9 خرداد 1403
کیش

درخت سبز کیش معروف تر است یا درخت خون اژدها؟

در جنوب ایران، بر روی جزیره‌ای به نام کیش، درختی قدیمی و سربه‌فلک کشیده قرار داشت که مردمان جزیره به آن “درخت سبز کیش” می‌گفتند. این درخت نه تنها به خاطر قدمت دیرینه‌اش که صدها سال را در برابر بادهای شدید و طوفان‌های خلیج فارس دوام آورده بود، بلکه به دلیل نقشش به عنوان نمادی از حیات و استقامت، احترام خاصی در دل‌های ساکنان جزیره داشت. هر کسی که پای به این جزیره می‌گذاشت، داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری درباره‌ی این درخت شنیده بود. گفته می‌شد این درخت نه تنها یادگاری از گذشته‌های دور است، بلکه شاهدی بر داستان‌های عاشقانه، پیمان‌های دوستی و لحظات ماندگار بسیاری بوده است. بیایید تا با این درخت همیشه سبز آشنا شویم، هر چند که دیگر سبز نیست!

بلیط هواپیما تهران-کیش با سه کلیک خوبه!

درخت سبز کیش؛ سمبل عشق

درخت سبز کیش

درخت سبز در کیش به عنوان کهنسال ترین درخت انجیر یا به عبارتی لور در منطقه است به گونه ای که قدمت آن به ۵۰۰ الی ۶۰۰ سال می‌رسد‌. درخت لور یکی از گونه های خاص در میان درختان است تا جایی که این درخت ابتدا تنه بوده و با رشد بیشتر ساقه هایی در آن رشد کرده و به طرف زمین آویزان شده اند. این ساقه ها نیز با گذشت زمان در سطح زمین فرو رفته و به تنه تبدیل می شوند. با گذشت 500 سال حتما می توانید حدس بزنید که این تنه به چه عظمت و پهنایی رسیده است.

از تنه که بگذریم به برگ های درخت سبز کیش می رسیم. چیزی که عجیب و زیبا است، شکل قلب مانند این برگ هاست. برگ هایی سرسبز که تمام درخت را پوشانده اند و آن را شبیه به چتر کردند. وجود این برگ ها در کنار میوه های قرمز رنگ و خوشمزه چه چیزی را به شما یادآوری می کند؟ بله، به احتمال زیاد، به همین دلیل است که درخت سبز کیش به به نماد عشق تبدیل شده و مردم با بستن و گره زدن یک تکه پارچه به دنبال برآورده شدن مراد دلشان هستند. البته خبرها حاکی از ان است که به دلیل حفظ طول عمر و از آن مهمتر سلامتی این درخت، دیگر اجازه بستن و گره زدن پارچه وجود ندارد. اما هنوز هم، این درخت خیلی محبوب و دوست داشتنی است.  

درخت سبز کیش از کجا آمد؟

همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره شد، درخت سبز جزیره کیش نوعی درخت انجیر است که ویژگی های منحصر به فردی را داراست. این نوع درختان در دوره ایلخانیان و تیموریان به این جزایر آورده شدند. درختان لور را می توان به وفور در جای جای جزیره های قشم و کیش مشاهده کرد اما درخت سبز معروف کیش، به دلیل قدمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساله خود بیش از بقیه درختان نام خود را بر سر زبان ها انداخته است.

درخت سبز کیش از کشورهای چین و هند وارد این جزیره شد و با گذشت زمان و به دلیل موقعیت مکانی خاصی که دارد سریع رشد کرده و روز به روز به قدمت و ضخامت آن افزوده شد.

محوطه درخت سبز کیش چطوری است؟

محوطه درخت سبز کیش

تنها درخت سبز نیست که گردشگران را به بازدید از این منطقه وا می دارد بلکه عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا منطقه این درخت را معروف کرده و باعث جلب توجه گردشگران شود.

درخت سبز در قلب پارکی زیبا و وسیع قرار گرفته که یکی از موارد تاثیرگذار بر میزان بازدیدکنندگان آن به شمار می‌رود. این پارک سرسبز با درختان سربه فلک کشیده و آلاچیق های زیبا و امکانات کامل به محلی دلنشین برای دورهمی و پیک نیک تبدیل شده و خیلی ها بعد از تماشای درخت لور یا انجیر برای استراحت و در محوطه این پارک می‌نشینند.

پیشنهاد 3 کلیک
جاهای دیدنی و مکان های جذاب جزیره کیش

آیا باید برای دیدنی این درخت هزینه بدهیم؟

بازدید از درخت سبز کیش رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست. همین مورد و زیبایی خود این درخت باعث شده تا گردشگران زیادی برای دیدنش به این نقطه از جزیره کیش بیایند. فقط در هنگام بازدید به قدمت آن توجه کنید، چراکه وظیفه همه ما است تا از این گنجینه طبیعی حفاظت کنیم.

