اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان؛ چیزهای زیادی درباره نصف جهان است که نمیدانید!

اصفهان یک شهر زیبا و  با اصالت است که از هنر و فرهنگ ایرانی شکل گرفته و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران – حتی در مقیاس جهانی – به حساب می‌آید.این شهر دیدنی که به دلیل معماری منحصربه‌فرد و بناهای دلربای تاریخی‌اش  «نصف جهان» لقب گرفته، امروزه دیگر در تمام جهان شناخته شده‌است. وقتی اینها را در کنار طبیعت بکر، زاینده رود قشنگ، صنایع دستی روح‌نواز و البته ساکنین شوخ و طنزپرداز این شهر قرار دهیم، دلیل محبوبیت اصفهان در میان گردشگران را بهتر متوجه می‌شویم. در گزارش پیش رو تلاش کردیم تا با تنظیم یک راهنمای سفر به اصفهان ، اطلاعات شما را از این شهر بی‌نظیر تکمیل کنیم و در سفر سیاحتی نصف جهان کنارتان باشیم.

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

معرفی شهر اصفهان

اصفهان

شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان است و بر طبق آخرین سرشماری، نزدیک سه‌میلیون نفر جمعیت دارد. اصفهانی‌ها زبان فارسی را با گویش شیرین اصفهانی حرف می‌زنند و با اضافه کردن «سین» به آخر کلمات، واژه‌های مخصوص به خود را می‌سازند.

این شهر دیدنی از قسمت غرب به خمینی‌شهر، از سمت جنوبی به کوه صفه و سپاهان‌شهر، از طرف شمالی به شاهین‌شهر و از بخش شرقی به دشت سگزی متصل می‌شود. 

تا ظهور اسلام در ایران، اصفهان را به نام‌های مختلفی چون صفاهان، صفویان، سپاهان، سپانه و … می‌شناختند؛ اما آنطور که مشخص است، بعد از مسلط شدن اعراب بر این منطقه بود که حرف «پ» از آن حذف و « اصفهان» جایگزین آن شد.

 اصفهان سازه‌ها و بناهای تاریخی پُرتعدادی دارد که بر گذشته‌ی غنی آن گواهی می‌دهند. این شهر در گذر ایام برای چند مرتبه به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شده و برای همین هم آثار معماری زیبایی را در قلب خود جای داده است. 

قطعا انتظار نداشته باشید که در همان سفر اول بتوانید از تمام زیبایی‌های اصفهان بازدید کنید؛ آثار تاریخی و فرهنگی این شهر که در لیست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده‌اند، به‌حدی زیادند که برای تماشای تمام آنها باید روزها وقت داشته‌باشید.

راهنمای سفر به اصفهان | آب و هوا

آب و هوای شهر اصفهان نیمه کویری است؛ این یعنی زمستان‌های سرد و خشکی دارد و و تابستان‌ها حسابی گرم می‌‌شود. بهتر است بدانید که درجه حرارت ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم در تابستان‌های اینجا ثبت شده است. هوای شهر در فصل‌های بهار و پاییز تا حد زیادی تعدیل می‌شود. در نتیجه کاملاً مشخص است که مناسب‌ترین زمان برای بازدید از اصفهان، بهار و پاییز است.

 اما این تمام ماجرا نیست! خیلی‌ها به‌دنبال مسافرت ارزان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند. برای آن دسته خیلی فرق نمی‌کند که هوا چنددرجه گرمتر یا خنک‌تر باشد، پس اگر به دنبال قیمت‌های ارزان برای بازدید از نصف جهان هستید، پیشنهاد می‌کنیم زمستان‌ها سراغ اصفهان را بگیرید و به این شهر تاریخی سفر کنید. 

اگر به‌هر دلیلی تابستان را برای مسافرت‌تان انتخاب کردید، بهتر است بدانید که این شهر در تابستان، بسیار گرم و کلافه‌کننده خواهد بود و هرلحظه ممکن است گرمازدگی را تجربه کنید. برای جلوگیری از این موضوع و تجربه‌ی سفری بهتر، پیشنهاد می‌کنیم گزارش سفر به اصفهان در تابستان را مطالعه کنید.

