اصفهان
21 فروردین 1402
اصفهان

آیا بهترین زمان سفر به اصفهان را می‌دانید؟

می‌توان گفت آدم‌ها دو دسته‌اند؛ آن‌هایی که به اصفهان رفته‌اند و آن‌هایی که بسیار مشتاقند به اصفهان سفر کنند. اصفهان در فهرست 10 شهر پرطرفدار ایران برای سفر قرار دارد و در همه فصل‌های سال یکی از پربازدیدترین شهرهای ایران است. البته این استقبال گرم بی‌دلیل نیست؛ اصفهان مجموعه‌ای از برترین پل‌های ایران، باشکوه‌ترین کاخ‌ها، زیباترین باغ‌ها و فرهنگی اصیل است. علاوه بر این تفریحات این شهر نیز کم نیست. باغ پرندگان تا باغ گل‌ها، موزه موسیقی تا موزه صلح، شهر رویاها تا ناژوان. در هر صورت با یک فهرست بلند بالا از اصفهان‌گردی روبرو هستید که نمی‌توانید از هیچ‌کدامشان بگذرید. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. شاید بخواهید جاهای دیدنی اصفهان را در بهترین فصل تماشا کنید. پس بیایید بهترین زمان سفر به اصفهان را بررسی کنیم.

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

آب و هوای اصفهان

اصفهان

زاینده‌رود از میانه اصفهان می‌گذرد. این رود علاوه بر زیبایی بر آب و هوای اصفهان نیز تاثیر بسزایی دارد. زاینده‌رود بزرگ‌ترین رود مرکز ایران است که سرچشمه آن کوه‌های استان چهارمحال و بختیاری است. حتی جنگل ناژوان اصفهان نیز در حاشیه زاینده‌رود زنده است. ناژوان یکی از زیباترین و خوش آب‌وهواترین جاهای اصفهان است و در بهترین زمان سفر به اصفهان بسیار دیدنی است. 

آب و هوای اصفهان در حالت کلی و نبود آلودگی معتدل رو به سرد است. کمی که از اصفهان دور شوید به کویر می‌رسید. این شهر نسبت به سایر شهرهای ایران بارندگی و برف کمتری را تجربه می‌کند و به همین دلیل تابستان‌های آن گرم و خشک است. بنابراین شاید بتوان گفت بهترین زمان سفر به اصفهان در فصل پاییز باشد زیرا در پاییز هوای اصفهان پاکیزه است و از سویی دیگر از سرمای شدید زمستان و گرمای طاقت‌فرسای تابستان خبری نیست.

پاییز؛ بهترین زمان سفر به اصفهان

وقتی که به ماه مهر نزدیک‌تر می‌شویم آب‌وهوای اصفهان رو به اعتدال می‌رود. بادهای غربی و جنوب غربی از اواخر تابستان تا اواسط مهرماه در اصفهان می‌وزد و به این دلیل هوای اصفهان در بازه زمانی مذکور پاک و بدون آلودگی است. البته این تنها دلیل برای انتخاب پاییز به عنوان بهترین زمان سفر به اصفهان نیست. در فصل پاییز با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها دیگر خبری از شلوغی و هیاهو در اصفهان نیست. از طرفی با کاهش تعداد مسافران از هزینه سفر به اصفهان نیز کاسته می‌شود. علاوه بر همه این‌ها باید به یاد داشته باشید که اصفهان پاییزی بسیار زیبا است. 

