چهارباغ عباسی
17 فروردین 1402
اصفهان

چهارباغ عباسی اصفهان؛ خیابانی که برتر از شانزه‌لیزه بود!

این ‌بار قرار است به اصفهان سفر کنیم. اصفهانی که مشهور است به نصف جهان زیرا آنقدر جاهای دیدنی دارد که نمی‌دانید کدام را ببینید یا برای کدام یکی وقت بگذارید. اگر به اصفهان سفر کرده باشید یا با کسانی که مسافر اصفهان بوده‌اند به گفت‌وگو نشسته باشید می‌دانید که اصفهان‌گردی دشوار است زیرا این شهر جاهای دیدنی زیبا کم ندارد. یکی از یکی زیباتر و خواستنی‌تر. اما بین تمام دیدنی‌های نصف جهان یک مجموعه خیابان به چشم می‌خورد که یادگار دوره حاکمیت شاهان صفوی است. روزگاری که گردشگران خارجی در کتاب‌هایشان چهارباغ عباسی اصفهان را بالاتر از شانزه‌لیزه می‌دانستند. 

حالا شاید از باغ و بوستان‌های شاهی چهارباغ اثری باقی نمانده باشد اما ردیف درختان چنار و خیابان سنگ‌فرش و انبوه مردمی که در چهارباغ قدم می‌زنند همچنان به شکوه اصفهان می‌افزاید. چهارباغ اصفهان مجموعه‌ای از سه خیابان چهارباغ عباسی، چهارباغ پایین و چهارباغ بالا است که در این مقاله به صورت جداگانه دیدنی‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌های هر یک از خیابان‌های چهار باغ عباسی، بالا و پایین را معرفی می‌کنیم. 

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

تاریخچه چهارباغ اصفهان

چهارباغ عباسی اصفهان

چهارباغ اصفهان مجموعه‌ای از سه خیابان معروف اصفهان است که به ترتیب چهارباغ عباسی، چهارباغ پایین و چهارباغ بالا نام دارد. چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا قدیمی‌تر از چهارباغ پایین است و هر یک تاریخچه‌ای جداگانه دارند. 

خیابان چهارباغ عباسی در گذشته یکی از باشکوه‌ترین خیابان‌های جهان بود که در دو طرف آن باغ‌ها و بوستان‌های متعدد وجود داشت. این خیابان به همراه چهارباغ پایین در دوره صفویه ساخته شد. اصفهان در آن روزها پایتخت ایران بود و خیابان چهار باغ به شکوه و جلال پایتخت افزود. اما حالا از خیابان چهار باغ عباسی یک پیاده‌رو سنگ‌فرش و از باغ‌های اطراف آن نیز تنها درختان چنار کهنسال باقی مانده است. خیابان چهارباغ عباسی 5 کیلومتر طول و 47 متر عرض دارد و از میدان انقلاب شروع می‌شود و تا میدان دروازه دولت ادامه دارد. 

خیابان چهارباغ بالا نیز در عهد صفوی به دستور شاه عباس اول همزمان با خیابان چهارباغ عباسی بنا شد. این خیابان نیز مانند چهار باغ عباسی به شکل خیابانی احاطه شده با باغ‌ها و بوستان‌های شاهی ساخته شد. چهارباغ بالا توسط سی‌وسه‌پل به چهارباغ عباسی متصل است. چهارباغ بالا را از سی‌وسه‌پل تا میدان آزادی می‌توانید دنبال کنید. خیابان چهار باغ پایین اما جوان‌تر از دو چهارباغ دیگر است. این بخش از چهارباغ در دوره پهلوی به دستور رضا شاه پهلوی پدید آمد. چهارباغ پایین از میدان دروازه دولت تا میدان شهدا ادامه دارد. 

دیدنی‌های خیابان چهار باغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی در دل خود دیدنی‌های خاصی را جای داده است که باید در سفر به اصفهان به دیدن آن‌ها رفت. چهار باغ عباسی از زاینده‌رود شروع می‌شود و تا میدان دروازه دولت ادامه دارد. دیدنی‌های خیابان چهارباغ عباسی عبارت است از مرکز خرید چهارباغ مال، موزه هنری نگاه، پاساژ افتخار، سینما فلسطین، کاخ جهان‌نما، کاخ هشت بهشت و موزه موسیقی اصفهان. بیایید بیشتر با این دیدنی‌های خیابان چهار باغ عباسی آشنا شویم.

چهارباغ مال

چهارباغ مال؛ پاساژگردی در خیابان چهار باغ 

مجتمع تجاری چهارباغ مال یک مرکز خرید در خیابان چهارباغ عباسی است که چند کتابفروشی معتبر اصفهان و چند کافه و چندین فروشگاه را در خود جای داده است. هنگام قدم زدم در چهارباغ عباسی می‌توانید به دیدن پاساژ چهارباغ مال نیز بروید. 

