اصفهان در زمستان
8 اردیبهشت 1402
اصفهان

سفر به اصفهان در زمستان؛ از پیست فریدونشهر تا چشمه آب گرم!

بدون شک شما برای بازدید از اماکن گردشگری در سفر به اصفهان در زمستان وقت کم خواهید آورد! چراکه اصفهان از اماکن گردشگری و تفریحی بسیار متنوعی برخوردار است.

هر ساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور به اصفهان سفر می‌کنند و به همین دلیل شهر اصفهان در لیست پنج مقصد گردشگری برتر کشور قرار دارد.
از جمله محبوبیت‌های این کلانشهر تاریخی می‌توان به جاذبه‌های گردشگری متنوع، بناهای تاریخی اصیل، هنر و معماری جذاب و بی‌بدیلش که بخش جدایی‌ناپذیری از تاریخ و فرهنگ غنی ایران بزرگ را به نمایش می‌گذارد، اشاره کرد. اصفهان در فصل‌های بهار و تابستان میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است، اما با این وجود سفر به اصفهان در زمستان نیز به لطف هوای برفی آن، حس و حال خاص خودش را دارد و بی‌تردید به یکی از بهترین تجارب زندگی شما تبدیل خواهد شد.

ما در این مقاله به معرفی و بررسی اماکن گردشگری اصفهان در زمستان خواهیم پرداخت. اگر ساکن اصفهان هستید و یا قصد سفر به اصفهان در زمستان را دارید، با ما در ادامه همراه باشید.

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

سفر به اصفهان در زمستان چگونه است؟

اصفهان در زمستان

اگر به دنبال یک سفر معقول و کم هزینه به اصفهان هستید، فصل زمستان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. در این فصل شما می‌توانید بدون استرس ناشی از پر بودن بلیت‌های مسافرتی و هتل‌ها و مسافرخانه‌های شهر نسبت به خرید و رزرو آنها با بهترین نرخ ممکن اقدام کنید.

اماکن گردشگری اصفهان در زمستان محدود به دو یا سه مورد نیستند!
از بناهای تاریخی گرفته تا اماکن تفریحی، از آبگرم‌های معدنی تا پیست اسکی جذاب همگی از جمله گزینه‌هایی است که در سفر به اصفهان در زمستان می‌توانید از بازدیدشان نهایت لذت را ببرید. 

پیست اسکی فریدونشهر اصفهان

بدون شک در صدر لیست بهترین گزینه برای سفر به اصفهان در زمستان، پیست اسکی فریدونشهرقرار می‌گیرد. این پیست اسکی در فاصله 6 کیلومتری شهر فریدونشهر و در فاصله 180 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. پیست اسکی فریدونشهر اصفهان با ارتفاع ۲,۶۳۰ متر از سطح دریا، که در بالاترین نقطه پیست به ۳۰۰۰ متر نیز می‌رسد؛ از جمله مرتفع‌ترین پیست‌های اسکی ایران است. اگر به دنبال یک نجربه فراموش‌نشدنی از جنس برف و هیجان هستید، پیست اسکی فریدونشهر یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است.

یکی از شاخصه‌های ویژه این مجموعه تفریحی این است که مجهز به تله سیژ و اسکی شده است. این تجهیزات لازم برای اسکی را به صورت ساعتی به مراجعه‌کنندگان کرایه داده می‌شود و شما می‌توانید در کنار آن، برای آموزش اسکی توسط مربی نیز هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کنید.

پیست اسکی فریدونشهر از امکانات ویژه دیگری نیز از جمله بالابر ویژه اسکی بازهای حرفه‌ای با طول 980 متر، سالن مجهز به سیستم گرمایشی سرویس بهداشتی امکانات درمانی و نمازخانه برخوردار است.
شما می‌توانید همراه دوستان و خانواده خود در طی سفر به اصفهان در زمستان با بازدید از پیست اسکی فریدونشهر اصفهان، با خاطری راحت و آسوده به گشت وگذار و استفاده از امکانات این مجموعه تفریحی بپردازید و لحاظات هیجان‌انگیز و مفرحی برای خودتان بسازید بروید.

