اصفهان در تابستان
8 اردیبهشت 1402
اصفهان

سفر به اصفهان در تابستان؛ از کلیسا تا پارک ناژوان!

در نگاه اول، اصفهان نمی‌تواند با مقاصد تابستانی معمولی رقابت کند زیرا فاقد ساحل و آب و هوای معتدل تابستانی است؛ اما با انبوهی از امکانات تفریحی در تابستان و فرصت‌های جذاب گردشگری آن را جبران خواهد کرد. بدون شک اصفهان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران به‌حساب می‌آید که علاوه بر جاذبه‌های تاریخی تماشایی، از مکان‌های طبیعی بی‌نظیری هم میزبانی می‌کند. سفر به اصفهان در تابستان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های ایرانیان برای گذراندن تعطیلات تابستان است؛ با طلوع این فصل، مسافرت‌ها دوباره شروع می‌شوند و گردشگرانِ پُرتعدادی اصفهان را برای سفر تابستانی خود انتخاب می‌کنند. در تابستان، طبیعت‌ این شهر سرسبزتر از همیشه است و تماشای زیبایی‌های اصفهان لذت‌بخش‌تر از همیشه خواهد بود. 

البته به‌خاطر داشته باشید که سفر به اصفهان در تابستان با روزهای تعطیلی همزمان نباشد، چون با توجه به ازدحام مسافران، هزینه‌های اقامت و تفریح در اینجا -مثل شهرهای گردشگری دیگر- به مراتب افزایش خواهد یافت. شما می‌توانید سفر به اصفهان در تابستان را به روزهای عادی موکول نمایید.

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

نکاتی برای دوام آوردن در اصفهان تابستانی

اصفهان

اصفهان واقعاً شهر شگفت‌انگیزی است. اینجا همه چیز دارد! از مکان‌های فرهنگی بسیار زیاد تا جاذبه‌های گردشگری که هرگز نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، اینجا غذاها خوشمزه است، مردم مهربان هستند و هوا تابستانی است. 

همه تابستان و هوای آفتابی را دوست دارند، اما گاهی اوقات ممکن است در اصفهان هوا کمی زیادی آفتابی باشد! هرچند گشت‌وگذار در یک اصفهان تابستانی خیلی هم آسان نیست، اما هوای گرم نمی‌تواند آنقدر مهم باشد که شما را از بازدید از چنین شهر پر رونقی منصرف کند. به همین دلیل ما چند نکته کوچک برای کمک به شما برای سفر به اصفهان در تابستان و گردش در هوای گرم این شهر هیجان‌انگیز آماده کرده‌ایم. آنها را خوب یادداشت کنید!

آیا آماده‌اید در میدان نقش جهان اصفهان قدم بزنید و از تمام تاریخ و فرهنگ آن لذت ببرید؟ قبل از هرچیز  بطری آب خود را همراه داشته باشید! به‌زودی برای چنین کاری از خودتان تشکر خواهید کرد.

زود بیدار شوید و بر همین اساس برنامه‌ریزی کنید: اگر می‌خواهید در تابستان اصفهان به شما خوش بگذرد، بهتر است روز خود را با توجه به آب‌و هوا برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، شما هرگز نمی‌خواهید ساعت چهار بعد‌از‌ظهر از پل خواجو بازدید کنید و یا در صف بازدید از باغ چهل ستون در اوج گرمای ظهر قرار بگیرید. پس زمانی که هوا هنوز قابل تحمل است، جاذبه‌های اصفهان را تماشا کنید تا بتوانید گرم‌ترین ساعتهای روز را داخل خانه باشید.

شما با رعایت همین نکات ساده می‌توانید سفر به اصفهان در تابستان را به خاطره‌انگیزترین مسافرت زندگی‌تان تبدیل کنید.

مکانهای دیدنی اصفهان در تابستان

مکان های دیدنی اصفهان در تابستان و کلاً تفریحات تابستانی این شهر باصفا در نوع خود بی‌نظیر هستند. جاذبه‌های گردشگری اصفهان مخصوصاً در شب‌های خنک تابستانی لذت‌بخش‌ترند و نباید فرصت تماشای آنها را از دست داد. 

در ادامه این گزارش برای کمک به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مسافرت شما، برخی از مشهورترین جذابیت‌های اصفهان که در گرمای هوا هم قابل بازدید هستند معرفی می‌کنیم:

مقبره بابا رکن‌الدین

مقبره بابا رکن‌الدین

نشانی: اصفهان | خیابان آزادگان (سعادت آباد) | قبرستان تخت فولاد

قبرستان بابا رکن‌‌الدین اصفهان از نقطه‌نظر تاریخی اهمیت ویژه‌ای دارد و تمام تکیه‌ها و مقبره‌های درون آن در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند. این‌جا محل دفن بسیاری از شاعران و بزرگان ملک ایران است و حتی برخی از مقبره‌هایش بیشتر از صد سال قدمت دارند. بابارکن الدین عارف بلندآوازه‌ی دوران صفوی یکی از مشهورترین بزرگانی‌ست که در این مکان تاریخی به خاک سپرده شده است.