دیدنی‌های سفر به اصفهان

میدان نقش جهان 

برای شما که مسافر اصفهان هستید، احتمالاً جذاب‌ترین بخش این مطلب همین باشد! اما قبل از مطالعه، حتماً‌ باید بدانید که شهر اصفهان از جذابیت‌های تماشایی لبریز است و معرفی تمام آنها در راهنمای سفر به اصفهان و چند پارگراف کوتاه، هرگز شدنی نیست! بنابراین ناچاریم به مشهورترین جاذبه‌های نصف جهان کفایت کنیم و پیرامون آنها به اختصار بنویسیم.

میدان نقش جهان 

این میدان زیبا و کم‌نظیر شهر اصفهان، دومین میدان وسیع جهان است که خاطره‌ی پیاده‌روی و قدم‌زدن در آن تا ابد از خاطرتان نخواهد رفت. به عقیده‌ی خیلی از گردشگران، درشکه‌سواری در میدان نقش جهان تا حدی زیبا و لذت‌بخش است که به زیباترین تجربه شما از مسافرت اصفهان تبدیل خواهد شد. بهتر است بدانید که مسجد شاه، عمارت عظیم و پُرابهت عالی قاپو و مسجد تماشایی شیخ لطف‌الله از دیدنی‌های میدان نقش جهان اصفهان هستند.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

 مسجد جامع اصفهان که به نام‌های مسجد عتیق و مسجد جمعه هم معروف است، در قرن دوم هجری ساخته شده و به عنوان یکی از اولین مساجد اسلامی در ایران شناخته می‌شود. اولین اسلوب معماری این مسجد کاملاً عربی بوده که با گذشت زمان به دست سلجوقیان به یک مسجد چهارایوانی تغییر شکل می‌دهد. البته بعدها و در هر دوره‌ی تاریخی، بخش‌های گوناگون این مسجد تکمیل و به شکلی که امروز می‌شناسیم تبدیل می‌شود.

پل خواجو

به گواه تاریخ‌شناسان، این شاه عباس صفوی بود که پل خواجو را بر روی زاینده رود بنا کرد. در قسمت میانی این پل، ساختمان زیبای بیگلربیگی قرار دارد که مکانی جهت اقامت موقتی شاه صفوی و خاندان او بود.

سی‌و‌سه پل

سی‌و‌سه پل

سی‌و‌سه پل طولانی‌ترین پل در بین پل‌های پُرتعداد شهر اصفهان است که با سی‌و‌سه دهانه و درازای ۲۹۵ متر، بر روی زاینده رود جای دارد. این سازه‌ی کم‌نظیر و بسیار زیبا در دوارن صفویان و به فرمان الله وردی خان ساخته شده و به‌عنوان یکی از پیشرفته‌‌ترین و پل‌های جهان معاصر شناخته می‌شود.

آتشگاه اصفهان

 در بخش غربی شهر اصفهان، آتشگاهی جذاب دقیقاً روی کوه ساخته شده که برای بازدید از آن به پیمودن یک مسیر کوهستانی نیاز دارید. لازم به ذکر است که این آتشگاه از آثار به‌جا مانده‌ی ایران باستان است و قدمت آن به دوره قباد ساسانی برمی‌گردد.

موزه کلیسای وانک

موزه کلیسای وانک

 موزه جذاب و هیجان‌انگیز کلیسای وانک اصفهان بیشتر از یک قرن قدمت دارد و از وسایل تاریخی و کتب قدیمی نگهداری می‌کند. علاوه‌بر اینها شما می‌توانید از آثار هنری فلزی، تابلوهای نفیس، ظروف عتیقه‌ و آثار چوبی این مکان بازدید کنید.

کاخ هشت بهشت 

کاخ هشت بهشت یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی نصف جهان است که در سبک معماری اصفهان و در دوران فرمانروایی شاه سلیمان بنا شده است. این سازه‌ی دوطبقه به «کاخ عالم» هم شهرت دارد و از نظر تزئینات و فضاسازی داخلی، از نمونه‌‌های بی بدیل حکومت صفویان شناخته می‌شود.

