره دارد. علت نامگذاری این شهر متفاوت است و در پشت خود داستان های گوناگونی را دارد. برخی می گویند حریره نام زنی که بر این شهر حکومت می کرده و برخی دیگر معتقدند به خاطر رونق، سرسبزی و پرجنب و جوش بودن این شهر نام آن را حریره گذاشتند.

حریره شهری است که در آن تاریخ و حال همزمان وجود دارند. این شهر باستانی، یک پنجره به گذشته است که ما را به ریشه‌های خود می‌برد. حریره یک سفر خاطره‌انگیز و آموزنده است که هر کسی را به چالش می‌کشد تا بیشتر درباره خود و جایگاه خود در تاریخ بیاموزد.

با آشنایی با حریره، ما می‌توانیم ببینیم که چگونه مردمان باستانی ایران در برابر چالش‌های زندگی مقاومت کردند و چگونه آن‌ها فرهنگ، هنر، و دانش خود را از نسل به نسل منتقل کردند. شاید بتوانیم از آن‌ها یاد بگیریم که چگونه با تغییرات زندگی روبرو شویم و همچنین چگونه از گذشته خود یاد بگیریم و برای آینده بهتر، ساخت و ساز کنیم.

بر شهر باستانی حریره کیش چه گذشته است؟

باستان شناسان معتقدند که شهر حریره کیش قدمتی ۸۰۰ ساله داشته و از قرن پنجم تا دهم مورد استفاده مردم قرار گرفته است. امروزه متاسفانه خرابه هایی بیش از این شهر مهم و باستانی ایرانی باقی نمانده و ویرانه های باقی مانده نیز به خوبی گویای وسعت شهر در زمان گذشته بوده و رونق اقتصادی آن زمان را به تصویر می‌کشد. گفته می‌شود که این شهر باستانی در زمان حکومت قیسی ها ساخته شده است. دوره ایلخانیان نیز زندگی در این شهر به خوبی جریان داشت و مرمت هایی نیز در این شهر انجام شده است.

با افول و فراموش شدن سیراف به اهمیت و رونق یافتن این شهر تاریخی افزوده شد و می‌توان گفت: شهر باستانی حریره به مدت ۵۰۰ سال رونق خوبی داشت و پس از آن افول کرد. اجناس کشف شده از این شهر باستانی نشان از اشرافیت منطقه داشته و بیانگر ثروت ساکنین آن است. بناهای آن زمان ایران معمولا از خشت ساخته شده اند اما برای ساخت شهر حریره از: گچ، ملات، ساروج و… استفاده شده است.

درباره قسمت های مختلف شهر حریره چه می دانید؟

شهر باستانی حریره کیش ساختاری بسیار مستحکم دارد به گونه ای که سازه های دیوار آن تشکیل شده از سنگ و یک لایه گچ بر روی آن هستند. دیواره های اطراف شهر حریره آن را در برابر هرگونه حمله احتمالی مقاوم سازی می‌کردند چرا که دیوارهای سنگی طبیعتا مقاومت متفاوتی با خشت خواهند داشت. همانطور که در بخش های قبل نیز اشاره کردیم مبادلات تجاری متعددی در شهر باستانی حریره انجام می‌شد و به دلیل اهمیت بالای آن، یک اتاق مخصوص برای بازرگانان و مبادلات آنان در این اتاق ها ساخته شده بود.

وسعت شهر حریره با توجه به اینکه متعلق به ۸۰۰ سال پیش است بسیار بالا بوده و معماری خاص آن همگان را مجذوب خود خواهد ساخت. شهر باستانی حریره کیش تشکیل شده از بخش های مختلف است که در ادامه می‌خواهیم با برخی از مهمترین بخش های آن به خوبی آشنا شویم.

مسجد شهر حریره

مسجد شهر حریره

مسجد شهر یکی از بقایای آن به شمار می‌رود. این مسجد در دوران سلجوقیان ساخته شده و در دوران های مختلف حکومتی مورد بازسازی و مرمت و حتی گسترش قرار گرفته است. بر اساس کاوش های انجام شده، دوران درخشش اقتصادی کیش مربوط به دوران پیدایش مسلمانان در سطح این جزیره است و به همین دلیل مسجد از اهمیت بالایی برخوردار بود. یکی از اصلی ترین نکات جلب توجه کننده در رابطه با این مسجد، بدون سقف بودن آن است و مردم در فضای آزاد مشغول به عبادت می‌شدند.

این مسجد ۴ محراب داشته و گاهی اوقات نیز برای استراحت تجار مورد استفاده قرار می‌گرفت. پنجره های این بخش از حریره به عنوان منطقه تجاری قدیمیان استفاده می‌شد و خرابه های باقی مانده از آن به خوبی گویای این مهم هستند. شهر تاریخی حریره تشکیل شده از بخش های مختلف است که در هریک از آنها دورانی زندگی جریان داشته و های و هوی مردم در کوچه پس کوچه های آن به گوش می‌رسیده است.

