اصفهان در پاییز
16 اردیبهشت 1402
اصفهان

سفر به اصفهان در پاییز؛ از تخت سلیمان تا دریاچه نمک!

پاییز معمولا زمانی است که بچه‌ها به مدرسه می‌روند و بزرگسالان به سر کار بازمی‌گردند، این یعنی اکنون زمان پیدا کردن قیمت‌های پایین‌تر، ازدحام کمتر و لذت بردن از هوای خنک اصفهان است!  از همین رو برای کمک به برنامه‌ریزی بهتر مسافرت شما، فهرستی از مکان‌های ایده‌آلی که هنگام سفر به اصفهان در پاییز  باید از انها بازدید کنید، گردآوری کرده‌ایم.

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

نشانی: اصفهان | میدان سهروردی | خیابان الفت

باغ پرندگان از جذاب‌ترین مکان ‌های دیدنی اصفهان در پاییز است. در این فصل، درختان تغییر رنگ می‌دهند و ریزش برگ‌های‌شان منظره‌ای فراموش نشدنی خلق می‌کند. بدون تعارف، هرکجا درخت داشته باشد زیباست! هرکجا درختان بیشتری داشته باشد زیباتر!  حالا درختان تماشایی باغ پرندگان اصفهان را تصور کنید که چه پاییز دل‌انگیزی خلق می‌کنند!

پس به‌خاطر داشته باشید که هنگام سفر به اصفهان در پاییز  ، حتما به باغ پرندگان سر بزنید. در این مجموعه‌ی دیدنی می‌توانید تصویرسازی خارق‌العاده طبیعت را تماشا کنید و از ترکیب باغ زیبای پاییزی و پرندگان رنگارنگ، لذت ببرید.

دریاچه‌‌‌ی نمک 

نشانی: اصفهان | کاشان | 35 کیلومتری شمال شرقی آران و بیگدل

احتمالاً شما هم اشکال هندسی زیبایی را که در عکس‌های دریاچه‌ی نمک آران و بیدگل ثبت شده دیده‌باشید. اما می‌دانید آنها از کجا آمده‌اند و چگونه روی این دریاچه‌ی باستانی شکل بسته‌اند؟ پاسخ ساده است: این کرت‌های نمکی حاصل خشکی زمین هستند و با هر بارش باران در این دریاچه و سپس تبخیر آب، ساخته می‌شوند. بهتر است بدانید این اشکال هندسی بینندگان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کنند.

یکی از مکان‌ های دیدنی اصفهان در پاییز، دریاچه نمک آران و بیدگل نام دارد. اکثر زمین‌های نزدیک این دریاچه باتلاق هستند که البته وسعت‌شان در بخش غربی دریاچه آران و بیدگل وسیع‌تر است؛ از جاذبه‌های باتلاقی این دریاچه می‌توان به حوض قیلوقه در شرق و باتلاق دو کویری در جنوب شرقی دریاچه اشاره کرد.

حواس‌تان باشد که هنگام سفر به اصفهان در پاییز و بازدید از دریاچه‌ی نمک، از جزیره سرگردان هم بازدید کنید. این جزیره در قسمت جنوبی دریاچه قرار دارد. نکته‌ی مهم این‌که اگر اوایل پاییز به این مکان سفر کنید، ممکن است فلامینگوهای مهاجری که در این دریاچه پاتوق می‌کنند را ببینید! البته با کمی خوش‌اقبالی.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد

شهر زیرزمینی نوش‌آباد

نشانی: اصفهان| شهر نوش‌آباد | میدان شهدا | خیابان امام خمینی | کوچه شهید مائلیان | ورودی شماره2

شهر زیرزمینی نوش‌آباد، یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی اصفهان در پاییز است. این مکان باستانی نمونه‌ای ویژه و قابل بررسی از یک ساختار دفاعی سنتی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان هم شناخته می‌شود. شهر زیرزمینی نوش‌آباد یا «اویی»، از اتاق‌ها، راهروها و کانال‌های متعددی تشکیل شده که استادکارانِ مقنی، در قلب زمین ساخته‌اند. مقنی یعنی چاه‌کن یا کاریزکار!

این شهر مرموز که برای حفاظت از مردم ساخته‌شده بود، بیشتر از 15000 مترمربع وسعت دارد. اینجا در واقع پناهنگاهی برای فرار شهروندان از دست متجاوزین به‌حساب می‌آمد و به‌دلیل مخفی بودنش جان‌پناه مناسبی محسوب می‌شد. جنایتکارانی را تصور کنید که پس از هجوم ناجوانمردانه به شهر، با یک مکان خالی مواجه می‌شوند که حتی صدای پای هیچ جنبنده‌ای در آن به گوش نمی‌رسد! مگر ممکن است؟ این همه آدم کجا رفته‌اند؟ و خب هیچ‌کس تصور نمی‌کرد زیر این شهر خالی دقیقا چه خبر است!

