آب انبار پنج بادگیر کیش
19 خرداد 1402
کیش

آب انبار پنج بادگیر کیش، نمونه‌ای نو از معماری سنتی و اصیل ایرانی

جزیره‌ی کیش جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیاری دارد و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این جاذبه‌ها به این جزیره‌ی گرمسیری و زیبا سفر می‌کنند. یکی از این جاذبه‌ها آب انبار پنج بادگیر کیش است که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شناخته می‌شود. این بادگیر دو گنبد بزرگ و پنج بادگیر دارد و معماری آن توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این آب انبار یکی از بزرگترین آب انبارهای جهان است و ظرفیت آن به حدود 100 هزار متر مکعب می‌رسد. در فصول خشک از این آب انبار برای ذخیره‌سازی آب و مدیریت آب منطقه استفاده می‌شود. این آب انبار یکی از بهترین مثال‌ها برای ذخیره‌سازی و مدیریت آب در مناطق خشک و گرمسیری است. اگر قصد سفر به این جزیره‌ را دارید با ما همراه باشید تا با آب انبار پنج بادگیر کیش که یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این جزیره به شمار می‌رود آشنا شویم.

رزرو تور کیش

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه سه کلیک وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

تاریخچه آب انبار پنج بادگیر کیش

آب انبار پنج بادگیر کیش

اگر قصد سفر به جزیره‌ی کیش و بازدید از آب انبار پنج بادگیر را دارید بهتر است کمی با تاریخچه‌ی آب انبارها و عملکرد آنها آشنا شوید. از روزگاران قدیم در مناطق گرم و خشک ایران برای تامین و نگهداری آب شیرین از آب انبار استفاده می‌کردند. بعضی از آب انبارهای ایران بیش از هزار سال قدمت دارند. آب انبار پنج بادگیر کیش قدمت آنچنانی ندارد اما با الهام از معماری آب انبارهای باستانی ساخته شده است. این آب انبار در سال 1372 در محلی که آب انبار تاریخی کیش قرار داشت ساخته شد. وجود آب انبار تاریخی سابق به دلیل کمبود آب در جزیره‌ی کیش اهمیت بسیاری برای مردم داشت به همین دلیل تصمیم گرفتند آب انبار جدید و مجهزتری به جای آن بسازند. هدف از ساخت این آب انبار جمع آوری آب‌های سطحی به هنگام بارندگی و خنک نگهداشتن آب در طول فصل‌های گرم سال بود. 

جلوه‌ی معماری سنتی در آب انبار پنج بادگیر کیش

آب انبار سنتی کیش از لحاظ معماری یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌رود. این بنا دو گنبد بزرگ و پنج بادگیر دارد. به همین  دلیل آن را با عنوان آب انبار پنج بادگیر کیش یا آب انبار دو قلو می‌شناسند. آب انبار کیش به سبک و شیوه‌ی معماری آب انبارهای سنتی یزد ساخته شده است. بادگیرها سازه‌های بومی و خاص مناطق گرمسیری ایران هستند. مردم این مناطق برای خنک کردن محیط زندگی خود از بادگیر استفاده می‌کردند. بادگیرها در واقع چیزی شبیه به کانال کولر هستند که از جنس آجر و خشت ساخته شده‌اند. در قسمت بالایی این سازه پنجره‌ها و منافذی ساخته می‌شود که باد را به قسمت پایینی منتقل می‌کند. در آب انبارها نیز همین اتفاق می‌افتد و هوای خنکی که از بالای بادگیرها وارد می‌شود آب و فضای داخلی آب انبار را خنک می‌کند. در سقف آب انبار پنج بادگیر کیش روزنه‌هایی وجود دارد که دمای هوا را در فصل‌های گرم سال متعادل می‌کند. این روزنه‌ها در کنار بادگیرها هم فضای داخلی و هم آب داخل مخزن را خنک نگه می‌دارد. در حال حاضر به دلیل تامین آب منطقه به روش‌های مدرن و استفاده دستگاه‌های آب شیرین کن آبی داخل این آب انبار وجود ندارد به همین دلیل این خنکی کمتر احساس می‌شود.  بر روی گنبدهای بنا نیز روزنه‌‌هایی تعبیه شده که به عنوان هواکش عمل می‌کنند. معماری خاص و سنتی این بنا حال و هوای آب انبارهای تاریخی را برای گردشگران تداعی می‌کند. آب انبار پنج بادگیر کیش در حال حاضر کارایی اصلی خود را از دست داده و تنها به عنوان جاذبه‌ای گردشگری و نمایشی درآمده و گردشگران می‌توانند از محیط داخلی و حتی مخزن آن به راحتی بازدید کنند.

