بازار هنر اصفهان
14 فروردین 1402
اصفهان

بازار هنر اصفهان؛ بازاری که خانم‌ها را وسوسه می‌کند!

بازارهای اصفهان نه فقط بازار بلکه شاهکار معماری‌ هستند. بازار هنر نیز یکی از بازارهای سنتی اصفهان است که در آن به صورت تخصصی طلا، جواهر، نقره، ساعت و بدلیجات به فروش می‌رسد. شاید در سفر به اصفهان قصد خرید طلا یا سکه نداشته باشید اما نباید به این بهانه زیبایی این بازار سنتی را از دست بدهید. به‌خصوص اگر تماشای چهارباغ عباسی را در فهرست اصفهان‌گردی خود دارید. زیرا این بازار در کنار چهارباغ عباسی قرار دارد. سقف و دیوارهای این بازار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. 

پس اگر به طلا و جواهر علاقه دارید و می‌خواهید جدیدترین طرح‌های طلا را از نزدیک ببینید و حتی النگوی اصفهانی بخرید به این بازار بروید. این بازار خانم‌ها را وسوسه می‌کند.

خرید بلیط هواپیما اصفهان هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. پس آماده سفر شوید.

داستان شکل‌گیری بازار هنر اصفهان

 بازار هنر اصفهان

بازار هنر اصفهان بین سال‌های 1083 هجری شمسی تا سال 1085 هجری شمسی در عهد صفوی ساخته شد. در ابتدا نام این بازار، هنر نبود بلکه بازار کاروانسرای مادر شاه نام داشت. بازار کاروانسرای مادر شاه و کاروانسرای مادر شاه که امروز به هتل عباسی تغییر کاربری داده است هر دو موقوفه مدرسه شاه سلطان حسین یا همان مدرسه چهار باغ امروزی یا مدرسه علمیه امام صادق (ع) بوده است. در ادامه از دهه 40 هجری شمسی غرفه‌های بازار هنر اصفهان در اختیار طلا سازان و نقره‌سازان هنرمند اصفهانی قرار گرفت تا در این بازار به صورت متمرکز به فروش و عرضه هنر دست خود بپردازند. همچنین این بازار در سال 1345 به علت تخریب مرمت شد.

معماری بازار هنر

معمولا با شنیدن واژه بازار فقط خرید را به یاد می‌آوریم اما بازارهای اصفهان معادله را به هم می‌زند. در بازارهای اصفهان هنر معماری ایرانی اسلامی با خرید آمیخته است. دیوارهای خشتی و آجری، غرفه‌های سنتی و کاشی‌کاری‌های آبی رنگ همگی بازار هنر اصفهان را چشم‌گیرتر کرده‌است. بازار هنر اصفهان را با نام بازار بلند اصفهان نیز می‌شناسند که به علت ارتفاع زیاد سقف این نام را بر آن گذاشته‌اند. همچنین تعداد غرفه‌های بازار به 78 عدد می‌رسد. 

این بازار زیبا دو ورودی دارد. اولین ورودی در خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد و دومین ورودی در پارک هشت بهشت یا پارک شهید رجایی واقع شده است. عکس معروفی که از بازار هنر اصفهان در اینترنت وجود دارد مربوط به ورودی چهارباغ عباسی است. 

از بازار هنر چی بخریم؟

 بازار هنر اصفهان

النگوهای طلا اصفهان بسیار معروف است. در بازار هنر اصفهان هم این نوع النگوی شیک و زیبا و پر نقش و نگار به فروش می‌رسد. این بازار هم‌اکنون راسته فروش طلا و جواهر و نقره در اصفهان است. البته اگر دنبال طلای بدل هستید از این بازار دست خالی برنمی‌گردید چون در بعضی غرفه‌ها زیورآلات مشابه طلا و بدلیجات به فروش می‌رسد. همچنین می‌توانید از این بازار سکه طلا و ساعت نیز تهیه کنید. در ضمن اصفهانی‌ها رسم جالبی دارند و معمولا حلقه ازدواج تازه عروس دامادها را از بازار طلای هنر تهیه می‌کنند. پس ممکن است حین خرید در طلافروشی‌های بازار با عروس دامادهای اصفهانی روبرو شوید که به همراه خانواده برای خرید حلقه ازدواج به بازار آماده‌اند. 

بازار طلای هنر در چهارباغ عباسی

اگر بخواهید چند ساعتی را در اصفهان صرف قدم زدن کنید و یک گردش آرامش‌بخش را تجربه کنید پیشنهاد اصفهانی‌ها قدم زدن در پیاده‌روهای خیابان چهارباغ عباسی است. خیابان چهار باغ عباسی یکی از معروف‌ترین خیابان‌های اصفهان است که در امتداد آن مدرسه چهارباغ عباسی، پارک هشت بهشت و بازار طلای هنر را ملاقات خواهید کرد. 

اغلب مسافران اصفهان و گردشگران معتقدند چند ساعت از زمان سفر خود را باید به گردش در چهارباغ عباسی اختصاص دهید. چهارباغ عباسی شامل سه خیابان است. خیابان اول؛ چهارباغ بالا که از سی و سه پل شروع می‌شود و تا دروازه شیراز ادامه دارد، خیابان دوم؛ چهارباغ پایین است که از چهارراه تختی شروع می‌شود و تا دروازه دولت پیوسته است و خیابان چهارباغ عباسی که از سی و سه پل شروع می‌شود و تا میدان امام حسین ادامه دارد. 