عمارت عالی‌قاپو اصفهان

عمارت عالی‌قاپو اصفهان

اصفهان مرکز بناهای تاریخی و چشم‌نواز است. یکی دیگر از ساختمان‌های باشکوه و پر اهمیت معماری ایرانی، عمارت عالی قاپو نام دارد که در قرن یازدهم هجری بنا شده‌است. خاطرتان باشد که در سفر به اصفهان حتما از این عمارت جذاب و هیجان‌انگیز بازدید کنید.

راهنمای سفر به اصفهان | هوایی یا زمینی؟

مسیر هوایی

 اگر می‌خواهید (هوایی)  به مقصد اصفهان سفر کنید، کافی‌ست با تهیه بلیت پرواز، سوار هواپیماهایی شوید که تقریباً از اکثر فرودگاه‌های کشور، روزانه به مقصد اصفهان پرواز می‌کنند. 

فرودگاه اصفهان (فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی) در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر در منطقه‌ای به‌نام صفه قرار دارد. شما پس از پیاده شدن از هواپیما می‌توانید از مسیر بزرگراه شهید چمران، به مرکز شهر برسید.

جاده‌ زمینی

جاده‌ زمینی

 از آنجا که اصفهان در مرکز جغرافیای ایران قرار دارد، امکان سفرهای زمینی از مبدا شهرهای بزرگ و کوچک به مقصد آن‌جا (با ماشین سواری یا اتوبوس) میسر است. به‌عنوان نمونه اگر از پایتخت کشور برای سفر زمینی به اصفهان اقدام کنید، دو انتخاب پیش‌رو دارید: مسیر قدیمی و آزاد راه جدید. 

برای سفر از راه قدیمی باید ابتدا از قم و سپس سلفچگان عبور کنید تا به اصفهان برسید. درصورت حرکت در مسیر آزاد‌راه هم می‌توانید از مسیر کاشان به اصفهان بروید.

مسیر ریلی

خوشبختانه امکان سفر ریلی تقریبا از تمام شهرهای بزرگ ایران به مقصد اصفهان میسر است. 

اطلاعات مهم فرودگاه، ایستگاه قطار و ترمینال اتوبوسرانی اصفهان

فرودگاه 

فرودگاه اصفهان

نشانی: اصفهان | بزرگراه شهید چمران | بزرگراه فرودگاه

فرودگاه شهر اصفهان مانند دیگر شهرهای بزرگ کشور، در بیرون از محدوده‌ی شهری قرار گرفته‌است. شما می‌توانید برای دسترسی به مرکز شهر، از تاکسی‌های مستقر در فرودگاه یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. به‌خاطر داشته باشید که برای رسیدن به مرکز شهر، تقریباً نیم ساعت زمان لازم دارید.

ترمینال‌های اتوبوسرانی اصفهان

ترمینال کاوه: این ترمینال در بخش شمالی شهر قرار دارد و درواقع مهم‌ترین پایانه مسافربری اصفهان به‌حساب می‌آید. تقریبا تمام اتوبوس‌ها از مبدا شهرهای مختلف، در ترمینال کاوه توقف خواهندکرد.

ترمینال صفه: این پایانه مسافربری بعد از ترمینال کاوه در رتبه‌ی دوم اهمیت قرار دارد. برای رفتن به ترمینال صفه لازم است که خود را به جنوب اصفهان در ابتدای جاده اصفهان به شیراز برسانید.

ترمینال جی: تمامی سفرها به مقصد تهران و یزد از این ترمینال حرکت می‌کنند. ترمینال جی در بخش شرقی اصفهان قرار دارد.

ترمینال زاینده رود: این ترمینال در بخش غربی اصفهان واقع شده‌است و در بلوار میرزا کوچک‌ خان‌ جنگلی قرار دارد.

ایستگاه راه آهن اصفهان

ایستگاه راه آهن اصفهان

نشانی: اصفهان | میدان آزادی | خیابان هزار جریب | کیلومتر پنج جاده اصفهان به شیراز | مقابل شهر جدید سپاهان

راهنمای سفر به اصفهان | سیستم حمل و نقل عمومی شهر

از آنجا که سالیان درازی‌ست اصفهان به‌عنوان یکی از پربازدیدترین شهرهای ایران محسوب می‌شود، سیستم حمل و نقل عمومی شهر بسیار پیشرفته و فعال است و جابجایی مسافرین به‌آسانی انجام می‌شود.

