درشکه اصفهان
23 فروردین 1402
اصفهان

راهنمای کامل حمل و نقل در اصفهان؛ از مترو تا تاکسی!

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در طی سفر علاوه‌ بر کاهش هزینه سفر، باعث شناخت هرچه بهتر نقاط مختلف شهر و آشنایی و هم صحبتی بیشتر با مردم آن شهر نیز خواهد شد.بنابه همین دلایل استفاده از گزینه‌های پیش رو برای حمل و نقل در اصفهان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها در طول گردش و بازدید شما از شهر باشد.استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان مانند تاکسی، مترو، اتوبوس و دوچرخه امکان دسترسی آسان و مطمئن به تمام نقاط شهر را برای شما فراهم می‌نماید.

ما در این مقاله به بررسی و ارائه راهنمای کامل حمل و نقل در اصفهان خواهیم پرداخت.

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

حمل و نقل در اصفهان

حمل و نقل در اصفهان

حمل و نقل در اصفهان از وسایل نقلیه عمومی از قبیل تاکسی، اتوبوس و همینطور مترو انجام می‌گیرد و شما در سفر به شهر اصفهان می‌توانید به راحتی با استفاده از این وسایل به تمامی نقاط مختلف شهر رفته و از اماکن و جاذبه‌های توریستی و گردشگری اصفهان بازدید به عمل بیاورید.

همچنین اگر قصد مسافرت به شهر اصفهان را با ماشین شخصی خود دارید باید پیش از تردد در سطح شهر از طرح زوج و فرد اعمال شده در شهر مطلع باشید و با توجه به آن به سفر خود ادامه دهید. اگر این امر می‌تواند در روند سفر شما اختلال ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است از وسایل حمل و نقل در اصفهان استفاده کنید تا در مسیرهای منتهی به جاذبه‌های گردشگری، بنای تاریخی، اماکن تفریحی و مراکز خرید دچار مشکل نشوید.

طرح زوج و فرد شهر اصفهان

در اصفهان نیز همانند بسیاری از کلانشهرهای ایران، محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده است و در آن طرح زوج و فرد برگزار می‌شود.

محدوده اجرای طرح زوج و فرد

طرح زوج و فرد در شهر اصفهان از منطقه شمال شهر در خیابان مسجد سید و خیابان عبدالرزاق

از منطقه شرق در خیابان هاتف، خیابان نشاط و خیابان چهارباغ خواجو

از منطقه جنوب در خیابان کمال الدین اسماعیل در خیابان شهید مطهری

و از سمت غرب نیز در خیابان شهید دکتر بهشتی و خیابان آیت الله کاشانی، اعمال می‌شود.

ساعات اجرای طرح زوج و فرد

این طرح در شهر اصفهان از ساعت 08:00 تا 13:00 و همینطور از 16:00 تا 20:00 اعمال می‌شود.

شاخصه‌های طرح زوج و فرد اصفهان 

حمل و نقل در اصفهان

رفت و آمد در خیابان‌های مرزی محدوده اجرای طرح زوج و فرد اصفهان شامل اجرای محدودیت نخواهد شد و تمام وسایل نقلیه با هر پلاکی می‌توانند اجازه تردد و رفت و آمد در این خیابان‌ها را خواهند داشت.

لازم به ذکر است که در روزهای تعطیل رسمی تردد خودروها در محدوده طرح کاملا آزاد است. البته این در صورتی است که در این ایام شرایط ویژه ترافیکی و همینطور زیست محیطی اعمال نشود.

تمامی مسیرهای ورودی و میانی محدوده طرح ترافیک، به دوربین‌های هوشمند پلاک خوان راهنمایی و رانندگی مجهز می‌باشد.

حمل و نقل در اصفهان بوسیله مترو 

مترو از جمله وسایل حمل و نقل در اصفهان است که عمر زیادی ندارد و به تازگی در این شهر شروع به کارکرده است. در حال حاضر از سه خط مترو شهر اصفهان تنها یک خط شمال به جنوب افتتاح شده است که از ایستگاه حرکتی آن از دفاع مقدس تا ایستگاه قدس ادامه دارد و شما می‌توانید از مسیرهایی که از این خط مترو عبور می‌کند استفاده کرده و خود را به مناطق اصلی شهر برسانید.

در حال حاضر خط یک مترو اصفهان از مسیرهای دفاع مقدس، کوی امام، دانشگاه آزادی، شریعتی، سی و سه پل، انقلاب، امام حسین، تختی، شهدا، چمران، دپو کاوه، جابر، شهید علیخانی، دکتر مفتح، گلستان، بهارستان و قدس عبور می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از آن، خود را به جاذبه‌های توریستی و گردشگری اصفهان که در نزدیکی ایستگاه‌های خط یک مترو واقع شده‌اند برسانید.

