چادگان

از چادگان اصفهان چه میدانید؟ در کنار کاوه آهنگر و روستای ساحلی چادگان!

چادگان

امروز می‌خواهیم مقصدی جدید و دیدنی را در استان اصفهان به شما معرفی کنیم. چادگان؛ شهری زیبا با آب و هوای مطبوع و معتدل که طبیعتی سرسبز آن زبانزد شده است. بله، درست خواندید؛ در این شهر باغ‌های پر از میوه، درختان سربه فلک کشیده، رودهای آب زلال و صحنه‌های طبیعی حیرت‌آوری را شاهد خواهید بود. اگر هنوز هم نمی‌دانید چطور اصفهان گرم و خشک چنین جواهری را در خود جای داده است؛ خواندن این مطلب کمک‌تان می‌کند.

چرا چادگان را به این نام قرار دادند؟

اگر کمی در تاریخ چادگان اصفهان کاوش کنیم؛ می‌بینیم که در گذشته به آن پاتاراک می‌گفتند. اما در حال حاضر به چادگان معروف است؛ ترکیبی از دو کلمه «چاد» به معنای دره یا شکاف و «گان» به معنای محل یا جا است. علت این نام به دلیل قرارگیری این شهر در میان رشته‌ کوه‌های زاگرس است. شهری زیبا و بکر با مردمی مهربان و مهمان‌نواز. اکثر آن‌ها به زبان ترکی صحبت می‌کنند ولی چون ریشه در ایل قشقایی دارند؛ زبان لری بختیاری هم در گویش این مردم دیده می‌شود.

چادگان کجاست؟

چادگان

از مرکز اصفهان در حدود 115 کیلومتر از آن، یک شهرستان سرسبز و زیبا به نام چادگان قرار گرفته است. چادگان از یک طرف در میان رشته کوه‌های سربه فلک کشیده و از طرف دیگر در کنار سد زاینده‌رود قرار دارد و همین باعث شده تا فضای بکر، پر از درخت و سرسبزی ببینید. شاید هم قرارگیری چادگان اصفهان در نزدیکی استان چهارمحال و بختیاری باعث این آب و هوای مطبوع و مساعد شده است. به هر حال، اگر در شهر اصفهان هستید و بخواهید سری به چادگان بزنید؛ حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید تا به این شهر ناشناخته برسید.

در زمان خرید بلیط هواپیما اصفهان؛ به فکر اینجا هم باشید!

کی بریم چادگان؟

از آنجایی که آب و هوایی اصفهان گرم و خشک، تصور بر این خواهد بود که شهرستان چادگان نیز چنین آب و هوایی را داشته باشد؛ در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. همانطور که گفتیم، چادگان اصفهان در کنار سد زاینده‌رود، میان کوه و در نزدیکی چهارمحال و بختیاری قرار دارد. بنابراین، انتظار آب و هوای خنک و مدیترانه‌ای داشته باشید که زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های معتدلی را تجربه می‌کند. اما اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به چادگان اصفهان و رزرو بلیط هواپیما تهران اصفهان را مشخص کنیم؛ بهار و تابستان است. زمانی که سرسبزی و گل و گیاه‌ تمام شهر پوشانده و صحنه‌های چشم‌نوازی را در جلوی چشمانتان قرار می‌دهد.

جاهای دیدنی چادگان؛ 6 کاری که باید انجام بدهید!

شاید در زمان سفر یک روزه به اصفهان وقت نکنید از اینجا دیدن کنید؛ اما وقتی که زمان کافی داشتید؛ به چادگان اصفهان بروید و این 6 کار را انجام بدین!

تماشای عظمت سد زاینده‌رود از دهکده تفریحی

چادگان

یکی از جاهای دیدنی چادگان اصفهان دهکده تفریحی کنار سد زاینده‌رود است و به عنوان مقصد اصلی برای گردشگران به شمار می‌آید. در اینجا اقامتگاه‌های کوچک با سقف‌های شیروانی در محوطه‌های سرسبز و پر از درخت قرار گرفته و در کنار همه این‌ها امکانات تفریحی و گردشگری آن است. می‌توانید به اسب سواری، دوچرخه‌سواری، تله‌کابین، ماهیگیری بروید یا در زمین‌های ورزشی، ورزش کرده و در استخر شنا کمی آبتنی کنید.

کاوه آهنگر را ببینید.

در برخی افسانه‌ها آورده شده که آرامگاه کاوه آهنگر در نزدیکی چادگان اصفهان در یک روستا قرار دارد. البته نام این روستا می‌تواند گواهی بر این افسانه‌ها باشد؛ چراکه نام آن مشهد آهنگران یا مشهد کاوه است. این اسطوره فراموش نشدنی به جنگ پادشاه ظالم ضحاک رفت و علیه آن قیام کرد. به همین منظور خیلی‌ها در سفر به چادگان به دیدن آرامگاه کاوه آهنگر می‌روند.

