میدان نقش‌جهان 
31 فروردین 1402
اصفهان

سفر به اصفهان در بهار؛ از آتشگاه تا باغ گل ها!

این گزارش یک راهنمای سفر به اصفهان در بهار است که کمک‌تان می‌کند نگاه دقیق‌تری از سفرتان به «نصف جهان» داشته باشید. در این مطلب سعی شده تا مکان های دیدنی اصفهان در فصل بهار را معرفی کنیم تا با بررسی این جذابیت‌ها، برنامه‌ریزی مفیدتری برای سفرتان داشته باشید.

از قدیم‌الایام رسم بر این است که تعداد زیادی از گردشگران، مسافرت به اصفهان را برای فصل بهار برنامه‌ریزی می‌کنند. به عبارت دیگر، آب‌وهوای بهاری بی‌نظیر این شهر در کنار جذابیت‌هایی شگفت‌انگیز، نصف جهان را به مقصد اول مسافرین نوروزی تبدیل کرده‌است.

در حقیقت همه دل‌شان میخواهد طبیعت اصفهان را در بهترین حالت‌ش ببینید و در رویایی‌ترین روزهای زاینده‌رود، در حوالی سی‌وسه پل قدم بزنند؛ اما نکته‌ای که جای شک ندارد، سفر به اصفهان در بهار بهترین انتخاب برای تمام آن‌هاست!

اما نکته‌ای که لابه‌لای این‌همه زیبایی فراموش می‌شود، ازدحام جمعیت اصفهان در روزهای آغاز بهار است. روزهایی که این شهر هیجان‌انگیز میزبان گردشگران بی‌شماری‌ست و ساعت‌های پرهیاهویی را پشت سر می‌گذارد. بنابراین در همین ابتدا توصیه می‌کنیم که اگر مایلید از تمام جاذبه‌های نصف جهان با خیالی بازدید کنید، برنامه سفرتان را تا انتهای فروردین به تعویق بیاندازید.

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

مکان های دیدنی اصفهان در بهار

تردید نکنید سفر به اصفهان در بهار خاطره‌انگیزترین تجربه‌ی سفر شما خواهد شد؛ زیبایی‌های این شهر در فصل بهار نظیر ندارند. در ادامه‌ی این گزارش مکان های دیدنی اصفهان در بهار را بررسی می‌کنیم تا با خیالی آسوده به برنامه‌ریزی سفر خود بپردازید:

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

نشانی: میدان سهروردی | خیابان الفت

بازدید: 8صبح تا 7غروب

دسترسی: مناسب‌ترین انتخاب برای رسیدن به باغ پرندگان اصفهان، ماشین شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی است. برای این منظور مسیر خود را از پل وحید آغاز کنید و به طرف سه‌راه سیمین در امتداد پارک ناژوان برانید. نزدیک خیابان سیمین یا همان سهروردی امروزی، پس از میدان به‌ طرف راست بپیچید تا به پارک ناژوان وارد شوید. حالا کافی‌ست تا در خیابان الفت به مسیر خود ادامه دهید تا به باغ پرندگان برسید.

باغ پرندگان اصفهان یک تفرجگاه عمومی‌ است که هنگام سفر به اصفهان در بهار به خوبی سرگرم‌تان می‌کند. این باغ زیبا هما‌طور که از نامش برمی‌آید، محلی برای زندگی پرندگان است. این‌جا بیشتر از 3500 پرنده از 300 گونه و نژاد مختلف وجود دارند که تماشای بازیگوشی‌های آنها خستگی سفر را از تن‌تان به در می‌کند.

اکیداً توصیه می‌کنیم که باغ پرندگان اصفهان را حتماً در فصل بهار ببینید علاوه‌بر جست‌وخیز مستانه و بهارانه پرندگان، از این‌همه زیبایی به هیجان بیایید و محو تماشای رنگ‌های دلربای آنها بشوید.

سی‌و‌سه‌ پُل

نشانی: میدان انقلاب | خیابان چهارباغ عباسی

دسترسی: اگر نمی‌خواهید با ماشین شخصی به سی‌و‌سه‌ پل بروید، نگران نباشید! این مکان دسترسی خوبی به حمل‌و‌نقل عمومی دارد. اگر اتوبوس را انتخاب می‌کنید، باید مقصدتان میدان انقلاب باشد. پس اتوبوس‌های میدان جمهوری اسلامی به میدان انقلاب و ترمینال قوشخانه به میدان انقلاب بهترین مسیرهایی است که شما را به سی‌و‌سه پل می‌رسانند. چنان‌چه تمایل دارید با مترو سفر کنید، باید در خطوط سی‌و‌سه پل و میدان انقلاب از قطار پیاده شوید. درضمن از نقاط مختلف اصفهان هم می‌توانید با تاکسی به سمت میدان انقلاب بیایید.

