غذاهای سنتی اصفهان
25 اردیبهشت 1402
اصفهان

غذاهای سنتی اصفهان که جای دیگری پیدا نمی کنید!

اصفهان را به آثار تاریخی مهم و عظیمش می‌شناسند. از سی‌وسه‌پل تا کاخ‌های زیبای عالی قاپو و هشت بهشت و چندین و چند بنای تاریخی دیگر. مسافران اصفهان می‌گویند دیدنی‌های این شهر سر جای خود، غذاهای سنتی اصفهان هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود. از آش‌های مختلف و خوشمزه تا بریانی، پلو ماش و کباب زردک. در فهرست غذاهای سنتی اصفهان گوشفیل و دوغ هم به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های اصفهانی است. بیایید با غذاهای اصیل اصفهان بیشتر آشنا شویم. 

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

آش‌ها

یکی از خوراکی‌های اصیل ایرانی آش است که در تمام استان‌های ایران به شکل‌های مختلف پخت می‌شود. آش‌های اصفهان معمولا در آشکده‌ها یا سفره‌خانه‌ها و یا رستوران‌ های سنتی اصفهان طبخ می‌شود. 

آش سماق

آش سماق

آش سماق از آن غذاهای سنتی اصفهان است که برای وعده شام بهترین انتخاب است. برای تهیه آش سماق از برنج، سماق، گوشت، سبزی معطر و پیاز استفاده می‌کنند. آش سماق اصفهان رنگ سرخی دارد و با سماق تزیین می‌شود. 

آش اوماج چغندر

اصفهانی‌ها آش اوماج چغندر را در پاییز و زمستان بیشتر طبخ می‌کنند زیرا برای درمان سرماخوردگی مناسب است. برای تهیه این آش از چغندر، آرد و سرکه استفاده می‌کنند. این آش یکی از ساده‌ترین آش‌های اصفهان است که اصفهانی‌های قدیمی آن را زیاد طبخ می‌کنند. مزه این آش ترش است و رنگ آن قرمز است. 

آش شوربا از فهرست غذاهای سنتی اصفهان

یکی دیگر از آَش‌های سنتی اصفهان که در کل ایران طرفداران خاص خودش را دارد آش شوربای اصفهان است. البته شوربای اصفهان با سایر آش‌های شوربا تفاوت دارد. آش شوربا نیز با شلغم، سبزی، پیاز، سیر تازه، گوشت، برنج، ماش و لپه تهیه می‌شود. آش شوربا رنگ سبزی دارد و در بیشتر سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ های سنتی اصفهان طبخ می‌شود. 

غذاهای پلویی اصفهان؛ از پلو ماش تا کباب زردک

کباب زردک

در هر استانی غذاهای پلویی، خوراک‌ها و خورشت‌ها طرفداران زیادی دارد. در اصفهان نیز بریانی، کله جوش، کباب زردک، حلیم بادمجان، خورشت ماست و پلو ماش از مهم‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است که با برنج و نان خورده می‌شود.  

بریانی؛ از معروف‌ترین غذاهای سنتی اصفهان

معروف‌ترین غذای سنتی اصفهان بریانی لذیذ است. سفر به اصفهان بدون خوردن بریانی ارزش ندارد. اگر از مسافران اصفهان بپرسید که بهترین غذای اصفهان چیست حتما از بریانی لذیذ اصفهان یاد می‌کنند. برای تهیه بریانی از گوشت، پیاز، نعنا خشک، کشک، دارچین و زعفران استفاده می‌کنند. برای خوردن بریانی کافیست به مغازه‌های بریانی و رستوران‌های سنتی خیابان چهارباغ عباسی بروید. بریانی با نان سنگک داغ و دوغ اصفهان بسیار خوشمزه و دلچسب است.

 کله جوش 

کله جوش یا کاله جوش یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است. کله جوش را با کشک سابیده، پیاز، مغز گردو، نعنا خشک و شیرین بیان تهیه می‌کنند. کله جوش را در رستوران‌ های سنتی اصفهان به خصوص در میدان نقش جهان پیدا خواهید کرد. درباره تاریخچه کله جوش می‌گویند که اولین کسانی که کله جوش را طبخ کردند عشایر اصفهانی بودند. در سفر به اصفهان کله جوش را حتما امتحان کنید. 

