سوغاتی های اصفهان

سوغاتی های اصفهان؛ از نصف جهان چه بیاوریم ؟

سوغاتی های اصفهان

اصفهان یکی از زیباترین و کهن‌ترین شهرهای ایران است و از جمله محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشورمان به حساب می‌آید. اما به غیر از جاذبه‌های تاریخی و تماشایی نصف جهان، سوغاتی‌های مخصوص این شهر، به خودی خود، از جمله جاذبه های گردشگری اصفهان محسوب می‌شوند. زمانی که از سوغاتی های اصفهان صحبت می‌شود، اغلب ایرانیان گز را به یاد می‌آورند. حال آنکه این خوراکی خوش‌مزه تنها یکی از انبوه سوغاتی‌های اصفهان است.

اگر کنجکاو شده‌اید تا با سایر سوغاتی‌های نصف جهان آشنا شوید، این مطلب را تا پایان دنبال کنید؛ چرا که قصد داریم سوغاتی‌هایی را به شما معرفی کنیم که به جز اصفهان در هیچ جای دیگری از جهان یافت نمی‌شوند.

سوغاتی های خوراکی اصفهان

شاید بتوان گفت اصفهان در بین تمام شهرهای ایران، خوش‌مزه‌ترین خوراکی‌ها را دارد. از گز اصفهان که محبوب دل‌ همه ایرانیان است گرفته تا شیرینی‌ها و حتی غذاهایی که تصورشان هم دهان آدم را آب می‌اندازند، دراین شهر به وفور پیدا می‌شوند. بیایید خوراکی‌ها و شیرینی های بومی اصفهان را مرور کنیم.

۱. گز اصفهان؛ دلبرِ گاز زدنی

گز اصفهان؛

کمتر ایرانی‌ای پیدا می‌شود که عاشق گز نباشد. این خوراکی شیرین و خوش‌طعم به نوعی نماد شهر اصفهان به حساب می‌آید. کافی است یک‌بار مزه گز را زیر دندان خود احساس کنید تا برای همیشه شیفته آن بشوید. به خصوص اگر از نوع گزهای چهارمغز یا گزهای بادامی و پسته‌ای باشد.

همچنین گز آردی هم نوع به‌خصوصی از این شیرینی است که طرفداران فراوانی دارد. فقط هنگام خوردن این نوع گز باید مراقب باشید که لباس‌تان را آردی نکنید. به همین دلیل گز آردی برای پذیرایی از مهمان زیاد مناسب نیست. اصلا این گز را باید تنهایی نوش جان کرد. چه دلیلی دارد که این خوش‌مزه‌ی پرطرفدار را با دیگران قسمت کنید؟!

۲. پولکی؛ بهترین مکمل چای

 پولکی

«پولکی» یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان به حساب می‌آید. پولکی در واقع یک نوع آبنبات نازک است که در کنار چای سرو می‌شود و لذت نوشیدن چای را دوچندان می‌کند. پولکی های اصفهان در طعم‌های متنوعی ارائه می‌شوند، اما در این میان پولکی‌های کنجدی، زعفرانی، نارگیلی، بادامی، لیمویی و پسته‌ای طرفداران زیادی دارند.

۳. سوهان عسلی اصفهان؛ برادر ناتنی سوهان قم

سوهان عسلی اصفهان

سوهان عسلی اصفهان به کلی نسبت به سوهان قم متفاوت است. به جز این که هر دوی آن‌ها طعمی شیرین دارند و با چای می‌چسبند، هیچ اشتراک دیگری بین آنها وجود ندارد. سوهان اصفهان نازک‌تر است و در آن از مغز پسته و بادام استفاده می‌شود. این خوراکی از ترکیب گلاب با موادی مثل کره، خلال بادام، خلال پسته، زعفران و شکر تهیه می‌شود و در دو نوع ورقه‌ای و لقمه‌ای ارائه می‌گردد.