حال‌وهوای متفاوت سی‌و‌سه پل اصفهان در فصل بهار در همان نگاه اول کاملاً به چشم می‌خورَد. گردشگران با قومیت‌های گوناگون کنار این پل گرد هم می‌آیند و از نوای موسیقی خیابانی مست می‌شوند. آن‌ها آب‌وهوای بهاری اصفهان را با پیاده‌روی در کنار پل در ریه‌های‌شان ذخیره می‌کنند و انگار هیچ‌وقت دل‌شان نمی‌آید به دیار خودشان برگردند.

 پس در جریان باشید اگر بهار باشد و اصفهان هم باشد، هرگز فرصت بازدید از سی‌وسه‌ پل را از دست ندهید. درضمن اگر شانس‌تان زد و زاینده‌رود پُر آب بود، از نورپردازی شبانه سی‌وسه پل عکس بگیرید تا آمار لایک‌های‌تان در فضای مجازی آسمان‌ها را هم فتح کند. 

چهل‌ستون

چهل‌ستون

نشانی: میدان امام حسین(ع) | خیابان استانداری

بازدید: 9صبح تا 5عصر

دسترسی: اگر با مترو به چهل‌ستون می‌روید، باید در ایستگاه شهدا واقع در خیابان چهارباغ از قطار پیاده شوید و به سمت جنوب پیاده‌روی کنید یا تاکسی بگیرید. برای سفر درون‌شهری با اتوبوس هم باید از خط اتوبوسرانی میدان امام حسین تا میدان لاله استفاده کنید. حواس‌تان باشد که در ایستگاه شهرداری (خیابان باغ گلدسته) پیاده شوید و به طرف چهل‌ستون بروید. عمارت تاریخی چهلستون در مجاورت میدان نقش جهان قرار دارد و با یگ پیاده‌روی نسبتاً کوتاه، به این مکان دیدنی می‌رسید.

چهل‌ستون اصفهان عمارتی قدیمی‌ است که هرگز کهنه نخواهد شد. این مکان یکی از محبوب‌ترین و همچنین جذاب‌ترین مکان های دیدنی اصفهان است و هرساله از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند. چهلستونِ اصیل، تقریباً 2120 متر مربع وسعت دارد و در میان 9 باغ معروف ایرانی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. 

تماشایِ چهل‌ستون در شکوهِ بهار -به‌دلیل سرسبزی و شکوفایی گل‌‌های کم‌نظیرِ باغش- به یکی از هیجان‌انگیزترین خاطرات سفر شما تبدیل می‌شود. حواست‌تان باشد که با دقت جزئیات این باغ را برانداز کنید و از جلوه‌ی اصیلِ معماری، فرهنگ و هنر ایرانی لذت ببرید.

با پیاده‌روی در این باغ، محوِ تماشایِ کاج‌های ایرانی، درختانِ نارون، افرای سیاه، چنار و از همه قشنگتر گل‌کاری‌های زیبای چهل‌ستون می‌شوید. اینجا بدون شک از جذاب‌ترین فرصت‌های سفر به اصفهان در بهار است که هرگز نباید از دست بدهید!

میدان نقش‌جهان 

نشانی: آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

دسترسی: این میدان در انتهای خیابان سپه قرار گرفته‌است؛ پس برای دسترسی به میدان نقش‌جهان لازم است ابتدا به میدان سپه بروید. برای این منظور باید خودتان را به میدان امام حسین برسانید. خیابان سپه از میدان امام حسین آغاز می شود و به میدان نقش جهان ختم می‌شود. برای ورود به محوطه میدان نقش جهان کافی‌ست که در خیابان سپه به مسیر خود ادامه دهید.

میدان نقش‌جهان آن‌چنان نیاز به معرفی ندارد و یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی اصفهان است؛ میدانی به عظمت نام ایران که هرساله گردشگران زیادی را روانه‌ی اصفهان می‌کند. 

در این مکان می‌توانید روی سنگ‌فرش‌ها پیاده‌روی کنید و به یاد روزگاران قدیم، مانند مادام/موسیوهای توی فیلم‌ها درشکه بگیرید و دور میدان بچرخید. سفر به اصفهان در بهار بدون رویاپردازی در نقش‌جهان هرگز کامل نخواهد شد.

نکته‌ای که بر اهمیت این میدان تاریخی می‌افزاید، وسعت زیاد آن {560 متر طول و 160 متر عرض}است که سبب شده تا بعد از میدان «تیان آنمن» پکن، به‌عنوان دومین میدان وسیع دنیا شناخته ‌شود.