او که از شیوخ و عارفان بزرگ قرن هشتم هجری قمری به‌شمار می‌آید، با نام اصلی «مسعود‌بن‌عبد‌الله بیضاوی» در عصر حکومت «ابوسعید» شاه مغولی در شهر اصفهان زندگی کرد و در سال ۷۶۹ ‏هجری قمری از دنیا رفت. 

دانش بی‌اندازه و تقوای بالای این عارف بلندمرتبه سبب شده بود که دوران حیاتش با عزت و احترام سپری شود. شکوه و جلال بابا رکن‌‌الدین بعد از مرگ تا آنجا ادامه یافت که علما، عارفان و هنرمندان بزرگی که در اصفهان و شهرهای اطراف از دنیا می‌رفتند، کنار او دفن شدند. از همین‌رو این آرامستان کم‌کم بزرگ‌تر شد و به عنوان گورستان بابا رکن‌‌الدین به شهرت رسید.

خیلی‌ها معتقدند که اولین سنگ قبر این آرامستان به بابا رکن‌‌الدین تعلق دارد. درهرحال بقعه‌ی این مرد بزرگ فقط یک مقبره نیست و شکوفایی هنرهای خوشنویسی، کاشی‌کاری و معماری صفویان را منعکس می‌کند. بد نیست بدانید در نظر مردم آن روزگار، این مکان مقدس تلقی می‌شد و عارفان بسیاری در این بقعه عبادت می‌کردند تا به درجات بالای عرفان برسند.

تا آخرین سال‌های دوران صفوی این مکان با نام بابا رکن‌‌الدین معروف بود و حتی پل خواجو هم به همین نام شهرت داشت. هنگام سفر به اصفهان در تابستان بازدید از این آرامگاه تاریخی را از دست ندهید.

شهربازی شهر رویاها

نشانی: بزرگراه کمربندی شرق اصفهان | بعد از روشن‌دشت | نرسیده به دانشگاه آزاد 

دسترسی: برای دسترسی به شهربازی شهر رویاها کافی‌ست از راه بزرگراه کمربندی شرق اصفهان به روشن‌دشت برسید. حالا حواس‌تان باشد که قبل از دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، این مکان هیجان‌انگیز را پیدا می‌کنید. 

برای رفتن به شهر رویا باید از تاکسی دربستی یا خودرو شخصی استفاده کنید و امکان دسترسی با اتوبوس وجود ندارد. 

دیگر کمترکسی پیدا می‌شود که نام شهر رویاهای اصفهان را نشنیده باشد! اینجا وسیع‌ترین شهربازی غرب آسیاست و یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های سفر به اصفهان در تابستان به‌حساب می‌آید.  این مرکز تفریحی 170000 متر وسعت دارد و امکانات تفریحی متنوعی را در دو فضای باز و سرپوشیده در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. بهره‌گیری از به‌روز‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات جهان، سبب شده تا این مجموعه جذاب به مکان مناسبی برای تفریح و گردش تابستانی در اصفهان بدل شود.

شهربازی شهر رویاهای اصفهان در سال ۱۳۸۸ با کمک کمپانی High-technology چین احداث شده و در جهان با نام آن Isfahan Fantawild Adventure معروف است. این شهربازی چندین بخش مدرن دارد که با موضوعات گوناگون با بیش از 90 جاذبه متنوع آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. کاروسل، ترن هوایی معلق، ترن هوایی کوچک، سالن بازی‌های کامپیوتری، کارتینگ و … برخی از امکانات شهربازی شهر رویاهای اصفهان به حساب می‌آیند.

موزه هنرهای معاصر اصفهان

موزه هنرهای معاصر اصفهان

نشانی: اصفهان | خیابان استانداری | موزه هنرهای معاصر اصفهان

دسترسی: برای دسترسی به موزه هنرهای معاصر اصفهان می‌توانید از هر وسایلی استفاده کنید ولی ازآنجایی‌که این مجموعه در خیابان استانداری واقع شده، بی‌دردسر‌ترین راه رفتن به آنجا اتوبوس‌های مسیر استانداری است که در اطراف این مکان ایستگاه دارند.

سفر به اصفهان در تابستان می‌تواند بسیار هم جذاب باشد؛ اگر در اوج گرما بازدید از جاذبه‌های آن را به مکان‌های مسقف محدود کنیم. برای این منظور کاوش در کلیساهای تاریخی و موزه‌های اصفهان می‌تواند راه‌حل بسیار مناسبی باشد.