۴. شیرینی برنجی اصفهان؛ برادر نان برنجی کرمانشاه

۴. شیرینی برنجی اصفهان؛ برادر نان برنجی کرمانشاه

شیرینی برنجی، یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان است. این شیرینی خاص و متفاوت جزو سوغاتی‌های مشترک اصفهان و کرمانشاه است. با این تفاوت که در شهر کرمانشاه به عنوان نان برنجی عرضه می‌شود. شیرینی برنجی بسیار مقوی است و ماندگاری بالایی دارد. فقط قبل از خوردن آن مطمئن شوید که یک گالون چهارلیتری آب کنار دست‌تان باشد؛ چرا که پس از خوردن شیرینی برنجی دهان‌تان به یک کویر خشک و بی‌آب و علف تبدیل می‌شود.

۵. نبات؛ سوغات اصفهان

نبات

نبات یکی از سوغاتی‌های مشترک مشهد و اصفهان است. نبات‌های اصفهان نیز مانند نمونه‌های مشهدی، از کیفیت مطلوبی برخوردارند و طرفداران زیادی دارند. نبات‌های اصفهان در انواع مختلف و با طعم‌های پایه‌ای متنوعی تهیه می‌شوند. نبات‌های نعنایی، لیمویی، زعفرانی و دارچینی در کنار چای غوغا به پا می‌کنند.

۶. برشتوک؛ شیرینی های بومی اصفهان

برشتوک

برشتوک یکی دیگر از خوش‌مزه‌ترین سوغاتی های اصفهان است. اگرچه این شیرینی سنتی در شهرهای دیگر کشورمان نیز تهیه می‌شود، اما نمونه‌های اصفهانی آن، لطف دیگری دارند. این شیرینی لوزی‌شکل و مقوی از موادی همچون برشتوک گندم، برشتوک نخودچی، هل و پودر قند تهیه می‌شود.

۷. شیرینی کرکی؛ گرد و خوش‌مزه

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی، یکی دیگر از خوراکی های بومی اصفهان است. این شیرینی شباهت زیادی به شیرینی برنجی دارد و در دو نوع ساده و کاکائویی درست می‌شود. همچنین استفاده از پودر پسته، عطر و طعم شیرینی کرکی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. این شیرینی از ارزش غذایی و ماندگاری بالایی برخوردار است و یک گزینه خوب برای سوغاتی دادن به حساب می‌آید.

۸. عسل فریدون‌شهر اصفهان

عسل فریدون‌شهر

اگر به دنبال یک سوغاتی خاص با خواص دارویی بی‌شمار می‌گردید، عسل‌های فریدون‌شهر، می‌توانند بهترین انتخاب شما باشند. پوشش گیاهی فریدون‌شهر اصفهان، این شهر را به منبع عسل‌های درجه یک ایران تبدیل کرده است. عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال از جمله عسل‌هایی است که بعید است نمونه‌های اصل آن را در دیگر شهرهای کشور پیدا کنید.

۹. جوز قندی؛ سوغاتی گران‌قیمت و اصیل اصفهان

جوز قندی

یکی از میوه‌های بومی اصفهان «الگ» نام دارد. قنادهای خوش‌ذوق اصفهانی، پوست این میوه که به هلو شبیه است را می‌کنند و هسته آن را خارج می‌کنند. سپس داخل الگ را با گردو، بادام، هل و پودر قند پر کرده و آن را خشک می‌کنند. محصول نهایی «جوز قندی» نام دارد، که از جمله گران‌قیمت‌ترین سوغاتی های اصفهان است.

سوغاتی های اصفهان؛ صنایع دستی

اصفهان در دوره‌های مختلف تاریخی، پایتخت کشورمان به حساب می‌آمده و مهد صنعت‌گران هنرمند ایرانی بوده است. همین امر اصفهان را به یکی از بی‌نظیرترین شهرهای ایران در زمینه صنایع دستی تبدیل کرده است. صنایع دستی این شهر از زیبایی و ظرافتی مثال‌زدنی برخوردارند و گزینه‌های مناسبی برای سوغاتی دادن محسوب می‌شوند.