سیستم حمل و نقل عمومی اصفهان مانند شهرهای بزرگ کشور از مترو، اتوبوس‌های بی‌آر‌تی، تاکسی، تاکسی‌های اینترنتی، دوچرخه و در شرایطی حتی درشکه و اسب تشکیل می‌شود. به‌علاوه به علت نزدیکی مسافت دیدنی‌های گردشگری اصفهان با یکدیگر، همیشه می‌توانید بعد از رسیدن به یک جاذبه، مسیر رسیدن به مقصد بعدی را پیاده‌روی کنید. 

نکته مهمی که در جابجایی درون شهری اصفهان به کمک شما می‌آید، همراه داشتن «اصفهان کارت» است. این کارت نوعی از کارت‌های اعتباری محسوب می‌شود که برای تسویه آنی هزینه‌های حمل و نقل عمومی اصفهان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با دریافت یکی از این کارت‌ها، حتی بخشی از جذابیت‌های شهر مانند باغ پرندگان و آکواریوم را تماشا کنید. 

این کارت‌ها از باجه‌های اتوبوسرانی قابل تهیه‌اند و تا سقف ۲۰ هزار تومان شارژ می‌شوند.

راهنمای اقامت در هتل‌های اصفهان

هتل ۵ ستاره

هتل ۵ ستاره عباسی

همان‌طور که اشاره شد، شهر اصفهان از مقاصد محبوب گردشگران است و از همین‌رو هتل‌های 5ستاره زیبا و بسیار لوکسی در این شهر به چشم می‌خورند. از میان بهترین آنها می‌توان به هتل ۵ ستاره عباسی، هتل عطار و هتل کوثر اشاره کرد‌.

هتل ۴ ستاره

از مشهورترین هتل‌های ۴ ستاره اصفهان، هتل ۴ ستاره پیروزی، هتل آسمان، هتل عالی قاپو و هتل سفیر هستند.

هتل ۳ ستاره

طبق انتظار مسافرین، هتل‌های ۳ ستاره باید امکانات مناسب را با قیمت پایین عرضه کنند. از میان خوشنام‌ترین هتل 3ستاره‌های اصفهان، باید از هتل ۳ ستاره اصفهان، هتل زهره، هتل سوئیت، هتل صفوی، هتل شیخ بهائی، هتل خواجو، هتل باران، هتل ونوس، هتل سپاهان و هتل ستاره نام برد.

بوتیک هتل‌های اصفهان

بوتیک هتل‌های اصفهان

بوتیک هتل‌ها از محبوب‌ترین انتخاب‌های اقامت در اصفهان محسوب می‌شوند. آنها درواقع خانه‌های قدیمی و تاریخی شهر هستند که به‌عنوان بوتیک هتل به گردشگران خدمات ارائه می‌کنند. از بهترین بوتیک هتل‌های اصفهان، می‌توان به بوتیک هتل کاخ سرهنگ، خانه تاریخی بخردی، هتل بوتیک کاریز و خانه تاریخی کیانپور اصفهان اشاره کرد.

غذاهای محلی اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان بدون نام بردن از غذاهایی که باید در آن سفر امتحان کنید هرگز کامل نخواهد شد. در ادامه به‌صورت خلاصه غذاهای محلی و لذیذ شهر اصفهان را معرفی می‌کنیم:

بریونی 

بریونی 

بدون شک این غذا مشهورترین خوراک شهر اصفهان است که کمتر گردشگری پیدا می‌شود که آن را امتحان نکرده‌ باشد. بریونی اصیل از ترکیب گوشت، پیاز، روغن، دارچین، نعناع خشک، زعفران و کشک تهیه شده‌است. این خوراک لذیذ معمولاً با همراهی نان سنگک، ریحان و دوغ خنک سرو می‌شود.

هلیم بادمجان اصفهانی

 هلیم بادمجان اگر از نوع اصلی‌اش باشد، باید حسابی کش بیاید و از گوشت گردن تازه، بادمجان، کشک، برنج و … تهیه شده باشد. هنگام نوش جان کردن این غذای لذیذ، نان تازه را فراموش نکنید.

