درخت کیش
19 خرداد 1402
کیش

ماجرای نابودی درخت کیش چیست؟ سرانجام درخت آرزوهای کیش!

اگر به پارک درخت سبز کیش رفته باشید احتمالا با درخت سبز آشنا هستید. درختی که حالا نابود شده است. درخت کیش یک جاذبه گردشگری بود که بیش از 500 سال قدمت داشت و با تنه قوی و عجیبش نظر مسافران را جلب می‌کرد. روزگاری بومیان کیش بر شاخه‌های این درخت دخیل می‌بستند چون اعتقاد داشتند این درخت مقدس است و حاجت می‌دهد. حالا خبر نابودی درخت کیش در رسانه‌های مختلف پخش شده است که کیشوندان و طرفداران محیط زیست را نگران کرده است. 

رزرو تور کیش

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه سه کلیک وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

معرفی درخت کیش

نابودی درخت کیش

اگر به کیش سفر کرده باشید احتمالا به پارک درخت سبز رفته‌اید. این پارک در نزدیکی روستای تاریخی حریره و در بخش شمالی جزیره واقع شده است. بعد از ورود به پارک شاهد درختی تنومند بوده‌اید که جلب توجه می‌کند. 

درخت سبز کیش گونه‌ای از درختان لور بود که در دوره ایلخانی و تیموری از آسیای شرقی و هند وارد ایران شد. جزیره کیش آب‌وهوای مناسب برای پرورش این درخت را داشت و جو آن شبیه به محل اصلی رویش درخت بود، میزبان اولین درختان این گونه شد و اولین درختان در جزیره پرورش یافتند. 

قدمت 500 ساله این درخت و سرسبزی همیشگی آن باعث شد تا نام درخت سبز بر آن گذاشته شود. بومیان کیش و به ویژه بزرگ‌ترها معتقد بودند این درخت خوش‌شانسی می‌آورد. بنابراین بر شاخه‌های آن دخیل می‌بستند تا آرزویشان برآورده شود. 

ویژگی‌های گیاهشناسی درخت کیش 

لور درختی بزرگ است که علاوه بر کیش در سایر جزایر و بنادر خلیج فارس و دریای عمان دیده می‌شود. در تمام ساقه‌های این درخت شیره‌ای سفید رنگ وجود دارد و تاج آن بزرگ و پهن است. نکته جالب درباره درخت کیش این است که انشعابات ساقه‌های آن به زمین برمی‌گردند و به تنه اصلی اضافه می‌شوند و ظاهر مرموز و پر پیچ و تابی به درخت می‌دهند. برگ درخت کیش بیضی شکل، ساده و درشت است. میوه‌های این درخت نارنجی‌ رنگ و به اندازه فندق است. 

اهمیت زیست محیطی درخت کیش

درخت کیش

درخت کیش را با نام علمی فیکوس رلیگیوزا می‌شناسند. تحقیقاتی که بر روی این درخت انجام شده است نشان می‌دهد که این گیاه در جذب امواج صوتی مضر تاثیرش از سایر گیاهان و درختان بیشتر است. بنابراین وجود چنین درختانی در مناطق صنعتی و نزدیک به نیروگاه مفید است. 

ماجرای نابودی درخت کیش چیست؟ 

در پی انتشار خبر نابودی درخت کیش سرپرست معاونت گردشگری منطقه آزاد کیش گفت: سازمان منطقه آزاد کیش به دنبال حفظ این اثر گردشگری با مواد نگهدارنده خاصی بود که متاسفانه عده‌ای بدون هماهنگی و مشورت اقدام به نابودی آن کردند. طبق مکاتبات، سازمان تاکید داشته که حفاظت از این اثر گردشگری صورت بگیرد که متاسفانه به دلیل نگاه فضای سبزی به میراث، سبب نابودی آن شدند.

 همچنین مرتضی رمضانی گالشی، معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در واکنش به هرس غیر اصولی قدیمی‌ترین درخت سبز کیش که منجر به نابودی آن شده است، گفت: عاملین این اقدام که افرادی از شرکت عمران، آب و برق خدمات کیش بوده‌اند به تخلفات اداری معرفی می‌شوند. این افراد بدون هماهنگی و اطلاع، اقدام به هرس غیر اصولی درخت سبز چند صد ساله کیش کردند که منجر به نابودی این اثر گردشگری شده است.

واکنش مردم به نابودی درخت کیش

نابودی درخت کیش

در پی خبر نابودی درخت کیش مردم و به ویژه بومیان کیش به این ماجرا واکنش نشان دادند. برخی از کاربران توییتر این اتفاق را نشانه یک ساخت‌وساز دیگر در جزیره مدرن کیش دانستند. گروهی دیگر گفتند این اتفاق نتیجه بی‌نظمی و بی‌مبالاتی مسئولین است و عده دیگری از عمدی بودن ماجرا حرف زدند. 

نظرات کاربران