شهر زیرزمینی نوش‌آباد، معماری حیرت‌آوری دارد که از دوران انوشیروان تا امروز دست نخورده باقی مانده‌است. به‌‌جرات می‌گوییم اگر هنگام سفر به اصفهان در پاییز از این مکان بازدید نکنید، احتمالاً عمر خود را بیهوده بر باد داده‌اید!

کویر ورزنه

نشانی: اصفهان | جاده اصفهان-ورزنه | تپه‌های شنی ورزنه

یکی دیگر از بهترین مکان های دیدنی اصفهان در پاییز ،کویر ورزنه است که با نام کویر خارا هم شناخته می‌شود. این مکان یکی از کویرهای نزدیک به اصفهان به‌حساب می‌آید و برای همین هم پُرطرفدار و اکثرا بسیار شلوغ است. کویر ورزنه جدای از زیبایی شگفت‌انگیزش، به‌عنوان سفیدترین شهر ایران هم معروف شده‌است. می‌دانید چرا؟ چون خانم‌های بومی اینجا چادرهای سفید رنگ می‌پوشند و همین پوشش زیبا و منحصربه‌فرد، سبب شده این لقب به‌دنبال نام این کویر سنجاق شود.

فصل پاییز بهترین زمان سفر به سفیدترین شهر ایران است. تپه‌های ماسه‌ای کویر ورزنه، بسیار زیبا و به‌شکل هلال، طولی و هرمی هستند. از ویژگی‌های دیدنی اینجا می‌توان به تپه‌های چشم‌نواز شنی و ماسه‌‌ای، موزه مردم ‌شناسی، پل تاریخی، برج‌های کبوتر و قلعه‌ی قورتان اشاره کرد. 

ارگ تاریخی مورچه‌‌خورت

ارگ تاریخی مورچه‌‌ خورت

نشانی: مورچه‌خورت | استان اصفهان

ارگ باستانی مورچه‌خورت، بعد از ارگ بم به‌عنوان دومین ارگ مسکونی ایران شناخته می‌شود. این ارگ به‌علت موقعیت جفرافیایی و قرارگیری در شمال استان اصفهان، از آب‌و‌هوای گرمی برخوردار است؛ به همین سبب نیمه‌ی دوم سال، مناسب‌ترین زمان بازدید از آن محسوب می‌شود. پس هنگام سفر به اصفهان در پاییز ، فرصت تماشای این مکان تاریخی را از دست ندهید.

همان‌طور که از نام این مکان برمی‌آید، ارگ باستانی مورچه‌خورت در روستای مورچه‌خورت اصفهان واقع شده‌است. این قلعه‌ی خشتی منحصربه‌فرد با ۱۵ هزار متر مربع وسعت، ۳ دروازه و ۸ برج تدافعی دارد که خوشبختانه امروزه با تلاش سازمان میراث فرهنگی، بخش‌هایی از آن بازسازی شده است. 

دریاچه نمک‌خور

نشانی: استان اصفهان |40 کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک |محور ارتباطی طریق‌الرضا(ع) خور | طبس

یکی دیگر از مکان های دیدنی اصفهان در پاییز -که با عنوان «دریاچه‌ی کویر مصر» هم شناخته می‌شود-، دریاچه‌ی نمک‌خور نام دارد. البته حواس‌تان باشد که به‌دلیل حفاظت از طبیعت، در اطراف این مکان هیچ‌گونه امکانات رفاهی وجود ندارد و باید روی امکانات شهرهای همسایه حساب کنید. مراکز اقامت عمومی در شهرهای اطراف وجود دارند و خانه‌های محلی روستاهای منطقه هم برای پذیرایی از گردشگران آماده‌اند. البته اگر با اصول کمپینگ در کویر آشنا هستید، می‌توانید شب را همینجا سر کنید.

بد نیست بدانید که دریاچه نمک‌خور آب‌و‌هوای کویری و خشک دارد و به‌‌همین سبب فصل پاییز بهترین زمان بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی استان اصفهان است.

آبشار آب ملخ یا تخت سلیمان

آبشار آب ملخ

نشانی: اصفهان | 60 کیلومتری شهر سمیرم |روستای آب ملخ

دیدنی‌های اطراف اصفهان فقط به خانه‌های تاریخی و بیابان‌های کویری محدود نیست، با کمی فاصله از این شهر تاریخی، مکان های تفریحی-گردشی مناسبی برای سپری کردن یک روز پاییزی پیدا می‌شود. یکی از این جاذبه‌ها که هنگام سفر به اصفهان در پاییز باید ببینید، آبشار آب ملخ نام دارد که در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم واقع شده‌است.