تابستان؛ بهترین زمان سفر به اصفهان برای کویرنوردها

اصفهان

تابستان گرم‌ترین فصل اصفهان است. در بعضی از روزهای تیر ماه دمای هوا به 39 درجه هم خواهد رسید. زاینده‌رود نیز در فصل تابستان بسیار کم‌آب یا برای مقطعی خشک خواهد بود. البته همین خشک شدن کوتاه‌مدت زاینده‌رود باعث تشدید گرمای هوای اصفهان نیز می‌شود. اگر از گرما فراری هستید خرداد تا شهریور بهترین زمان سفر به اصفهان نخواهد بود. از سویی دیگر اگر به کویرنوردی و گرمای سوزان بیابان و تماشای آسمان شب در کویر علاقه داشته باشید کویرهای این شهر در فصل تابستان بهشت شما خواهد بود. از سویی دیگر می‌توانید تابستان امسال یک سفر مذهبی به اصفهان داشته باشید. مراسم سقاخوانی یکی از مراسم‌هایی است که هر سال قبل از شروع ماه محرم برگزار می‌شود. محرم امسال مصادف با تیر و شهریور است. بنابراین می‌توانید سفر تابستانه امسال را به تماشای مراسم سقاخوانی در فریدون‌شهر اصفهان اختصاص دهید. در این مراسم مردم شهر با عزاداری به استقبال ماه محرم می‌روند. مراسم سقاخوانی از شب ۱۸ ذی‌حجه تا اول محرم برگزار می‌شود.

همچنین در تیر ماه اصفهان میزبان یکی از جایزه‌های ادبی نیز خواهد بود. جایزه ملی جمالزاده در سال 1401 در سه بخش زندگی نگاره مدارس، زندگی نگاره کرونا، داستان آزاد و بخش داستان اصفهان برگزار شد. پس اگر شما هم قصد دارید در چنین مسابقاتی شرکت کنید در فصل تابستان راهی اصفهان شوید. 

زمستان؛ عاشقان اسکی کجایید؟

زمستان اصفهان سرد و خشک است. حداقل دما در سردترین روزهای زمستانی منفی 18 درجه است و شاید به همین دلیل از تعداد مسافران این شهر کاسته می‌شود. با این حال میزان برف در اصفهان نسبت به سایر استان‌ها کمتر است. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم زمستان هم فصل مناسبی برای سفر ب اصفهان است به شرطی که برف نبارد. پس اگر از سرمای خشک کویری زمستان و سوز شدید ترسی به دل راه نمی‌دهید و برعکس عاشق سرما هستید زمستان بهترین زمان سفر به اصفهان خواهد بود. یادتان باشد که در زمستان هتل‌ها تخفیف خوبی می‌دهند.

از سویی دیگر اگر در فصل زمستان یا دی ماه پا به نصف جهان گذاشتید مراسم‌های زمستانی این شهر را از دست ندهید. مراسم جل جلانی یکی از آن رسم‌های قدیمی و پر شور و هیجان است که هنوز هم در برخی از روستاهای اطراف اصفهان برگزار می‌شود. مردم معتقدند اگر در شب‌های 17 تا 19 دی ماه بر بلندی تپه‌ها آتش بیفروزند می‌توانند از آفت و آسیب درختان جلوگیری کنند. وقتی درباره این رسم از آن‌ها سوال می‌پرسید می‌گویند: رسیدن نور این آتش‌ها به درختان و باغ‌ها، برکت محصول سالانه را افزایش می‌دهد.

رسم شب اسفند برای کسانی مناسب است که کمی قبل از تعطیلات نوروز اصفهان را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. در مراسم شب اسفند زن‌ها مشغول پخت‌وپز می‌شوند، مردها در خانه می‌مانند و بچه‌ها خانه را آب‌پاشی و شاید چراغانی می‌کنند. این مراسم اغلب در کاشان و در پنج روز انتهایی سال برگزار می‌شود. پس اگر در این بازه زمانی راهی اصفهان شدید این رسم خاص کاشانی را از دست ندهید.