کباب مشتی یا کباب زردک

کباب زردک

این غذا یک کباب بسیار ساده و لذیذ است که تهیه‌ی آن به مهارت خاصی نیاز ندارد. اهالی اصفهان کباب زردک را با گوشت چرخ ‌کرده، آرد نخودچی، شیره، زردک، ادویه‌ های خوش‌عطر، پیاز و سرکه درست می‌کنند.

خورش ماست 

این پیش‌غذای اصفهانی و لذیذ از قدیم‌الایام همیشه پرطرفدار بوده و مزه و شکل خاصی دارد. اصفهانی‌ها خورش ماست را با ماست چکیده، مرغ، زرده تخم‌مرغ، خلال پوست پرتقال، شکر، زرشک، نمک، زعفران و زردچوبه تهیه می‌کنند. 

اشکنه اصفهانی

اشکنه یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین غذاهای شهر اصفهان است که برای تهیه آن از پیاز، سیب زمینی، شنبلیله خشک، تخم‌مرغ و روغن استفاده می‌کنند. اگر در روزهای سرد سال راهی اصفهان شدید، نوش‌جان کردن یک اشکنه اصفهانی را فراموش نکنید. این غذا در روزهای سرد بسیار مقوی است.

بهترین رستوران‌های اصفهان 

گردشگران معمولا برای نوش جان کردن غذا به رستوران می‌روند تا رنج پخت و پز را به جان نخرند و از فرصت سفر خود بهتر استفاده کنند. بنابراین شناخت رستورانهای مناسب در شهر مقصد ارزش زیادی پیدا می‌‌کند. به‌همین سبب در ادامه‌ی مطلب با معرفی برخی از بهترین رستوران‌های شهر اصفهان در کنار شما خواهیم بود:

رستوران شهرزاد (چهارباغ عباسی)، رستوران خان‌گستر با سه شعبه (لابی هتل جلفا، خیابان آتشگاه و سیتی‌سنتر)، رستوران جارچی باشی (خیابان سپه) ، بریانی حاج محمود ( بازار بزرگ اصفهان)، کافه رستوران هرمس (محله جلفا).

لازم است اشاره کنیم که این رستورانها علاوه‌بر سرو غذاهای باکیفیت و سنتی اصفهان، معماری زیبا، فضای دلنشین و امکانات رفاهی مناسبی دارند. 

راهنمای سفر به اصفهان – سوغاتی‌ها

گز اصفهان

سوغاتی‌های شهر اصفهان به دو بخش اصلی سوغات غذایی و صنایع دستی تقسیم می‌شوند. از بهترین سوغات اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گز | پولکی اصفهان | نبات | برشتوک اصفهانی | عسل اصفهان | شیرینی کرکی |

سوهان عسلی | انواع خاتم کاری | مینا کاری | کاشی سفال |  پارچه های قلمکار | ظروف مسی | فرش و قالی‌ اصفهان | تابلوهای خوشنویسی

تلفن‌های اضطراری

کد شهر: ۰۳۱

فرودگاه: ۱۹۹ و ۳۵۲۷۵۰۵۰-۰۳۱

بیمارستان سینا: ۳۲۲۰۵۰۲۵-۰۳۱

بیمارستان مهرگان: ۳۲۳۳۰۰۴۳-۰۳۱

بیمارستان امین: ۳۴۴۵۵۰۵۱-۰۳۱

تلفن هواشناسی استان: ۱۳۴

پایانه کاوه: ۴۳۵۸۹۲۴

پایانه صفه: ۶۷۳۲۷۸۶

پایانه جی: ۵۲۲۳۲۰۰

کلام آخر

اصفهانِ زیبا از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است که با جاذبه‌های دل‌نوازی که دارد، در میان مسافرین خارجی هم جایگاه بالایی پیدا کرده‌است. از همین‌رو آشنایی با مسایل شهری و مطالعه‌ی راهنمای سفر به اصفهان ، از مهم‌ترین نیازهای سفری لذت بخش و بدون دغدغه است. در این گزارش کوتاه تلاش کردیم با بررسی نکات مهم شهر اصفهان و هرآنچه لازم است قبل از سفر بدانید، برای برنامه‌ریزی یک سفر امن و زیبا به شما کمک کنیم.

نظرات کاربران