شیراز
16 اردیبهشت 1402
شیراز

سفر به شیراز در زمستان؛ شهر شعر و غزل در میان برف!

شیراز شهری بی‌بدیل و چهار فصل است که چهره‌ای جذاب و منحصر به ‌فرد و همینطور آب و هوایی دلپذیر در تمامی فصل‌ها دارد. از زیبایی‌های شهر شیراز در فصل سرد زمستان که دمای هوا آن در سردترین روز‌های سال به پنج درجه سانتی گراد نیز می‌رسد، نه تنها کاسته نمی‌شوند بلکه جلوه‌ای خاص و شکوهمندی نیز به خود می‌گیرند.
اگر از دوستداران هوای برفی و تجربه آب و هوای کوهستان سرد هستید، سفر به شیراز در زمستان یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است که می‌تواند یک خاطره شگفت‌انگیز و مفرح را برای شما به ارمغان بیاورد.
شهر شیراز در فصل زمستان همراه میزبان خوبی برای گردشگران و ساکنان آن بوده است. برای آشنایی بیشتر با اماکن گردشگری شیراز در زمستان با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

اماکن گردشگری شیراز در زمستان

شیراز در زمستان

از دلایل زیبا و دیدنی به نظر آمدن شهر شیراز در فصل زمستان می‌توان به آب و هوای معتدل آن اشاره کرد. جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی شیراز در فصل زمستان جلوه خارق‌العاده و بی‌نظیری به شهر بخشیده است. با این تفاسیر قطعا سفر به شیراز در زمستان یک تجربه جذاب و به یادماندنی برای شما خواهد بود. شکوه سفیدی و برف آن در ترکیب با بنا‌های تاریخی باشکوه صحنه‌ای چشم‌نواز و خیره‌کننده را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند که هیچگاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد. در ادامه با تقسیم اماکن گردشگری شیراز در زمستان به دو قسمت تاریخی و طبیعی، سفری به شیراز برفی در دل زمستان خواهیم داشت.

جاذبه‌های طبیعی شیراز در فصل زمستان

طبیعت شگفت‌انگیز و چشم‌نواز شهر شیراز در هر چهار فصل از سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد و ذره‌ای از شکوه و زیبایی مناظر آن کاسته نمی‌شود. در فصل زمستان نیز می‌توان شاهد چهره جذاب و همینطور متفاوتی از طبیعت بکر شیراز بود.
دره‌های یخ زده هیجان‌انگیز و کوهستا‌ن‌های عظیم پوشیده از برف که قاب‌های بی‌مانند و خارق‌العاده‌ای در ذهن گردشگران و مسافران ثبت می‌کنند، آثار کاملی از طبیعت دل‌انگیز فصل زمستان در شیراز هستند. از مناطق طبیعی و اماکن گردشگری شیراز در زمستان و اطراف آن می‌توان به دریاچه مهارلو، پیست اسکی سپیدان، دریاچه برم فیروز سپیدان و پارک‌های جنگلی آن اشاره کرد که در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

دریاچه مهارلو 

از جمله گزینه‌های جذاب پیش روی شما برای سفر به شیراز در زمستان می‌توان به دریاچه سرخ و چشم‌نواز مهارلو اشاره کرد. وجود فلامینگو‌های مهاجر و ترکیب سفیدی دشت‌ها با قرمزی دریاچه در فصل زمستان، صحنه‌ای زیبا همانند یک نقاشی را به منصه ظهور می‌گذارد که در ذهن هر شخصی ماندگار خواهد بود. همچنین در اسفند ماه دریاچه هارلو مملو از شکوفه‌های معطر بادام می‌شود که زیبایی این منطقه را چندین برابر می‌کند.

پیست اسکی سپیدان

پیست اسکی سپیدان

پیست اسکی سپیدان که پکیج کاملی از تفریحات زمستانی مفرح را در خود جای داده است با نام مجموعه تفریحی – توریستی پولاد کف نیز در بین مردم شیراز شناخته می‌شود.
پیست اسکی و تله کابین در نزدیکی آبشار مشهور و جذاب مارگون، از جمله دلایل محبوبیت و جذب گردشگران داخلی و خارجی به این پیست اسکی به حساب می‌آید. برای رسیدن به پیست سپیدان از شیراز، باید وارد جاده سپیدان – یاسوج شوید و بعد از مشاهده تابلو، ۱۰ کیلومتر به سمت جلو برانید. مدرسه اسکی، موتور برفی و انواع ورزش‌های مفرح برفی از قبیل اسکس، از دیگر مواردی است که پیست اسکی سپیدان را به یکی از مفرح‌ترین و به یادماندنی‌ترین گزینه‌های پیش روی شما طی سفر به شیراز در زمستان تبدیل می‌کند.