یک پیشنهاد ویژه؛ گردش رایگان در بازار هنر

اگر می‌خواهید سفری به صرفه و اقتصادی به اصفهان داشته باشید این بخش را بخوانید. همیشه قرار نیست برای خوشگذرانی و لذت از سفر هزینه هنگفت کرد. گاهی با گردش در یک بازار سنتی با معماری چشم‌نواز می‌تواند لذتی بیشتر از تفریحات مدرن داشته باشد. در ضمن گردش در بازارهای سنتی نیاز به تهیه بلیط ورودی ندارد و بدون هزینه می‌توانید چند ساعتی از فضای رنگارنگ یک بازار سنتی نهایت لذت را ببرید. پس اگر در سفر به اصفهان قصد دارید کمتر هزینه کنید تماشا بازارهای سنتی اصفهان را از دست ندهید. بازار طلا و جواهر هنر نیز یکی از دیدنی‌ترین بازارهای اصفهان است. 

آدرس دقیق بازار هنر اصفهان

اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، نزدیک پارک هشت بهشت.

دسترسی به بازار هنر اصفهان با مترو

مترو

یکی از بهترین وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به جاهای دیدنی اصفهان مترو است. در نزدیکی بازار هنر اصفهان نیز یک ایستگاه مترو وجود دارد. پس سوار خط شماره 1 مترو اصفهان شوید و در ایستگاه امام حسین (ع) پیاده شوید. بعد از پیاده شدن از مترو حدود 7 دقیقه پیاده‌روی تا بازار طلای هنر در پیش دارید. 

ساعت کاری بازار هنر اصفهان

بازار هنر اصفهان مانند اغلب همتایانش شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و عصر از ساعت 17 تا 20 میزبان علاقه‌مندان و خریداران طلا و جواهر و نقره خواهد بود. در ضمن بازار طلا و جواهر هنر در روزهای تعطیلات رسمی و جمعه‌ها تعطیل است. 

رستوران‌های نزدیک به بازار هنر

بازار طلا و جواهر هنر آن‌قدر دیدنی است که بعید نیست تماشای آن از صبح تا ظهر به درازا بکشد. پس اگر حین تماشای ویترین جواهری‌های بازار یا هنگام دیدن زیورآلات نقره دست‌ساز زمان از دستتان رفت و وقت ناهار شد به یکی از رستوران‌های نزدیک به بازار بروید و یک بریانی خوشمزه سفارش بدهید. 

  • رستوران هتل عباسی
  • رستوران چهارباغ
  • رستوران هزار و یک شب
  • بریانی هشت بهشت
  • رستوران شهرزاد
  • فست فود سی‌بن
  • فست فود کوالا

هتل‌های نزدیک به بازار هنر

هتل عباسی

بازار هنر اصفهان در محدوده چهارباغ عباسی قرار دارد پس اگر میل دارید در این بخش از اصفهان اقامت داشته باشید می‌توانید یکی از هتل‌های نزدیک به بازار طلا و جواهر اصفهان و چهارباغ عباسی را رزرو کنید. 

  • هتل عباسی
  • هتل سفیر
  • هتل پارس
  • هتل ایران
  • هتل ونوس

دیدنی‌های اصفهان در نزدیکی بازار هنر

حتما برای گردش در اصفهان یک فهرست طولانی از دیدنی‌ها دارید که راهنمای شما باشد. اما نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که دیدنی‌های نزدیک به هم را در یک گروه قرار دهید تا هر روز از سفرتان را بهینه‌تر استفاده کنید و جاهای بیشتری را ببینید. در نزدیکی بازار هنر اصفهان نیز جاهای زیادی وجود دارد که می‌توانید در یک روز تماشا کنید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. جاهای دیدنی مانند:

  • میدان نقش جهان
  • مسجد شیخ لطف الله
  • کاخ چهل ستون
  • عمارت عالی قاپو
  • پل خواجو
  • کاخ هشت بهشت
  • کلیسا وانک
  • سی و سه پل
  • مسجد جامع اصفهان
  • پردیس سینمایى چهارباغ
  • موزه موسیقی اصفهان
  • مسجد قطبیه

بازار هنر اصفهان فقط یک مرکز خرید طلا نیست…

بازار هنر اصفهان

بازار طلا و جواهر اصفهان فقط یک مرکز خرید طلا و جواهر نیست بلکه می‌تواند سرگرمی خوبی برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری ایران باشد. با وجود قیمت بالای اجرت طلا در بازار هنر اصفهان همچنان مسافران زیادی وسوسه می‌شوند از طلافروشی‌های بازار طلا و جواهر هنر النگوی اصفهانی بخرند زیرا طرح طلاهای اصفهان و نقش و نگارها وسوسه‌برانگیز است. پس اگر به دنبال تجربه خرید از یک بازار طلای شیک هستید، این بازار در کنار چهارباغ عباسی اصفهان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. 

نظرات کاربران