پیست اسکی فریدونشهر در فاصله 6 کیلومتری غرب شهر فریدونشهر، ارتفاعات گردنه روستای چغیورت واقع شده است.

مجموعه تاریخی خانه صفوی اصفهان

مجموعه تاریخی خانه صفوی اصفهان

خانه صفوی که این روزها تحت عنوان مجموعه تاریخی خانه صفوی از آن یاد می‌شود، در لیست جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان قرار دارد. این خانه تاریخی اصیل و باقدمت طولانی اکنون دارای بخش‌های مختلفی است، از دوران صفویه به یادگار مانده است و قدمتش به سال 1000 شمسی برمی‌گردد.

برای بازدید از یکی از بهترین اماکن گردشگری و تاریخی شهر اصفهان، در ابتدا باید از دالانی طولانی با یک سقف بلند رد شوید؛ روشنایی این دالان بلند بوسیله چراغ‌ها تامین می‌شود و تابلوهای هنری زیبایی، دیوارهای آن را تزئین کرده اند.
دیوارهای کاهگی، اولین چیزی است که در این خانه سنتی به چشمتان خواهد آمد. از آنجاکه اکنون این خانه تاریخی دارای بخش‌هایی مثل نگارخانه، غرفه صنایع ‌دستی، کافه رستوران سنتی و غرفه کتاب فروشی است و باتوجه به این موضوع که این مجموعه تاریخی، یک بنای سرپوشیده است، می‌تواند یک پیشنهاد جذاب و خاطره‌انگیز در طی سفر به اصفهان در زمستان برای شما تلقی شود.

یکی دیگر از دلایل معروف شدن خانه تاریخی صفوی، منوی خاص کافی‌شاپ آن است! در این کافه با چیدن میز و صندلی‌های چوبی در دورتادور حوض زیبای خانه منظره بسیار زیبا و فوق‌العاده‌ای برای مراجعه‌کندگان فراهم کرده‌اند. صرف صبحانه در کافی‌شاپ خانه تاریخی صفوی می‌تواند تجربه دلپذیر و دل‌انگیزی را برای شما رقم بزند.
منوی کافه صفوی شامل نوشیدنی‌های سنتی همچون دوغ و گوشفیل و همینطور نوشیدنی‌های گرم و سرد با ترکیبی مدرن  است. فضای آرامش‌بخش و چشم‌نواز این کافه بدون شک برای صرف یک صبحانه خاص و صمیمی و یا یک نوشیدنی گرم همراه با عزیزانتان بسیار مناسب است.
تعدادی از اتاق‌های این خانه تاریخی هم به نمایشگاه آثار هنرمندان اختصاص داده شده است. تابلوهای نقاشی بسیاری با موضوعات مختلف در این بخش از کافه به چشم می‌خورند، همچنین نگارگری با حضور اساتید برجسته در این نگارخانه ورکشاپ‌هایی در زمینه‌های فرهنگی، ادبی و هنری برگزار می‌شود. یکی دیگر از اتاق‌های جذاب خانه تاریخی صفوی، غرفه صنایع‌دستی دیاژ است که مختص فروش صنایع‌ دستی و سوغات اصفهان است. بی‌تردید برای مسافران و گردشگرانی که به اصفهان آمدند، این غرفه‌ بسیار جذاب و مفرح خواهد بود و آنها می‌توانند با خرید سوغات‌های معروف اصفهان برای خود و عزیزان‌شان، یادآور خاطرات شیرینی باشند.
در یکی دیگر از بخش‌های این خانه تاریخی نیز یک کتاب فروشی قرار دارد که از ساعت 17 الی 22 هر روزه باز است. برخی از رویدادهای فرهنگی و ادبی همچون امضای کتاب لیلی گلستان در ایوان خانه صفوی جشن هم برگزار شده است.

مجموعه تاریخی خانه صفوی در اصفهان، خیابان خاقانی واقع شده است.

مدرسه مادرشاه یا مدرسه چهارباغ

مدرسه مادرشاه یا مدرسه چهارباغ، یکی دیگر از یادگاری‌های تاریخی است که از دوران صفوی به جامانده است. قدمت مدرسه مادر شاه به سال 1126 قمری و به عصر شاه سلطان حسین صفوی برمی‌گردد. در اصفهان، مدرسه چهارباغ را به نام‌های دیگری از جمله مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطانی نیز می‌شناسند. این مدرسه آخرین بنای تاریخی باشکوه دوران صفویان به حساب می‌آید.