موزه هنرهای معاصر اصفهان در مجاورت عمارت چهلستون و یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های این شهر یعنی عمارت مسعودیه قرار دارد. این عمارت زیبا در ابتدا محل سکونت ظل‌السطان -از حاکمان اصفهان در دوران قاجار- بود تا این‌که به‌عنوان ساختمان رسمی استانداری اصفهان در زمان پهلوی انتخاب شد. 

اینجا می‌توانید آثار هنری برجسته‌ای از هنرمندان درجه یک مملکت را ببینید. البته به‌خاطر داشته باشید که تجربه‌ی بازدید شما به دیدن اشیای تاریخی موزه ختم نخواهد‌شد؛ این عمارت محوطه‌ی بسیار زیبا و جذابی دارد که با پیاده‌روی در غروب‌های تابستانی آن روح‌تان تازه می‌شود. به‌علاوه تماشای تندیس افراد اثرگذار و صاحب‌نام در این فضا قطعا برای‌تان جذاب خواهد بود. 

معماری باشکوه موزه هنرهای معاصر اصفهان بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده است که بدون هیچ شکی تا مدتها در مورد آن صحبت خواهید کرد.

کلیسای بیت اللحم

نشانی: اصفهان | خیابان نظر شرقی | میدان بزرگ جلفا

دسترسی: برای رسیدن به کلیسای بیت اللحم باید ابتدا خودتان را به محله‌ی جلفای اصفهان برسانید و سپس به خیابان نظر بروید. از اینجا میدان بزرگ خیابان نظر و گنبد زیبای کلیسای بیت اللحم کاملاً پیداست. نکته مهم این‌که برای بازدید از این کلیسا باید در کوچه‌های اطراف کلیسای بیت اللحم کمی به دنبال جای پارک بگردید. 

کلیسای بیت‌اللحم مقدس را صفویان در پایتخت محبوب‌شان {اصفهان} ساختند که تا امروز هم یکی از دیدنی‌ترین جذابیت‌های این شهر به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید کلیسای بیت‌اللحم بلندترین گنبد را در بین دوازده‌ کلیسای اصفهان به‌نام خود ثبت کرده‌است که از فواصل دور هم کاملاً مشاهده می‌شود. 

کلیسای بیت‌اللحم به‌نوعی باشکوه‌ترین کلیسای اصفهان است؛ نقاشی‌های دیواری این کلیسا به‌همراه نمای خارجی و البته گنبد بزرگ و زیبای آن سبب شده تا از نظر زیبایی نظیر نداشته باشد.

خواجه پطرس ولیجانیان یکی از تجار صاحب‌نام دوره صفوی، کلیسای بیت‌اللحم را در سال 1306قمری بنا نهاد و امروزه به‌همراه اعضای خانواده‌اش در حیاط همین کلیسا دفن شده‌است. بعضی از منابع روایت می‌کنند که او کلیسای بیت‌اللحم را ساخت تا مسیحیان در ازدحام ورودی کلیسای مریم مقدس اذیت نشوند. 

بخش‌های داخلی، تزیینی و طلاکاری شده این کلیسا بیشتر از دیگر بخش‌های آن جلب توجه می‌کند و تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی آن گذاشته‌است. اکیداً توصیه می‌کنیم هنگام سفر به اصفهان در تابستان بازدید از کلیسای بیت‌اللحم مقدس را از دست ندهید.

مقبره صائب تبریزی

مقبره صائب تبریزی

نشانی: اصفهان | خیابان صائب | باغ تکیه

دسترسی: شما برای رفتن تا آرامگاه صائب تبریزی اصفهان چند انتخاب دارید. برای سفر با مترو، کافی‌ست در ‏ایستگاه میدان انقلاب قطار را ترک کنید و سپس برای رسیدن به باغ تکیه یا همان آرامگاه صائب تبریزی تاکسی بگیرید.

اگر علاقه‌مندید از ‏بی‌آر‌تی‏ استفاده کنید، باید در خیابان بهشتی یا همان اول خیابان ‏صائب از اتوبوس‏ پیاده شوید. حالا برای رسیدن به آرامگاه باید کمی قدم بزنید.

یکی از جذابیت‌های زیبایی که در بین مکان‌های دیدنی اصفهان کمتر مورد توجه قرار گرفته، آرامگاه صائب تبریزی است، این شاعر گران‌قدر در روزگاری ملک‌الشعرای دربار ایران بود. بد نیست بدانید که تا مدت‌ها بعد از وفات، اثری از محل دفن صائب تبریزی پیدا نمی‌شد تا این‌که نهایتاً با کشف مقبره‌‌اش، در دوران پهلوی عمارت زیبایی برای او ساختند. هنگام سفر به اصفهان در تابستان از لذت تماشای این مکان جذاب غافل نشوید.