حلیم بادمجان از غذاهای سنتی اصفهان

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان را در بسیاری از استان‌های ایران طبخ می‌کنند. این غذا علاوه بر غذای سنتی اصفهان در فهرست غذاهای سنتی استان‌های کرمان، فارس نیز قرار دارد. برای تهیه این غذا ابتدا گوشت را با پیاز و بادمجان را جدا سرخ می‌کنند. برنج پخته و گوشت و بادمجان را له می‌کنند تا کاملا یکدست شود. همه مواد را با چند لیوان آب در قابلمه می‌گذارند تا با شعله ملایم جا بیفتد. با اضافه کردن کشک این غذا آماده می‌شود. کشک بادمجان را در رستوران‌ های سنتی اصفهان پیدا خواهید کرد. این غذای خوشمزه را با نان تازه میل کنید. 

خورشت ماست  

قدمت خورشت ماست به دوره شاهان صفوی برمی‌گردد و در دربار و برای مهمانی‌ها تهیه می‌شد. خورشت ماست هم از معروف‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است. این غذا همان‌طور که از نامش پیداست با ماست چکیده، گوشت گردن گوسفند، زعفران، خلال بادام، گردو، گلاب، شکر و زرده تخم مرغ تهیه می‌شود. 

نکته جالب درباره خورشت ماست که باید بدانید این است که این خورشت توسط هندی‌ها هم طبخ می‌شود و با طرز پخت اصفهانی تفاوت‌هایی دارد. خورشت ماست را در اکثر رستوران‌ های سنتی اصفهان پیدا خواهد شد. 

کباب زردک یا کباب مشتی از غذاهای سنتی اصفهان 

زردک نوعی هویج زرد رنگ است که برای تهیه کباب مشتی استفاده می‌شود. کباب مشتی با گوشت، پیاز، آرد نخودچی، سرکه یا شیره و زردک استفاده می‌شود. کباب مشتی را در رستوران ‌های سنتی اصفهان پیدا خواهید کرد. 

پلو ماش و قمری

پلو ماش

برای خوردن پلو ماش و قمری باید مهمان خانه اصفهانی‌ها باشید چون کمتر رستورانی پیدا می‌شود که پلو ماش و قمری را طبخ کند. برای تهیه این غذا از کلم قمری، گوشت قلقلی، ماش و نخود فرنگی استفاده می‌شود. نکته جالب درباره این غذا این است که به شکل آش یا شله نیز طبخ می‌شود.  

دسرهای اصفهان از فهرست غذاهای سنتی اصفهان

در فهرست غذاهای سنتی اصفهان علاوه بر غذاهای خوشمزه و آش‌های متنوع چندین نوع شیرینی و دسر نیز پیدا می‌شود. کوکو قندی و گوشفیل از مهم‌ترین و معروف‌ترین دسرهای اصفهانی است که در کافه‌های سنتی یا مغازه‌های گوشفیل‌فروشی پیدا خواهید کرد.

کوکو قندی

معمولا با شنیدن واژه کوکو یاد کوکو سیب‌زمینی یا کوکو سبزی می‌افتیم که با نان و برای وعده شام یا ناهار خورده می‌شود. اما کوکو قندی نوعی دسر اصفهانی است که با سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، شکر، گلاب و زعفران تهیه می‌شود. کوکو قندی خوشمزه را با پودر پسته و پودر گل محمدی تزیین می‌کنند. کوکو قندی را در قنادی‌ها یا بعضی کافه‌های سنتی اصفهان می‌توانید پیدا کنید. 

گوشفیل معروف اصفهان

گوشفیل معروف اصفهان

یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های اصفهان گوشفیل و دوغ است. کمتر کسی پیدا می‌شود در سفر به اصفهان گوشفیل و دوغ را امتحان نکند. این ترکیب عجیب شیرینی و ترشی طرفداران زیادی دارد. بعضی از مسافران شیراز می‌گویند قبل از خوردن گوشفیل و دوغ فکرش را هم نمی‌کردند ترکیب شیرینی و دوغ سنتی خوشمزه باشد. گوشفیل نوعی شیرینی مانند زولبیا و بامیه است که مزه  شیرینی دارد.

کلام آخر

اصفهان معروف است به بریانی. اما این کباب خوشمزه تنها خوردنی اصفهانی نیست. در فهرست غذاهای سنتی اصفهان غذاهایی چون پلو ماش، کله جوش، کباب زردک و خورشت ماست قرار دارد. شما کدام یکی از غذاهای محلی اصفهان را امتحان کرده‌اید یا دوست دارید برای اولین بار امتحان کنید؟

نظرات کاربران