بهار؛ اردیبهشت بهترین زمان سفر به اصفهان

اصفهان

اصفهان در فصل بهار به زیباترین شکل خود بدل می‌شود و شاید همین زیبایی و سرسبزی باعث می‌شود مسافران زیادی معتقد باشند بهار بهترین فصل سفر به اصفهان است. در نتیجه نیمه اول فروردین اصفهان شلوغ‌ترین روزهای خودش را می‌گذراند. با بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در نیمه دوم فروردین از تعداد مسافران اصفهان کاسته می‌شود. بنابراین اگر دوست دارید اصفهان را در فصل بهار ببینید نیمه دوم فروردین، اردیبهشت و اوایل خرداد بهترین زمان برای سفر به نصف جهان است. در این بازه زمانی هم شهر خیلی شلوغ نیست و هم اصفهان هنوز سیمای بهاری خود حفظ کرده است. کسانی که در ماه اردیبهشت اهی اصفهان شده‌اند می‌گویند اردیبهشت بهترین ماه است. دلیل این انتخاب هم به تخفیف هتل‌ها و پرواز ربط دارد هم خلوتی شهر. در ماه اردیبهشت دیگر خبری از هجوم مسافران نوروزی نیست و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. 

 دلرباترین جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

 جای تردید نیست که پاییز بهترین زمان سفر به اصفهان است. چهارباغ عباسی اصفهان در فصل پاییز زیباتر از همیشه می‌شود. خیابان سنگفرش چهارباغ پوشیده شده با برگ‌های رنگ‌به‌رنگ که منظره‌ای دلنواز به وجود می‌آورد. در چهارباغ عباسی قدم بزنید، به کافه بروید و یا برای شام در یکی از رستوران‌های معروف چهارباغ، بریانی لذیذ سفارش بدهید. از دیدن چهارباغ عباسی در پاییز پشیمان نمی‌شوید. 

می‌دانید که پاییز به غروبش معروف است. حالا تصور کنید منظره غروبی را که سی‌وسه‌پل هم در قاب آن جای داشته باشد، دیدنی‌تر نیست؟ سی‌وسه‌پل همیشه زیبا است اما خب در فصل پاییز نمایی دیگر دارد. به‌خصوص وقتی غروب می‌شود و مردم اصفهان در گوشه کناره‌های زاینده‌رود دیده می‌شوند. به‌خصوص زمانی که چراغ‌های پل روشن می‌شود. از طرفی اصفهان کاخ و باغ کم ندارد. از کاخ عالی قاپو تا کاخ هشت بهشت و کاخ چهل ستون. این کاخ‌ها در فصل پاییز میان انبوه درختان نارنجی رنگ پنهان می‌شوند. 

در گوشه دیگر از اصفهان پاییزی می‌توانید به تماشای خانه‌های تاریخی بروید. خانه‌هایی که داستان‌های کوتاه و بلند زیادی برای گفتن دارند. داستان‌هایی از صاحب‌خانه‌هایی که با امیدهای فراوان در این خانه‌ها می‌زیستند. خانه‌های قدیمی اصفهان اصالت این شهر را بازگو می‌کنند. خانه وثیق انصاری، خانه انگورستان و خانه ملاباشی تنها سه نمونه از خانه‌های خوش‌نقش‌ونگار اصفهان است. 

اما نمی‌شود به اصفهان رفت و سری به بازارهای سنتی‌اش نزد. بازارهای سنتی را باید زمانی که خلوت است دید نه در هیاهو و شلوغی. پس اگر در پاییز که بهترین زمان سفر به اصفهان است راهی این شهر زیبا شدید بازارهای سنتی خلوت را از دست ندهید. بازارهای اصفهان را باید مزه‌مزه کرد. پس فصل پاییز بهترین زمان سفر به اصفهان و تماشای بازارهای سنتی و خرید است. اما مراکز خرید مدرن اصفهان هنوز نتوانسته‌اند گوی رقابت را از بازارهای سنتی بربایند. پس برای خرید سوغاتی هم که شده بد نیست به مراکز خرید و پاساژهای اصفهان بروید. پاساژ اوسان، پاساژ پارک و مجتمع ارگ عظیم جهان‌نما تعدادی از مراکز خرید اصفهان است که در پاییز، بهترین زمان سفر به اصفهان، فروش ویژه برگزار می‌کنند..