علاوه‌بر تمام این‌ها، برخی از مهم‌ترین جذابیت‌ها و مکان های دیدنی اصفهان در این میدان قرار دارند؛ کاخ زیبای عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد شاه و بازار مهم قیصریه هم در قلب میدان نقش جهان به زیبایی خودنمایی می‌کنند. 

پل خواجو

پل خواجو

نشانی: اصفهان | بین خیابان کمال‌اسماعیل و بلوار آیینه‌خانه

دسترسی: اگر قصد دارید با حمل‌ونقل درون‌شهری خودتان را به پل خواجو برسانید، نسبت به محل اقامت‌تان باید از خطوطی که در ایستگاه پل خواجو توقف می‌کنند استفاده کنید؛ سپس از طرف خیابان کمال اسماعیل با اندکی پیاده‌روی وارد پل می‌شوید. علاوه‌بر اتوبوس، استفاده از مترو هم انتخاب مناسبی است. بهتر است بدانیدکه ایستگاه سی‌و‌سه پل نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پل خواجو است. این ایستگاه تقریباً ۲ کیلومتر با پل فاصله دارد و باید پس از پیاده شدن، تاکسی بگیرید و از مسیر بلوار آیینه‌خانه به محدوده پل وارد شوید.

بازدیدکنندگانی که در ماه‌های مختلف سال به اصفهان سفر کرده‌اند، فصل بهار را مناسب‌ترین زمان بازدید از مکان های دیدنی اصفهان خصوصاً پل خواجو می‌دانند. لذت تماشای این شاهکار بی‌همتای معماری سنتی ایرانی و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه دوران صفوی، در هوای دلپذیر و مطبوع بهاری صدچندان است. همچنین با طغیان زاینده رود در فصل بهار، نمای این منطقه تاریخی به‌شکل بسیار جالبی در می‌آید که وصف جذابیتش در کلام نمی‌گنجد! همین موارد سبب شده تا گردشگران در اطراف پل خواجو بنشینند و در زیبایی‌های بهارانه‌ی این مکان محو شوند.

بدون شک این‌جا جذاب‌ترین پُل در تمام اصفهان است. اگر شب‌های بهاری از این مکان بازدید کنید، از نورپردازی خیره‌کننده پل خواجو چشم برنمی‌دارید.  انعکاس تصویرِ پُل در چهره‌ی زاینده‌رود، نمایی رویایی ایجاد می‌کند که انگار همین لحظه در میان یک کارت‌پستال زیبا ایستاده‌اید.

اما هیجان‌انگیزترین جذابیتِ این مکان که هرازگاهی هم در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شود، آوازخوانی اصفهانی‌هاست که در طبقه پایین پل جمع شده و با تمامِ وجودشان آواز می‌خوانند. ازدحام جمعیت مشتاق در کنارِ رقابت جذابِ آوازخوانی، لحظات زیبایی پدید می‌آورد که حیف است اگر فرصت تماشایش را هنگام سفر به اصفهان در بهار از دست بدهید.

باغ گل‌ها

نشانی:اصفهان |  ابتدای خیابان سلمان فارسی | میدان بزرگمهر

بازدید: 8صبح تا 11شب

دسترسی: اگر سوار مترو می‌شوید، خطوط متروی میدان انقلاب و سی‌وسه پل، نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به باغ هستند. پس از پیاده‌شدن باید برای رسیدن به مقصد تاکسی بگیرید. جدای از مترو، اتوبوس هم انتخاب مناسبی است چون ایستگاه بزرگمهربسیار نزدیک باغ گل‌ها قرار دارد. 

باغ گل‌های اصفهان یک بهشت روی زمین و از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان به‌حساب می‌آید. قدم به قدم این باغ از گل‌های رنگ‌به‌رنگ و خوش‌عطر پُر شده که بهار را با شکوفه‌های زیبای‌شان جشن گرفته‌اند. این مجموعه با انواع گونه‌های گیاهی تماشایی، بهترین انتخاب برای گشت‌و‌گذار و سپری کردن یک روز بهاری است. 

باغ گل‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که انواع مختلفی از باغ‌های ایرانی و جهانی در آن شعبه و نمایندگی دارند! به همین سبب در فصل بهار انواع و اقسام زیباترین گل‌های بهاری اینجا شکوفه می‌زنند و فضا را عطرآگین و رویایی می‌کنند. 

علاوه بر این‌ها در بخش‌های دیگر این مکان می‌توانید از وجود برکه‌ها، تپه‌های چمنی، باغ‌های صخره‌ای و آکواریوم زیبای باغ گل‌ها لذت ببرید.

آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان

نشانی: بلندای ۱۰۰ متری کوه آتشگاه | هشت کیلومتری غرب اصفهان 

دسترسی: ماشین شخصی یا تاکسی‌های دربستی بهترین انتخاب برای دسترسی آسان به آتشگاه اصفهان هستند. پس خود را از هرنقطه شهر به خیابان آتشگاه برسانید؛ برای این منظور باید از بزرگراه خرازی یا خیابان جهاد استفاده کنید. وقتی تقریباً هشت کیلومتر در این خیابان سپری کردید، ورودی آتشگاه مثابل جشما شماست؛ حالا قسمت سخت راه آغاز شده و باید برای صعود به کوه آماده شوید. 

آتشگاه اصفهان سازه‌ای باستانی و تماشایی است که قصه‌های زیادی از تمدن ایران کهن در دل دارد. طبیعت زیبای این مکان در کنار ارزش تاریخی سبب شده تا به‌عنوان رازآلودترین مکان های دیدنی اصفهان طبقه‌بندی شود! حتی نقل است که در دوران ساسانیان اینجا یکی از هفت آتشکده مهم ایران بوده است. اما جدای از این‌ها، چرا باید فصل بهار را برای بازدید از این مکان تاریخی هیجان‌انگیز انتخاب کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید اصفهان آب‌و‌هوای گرم و خشکی دارد. از طرفی این آتشکده در ارتفاعات کوهستانی اطراف شهر واقع شده و طبیعتاً باید هنگام بازدید از این مکان دور و سخت، توجه بیشتری به آب‌و‌هوا داشته باشیم. به همین سبب بهار مناسب‌ترین زمان برای بازدید از آتشگاه اصفهان است. آب و هوای دل‌انگیز بهاری در این منطقه کوهستانی رنج سفر را به حداقل می‌رساند و بازدید جذاب‌تری را برای‌تان رقم خواهد زد.

آبشار سمیرم

نشانی:  پنج‌کیلومتری شرق سمیرم | آبشار سمیرم

«عروس زیبای زاگرس» نامی‌ست که بر این آبشار زیبا گذاشته‌اند. با این‌که آبشار سمیرم در فاصله تقریباً 200 کیلومتری اصفهان قرار دارد؛ اما حتماً هنگام سفر به اصفهان در بهار از آن بازدید کنید و فرصت تماشای طبیعت آن را از دست ندهید.

آب‌و‌‌هوای اینجا در فصل بهار، آنقدر خوش و دلنواز است که هرساله بازدیدکنندگان زیادی را سمت خود می‌کشاند و به‌این راحتی جا برای نشستن در فضای سبز آبشار پیدا نخواهد شد. 

بد نیست بدانید که آبشار سمیرم در بیستم بهمن‌ماه 1389 توسط سازمان میراث فرهنگی، به‌عنوان نود و یکمین اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد‌ه‌است.

دشت لاله‌های واژگون 

دشت لاله‌های واژگون 

نشانی: فریدن | دره‌بید | دشت لاله‌های واژگون

دره‌بید روستایی بسیار دل‌انگیز است که در فصل بهار، زیباترین حالت خودش را فروتنانه در معرض نگاهِ گردشگران قرار می‌دهد. با سفر به اصفهان در بهار می‌توانید از این روستا دیدن کنید و از تماشای چشمه‌های جوشان و کوه‌های بلندش لذت ببرید. 

دیدنی‌ترین جذابیت دره‌بید، دشت لاله‌های واژگون است. بهار که از راه می‌رسد، لاله‌های قرمز تمام منطقه را فرش می‌کنند و مانند یک اثر هنری ناب، هوش از سر همه می‌پرانند! در فصل بهار اینجا بدون شک یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی اصفهان است. 

بیشتر نوشتن از زیبایی‌های دشت لاله‌های واژگون اضافه کاری‌ست! حتماً در اصفهان‌گردی بهارانه از این منطقه بازدید کنید.

کلام آخر:

اصفهان فقط یک شهر نیست، اینجا نصف جهان است. بهار که می‌آید، طبیعت اصفهان از زیبایی نظیر ندارد و آب‌وهوای شهر بهاری و دل‌نواز است. همین موضوع سبب شده تا سفر به اصفهان در بهار در لیست برنامه‌ریزی مشتاقان ایران‌گردی قرار بگیرد. در این گزارش تلاش کردیم تا با بررسی مکان های دیدنی اصفهان در بهار ، به پربارتر شدن تجربه‌ی اصفهان‌گردی شما کمک کنیم.

نظرات کاربران