معماری زیبای آرامگاه با الهام از معماری دوران صفویه طراحی شده‌است. همچنین یک مرمر یک‌پارچه‌ یزدی به‌عنوان سنگ مزار صائب نصب شده و همان سنگ مزار قدیمی هم در میان آن جاگذاری کرده‌اند. روبروی ایوان یک حوض بسیار زیبا و آبنمایی که مانند عمارت چهلستون طراحی‌شده به چشم می‌خورد.

کشف آرامگاه صائب داستان بانمکی دارد. آن‌طور که نقل شده، تا قبل از کشف مدفن این شاعر بلندآوازه در زمان پهلوی، یک تاجر عمده‌فروش میوه این مکان و باغ‌ اطرافش را از اداره‌ اوقاف اصفهان اجاره کرده‌بود. بنابراین حتی پس از کشف مقبره، اجازه‌ نمی‌داد کسی از قبر و باغ اطرافش بازدید کند! تا این‌که بالاخره یکی از علاقه‌مندان به میراث فرهنگی اصفهان به نام عباس بهشتیان، با روزنامه‌ چهلستون اصفهان مکاتبه می‌کند و با توضیح ماوقع خواستار رسیدگی می‌شود. استاندار اصفهان وارد عمل می‌شود و اداره اوقاف اجاره را برای سال آینده تمدید نمی‌کند.

نکته این‌که آرامگاه صائب تبریزی در تمام ساعات شبانه‌روز به‌شکل رایگان قابل مشاهده است. توصیه می‌کنیم در فصل تابستان هنگام تاریکی و خنک شدن هوا از باغ و آرامگاه بازدید کنید.

پارک ناژوان

نشانی: اصفهان | اتوبان شهید حبیب اللهی | میدان سهروردی | خیابان الفت

دسترسی: توجه کنید که در اطراف این پارک جنگلی هیچ‌گونه ایستگاه مترو یا اتوبوس وجود ندارد، پس برای رسیدن به ناژوان باید از خودرو‌ سواری شخصی یا تاکسی استفاده کنید. شما باید ابتدا به طرف بزرگراه شهید حبیب‌اللهی بروید و پس از آن تا میدان سهروردی ادامه مسیر دهید. سپس به خیابان الفت بروید و از خیابان که ورودی پارک در آن واقع شده است به محوطه بوستان جنگلی ناژوان وارد شوید.

پارک جنگلی ناژوان از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های دیدنی اصفهان است که در مکانی به وسعت 1200 هکتار و با امکانات تفریحی و جذاب، سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این پارک قدیمی در حوالی اصفهان قرار دارد و هنوز هم حالت بکر خود را حفظ کرده است.

از قدیم‌الایام اصفهانی‌ها با رفتن به این مکان دیدنی هوایی تازه می‌کنند و در یک پیک‌نیک خانوادگی لحظات خوشی را کنار هم می‌سازند. خیلی‌ها هم برای دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و … پارک ناژوان را انتخاب می‌کنند. امروزه این پارک سرسبز یکی از جذابیت‌های گردشگری و تفریحی مهم شهر اصفهان به‌حساب می‌آید.

«ناژوان» از دو بخش «ناژ» و «وان» ساخته شده است؛ درخت صنوبر را به ناژ هم می‌خوانند و وان نقش پسوند مکان را برای این ترکیب بازی می‌کند. پس همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، پارک ناژوان یعنی منزل درختان صنوبر! قشنگ نیست؟

عبور زاینده‌رود از لابلای این زمین رویایی، پارک را به مکان ویژه‌ای تبدیل کرده‌است. پس بیهوده نیست اگر پارک ناژوان را در دسته‌بندی دیدنی‌های سفر به اصفهان در تابستان قرار داده‌ایم! اینجا حقیقتاً هوا خنک و دل‌نواز است. اگر می‌خواهید برای چند ساعت از شلوغی، آلودگی و عذاب شهری فرار کنید، آغوشِ گشاده‌ی ناژوان همیشه به‌روی‌تان باز است. همچنین باغ پرندگان، باغ خزندگان، آکواریوم، موزه‌ پروانه‌ها و ‌ صدف‌ها از بخش‌های دیدنی این پارک زیبا هستند.

کلام آخر

اصفهان در ماه‌های تیر و مرداد به بالاترین درجه حرارت خود می‌رسد، هرچند با کمی برنامه‌ریزی و خلاقیت، گشت‌و‌گذار در شهر و خنک ماندن خیلی هم مشکل نخواهد‌بود. در این گزارش تلاش کردیم نکات کوچک اما مهم نحوه غلبه بر گرما هنگام سفر به اصفهان در تابستان را بررسی کنیم. همچنین با معرفی بعضی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی اصفهان، کمک کنیم تجربه بهتری از سفر تابستانی به نصف جهان داشته باشید.

نظرات کاربران