کوهنوردی و پیاده‌روی در بهشت انالوجه

انالوچه روستایی کوهپایه‌ای در اطراف چادگان اصفهان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، همچون بهشتی در این منطقه می‌درخشد. درختان میوه، آب و هوای معتدل، سرسبزی کوه و دشت و همچنین کوه‌های سربه فلک کشیده باعث شده تا این منطقه برای کوهنوردی و حتی پیاده‌روی بهترین گزینه باشد.

کمی در تاریخ چادگان قدم بزنیم.

خانه معظم الملک میرپنج شما را به دوران قاجار می‌برد. دورانی که خانه‌ها با دالان‌ها، زیرزمین، اتاق‌های بزرگ و درب‌های چوبی، حیاط‌های پر از گل و حوض‌های آب میان آن، باعث ‌می‌شود تا آرزو زندگی در آن عصر را داشته باشید. دیدن آینه‌کاری‌ها و نقوش روی دیوارها نه تنها خیلی ارزشمند است، بلکه چشمانتان را نیز نوازش می‌دهد.

40 هزار کبوتر را از نزدیک ببینید.

برج کبوتر

کبوترخانه یا برج کبوتر تز دیگر جاهای دیدنی چادگان است که تماشای آن و عکس گرفتن را خاطره‌انگیز می‌کند. این برج از کاه و گل و به شکلی ساخته شده تا خانه‌ای برای زندگی کبوترها باشد؛ 40 هزار پرنده. البته تخمین زده شده که برخی اوقات تعداد این پرندگان تا این حد زیاد می‌شود. نکته جالب در خصوص این برج، جمع شدن فضولات آن‌ها است که به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دیدن این پرنده‌ها بروید و دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

روستای ساحلی در چادگان!

در اطراف دریاچه و سد زاینده‌رود، روستایی دیدنی وجود دارد که سفر به آن حال و هوایتان را به کلی عوض می‌کند. این روستا در کنار رود و دریاچه قرار گرفته و از طبیعت بکر و دست نخورده برخوردار است به روستایی ساحلی شناخته می‌شود. در اینجا باغستان‌های زیادی وجود دارد که شما را به تماشا و خوردن انگور، توت، آلبالو، گردو و میوه‌های متنوع زیادی می‌کشاند. در این روستا و باغ‌ها امکانات مسافرتی و گردشگری مهیا شده تا بهترین خاطرات را همراه خود ببرید.

در چادگان چی بخریم؟

چادگان اصفهان به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای خوش آب و هوا، از کشاورزی و دامداری بسیار باکیفیتی برخوردار است. بنابراین، اغلب سوغاتی‌های این شهر پیرامون لبنیات محلی، انواع میوه‌جات و سبزیجات تازه و خش عطر و طعم خواهد بود. هر چند که مردم این شهر از همانند اصفهانی‌ها هنرمند هستند و قالی و گلیم نیز می‌بافند. از زیبایی و معروفیت این صنایع دستی، همین قدر بدانید که به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شوند. پس اگر می‌خواهید یادگاری برای همیشه از چادگان داشته باشید؛ سری به بازار فرش آن بزنید.

سوغاتی های اصفهان را میشناسید؟ (لینک مقاله)

در چادگان کجا بمانیم؟

چادگان

از دغدغه‌های اصلی سفر، اقامت در یک مکان تمیز یا امکانات مناسب است تا خستگی را از تنتان به درکند. خبر خوب اینکه در چادگان ویلاها و اقامتگاه‌های بسیاری خوبی با تجهیزات و امکانات ایده آل وجود دارد که می‌تواند حس خانه را در شما به ارمغان بیاورد. پیشنهاد می‌کنیم از ویلاهای کنار سد زاینده‌رود انتخاب کنید تا هر صبح را با یک منظره خیره کننده آغاز کرده و حس و حال خوبی برای شروع روز بدست آورید.  

در آخر

اگر به اصفهان سفر کرده‌اید؛ این بار را قصدی جدید انتخاب کنید و به چادگان بروید؛ مطمئن باشید زیبایی‌ها و آرامش این شهر بهترین خاطرات را برای شما و خانواده‌تان رقم خواهد زد. به تفریح و گردش در چادگان اصفهان بپردازید و خوراکی‌های خوشمزه این منطقه را نوش جان کنید. از هم صحبتی با مردم مهمان‌نواز آن لذت ببرید و اقامتی راحت داشته باشید.

نظرات کاربران