 موزه هنری نگاه؛ برای علاقه‌مندان به هنر

موزه هنری نگاه با سه نمایشگاه دائمی، موقت و فروشگاه و کافی شاپ میزبان شما خواهد بود. عمده فعالیت این گالری در زمینه نمایش و فروش آثار هنری هنرمندان اصفهانی است. این موزه گالری در خیابان چهار باغ عباسی واقع شده‌است.

پاساژ افتخار؛ خرید پوشاک از خیابان چهار باغ عباسی

پاساژ افتخار یکی دیگر از پاساژهای خیابان چهار باغ عباسی است که در آن انواع پوشاک و کیف و کفش به فروش می‌رسد. در سفر به اصفهان می‌توانید به این پاساژ در خیابان چهارباغ عباسی سر بزنید و از خرید با کیفیت و قیمت مناسب لذت ببرید.

سینما فلسطین؛ عاشقان فیلم کجا هستید؟

سینما فلسطین

در خیابان چهارباغ عباسی سینما نیز وجود دارد؛ سینما فلسطین. پس اگر دوست دارید در گشت‌وگذارتان در این خیابان، از بین فیلم‌های در حال اکران فیلمی را انتخاب کرده و به تماشای آن بنشینید، سینما فلسطین در خیابان چهار باغ عباسی منتظر شماست.

کاخ جهان‌نما؛ بقایای تاریخی از دوره صفوی

کاخ جهان‌نما یادگاری از دوره باشکوه صفویه بود که به دستور ظل‌السلطان شاهزاده قاجاری تخریب شد و حالا جز پی این بنا چیزی باقی نمانده است. در سال 1394 شمسی ابتدا آبراهه و سپس بقایای کاخ جهان‌نما کشف شد. علت این کشف ساخت مترو دروازه دولت بود. این کاخ بزرگ‌ترین تفرجگاه شاهان صفوی بود.

موزه موسیقی اصفهان؛ اگر به موسیقی علاقه دارید

اصفهان مهد موسیقی ایران است و در موسیقی ایرانی مقامی به نام مقام اصفهان وجود داشته است. بنابراین جای تعجب ندارد که در اصفهان به موزه موسیقی بر بخورید. در این موزه انواع آلات موسیقی ایرانی نگهداری می‌شود که برای علاقه‌مندان به موسیقی بسیار جالب خواهد بود. موزه موسیقی دارای تالار سازهای ملی، تالار سازهای محلی و تالار سُل است. در ضمن موزه موسیقی کافه و کارگاه سازسازی نیز دارد.

کاخ هشت بهشت؛ محل زندگی سوگلی‌های شاه سلیمان صفوی

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت اصفهان در دوره صفویان در دو طبقه و در باغی بزرگ به سبک معماری اصفهانی احداث شد. این کاخ در گذشته زیباترین کاخ عالم لقب گرفته بود زیرا بسیار زیبا بود همان‌طور که امروز بسیار دیدنی است. این باغ در دوره صفویه محل زندگی سوگلی‌های شاه سلیمان بود.

شکم‌گردی در خیابان چهارباغ عباسی 

خیابان چهارباغ عباسی فقط برای قدم زدن و پاساژگردی نیست. در این خیابان زیبا می‌توانید به رستوران‌هایی سر بزنید که بریانی اصل اصفهان را سرو می‌کند و عطر غذای سنتی اصفهان به مشامتان می‌رسد. اگر هم طرفدار غذای خیابانی و ساندویچ باشید شکم گرسنه از چهارباغ عباسی برنمی‌گردید. 

  • رستوران چهارباغ
  • رستوران هزارویک‌شب
  • فست فود سی بن
  • پیتزا برشی پل
  • خانه کنتاکی
  • بریانی شاد
  • جگرکی پارک 

کافه و قهوه‌خانه در خیابان چهار باغ عباسی

کافه قصه

در خیابان چهارباغ عباسی چندین و چند کافه وجود دارد که آشنایی با آن‌ها قبل از رفتن به خیابان چهارباغ عباسی مفید خواهد بود. هر کدام از این کافه‌ها فضایی منحصر به خودش را دارد که خاطره‌ای خاص از سفر به اصفهان در ذهنتان خواهد ساخت. اگر به قهوه‌خانه سنتی و تماشای مرد قهوه‌چی در حال چای ریختن در استکان‌های ته استکانی علاقه دارید به قهوه‌خانه دایی غفور در خیابان  چهار باغ عباسی بروید. چند کافه هم در چهار باغ عباسی وجود دارد:

  • کافه قصه
  • کافه رویال
  • کافه شهرزاد
  • کافه مهربن
  • کافه گویا

اقامت در خاص‌ترین خیابان اصفهان؛ هتل‌های خیابان چهارباغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی یکی از پرطرفدارترین خیابان‌های اصفهان برای اقامت میان مسافران است. بنابراین در این خیابان و سایر خیابان‌های چهارباغ هتل‌های متعددی وجود دارد. اگر قصد دارید در نزدیکی چهارباغ اقامت داشته باشید هتل‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

  • هتل توس
  • هتل پارسیان عالی قاپو
  • هتل پارس
  • هتل شیخ بهایی
  • هتل ایران

دیدنی‌های خیابان چهارباغ پایین

موزه صلح اصفهان

موزه صلح اصفهان محل آشتی هنر و صلح است. این‌جا هنر برای آشتی و صلح آفریده می‌شود. این موزه در منزل شخصی مهدی ملک‌زاده، پدر هنر معرق و مشبک بر فلز ایران دایر شده است و در خیابان چهارباغ پایین قرار دارد. مدیر موزه که فرزند مهدی ملک‌زاده است درباره موزه صلح اصفهان چنین می‌گوید: 

هنرمندان و آموزگاران قوی‌ترین افراد روی زمین هستند. بنابراین به عنوان یک هنرمند و  معلم، آموزش را بهترین و موثرترین قدم شروع یک حرکت بزرگ در منطقه‌ای که فاقد موزه و بستر لازم برای آشنایی با صلح  است می‌دانم و در این راستا با همین باور فعالیت می‌کنم. حرکت می‌کنم. ما در این موزه  فلزات سخت و خشن را به نرمی، لطافت و آثار هنری مفهومی با موضوع‌های دوستی، طبیعت، ادبیات و صلح تبدیل می‌کنیم. حدود ۱۳ سال است که بر فعالیت‌های صلح‌آمیز متمرکز شده‌ام و به طراحی، ساخت و جمع‌آوری تعداد زیادی از نشانه‌ها، داستان‌ها و ادبیات در رابطه با صلح بین ملت‌های خاورمیانه پرداخته‌ام.

بقعه شیخ ابومسعود رازی

بقعه شیخ ابومسعود رازی

بقعه شیخ ابومسعود رازی یادگاری شاهان تیموری است که نامش را از روستای محل قرارگیری‌اش و دانشمند آن منطقه شیخ ابومسعود احمد ابن فرات رازی گرفته است. این خانه و بقعه پس از انقلاب در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت و حالا موزه خانه انقلاب اسلامی و ولایت است. این موزه خانه هر روز به جز تعطیلات رسمی میزبان بازدیدکنندگان است و در خیابان چهارباغ پایین، خیابان جامی واقع شده‌است.

رستوران‌ها و غذاهای خیابانی چهارباغ پایین

خیابان چهارباغ پایین علاوه بر اینکه زیبا است کلی رستوران و غذای خیابانی خوشمزه هم دارد. بریانی هم که در رستوران‌ بریانی اعظم سرو می‌شود. پس قبل از رفتن به چهارباغ پایین شکمتان را حسابی صابون بزنید که قرار است غذاهای خوشمزه بخورید. 

  • کافه رستوران چهار نقش عمارت کیوان
  • کافه رستوران هوگر 
  • فست فود میم
  • بریانی اعظم
  • گوشفیل عدالت 

شربت‌خانه سنتی خیابان چهارباغ پایین 

اگر کافه‌گردی را دوست دارید در خیابان چهارباغ پایین دو کافه خوب پیدا می‌کنید. اما یک پیشنهاد ویژه برای سنتی‌پسندان؛ به شربت‌خانه سنتی امین بروید و خودتان را به یک شربت خنک خوش‌طعم و خوش‌رنگ مهمان کنید. 

  • کافه زی
  • کافه میرک
  • شربت‌خانه و مهمان‌سرای سنتی امین

اگر عاشق اقامت در بوتیک هتل هستید …

بوتیک هتل عمارت قجری

خیابان چهارباغ پایین از نظر زیبایی کم از چهارباغ عباسی ندارد. همچنین در چهارباغ پایین چند بوتیک هتل وجود دارد که فضایی عالی و دوست‌داشتنی دارد و بهترین خاطره از سفر به اصفهان را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر قصد اقامت در خیابان چهارباغ پایین را داشته باشید هتل‌های زیر بهترین انتخاب است.