حمل و نقل در اصفهان بوسیله اتوبوس‌های شهری

از دیگر وسایل حمل و نقل در اصفهان اتوبوس‌های شهری اصفهان هستند. این اتوبوس‌ها که از وسایل حمل و نقل عمومی پرطرفدار و بسیار قدیمی شهر محسوب می‌شوند، معمولا به تمام نقاط شهر دسترسی دارند. اتوبوس‌های اصفهان نیز به مانند بسیاری از شهرهای بزرگ ایران به دو نوع اتوبوس خطی و BRT تقسیم شده است.

در واقع ناوگان اتوبوس‌های خطی اصفهان از ۱۷۶ خط و بیش از ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس تشکیل شده است و از آن به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های اتوبوس‌رانی کشور یاد می‌شود که شبکه گسترده و بسیار مناسبی برای دسترسی به تمامی نقاط شهر دارد.

6 خط تندرو، خطوط حرکتی اتوبوس‌های BRT شهر اصفهان را تشکیل داده‌اند که 3  خط حرکتی آن از مسیرهای باقوشخانه تا میدان قدس، از باقوشخانه تا میدان جمهوری و از میدان احمدآباد تا پایانه ارغوانی می‌باشد که به همراه داشتن کارت الکترونیک برای استفاده از آنها ضروری می‌باشد.

حمل و نقل در اصفهان بوسیله تاکسی 

تاکسی 

یکی از بهترین گزینه‌های حمل و نقل در اصفهان در طی سفر درون شهری، استفاده از تاکسی اصفهان می‌باشد که در انواع مختلف به شما خدمات دهی می‌کند.

تاکسی‌های شهر اصفهان متشکل‌اند از: تاکسی گردشی، تاکسی بی‌سیم، تاکسی تلفنی، تاکسی ترمینال، تاکسی راه آهن، تاکسی فرودگاه و تاکسی آنلاین که با استفاده از برنامه‌های مسافربری آنلاینی نظیر اسنپ، تپسی یا راید می‌باشند که سطح شهر اصفهان در حال تردد هستند.

حمل و نقل در اصفهان بوسیله دوچرخه 

یکی از راه‌های محبوب برای گشت ‌و گذار در شهر اصفهان دوچرخه سواری است که از جمله وسایل حمل و نقل در اصفهان نیز تلقی می‌شود. برای استفاده از این دوچرخه‌ها باید آن را از ایستگاه‌های دوچرخه که در سطح شهر تعبیه شده‌اند اجاره کنید. برای این کار نیاز است که برای مدت زمان مشخص شده با تحویل مدارک مورد نیاز دوچرخه را اجاره کرده و به تردد و گشت و گذار در نصف جهان بپردازید.
مدارک و شرایط اجاره دوچرخه در اصفهان به مواردی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، نیاز دارد:

  1. برای بانوان و افراد زیر ۱۵ سال امکان اجاره دوچرخه وجود ندارد.
  2. از جمله مدارک هویتی که اجاره دوچرخه مورد نیاز است، ارائه کارت ملی یا شناسنامه می‌باشد که شما می‌توانید با امانت گذاشتن آن‌ها دوچرخه را از ایستگاه مدنظر تحویل بگیرید.
  3. امکان اجاره هر دوچرخه صرفا با شناسنامه یا کارت ملی امکان‌پذیر است.
  4. مدت زمان استفاده از دوچرخه حداکثر ۲ ساعت می‌باشد و در اتمام ساعت استفاده از آن باید دوچرخه مذکور را از همان ایستگاه که تحویل گرفته‌اید به همان ایستگاه نیز تحویل دهید.

حمل و نقل در اصفهان بوسیله درشکه‌

در سفر به اصفهان یا در فیلم‌ها و عکس‌های اصفهان بدون شک درشکه‌هایی که در سطح شهر  و به خصوص در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارند را مشاهده کرده‌اید.

اگر به دنبال یک تجربه متفاوت و در عین حال بسیار لذت‌بخش در نصف جهان هستید، بهترین انتخاب ممکن برای حمل و نقل در اصفهان، درشکه سواری می‌باشد. با استفاده از درشکه می‌توانید در برخی از مسیرهای خاص مثل میدان نقش جهان درشکه‌سواری انجام دهید و از دیدن جاذبه‌های تاریخی که در اطراف این میدان قرار دارند نهایت بهره و لذت را ببرید و در طول مسیر فرهنگ کهن مردم اصفهان را به چشم ببینید و لمس کنید.

سایت نقشه ترافیک اصفهان

سایت نقشه ترافیک اصفهان

در سفر به شهر اصفهان برای استفاده از وسایل حمل و نقل در اصفهان و همینطور پیاده‌روی در سطح شهر، بهتر است که از سایت نقشه ترافیک اصفهان بهره بگیرید. شما با استفاده از این سایت که نقشه کل اصفهان را به شما نشان می‌دهد، می‌توانید اماکن مهم توریستی، اقامتی، گردشگری، تاریخی، تفریحی، بازار، پمپ بنزین و ایستگاه‎های حمل و نقل عمومی شهر مثل ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی و مترو را مشاهده کنید. همچنین با استفاده از سایت نقشه ترافیک اصفهان می‌توانید در صورت استفاده از وسایل حمل و نقل در اصفهان، مسیریابی انجام دهید و با فعال کردن دکمه ترافیک معابر از آخرین وضعیت ترافیکی و حمل و نقل شهر اصفهان اطلاع پیدا کنید.