دلیل نامگذاری مدرسه چهارباغ به مدرسه مادر شاه این است که، این مدرسه جامانده از وقف ارزشمند مادر شاه سلطان حسین است. این بانو از جمله زنان نیکوکار و خوش‌نام عصر صفوی است. این مدرسه متعلق به تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی بود.
مساحت مدرسه چهارباغ چیزی در حدود 8500 مترمربع است و در ضلع شرقی خیابان چهار باغ واقع شده است. یکی از شاخصه‌های جالب و ویژه این مدرسه، کاشی‌کاری‌های نفیس و ارزشمندی همچون کاشی معقلی، کاشی گره‌چینی، کاشی هفت‌رنگ، کاشی‌کاری پیلی و کاشی‌کاری معرق است. لازم به ذکر است که مدرسه چهارباغ لقب موزه کاشی‌کاری اصفهان را یدک می‌کشد و یکی از بهترین اماکن گردشگری اصفهان در زمستان به حساب می‌آید.

مدرسه چهارباغ در اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی واقع شده است.

موزه پرستیژلند اصفهان

موزه پرستیژلند اصفهان

یکی از مکان‌های لوکس و بسیار زیبای شهر اصفهان، موزه پرستیژلند به حساب می‌آید و بخشی از فرهنگ و تاریخ غنی ایران را به نمایش گذاشته است. تمامی اشیای موجود در موزه پرستیژلند توسط کلکسیونر معروف آقای حسین حسین پناه جمع‌آوری و به منصه ظهور گذاشته شده است. این موزه در مرکز خرید سیتی سنتر شهر اصفهان قرار دارد و مساحت آن چیزی در حدود 1600 متر مربع است. این موزه از سال 1393 فعالیت خود آغاز کرده است. 

موزه پرستیژلند به بخش‌های مختلفی از قبیل تالار کلکسیون ساعت، تالار صوت و تصویر، تالار تکنولوژی قدیمی، تالار ایران باستان، تالار فرش و تالار قاجار تقسیم شده است. در هرکدام از بخش‌های این موزه اشیای دیدنی و جذابی قرار دارد که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای آنها بپردازید و نهایت لذت را ببرید. برخی از آثار استاد صفدرزاده حقیقی، از اساتید بزرگ فرش، هم در این موزه لوکس به نمایش عمو درآمده است. یکی از مشهورترین تابلوهای قجری به نام تابلوی «ظل السلطان» اثر ماندگار استاد بزرگی سمیرمی نیز در تالار قاجار که یکی از بخش‌های پربازدید موزه پرستیژلند اصفهان تلقی می‌شود، قرار دارد. سفر به اصفهان در زمستان و تجربه گشت‌وگذاری گرم و لذت بخش در دل تاریخ غنی ایران در هوای سرد برفی اصفهان از جمله ماندگارترین خاطرات شما به حساب خواهد آمد.

موزه پرستیژلند در اصفهان، بزرگراه وحید دستجردی، سیتی‌سنتر، طبقه +4 واقع شده است.

حمام قاضی اصفهان؛ حمامی گرم در دل سرمای زمستان

حمام قاضی اصفهان یکی دیگر از اماکن گردشگری اصفهان در زمستان، است که در میراث ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بخش خصوصی قسمت‌هایی از این حمام تاریخی را مورد مرمت و بازسازی قرار داده است. شما در گوشه ‌و کنار حمام قاضی می‌توانید معماری چشم‌نواز و اصیل ایرانی را تماشا کنید که نشانگر هنر بی‌همتای معماران و هنرمندان ایرانی است.

قسمت‌های مختلف این حمام شامل سربینه، خزینه، حوضچه و گرم‌خانه است و فعالیت‌هایی همچون لنگ‌ بستن، لیف‌ زدن، کیسه کشیدن و راه ‌رفتن در خزینه انجام می‌شود. این مجموعه به صورت همزمان در بخش‌های زنانه و مردانه پذیرای گردشگران در فصل زمستان است.