راستی، در ایام تعطیلات به خصوص عید نوروز جشنوراه های جذاب زیادی همراه با موسیقی و و برنامه های مختلف سرگرمی در کنار این درخت برگزار می‌شود.

دسترسی به درخت سبز کیش

یکی از اصلی ترین مواردی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، دسترسی به درخت سبز است چرا که در ابتدا بهتر است با تمامی راه ها آشنایی داشته و در نهایت بهترین روش را انتخاب نمایید. در صورتی که خودرو شخصی برای خود اجاره کنید سفر آسان تری هم خواهید داشت. برای رسیدن به پارک و درخت سبز باید از میدان المپیک به سمت میدان حریره حرکت کرده و سپس در خیابان درخت سبز به دنبال پارک زیبا باشید.

جاهای دیدنی اطراف درخت سبز کیش

شهر باستانی حریره

پس از بازدید از درخت سبز کیش، می‌توانید از فرصت استفاده کرده و جاذبه‌های دیگر این جزیره زیبا را کشف کنید. در نزدیکی درخت سبز، مکان‌های دیدنی متنوعی وجود دارد که هر کدام تجربه‌های منحصر به فردی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند:

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره واقع در بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه، تنها 5 دقیقه پیاده‌روی از درخت سبز فاصله دارد. این شهر خرابه‌هایی از دوران‌های مختلف تاریخی را در خود جای داده و بینشی ارزشمند به تمدن‌های گذشته ارائه می‌دهد.

آب انبار کیش

آب انبار کیش که در بلوار المپیک و در نزدیکی مجموعه درخت سبز قرار گرفته، با فاصله‌ای 6 دقیقه‌ای پیاده، نمونه‌ای بارز از معماری سنتی جزیره در ذخیره آب شیرین است.

پایاب کیش

پایاب کیش، واقع در بلوار المپیک، نرسیده به میدان المپیک و 15 دقیقه پیاده از درخت سبز، محیطی است برای تفریح و سرگرمی، مناسب برای لذت بردن از اوقات با خانواده و دوستان.

شهر زیر زمینی کیش

شهر زیر زمینی کاریز کیش، قرار گرفته در بلوار میرمهنا بین میدان المپیک و میدان فارور و با فاصله 22 دقیقه پیاده، به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد تا از تونل‌های قدیمی که به قنات‌های باستانی منتهی می‌شود، دیدن کنند و تاریخ غنی کیش را کشف نمایند.

باشگاه سوار کاری کیش

باشگاه سواری کاری کیش، که در حد فاصل بلوار المپیک و بلوار حریره واقع شده و 18 دقیقه پیاده با درخت سبز فاصله دارد، فرصتی عالی برای علاقه‌مندان به سوارکاری و تجربه فعالیت‌های ورزشی در فضای باز را فراهم می‌آورد.

تفریحات در محوطه درخت سبز جزیره کیش

در پارک درخت سبز کیش می توانید از امکانات مختلفی برای تفریح و خوشگذرانی خود استفاده نمایید.چنانچه به دنبال امتحان غذاهای کبابی باشید می توانید از باربیکیو های تعبیه شده در جلو آلاچیق ها برای منقل استفاده کرده و دود و دم حسابی پخت غذا به راه بیندازید.

رستوران پارک به صورت ۲۴ ساعته آماده پذیرایی از مشتریان بوده و نمازخانه و سرویس بهداشتی در تمامی ساعات به روی مسافران باز است. مسیر پیاده روی مخصوص نیز در پارک در نظر گرفته شده که می‌توانید به همراه خانواده خود در این مسیر مشغول به قدم زدن شوید‌. گرفتن عکس در اطراف درخت سبز را نیز به هیچ وجه فراموش نکنید چرا که تنه درخت سبز جزیره کیش زیبایی منحصر به فردی داشته و می تواند یک خاطره خوش را برایتان به قاب تصویر بکشد.

بهترین زمان بازدید از درخت سبز کیش چه موقع است؟

کیش در منطقه ای گرمسیری قرار گرفته و به همین دلیل معمولا دمای هوای آن بالا خواهد بود. فصل بهار آغاز گرم شدن آب و هوا در کیش است و در اواخر این فصل کمتر کسی جرات سفر به این جزیره را خواهد داشت. فصل تابستان نیز شرایط همانگونه بوده و میزان گردشگران جزیره کیش بسیار کاهش می یابد. با نزدیک شدن به فصل پاییز دمای هوا کاهش یافته و شرایط مناسب تری بر شهر حاکم خواهد شد و به همین دلیل می توانید سفری بدون مشکل به کیش داشته باشید. در فصل زمستان نیز دمای هوا مناسب است و تنها شب هنگام بادهای خنک می وزد.