  • بوتیک هتل‌ خانه کیان‌پور
  • بوتیک هتل عمارت قجری
  • بوتیک هتل کاخ سرهنگ
  • هتل قصر
  • هتل صبا
  • هتل آزادی اصفهان
  • هتل جمشید
  • هتل پیروزی

دیدنی‌‌های چهارباغ بالا؛ سی‌وسه‌پل باشکوه

سی‌وسه‌پل یکی از دیدنی‌های اصفهان است که طرفدار زیاد دارد. این پل تاریخی معروف‌ترین پل در اصفهان است که بر زاینده‌رود ساخته شد و محل اتصال چهارباغ عباسی به چهارباغ بالا است. این پل در دوره حاکمیت شاه عباس صفوی و به همت الله‌وردی‌خان گرجی بنا شد. سی‌وسه‌پل از گذشته تا امروز محل تجمع مردم اصفهان بوده‌است. اما در گذشته به شکلی خاص‌تر. سی‌وسه‌پل در دوره صفویه محل برگزاری جشن‌ها بود و شاعران، بزرگان و رجال در کنار زاینده‌رود زیبا و سی‌وسه‌پل باشکوه دور هم جمع می‌شدند. 

جشن‌های آب‌پاشان یا جشن ریختن آب و گلاب روی یک‌دیگر در ۱۳ تیرماه، مراسم خاج‌شویان که مراسم مخصوص ارامنه است، جشن نوروزی یا جشن هفت روز که با چراغانی و گل‌ریزان همراه بود پای سی‌وسه‌پل زیبا رخ می‌داد. بهترین زمان برای دیدن سی‌وسه‌پل غروب‌ و شب‌ است چون در این ساعت چراغ‌های پل روشن می‌شود و نورپردازی سی‌وسه‌پل را دیدنی‌تر می‌کند.

رستوران‌های چهارباغ بالا؛ بریانی چرب‌و‌چیلی

رستوران سی‌وسه‌پل

در خیابان چهارباغ بالا علاوه بر قدم زدن و پاساژگردی می‌توانید به رستوران‌هایی سر بزنید که بریانی اصل اصفهان را درست می‌کنند و و شما می‌توانید طعم بریانی اصل اصفهان را بچشید و لذت ببرید. اگر هم طرفدار غذای خیابانی و ساندویچ باشید انتخاب‌های مناسبی در چهارباغ بالا برای شما وجود دارد:

  • رستوران سی‌وسه‌پل
  • رستوران آراخوان
  • رستوران خوانسالار
  • بریانی اعظم
  • جوج لند
  • فست فود بشکه
  • فست فود سی‌بن
  • خانه کنتاکی مرکزی
  • فست فود خانه اسلایدر
  • ایران برگر

کافه‌های چهارباغ بالا؛ گرمای قهوه در کنار سی‌وسه‌پل

حیف نیست کنار زاینده‌رود و سی‌وسه‌پل برویم و خودمان را به یک نوشیدنی گرم با یک برش کیک شکلاتی یا یک شربت خنک مهمان نکنیم؟ کافه‌ها و بستنی‌فروشی‌های زیر برای یک عصر دلچسب در کنار سی‌‌وسه‌پل مناسب است. در ضمن اگر به دنبال کافه کتاب باشید در خیابان چهارباغ بالا پیدا خواهید کرد.

  • کافه فست فود ریباز
  • کافه کاراکو
  • کافه 90 پلاس
  • کافه باغ پنجم
  • کافه تراول
  • کافه دوران
  • کافه کاغذ
  • کافه کتاب اصفهان
  • بستنی پل
  • بستنی ایتالیایی لابریت
  • آبمیوه شادونه

هتل‌های چهارباغ بالا؛ اقامت در آغوش سی‌وسه‌پل

هتل پارسیان کوثر

خیابان چهارباغ بالا از سی‌وسه‌پل شروع می‌شود و تا میدان آزادی پیوسته است. بنابراین چند هتل خوب با منظره سی‌وسه‌پل را در خیابان چهارباغ بالا پیشنهاد می‌کنیم که میان مسافران محبوب است.

  • هتل پل و پارک
  • هتل پارسیان کوثر
  • هتل پارسیان سوئیت
  • هتل اسپادانا

در چهارباغ خوش بگذرانید

اینکه لیست اصفهان‌گردی شما شامل کدام یکی از جاهای دیدنی اصفهان باشد بستگی به خودتان دارد، باغ و بوستان یا موزه و گالری هنری، خانه‌های تاریخی یا کاخ‌های باشکوه و خیابان‌های معروف. کدام یک؟ بیایید این بار در لیست اصفهان‌گردی خود خیابان چهارباغ عباسی را جای بدهید. خیابانی که روزگاری سر تر از شانزه‌لیزه پاریس بود. چهارباغ عباسی قصه‌های زیادی برای تعریف کردن دارد. 

نظرات کاربران