حمام قاضی در اصفهان، خیابان ابن سینا 37، بازارچه قاضی واقع شده است.

خانه دهدشتی اصفهان

خانه دهدشتی اصفهان

یکی دیگر از اماکن تاریخی گردشگری شهر اصفهان، خانه دهدشتی است. این خانه تاریخی یادگاری از دوران قاجاریه است که می‌تواند در لیست اماکن گردشگری اصفهان در زمستان قرار بگیرد. خانه دهدشتی در 20 اسفند ماه 1385 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما این بنای تارخی سفید رنگ قجری به کافه رستوران مشهوری در اصفهان بدل شده است که در بین بیشتر اهالی اصفهان به نام «کافه هوگو» شناخته می‌شود.
کافه هوگو می‌تواند یکی از مقاصد خاطره‌انگیز شما در سفر به اصفهان در زمستان به حساب بیاید. شما با مراجعه به این عمارت سفید رنگ قجری می‌توانید در کنار بازدید از این بنای تاریخی در یک روز سرد زمستانی، یک نوشیدنی گرم نیز بنوشید.

خانه تاریخی دهدشتی دو محوطه داخلی و باز دارد که محوطه داخلی شامل اتاق‌های پذیرایی با تزئیناتی خیره‌کننده و جذاب و محطه باز شامل حیاطی زیبا همراه با حوضی چشم‌نواز است. طبقه دوم این عمارت تاریخی که دارای هشت اتاق بسیار لوکس و زیبا برای پذیرایی از مسافران و مراجعه‌کنندگان است، متعلق به هتل دهدشتی است.
منوی کافه رستوران هوگو در قیاس با سایر کافه رستوران‌های دیگر تفاوت‌های زیاد و جالبی دارد؛ زیرا در آن انواع غذاها و خوراکی‌های سنتی ایرانی به خصوص غذاهای سنتی شهر اصفهان را همچون کاله جوش و کشک بادمجان به مشتریان ارائه می‌دهد.
همچنین در حیاط خانه دهدشتی، یک درخت نارنج کهنسال نیز قرار دارد که هر ساله عطر بهار نارنج‌ این درخت در محوطه این عمارت طنین‌انداز می‌شود.

خانه تاریخی دهدشتی در اصفهان، دروازه دولت، خیابان باب‌الرحمه، کوچه شماره 110 واقع شده است.

موزه هنرهای معاصر اصفهان

یکی از گزینه‌های خاطره‌انگیز و منحصر به فردی که در سفر به اصفهان در زمستان پیش روی شماست بازدید از موزه هنرهای معاصر اصفهان، یکی از بهترین موزه‌های این شهر، است؛ این موزه تحت عنوان «عمارت مسعودیه» در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است. بنای این موزه تاریخی متعلق به دوران صفویه است و در دوران سلطنت قاجارها مورد بازسازی قرار گرفته است و تبدیل به محل زندگی مسعود میرزا ملقب به ظل‌السلطان، حاکم وقت شهر اصفهان، شد.

این بنا در دوره پهلوی، به ساختمان استانداری اصفهان تغییر کاربری پیدا کرد و سرانجام در سال 1373به موزه هنرهای معاصر اصفهان تبدیل شد. موزه هنرهای معاصر اصفهان شامل دو طبقه است و از بخش‌هایی از قبیل کتابخانه، سالن اجتماعات، نمایشگاه و امور اداری تشکیل شده است.
از آثار ارزشمندی و تاریخی که در قسمت‌های مختلف آن می‌توان دید، منبت کاری، سکه، منسوجات، نگارگری، خوشنویسی و آثار روغنی از بهترین‌ها و پرطرفدارترین‌ها است. اگر قصد دارید در فصل زمستان سری به اصفهان بزنید، بازدید از موزه هنرهای معاصر اصفهان را از دست ندهید.

موزه هنرهای معاصر در اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری واقع شده است.