۱. خاتم کاری

خاتم کاری

از زمان صفویان تاکنون هنر خاتم کاری، یکی از ارکان اصلی صنایع دستی اصفهان به شمار می‌رود. در خاتم کاری، روی اشیاء چوبی مثل جعبه‌ها را با تصاویری که با ترکیب شکل‌های چندضلعی به وجود می‌آید، طراحی می‌کنند. این هنر اصیل و زیبا را می‌توانید در قالب جعبه‌های کوچک و بزرگ و انواع وسایل چوبی تهیه نمایید.

۲. قلم‌زنی

قلم‌زنی

یکی دیگر از بهترین سوغاتی های اصفهان، خرید محصولات قلم‌زنی است. مردم این شهر از سالیان دور و دراز با کنده‌کاری و حکاکی روی فلزهایی نظیر طلا، نقره، برنج و مس، طراحی‌های بی‌نظیری انجام می‌دادند. تابلوهای قلم‌زنی شده به قدری زیبا هستد که لحظه‌ای نمی‌توانید چشم از آنها بردارید.

۳. میناکاری

میناکاری

میناکاری یکی دیگر از زیباترین هنرهای بومی مردمان دیار نصف جهان هست. جالب است بدانید که واژه مینا به آسمان اشاره دارد. رنگ آبی آثار میناکاری نیز به همین دلیل است. در این هنر ۵ هزار ساله، به وسیله یک قلم مخصوص، روی اشیا و ظروف فلزی مثل گلدان و قندان تصاویر زیبایی طراحی می‌شود. از لحاظ فنگ‌شویی، جای دادن اشیاء میناکاری شده در دکوراسیون منزل، کاربردهای فراوانی دارد.

۴. مسگری

مسگری

فلز مس از دیرباز مورد توجه مردمان ایران زمین بوده است. در این میان هنرمندان اصفهانی‌ از این فلز خوش رنگ و آب زیباترین ظرف‌ها را ساخته‌اند. به باور معتقدان به طب سنتی، پختن غذا در ظروف مسی، خواص درمانی بی‌شماری را برای مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت. این ویژگی در کنار ظاهر چشم‌نواز ظروف مسی، محصولات مسگری را به بهترین سوغات اصفهان تبدیل کرده است.

۵. قلم‌کاری

قلم‌کاری

قلم‌کاری یکی دیگر از زیباترین صنایع دستی و از جمله بهترین سوغاتی های اصفهان است. مردمان خوش‌ذوق نصف جهان، از سال‌ها پیش از اختراع و شکل‌گیری صنعت چاپ، موفق شدند با روشی خلاقانه، نقش و نگارهای زیبایی روی پارچه‌ها ایجاد کنند. ترکیب رنگی و طرح‌های زیبای پارچه‌های قلم‌کاری‌شده، این محصول را به گزینه‌ای عالی برای هدیه دادن تبدیل کرده است.

۶. فرش و قالی اصفهان

 فرش و قالی اصفهان

اگر به دنبال یک اثر تمام ایرانی می‌گردید، فرش را فراموش نکنید. به خصوص قالی‌ها و فرش‌های ابریشمی اصفهان که می‌توانند فضایی عرفانی و آرامش‌بخش به خانه شما ببخشند. البته باید در نظر داشته باشید که فرش‌های دستباف، از جمله گران ترین سوغاتی های اصفهان به شمار می‌روند و قیمت هر یک مترمربع آن، از چند میلیون تومان آغاز می‌شود.