بنابراین، بهترین زمان سفر به کیش و بازدید از درخت سبز جزیره نیز مربوط به اوایل فصل بهار است چرا که در این مواقع، علاوه بر هوای مناسب درخت سبز تر بوده و جلوه زیبایی نیز خواهد داشت. آسوده ترین راه سفر به جزیره کیش از طریق پرواز میباشد، هرچند میتوانید از طریق راه های زمینی نیز به این جزیره سفر کنید،اما پیشنهاد ما رزرو تور کیش و یا سفر هوایی به کیش می باشد.

درخت سبز کیش

اما پایان تلخ درخت سبز کیش

اخیراً، خبر نابودی یکی از درختان تاریخی و نمادین جزیره کیش، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این درخت که بخشی از میراث طبیعی و گردشگری کیش به شمار می‌رفت، به دلیل اقدامات نادرست و غیر اصولی در هرس آن، از بین رفته است. مرتضی رمضانی گالشی، معاون گردشگری منطقه آزاد کیش، اظهار داشت که سازمان منطقه آزاد تلاش داشت با استفاده از مواد نگهدارنده خاص، عمر این درخت چند صد ساله را افزایش دهد.

به گفته رمضانی، علی‌رغم تاکیدات مکرر بر حفاظت و نگهداری از این درخت به عنوان یک اثر ارزشمند گردشگری، افرادی از شرکت‌های عمران، آب و برق خدمات کیش بدون هماهنگی و برخلاف اصول تخصصی، اقدام به هرس غیراصولی این درخت کردند. این کار نه تنها باعث آسیب دیدگی شدید درخت شد، بلکه به نابودی کامل آن منجر گردید.

در پی این حادثه، تخلفات اداری مربوط به عوامل اجرایی شناسایی شده و قرار است آن‌ها مورد پیگیری قانونی قرار گیرند. این واقعه نه تنها نشان‌دهنده ضرورت افزایش آگاهی و دقت در مدیریت منابع طبیعی و تاریخی است، بلکه بر اهمیت هماهنگی و اجرای دقیق دستورالعمل‌های حفاظتی در حفظ میراث گردشگری تاکید می‌کند. این رویداد، بیانگر این مهم است که چگونه نگاه‌های غیراصولی و کوتاه‌مدت می‌توانند به آثار با ارزش تاریخی و طبیعی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد آورند.

غذاهای سنتی کیش پیشنهاد 3 کلیک
آشنایی با بهترین غذاهای سنتی کیش؛ ۱۸ طعم برگزیده

آشنایی با 5 درخت معروف دیگر در جهان!

همانطور که میدانید درخت سبز کیش با آن برگ های قلبی شکل اش، نمادی برای عشق است و محلی ها اغتقاد دارند تا در کنار این درخت، آرزوها برآورده می شوند! اما در جهان درخت های معروف دیگری نیز هستند که خوب است درباره آن ها هم بخوانید:

درخت تنره یا همان درخت تنها!

درخت تنره که قبلاً به عنوان “منزوی ترین درخت جهان” شناخته می شد، به شعاع 250 مایلی در صحرای صحرای نیجر به تنهایی ایستاده بود. در سال 1973، یک راننده مست درخت را زیر گرفت و باعث شد که تنه آن شکسته شود. این درخت مورد علاقه مردم محلی بوده و اکنون بقایای آن را می توان در مقبره ای در موزه ملی نیجر در نیامی یافت.

درخت رابین هود!

اعتقاد بر این است که بلوط بزرگ که در قلب جنگل شروود در ناتینگهام انگلستان قرار دارد، درختی است که زمانی رابین هود در آن پناه گرفته است. سن این بلوط انگلیسی بین 800 تا 1000 سال بوده و در سال 2014، به عنوان “درخت سال انگلستان” انتخاب شد.

به نظرتان درخت سبز کیش، مأمن رابین هود ایرانی بوده است؟

درخت اژدها یا درخت خون آشام!

درخت اژدها یا درخت خون آشام!

درخت خون اژدهای بدون شک شناخته شده ترین و منحصر به فرد ترین گیاهی است که در جزیره سوکوترا قرار دارد. داشتن ظاهر بسیار عجیب این درخت که تقریباً می توانید آن را با یک چتر معکوس مقایسه کنید، این موجود را قادر می سازد تا در شرایط آب و هوایی مختلف زنده بماند. جالب است بدانید که نام آن یعنی “خون اژدها” از رزین آن گرفته شده است که به رنگ قرمز تیره است.

درخت زندگی!

درخت زندگی به دلیل اینکه تنها موجود زنده سبز رنگی است که در قلب صحرای گرم و منزوی بحرین قرار دارد، مشهور است. همچنین اعتقاد بر این است که این درخت بین 400 تا 500 سال سن دارد. برخی از مردم محلی معتقد هستند که این درخت همان درختی است که در باغ عدن آمده شده است!