خنک‌ترین جاهای دیدنی اصفهان در تابستان

اصفهان

تابستان در اصفهان هوا گرم و خشک است اما اگر در فصل گرما راهی اصفهان شدید می‌توانید به جنگل‌ها، آبشارها، چشمه‌ها و حتی کویر اطراف اصفهان بروید. باغ بهادران، آبشار شاه لولاک، چادگان، چشمه مرغاب عسگران، دریاچه طرقرود و روستای ابیانه در فصل تابستان خنک‌ترین جاهای اصفهان است. آن روی سکه اصفهان‌گردی در تابستان کویر و سافاری است. نزدیک‌ترین کویر به اصفهان کویر ورزنه است. کویر خارا، کویر مصر، مرنجاب، ابوزیدآباد، کویر چاه عروس و کویر چوپانان از دیگر بیابان‌های اصفهان است که برای کویرنوردی و کمپ زدن گزینه‌های مناسبی است. 

زمستان‌گردی در اصفهان؛ اسکی دوست دارید؟

در فصل زمستان، اصفهان سفیدپوش است. هوا سرد است. در صورتی که هوا سرد باشد احتمال اینکه نتوانید از دیدنی‌های فضای باز اصفهان مانند جنگل‌ها، چشمه‌ها و باغ‌ها لذت کافی را ببرید وجود دارد. پس بهترین گزینه برای گردش در فصل زمستان موزه‌ها، شهربازی‌های سرپوشیده و اسکی است. تنها پیست اسکی استان اصفهان در فریدون‌شهر واقع شده است که تا اصفهان حدود دو ساعت‌ونیم فاصله دارد. موزه صلح، موزه کلیسا وانک، موزه حمام علی‌قلی‌خان و موزه موسیقی اصفهان از دیگر جاهای دیدنی مناسب فصل زمستان است. شهر رویاهای اصفهان، کهکشان عجایب و شهربازی هایپرلند از فهرست جاهای دیدنی سرپوشیده اصفهان برای فصل زمستان گزینه‌های مناسبی است. 

جاهای دیدنی اصفهان در بهار

اصفهان

فصل بهار فصل رویش است. اصفهان نیز به رسم دیرینه نو شدن در فصل بهار، تازه می‌شود. در این بین مسافرانی که در فصل بهار راهی اصفهان می‌شوند از زیبایی این شهر تاریخی بهره‌ دوچندان می‌برند. شاید اصفهانِ بهای شلوغ و پرهیاهو باشد اما ارزش دیدن دارد. نقش جهان در بهار غرق گل و شکوفه می‌شود چنان که گویی یک تابلو نقاشی را تماشا می‌کنید. در حیاط خانه‌های تاریخی شکوفه‌های سفید به استقبالتان خواهد آمد. خلاصه بگوییم در فصل بهار همه جای دیدنی اصفهان مناسب هستند. از مکان‌های تاریخی تا طبیعت و مراکز خرید. پس همه چیز به شما بستگی دارد. اینکه بهترین زمان سفر به اصفهان برای شما چه فصلی است؟ سلیقه شما چیست؟

شما چه فصلی را برای سفر ترجیح می‌دهید؟

هر خانواده‌ای برنامه خاص خودش را برای سفر دارد. بعضی خانواده‌ها به خاطر مدرسه تعطیلات نوروز یا تابستان را برای سفر به اصفهان ترجیح می‌دهند. برخی دیگر که اسکی دوست دارند در زمستان راهی نصف جهان می‌شوند. و البته هستند کسانی که بهترین زمان سفر به اصفهان را اردیبهشت و پاییز می‌دانند. پس اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید در پاییز یا اردیبهشت به اصفهان بروید همین حالا بلیط هواپیما را رزرو کنید.

نظرات کاربران