این آبشار به تخت سلیمان هم معروف است و با زیبایی منحصر به فرد خود مکان مناسبی برای گشت‌و‌گذار در فصل پاییز به‌حساب می‌آید. البته توجه داشته‌باشید که آبشار آب‌ ملخ به‌دلیل پرتگاه بسیار خطرناکی که در پشت آن وجود دارد، یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران است. پس در زمان بازدید از این جلوه‌ی طبیعت اصفهان، با احتیاط کامل از طبیعت‌گردی پاییزانه خود لذت ببرید.

 مقبره ابومسعود رازی

نشانی: اصفهان| میدان شهدا | خیابان چهارباغ (پایین) |خیابان جامی

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی از مکان های دیدنی اصفهان در پاییز به‌حساب می‌آید و هرساله گردشگران زیادی از مقبره‌ی این دانشمند و صوفی ایرانی بازدید می‌کنند. 

این مکان شامل باغ، چهارسو و حمام بسیار بزرگی‌ست که از دوره تیموریان در اصفهان به‌ یادگار مانده‌است. شاخص‌ترین قسمت بنا که سردر آن هم به‌حساب می‌آید، کتیبه‌ای زیباست که با کاشی مینایی آراسته شده و شکوه و عظمت بقعه را بیان می‌کند. اوج هنر معماری، خطاطی و هنر دوران آق قویونلوها در این کتیبه‌ی تاریخی نمایان است. علاوه‌بر این زیبایی سرداب عمارت که مقبره شیخ هم در آن قرار دارد، هر بازدیدکننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند! فقط تصور کنید که گچبری‌های سفید و آبی اینجا، چه اتمسفر آرامش‌بخشی در فضا رها می‌کنند و چگونه هنر استادکاران اصفهانی، شکوه این مکان زیبا چندین برابر کرده‌است.

میدان عتیق اصفهان

میدان عتیق اصفهان

نشانی: اصفهان | میدان عتیق

تقریبا در تمام فهرست‌های برنامه‌ریزی اصفهان‌گردی در پاییز، نام میدان عتیق اصفهان به‌چشم می‌خورد. این میدان یکی از معروف‌ترین میدان‌های تاریخی این شهر دیدنی‌ست که از سلسله‌ی سلجوقیان تا امروز قدمت دارد. 

در زمان‌های گذشته این میدان رونق زیادی داشت اما پس از ساختن میدان نقش جهان، آرام‌آرام از رمق افتاد و دیگر شور و حال سابق را ندارد. این روزها میدان عتیق به‌کمک مدیران شهری بازسازی شده و به‌عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری تاریخی به‌حساب می‌آید. 

پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به اصفهان در پاییز از این میدان تاریخی بازدید کنید.

حمام علیقلی آقا

نشانی: شهر اصفهان | خیابان مسجد سید | خیابان بیدآبادی

مکان های دیدنی اصفهان در پاییز متنوع و چشم‌نوازند، حمام علیقلی آقای اصفهان هم یکی دیگر از آنها به‌‌حساب می‌آید که بازدید از آن خالی از لطف نیست! 

علیقلی آقا از بلندآوازه‌ترین صاحب‌منصبان دوره صفوی بود که این حمام زیبا را به‌همراه عمارت‌های پرتعداد دیگر در شهر اصفهان بنا کرد. این حمام با بهره‌گیری از سالن‌های کوچک و بزرگ و بخش‌های اصلی آن یعنی گرمخانه، رختکن و هشتی به‌عنوان یکی از بهترین حمام‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود.

بدنیست بدانید که با اجرای عملیات بازآفرینی و مرمت این مکان در سال ۱۳۸۳، حمام علیقلی آقا به موزه مردم شناسی تبدیل شد و زندگی و رسوم پیشینیان را به زیبایی نمایش می‌دهد.

کلام آخر

مکان های دیدنی اصفهان در پاییز می‌توانست تا صدها صفحه هم ادامه پیدا کند! به‌همین سبب از معرفی جاذبه‌های بسیار معروفی چون خیابان چهار باغ عباسی ، میدان نقش جهان، سی و سه پل و … چشم‌پوشی کردیم. به‌علاوه بعضی از این جاذبه‌ها مقصد مناسبی برای فصل نیستند و بهتر است در بهار و تابستان از آنها بازدید کنید.

نظرات کاربران