این شهر باستانی زمانی میزبان معاملات مردم بومی و تجار بوده و مردم بسیاری از نیازهای خود را از طریق معاملات انجام شده در این شهر برآورده می‌کردند. در حال حاضر خرابه هایی از این شهر باستانی بر جای مانده که نمادی از قدمت تاریخی این جزیره دارد.

به خوبی این مطلب را آشکار می‌کند که بخش مربوط به مسجد است. بخشی از ستون های شکسته مسجد نیز در بخش هایی از شهر قابل مشاهده هستند.

خانه اعیانی شهر حریره کیش

خانه اعیانی شهر حریره به عنوان یکی از معروف ترین سازه های این شهر تاریخی شناخته می‌شود. این بخش تشکیل شده از یک خانه اعیانی کوچک شمال و یک خانه اعیانی جنوبی است که محل زندگی چندین خانواده از اشراف شهر بوده است. خانه شمالی بزرگتر از خانه جنوبی است و به دلیل وسعت بزرگ این خانه، به نام خانه اعیانی شهرت یافته است. این خانه از جمله قدیمی ترین خانه های جنوب کشور است که با این سبک و سیاق ساخته شده است و از نظر باستان شناسی ارزش بسیار بالایی دارد. هنوز هم که بسیاری از بخش های شهر حریره از بین رفته اما باز هم سکوهای جلو درب ورودی، راهرو اصلی و همچنین اتاق بزرگ شاه نشین در خانه اعیانی به وضوح قابل مشاهده است.

حمام شهر باستانی حریره کیش

حمام شهر باستانی حریره کیش

نظافت از گذشته تاکنون سرلوحه ایرانیان بوده و هست و حمام که یکی از نمادهای نظافت است در شهر باستانی حریره کیش به چشم می‌خورد. این حمام که به گفته کاوشگران یکی از قدیمی ترین حمام های ایران به شمار می‌رود از بخش های مختلفی تشکیل شده است. از جمله بخش های آن می‌توان به: اتاق دلاک ها و خدمه، سربینه و ۲ خزینه اشاره کرد که در یک فضای وسیع قرار گرفته اند. توجه داشته باشید که حمام شهر تاریخی حریره مورد بازسازی های متعددی قرار گرفته و در اغلب این بازسازی ها بخشی نیز به حمام اضافه شده است.

کارگاه های صنعتی شهر حریره

یکی از اصلی ترین بخش های شهر باستانی حریره کیش مربوط به کارگاه های صنعتی آن می‌شود. وجود کارگاه های مختلف در این شهر نشان از جریان کار، تلاش و زندگی در این منطقه دارد. یکی از معماهایی که برای بسیاری از کاوشگران تاریخ حل نشدنی بود بخش سطح برخی از کارگاه ها بود. برخی از کارگاه های صنعتی حریره شیب دار بودند و بسیاری از کاوشگران این شیب را مربوط به استحصال مروارید می‌دانستند اما طی سالهای اخیر مشخص شده که این سطوح شیب دار برای استحصال شیره خرما کاربرد داشته اند.

از جمله مهمترین کارگاه های صنعتی شهر حریره نیز می‌توان به کوره های ذوب شیشه اشاره کرد. کارگاه های متعدد شیشه گری در این شهر نشان از بازار داغ شیشه در دوران قدیم حریره دارد و گویی در سالهای شکوفایی حریره، بسیاری از مردم این شهر از طریق شیشه گری امرار معاش می‌کردند.

بندرگاه شهر باستانی حریره کیش

همانطور که اشاره شد زمانی حریره محلی مهم برای تجار و بازرگانان بود و طبیعتا بسیاری از تاجران از مناطق دیگر به شهر حریره می‌آمدند. به دلیل جزیره ای بودن کیش نیز حمل و نقل فقط با استفاده از کشتی صورت می‌گرفت و به همین دلیل بازرگانان از طریق بندرگاه شهر حریره خود را به بازارهای داغ آن می‌رساندند. امروزه در نزدیکی شهر باستانی حریره کیش و در کنار ساحل آن شاهد بخش وسیعی از ویرانه ها هستیم. این ویرانه ها تشکیل شده از راهرو های تو در تو هستند که در نهایت به دریا ختم می‌‌شوند و زمانی به عنوان اسکله از آن استفاده می‌شد.