مرکز آبدرمانی ورتون اصفهان

مرکز آبدرمانی ورتون اصفهان

مرکز آبدرمانی ورتون یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای سفر به اصفهان در زمستان است. این مرکز با وجود چشمه‌های آب گرم معدنی و همینطور حوضچه‌های آبگرم به یکی از مقاصد محبوب و پرطرفدار مسافران و گردشگران اصفهان در قصل زمستان بدل شده است. مرکز آبدرمانی ورتن قدمتی تاریخی و بسیار طولانی دارد و به دوره صفویه برمی‌گردد. روزگاری پادشاهان صفوی در این مرکز به استحام و تفریح می‌پرداختند.

در اطراف مرکز آبدرمانی ورتون، اقامتگاه‌های بسیاری ساخته شده است که مشکلی برای اسکان گردشگران وجود نداشته باشد. بدین ترتیب شما می‌توانید بدون دلواپسی ساعت‌ها و روزهایی از سفرتان به حضور در مرکز آبدرمانی ورتون اختصاص دهید و سپس با تمامی دردهای جسمانی و عضلانی خود وداع کنید.

این مرکز در بخش کوهپایه، دهستان زمزه، ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای ورتون واقع شده است.

شهر زیرزمینی نوش آباد

اگر آدم سرمایی هستید و برودت و سرمای هوا را نمی‌توانید تحمل و در این فکر هستید که قید بازدید از اماکن گردشگری اصفهان در زمستان را بزنید، نباید این قسمت از مقاله را از دست بدهید.
شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از بهترین اماکن گردشگری و توریستی سر پوشیده است که می‌توانید در سفر به اصفهان در زمستان به آن سر بزنید. این شهر تا سال 1385 پنهان بوده و در اثر حفر چاه بوسیله یکی از اهالی روستا کشف شده است. این شهر، به شهر «اویی» نیز معروف است. شاخثه برجسته‌ای که شهر زیرزمینی نوش آباد را با شهرهای زیرزمینی دیگر، متمایز می‌کند نوع معماری منحصر به فرد و قدمت آن است. قدمت این شهر زیرزمینی به دوران ساسانیان برمی‌گردد و راهروها و دالان‌های آن بدون هیچ تجهیزاتی و تنها با دست، حفر و ساخته شده است.

شهر زیرزمینی نوش آباد در شهرستان آران و بیدگل، شهر نوش آباد، خیابان امام خمینی (ره)، مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد وافع شده است.

قنات دوطبقه مون اصفهان

قنات دوطبقه مون اصفهان

بدون شک یکی از منحصر به ‌فردترین اماکن گردشگری اصفهان در زمستان قنات مون است. این قنات تنها قنات دو طبقه جهان است و شیوه معماری جذاب و شگفت‌انگیز آن، این قنات را به نگین جاذبه‌های توریستی اطراف اصفهان تبدیل کرده است. آب قنات رویی و آب قنات زیری بر روی یکدیگر حرکت می‌کنند، بدون آنکه به هم نفوذ کنند!
روایت‌های بسیاری از ساخت قنات مون نقل شده است؛ حتی عده‌ای ساخت این قنات را به کاوه آهنگر نسبت داده‌اند. 

قنات دوطبقه مون اصفهان در اردستان، خیابان شهید فائق، ابتدای کوچه نهضت واقع شده است.

کلام آخر

اماکن گردشگری اصفهان در زمستان و بسیار زیاد است و به همین موارد محدود نمی‌شود. شما می‌توانید با در دست داشتن یک لیوان نوشیدنی گرم و گشت‌وگذار در سطح شهر اصفهان با فرهنگ مردم اصفهان بیشتر آشنا شوید و از مناظر و زیبایی‌های شهر اصفهان در زمستان نهایت لذت را ببرید.

سفر به اصفهان در زمستان برای شما پر از غافلگیری و هیجان خواهد بود. از اماکن گردشگری، تاریخی و تفریحی آن گرفته تا خیابان‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های شهر، همگی از دیدنی‌های اصفهان در فصل زمستان تلقی می‌شوند.

توضیحات متا: سفر به اصفهان در زمستان بی‌تردید به یکی از ماندگارترین و متفاوت‌ترین خاطرات شما تبدیل خواهد شد. مناظر دیدنی نصف جهان در هوای برفی، چشم‌نواز و تماشایی هستند. 

کلمات کلیدی: سفر به اصفهان در زمستان 

 اماکن گردشگری اصفهان در زمستان

نظرات کاربران