۷. تابلوهای خوش‌نویسی

تابلوهای خوش‌نویسی

خوش‌نویسی یکی از هنرهای اصیل مردم اصفهان است. بسیاری از هنرمندان نامدار عرصه خوش‌نویسی کشورمان، اهل اصفهان بوده‌اند. خرید تابلوهای خوش‌نویسی علاوه بر زیباتر کردن منزل شما، فضای خانه را اصیل‌تر می‌کند.

۸. کاشی و سفال

کاشی و سفال

محصولات کاشی و سفال اصفهان، در بین تمام شهرهای ایران زبا‌ن‌زد خاص و عام هستند. نمونه کاشی‌های خوش رنگ اصفهانی را در مسجد شاه می‌تواند مشاهده کنید. محصولات کاشی و سفال اصفهان علاوه بر ظاهر خیره‌کننده وچشم‌نوازشان از قیمت‌های مناسبی نیز برخوردارند و از جمله ارزان ترین سوغاتی های اصفهان به حساب می‌آیند.

۹. فیروزه‌کوبی

فیروزه‌کوبی

اگر به دنبال یک سوغاتی زیبا، اصیل و گران‌قیمت می‌گردید، آثار فیروزه‌کوبی اصفهان می‌توانند بهترین انتخاب شما باشد. در این هنر، روی سطوح ظروف فلزی مانند نقره، مس، برنج و غیره را با تکه‌های کوچک سنگ فیروزه می‌پوشانند. هرچه سنگ‌های به کار رفته کوچکتر و ریزتر باشند، محصول نهایی گران‌تر و نفیس‌تر خواهد بود. اگر بدانید ترکیب رنگ آبی فیروزه‌ای با سرخیِ مس و برنج چه معجزه‌ای خلق می‌کند، یک لحظه هم در انتخاب این محصول تردید نخواهید کرد.

در آخر

مگر می شود که ایرانی باشی و نخواهی که نصف جهان را ببینی ؟ قطعا با وجود تمام سوغاتی های خوشمزه و زیبای این شهر، دلتان می خواهد در سریع ترین زمان ممکن و در سه کلیک، بلیط هواپیما اصفهان را تهیه کنید! پس نگران آب و هوای زمان سفرتان نباشید؛ این شهر همیشه زیباست و شما را شگفت زده می کند!

سوالات متداول

سوغاتی‌های خوراکی اصفهان کدامند؟

گز، سوهان عسلی، برشتوک، پولکی، شیرینی برنجی، عسل فریدون‌شهر، نبات، جوز قندی و شیرینی کرکی، بهترین سوغاتی های خوردنی اصفهان به حساب می‌آیند.

صنایع دستی اصفهان برای سوغاتی دادن کدامند؟

محصولات خاتم‌کاری، قلم‌زنی، مسگری، فیروزه‌کوبی، فرش و قالیچه، پارچه‌های قلم‌کاری‌ شده، میناکاری، کاشی، سفال و تابلوهای خوش‌نویسی از جمله صنایع دستی اصفهان به شمار می‌روند.

غذاهای سنتی اصفهان کدامند؟

دوغ و گوشفیل، بریانی و خورش ماست از جمله غذاهای محلی اصفهان هستند.

ارزان‌ ترین سوغاتی اصفهان چیست؟

کاشی‌های تزئینی ارزان ترین سوغاتی اصفهان هستند. نمونه‌های کوچک آن را می‌توانید با حدود ده هزار تومان خریداری کنید.

گرانترین سوغاتی های اصفهان کدامند؟

فرش‌های دستباف، محصولات فیروزه‌کوبی و جوز قندی از جمله گرانترین سوغاتی‌های اصفهان هستند.

سوغاتی های اصفهان را از کجا بخریم؟

بازار قدیم اصفهان یا همان بازار قیصریه، بازار نقش جهان، سیتی سنتر اصفهان، مجتمع تجاری شهر و بازار هنر اصفهان بهترین مراکز خرید اصفهان برای خرید سوغاتی هستند.

نظرات کاربران