بهترین زمان برای سفر به جزیره‌ی کیش و بازدید از آب انبار زیبای آن

آب انبار پنج بادگیر کیش

از آنجا که جزیره‌ی کیش در منطقه‌ای گرمسیری و بسیار گرم قرار دارد بهترین زمان برای سفر به این جزیره فصل‌های خنک سال است. اگر قصد بازدید از آب انبار پنج بادگیر کیش یا دیگر جاذبه‌های گردشگری جزیره را دارید پیشنهاد می‌کنیم فصل پاییز و زمستان یا اوایل بهار را برای سفر انتخاب کنید. 

دسترسی به آب انبار کیش و اطلاعات بازدید

آب انبار سنتی کیش در شمال جزیره و در نزدیکی ساحل قرار گرفته است. این آب انبار در حال حاضر یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری کیش به شمار می‌رود و با توجه به موقعیت مکانی و نزدیکی آن به ساحل به راحتی برای گردشگران قابل دسترس است. برای رسیدن به آب انبار در امتداد بلوار میرمهنا برانید و بعد وارد بلوار المپیک شوید کمی بالاتر از رد کردنمیدان وارد خیابان درخت سبز شوید از ابتدای این خیابان می‌توانید بادگیرها را به راحتی ببینید. ساعت کار آب انبار کیش با توجه به فصل متغیر است. برای مثال در فصل‌های بهار و تابستان به دلیل طولانی‌تر بودن روز از ساعت 9 صبح تا 10 شب می‌توانید از آن بازدید کنید.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک آب انبار پنج بادگیر کیش

شهر زیرزمینی کاریز

آب انبار سنتی کیش در نزدیکی شهر باستانی حریره و مجموعه‌ی درخت سبز قرار دارد. پس از بازدید از آب انبار پنج بادگیر کیش می‌توانید از این شهر باستانی زیبا و درخت چند صد ساله‌ی جزیره‌ بازدید کنید. از دیگر جاذبه‌های دیدنی نزدیک این آب انبار می‌توان به خانه مردم‌شناسی کیش، شهر زیرزمینی کاریز و مجموعه‌ی ورزشی المپیک اشاره کرد.

کلام پایانی

استفاده از آب انبارها برای مدیریت منابع آبی در مناطق گرمسیری و خشک روشی هوشمندانه و مناسب است. در جزیره‌ی کیش نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خشکسالی در گذشته از آب انبار استفاده می‌شد و آب انبار پنج بادگیر کیش یکی از بزرگترین آب انبارها در ایران است. این آب انبار با وجود قدمت کمی که دارد معماری منحصربه‌فرد و زیبای آن چشمان شما را خیره می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به جزیره‌ی کیش در کنار لذت بردن از طبیعت زیبای آن و گشتن در مراکز خرید مدرن از دیدن این جاذبه‌ی گردشگری غافل نشوید. با بازدید از این آب انبار با یکی از بهترین روش‌های تامین آب شیرین در مناطق گرمسیری آشنا می‌شوید. در این راهنمای کوتاه به طور مختصر این جاذبه‌ی گردشگری را به شما معرفی کردیم تا به کمک آن اوقات خوبی را در بازدید از این شاهکار معماری و جاذبه‌ی دیدنی داشته باشید.

نظرات کاربران