آب انبارها و قنات های شهر حریره

آب انبارها و قنات های شهر حریره

جزیره کیش هیچ رودخانه ای در خود ندارد و شاید برای بسیاری سوال باشد که به دلیل بارندگی کم، این جزیره چگونه آب مورد نیاز آشامیدنی خود را تامین می‌کند و در گذشته مردم چگونه زندگی می‌کردند؟ پاسخ این سوال قنات ها هستند. قنات ها قدمتی۶ هزار ساله در ایران دارند و قنات کیش۲۵۰۰ سال قبل راه اندازی شده و از همان دوران تامین کننده آب مورد نیاز شهر بوده است.

توجه داشته باشید که آب حاصل از بارندگی ها از تمامی نقاط شهر جمع آوری شده و به داخل قنات ریخته می‌شد که البته این آب در مسیر خود از لابه لای مرجان های بی‌شمار رد شده و به عبارتی تصفیه طبیعی صورت می‌گرفت. قنات ها هوای خنکی داشته و این امر باعث حفظ کیفیت آب موجود در آب انبار می‌شود. قنات کیش علاوه بر تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم، آب کشتی های لنگر گرفته در جزیره را نیز پوشش می‌داد.

چگونه به شهر باستانی حریره کیش برویم؟

برای رسیدن به شهر باستانی حریره کیش راه دشواری پیش رو ندارید و خواهید توانست در مدت زمان کوتاهی خود را به محل این شهر برسانید. حریره در بخش شمالی جزیره واقع شده و در کنار جاده کرانه به خوبی نمایان است. بندرگاه حریره نیز در نزدیکی شهر قرار گرفته و با چند قدم پیاده روی خود را به آن خواهید رساند. برای رسیدن به شهر حریره می‌توانید از تاکسی های خطی یا دربستی و یا همچنین تاکسی های اینترنتی استفاده کنید که البته میزان قیمت کمتری نیز دارند.

جاذبه های اطراف شهر باستانی حریره کیش

 شهر زیرزمینی کاریز

جاذبه های متعددی در اطراف شهر حریره قرار گرفته اند و با رفتن به این بخش می‌توانید از آنها دیدن کنید.

  • یکی از اصلی ترین آنها مربوط به شهر زیرزمینی کاریز می‌شود که در فاصله ۳.۵ کیلومتری آن واقع شده است.
  • درخت سبز نیز که از جمله معروف ترین دیدنی های کیش است در فاصله ۱.۵ کیلومتری حریره قرار گرفته است.
  • خانه مردم شناسی هم با ارائه فرهنگ و آداب و رسوم مردم کیش در فاصله 2 کیلومتری از جاهای دیدنی کیش به حساب می آید.
  • بعد از تماشای شهر باستانی حریره کیش، سری به آب انبار در فاصله 200 متری بزنید.
  • مرکز خرید دامون و کلوپ دریایی آکواریوس را نیز از قلم نیاندازید!

هتل های اطراف شهر باستانی حریره کیش

بیایید با یک تیر چند نشان بزنید و با اقامت در یکی از هتل های نزدیک به شهر باستانی حریره کیش، از جاذبه های دیدنی و سواحل جذاب اطراف آن نیز دیدن کنید.

  • هتل امیرکبیر: فاصله حدود 3 کیلومتر
  • هتل دیدار: فاصله حدود 3 کیلومتر
  • مجتمع اقامتی آمن: فاصله حدود 6 کیلومتر

ساعات بازدید از شهر 1000 ساله!

بازدید از شهر تاریخی حریره کیش کاملا رایگان بوده و نیاز به پرداخت هزینه نیست. درهای این شهر به صورت همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب بر روی گردشگران باز است و به راحتی می‌توانید از آن دیدن کنید. برای بازدید از کلیه بخش های شهر حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز دارید و چنانچه یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید خواهید توانست مراکز خرید کیش و دیدنی های تفریحی جزیره را نیز در برنامه یک روزه گردش خود بگنجانید.

در آخر

بلیط هواپیما تهران کیش، فرصت های فوق العاده ای گردش و خوشگذرانی را در اختیار شما می گذارد؛ فرقی نمی کند به دنبال هیجان باشید یا آرامش و تاریخ را ترجیح دهید. در اینجا همه چیز برای شما مهیا است. شهر حریره کیش از آن دست مکان های دیدنی است که در دل خود داستان های زیادی نهفته است. علاوه بر این، به دلیل نزدیکی ساحل نیز می‌توانید بهترین لحظات را در برنامه روزانه خود سپری کنید. به عبارتی رفتن به این منطقه و گشت و گذار در آن با یک تیر چند نشان است و بی شک شهر باستانی حریره کیش متناسب با سلایق مختلف افراد خواهد بود پیشنهاد میکنیم حتما در طول سفرتون و اقامت در جزیره علاوه بر اقامت در هتل های کیش و تفریحات آبی به این شهر باستانی سر بزنید.

نظرات کاربران