حمل و نقل در اصفهان؛ اصفهان کارت

یکی از کارت‌های هوشمند و الکترونیک برای تردد در شهر، اصفهان کارت می‌باشد که شما با استفاده از آن می‌توانید به راحتی کرایه تاکسی، مترو، اتوبوس و دوچرخه خود را پرداخت کنید. اگر قصد اقامت طولانی مدت در اصفهان و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شهر را دارید  با خرید این کارت از باجه‌های فروش بلیط که در سطح شهر قرار دارند، می‌توانید اصفهان کارت خود را تهیه کرده و آن را تا مبلغ حداکثر ۲۰۰۰۰ تومان شارژ کنید علاوه ‌بر پرداخت کرایه وسایل نقلیه از دیگر کاربردهای این کارت می‌توان به پرداخت ورودی شهربازی و مراکز تفریحی، باغ پرندگان و پارکینگ اشاره کرد.

حمل و نقل بین شهری اصفهان؛ چگونه به اصفهان برسیم؟

پس از بررسی مسیرهای مختلف حمل و نقل در اصفهان، اکنون به راه‌های رسیدن به اصفهان خواهیم پرداخت:

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

این فرودگاه یکی از مهمترین و در عین حال قدیمی ترین فرودگاه‌های کشوربه حساب می‌آید و یک ترمینال پرواز داخلی به همراه یک ترمینال پرواز خارجی دارد. 

راه‌های حمل و نقل در اصفهان از فرودگاه به سطح شهر: 

  • تاکسی فرودگاه: یکی از دم‌دستی‌ترین و راحت‌ترین گزینه‌های دسترسی به شهر از سمت فرودگاه استفاده از خدمات 24 ساعته تاکسیرانی می‌باشد.
  • اتوبوس: از دیگر گزینه‌های پیش روی شما برای رسیدن به شهر اصفهان از فرودگاه، استفاده از ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان می‌باشد.

ایستگاه راه آهن اصفهان

یکی از ایستگاه‌های قدیمی راه آهن کشور، ایستگاه راه آهن اصفهان است که به شهرهایی از قبیل کاشان، تهران، شیراز، مشهد، بندرعباس و زاهدان از طریق ریلی دسترسی پیدا کرده است.

راه‌های حمل و نقل در اصفهان از ایستگاه راه آهن به سطح شهر: 

برای رسیدن به سطح شهر اصفهان می‌توانید از اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که در ایستگاه راه آهن، تعبیه شده است، استفاده کنید.

پایانه‌های مسافربری اصفهان

ترمینال کاوه

ترمینال صفه

ترمینال کاوه در قسمت شمال شهر اصفهان واقع شده است و مساحتی در حدود 100,000 مترمربع دارد. این ترمینال روزانه به طور متوسط به چیزی در حدود 12000 مسافر خدمات‌رسانی انجام می‌دهد.

پایانه مسافربری کاوه در اصفهان، بلوار کاوه واقع شده است.

ترمینال صفه

یکی از مهم‌ترین و پرترددترین ترمینال‌های شهر اصفهان، ترمینال صفه می‌باشد که وسعتی معادل 45 هزار مترمربع دارد و روزانه توانایی جابجایی حدود 10,000 هزار نفر مسافر را دارد.

پایانه مسافربری صفه در اصفهان، بزرگراه شهید دستجردی، نرسیده به بزرگراه شهدای صفه واقع شده است.

پایانه زاینده رود

پایانه زاینده رود در جنوب غرب شهر اصفهان واقع شده است و یکی از پر رفت و آمدترین پایانه‌های شهری اصفهان می‌باشد.

پایانه مسافربری زاینده رود در اصفهان، خیابان سهروردی واقع شده است.

پایانه و پارک سوار جی

مسافران از پایانه و پارک سوار جی که در قسمت شمال شرقی شهر اصفهان قرار گرفته است برای رفتن به سمت مناطق شرقی اصفهان و همچنین شهر یزد استفاده می‌کنند.

پایانه و پارک سوار جی در اصفهان، خیابان همدانیان، خیابان جی واقع شده است.

کلام آخر

حمل و نقل عمومی در اصفهان یکی از بهترین و در دسترس‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در ایران است که به سبب تنوع بالا و صرفه جویی در هزینه‌ها بهترین گزینه برای مسافران و گردشگران می‌باشد تا همزمان با تررد در سطح شهر با مردمان بومی و مهمان‌نواز اصفهان نیز معاشرتی داشته باشند تا یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای خود را انجام داده باشند.

نظرات کاربران