اگر به درختان غلاقه دارید؛ بعد از ملاقات با درخت سبز کیش، درخت زندگی را در اولویت دوم قرار بدهید!

سروهای خدا..

سروهای خدا یک جنگل نه چندان بزرگ با تقریباً 400 درخت سبز سرو لبنانی است که در کوه‌های شمال لبنان واقع شده‌اند. این درختان، بازماندگان جنگل های وسیع سروهای لبنان هستند که در زمان های قدیم در این منطقه وجود داشته است. این درختان به این دلیل معروف هستند که حدود 70 بار در کتاب مقدس از آنها نام برده شده است. پادشاه سلیمان از اینها برای ساختن اولین معبد اورشلیم استفاده کرد و مصریان در دوران باستان از آن به عنوان رزین برای مومیایی کردن استفاده کردند.

رستوران ها و کافه های اطراف درخت سبز

رستوران مامان بزرگ

  • آدرس: ورودی پارک درخت سبز و شهر تاریخی حریره
  • فاصله پیاده: 5 دقیقه

رستوران پایاب

  • آدرس: میدان المپیک، خیابان المپیک، داخل مجموعه پایاب کیش
  • فاصله پیاده: 15 دقیقه

کافه رستوران کاریز

  • آدرس: بلوار میرمهنا، داخل مجموعه شهر زیرزمینی کاریز
  • فاصله پیاده: 22 دقیقه

کافه دامون

  • آدرس: شهرک دیدنی‌ها، میدان وصال، خیابان وصال شمالی
  • فاصله پیاده: 30 دقیقه

کافه حریره

  • آدرس: بلوار المپیک، جاده کرانه
  • فاصله پیاده: 2 دقیقه

مراکز خرید نزدیک درخت سبز

مرکز خرید دامون

  • آدرس: خیابان وصال، مرکز خرید دامون
  • فاصله پیاده: 30 دقیقه

مرکز خرید پادنا

  • آدرس: خیابان بلوار ایران بین میدان هرمز و خلیج فارس
  • فاصله پیاده: 39 دقیقه

مرکز خرید بهنان

  • آدرس: بلوار المپیک، خیابان درخت سبز، خیابان صنعت یکم
  • فاصله پیاده: 16 دقیقه

فروشگاه افق کوروش

  • آدرس: شهرک صنعتی ۱، خیابان صنعت
  • فاصله پیاده: 15 دقیقه

هتل های نزدیک درخت سبز

هتل امیرکبیر

  • آدرس: بلوار میرمهنا، شهریار، بین شمس و خیابان اقبال لاهوری
  • فاصله پیاده: 36 دقیقه

هتل گلدیس کیش

  • آدرس: بلوار ایران، جنب پمپ بنزین
  • فاصله پیاده: 30 دقیقه

هتل فانوس کیش

  • آدرس: خیابان میر مهنا، ضلع جنوبی بازار پارس خلیج
  • فاصله پیاده: 33 دقیقه

به دنبال قیمت هتل های کیش هستید؟

در آخر

سفر به کیش بیشتر از آنچه که فکرش را کنید؛ هیجان انگیز و لذت بخش است. در اینجا می توانید در موزه مردم شناسی فرهنگ و اصالت این مردم را از نزدیک لمس کنید یا به دیدن جاذبه های ارزشمند و تاریخی آن مانند درخت سبز کیش بروید. اگر هم هیجان و آدرنالین را دوست دارید که کیش بهشت این تفریحات است. خلاصه کنیم از این جزیره هر سلیقه ای با لبخند خارج و از پرداخت هزینه و قیمت بلیط هواپیما کیش راضی خواهد بود.

سوالات متداول

درخت سبز کیش چیست؟

درخت سبز کیش یک درخت تاریخی و نمادین در جزیره کیش است که به دلیل قدمت و اهمیت طبیعی و فرهنگی‌اش شناخته شده است.

چرا درخت سبز کیش معروف است؟

درخت سبز کیش به دلیل عمر طولانی و مقاومت در برابر شرایط سخت آب و هوایی جزیره کیش و همچنین به عنوان یک نماد طبیعی، معروف است.

آیا درخت سبز کیش هنوز زنده است؟

متاسفانه به دلیل اقدامات غیر اصولی در هرس و نگهداری، این درخت تاریخی آسیب دیده و نابود شده است.

چه اقداماتی برای حفاظت از درخت سبز کیش انجام شده بود؟

سازمان منطقه آزاد کیش تلاش‌هایی را برای حفظ این درخت با استفاده از مواد نگهدارنده خاص انجام داده بود، اما متاسفانه این تلاش‌ها به دلیل هرس غیراصولی ناکام مانده است

نظرات کاربران