دریاچه برم فیروز سپیدان

پیش از خروجی سپیدان و پس از پیست اسکی با پیاده‌روی حدودا ۱۰ دقیقه‌ای و تنفس هوای تمیز و مطبوع زمستانی می‌توانید به دریاچه برم فیروز سپیدان برسید. چشمه زیبای این دریاچه که از میان برف‌ها و یخ‌ها می‌جوشد، همیشه جوشان است و منظره‌ای فوق‌العاده دیدنی و شگفت‌انیگزی را برای بازدید‌کنندگان از آن ایجاد می‌کند.
چشمه‌های آب گرم اطراف و همچنین منظره بکر و خیره‌کننده آن از جمله زیباترین اماکن گردشگری شیراز در زمستان به شمار می‌آید که بدون شک ارزش پیاده‌روی را دارد. لازم به ذکر است که برای پیاده‌روی در این مسیر بدون تجهیزات کافی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

مناطق تاریخی شیراز در زمستان

سفر به شیراز در زمستان و بازدید از زیبایی‌های تاریخی و با‌شکوه آن در فصل سرد و برفی سال جلوه منحصربه‌فرد و ویژه‌تری به خود خواهد گرفت. بازدید از بنا‌های کهنسالی که سفید پوش می‌شوند و یک سال دیگر به عمر چند صد ساله‌شان اضافه می‌شود، از زیبایی‌های این شهر در زمستان است. از جمله این اماکن گردشگری شیراز در زمستان می‌توان به مقبره پر برف، باغ‌های شیراز، بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل، آرامگاه حافظ و سعدی اشاره کرد.

مقبره پربرف

مقبره پربرف

مقبره پربرف به دلیل موقعیت جغرافیایی کوهستانی خود در فصل زمستان‌ مملو از برف می‌شود. اگر قصد سفر به شیراز در زمستان را دارید، حتما از این بنای تاریخی که ۲۵۰۰ سال قدمت دارد،  دیدن کنید؛ چراکه با منظره‌ای خیال‌انگیز و فراموش نشدنی، روبرو خواهید شد.
مسیر دسترسی به این منطقه نیز در فصل زمستان بسیار چشم‌نواز و لذت‌بخش است. این مسیر در جاده معروف دشت آسپاس به جاده شش پیر از توابع اقلید قرار دارد.

باغ‌های تاریخی شیراز

باغ‌های شیراز به مناظر زیبا و چشم‌نواز خود شهرت دارند. زمانی که درختان تنومند و بلند قامت آنها سفید پوش می‌شوند و عمارت‌های باشکوه و جذابی به خود می‌گیرند، حکمرانی فصل زمستان آغاز می‌شود. در طی سفر به شیراز در زمستان، حتما از باغ‌های این شهر دیدن کنید!
هوای شیراز در فصل زمستان خیلی سرد نیست و می‌توان به پیاده‌روی درحیاط‌های منحصربه‌فرد و جذاب باغ‌های شهر نارنج و ترنج مشغول شد و نهایت لذت را از آن برد

بازار وکیل

در این بازار مغازه‌ها و دکه‌های بسیاری دیده می‌شوند. در بازار وکیل محصولاتی مانند پوشاک، طلا، فرش، لوازم خانگی و … عرضه می‌شوند. کاروانسراها، حجره‌ها، حمام‌های قدیمی و سایر قسمت‌های این بازار منظره‌ای دیدنی و چشم‌نواز را ایجاد کرده‌اند که از بازدید و وقت گذراندن در آن لذت خواهید برد. در طی سفر به شیراز در زمستان زمان کافی را برای گشت و گذار و خرید در این بازار بهتر است در نظر بگیرید.

بازار وکیل به دستور کریم خان زند و در دوران حکومت زندیه ساخته شده است. سقف‌های طاقی شکل بازار، نمونه‌ای از معماری منحصربه‌فرد و چشم‌نواز آن زمان هستند. طراحی بازار وکیل به گونه‌ای خاص صورت گرفته است که در آن زمستان‌ها، گرم و تابستان‌ها، محیط خنک است.

مسجد وکیل

مسجد وکیل

یکی دیگر از آثار تاریخی برجسته شهر شیراز، مسجد وکیل است که آن هم به فرمان کریم خان زند ساخته شده است. این مسجد در نزدیکی حمام وکیل و بازار وکیل واقع شده است. کاشی‌های به رنگ صورتی در ورودی این بنای تاریخی قرار دارد و ساختمان آن شامل دو ایوان بزرگ می‌شود و یک حیاط که در میان شاه نشین‌ها قرار گرفته است.

طاق‌هایی به اندازه 75 تا 35 متر در شبستان مسجد وکیل وجود دارد که از جمله هنر معماری عصر زندیه به حساب می‌آید و به یکی از محبوب‌ترین اماکن گردشگری شیراز در زمستان و مابقی فصول سال بدل شده‌است.

حمام وکیل

در نزدیکی مسجد وکیل، این حمام واقع شده است. حمام وکیل از یک گنبد چشم‌نواز و ستون‌های پیچ‌دار تنومد ساخته شده است. مجسمه‌های مومی در داخل این حمام تاریخی وجود دارند که نشانگر این امر هستند که در زمان‌های قدیم، پس از استحمام، مردم داخل گرم‌خانه‌ها به  استراحت می‌پرداختند. همچنین تعدادی حوضچه کوچک و فواره نیز در این بنا شده است. در طی سفر به شیراز در زمستان حتما از حمام تاریخی وکیل دیدن کنید.

آرامگاه سعدی

از دیگر شاعران بلندآوازه و به نام ایران، سعدی است. در آرامگاه سعدی که به سعدیه مشهور است، درختان سرسبزی و گل‌های زیبا و معطری وجود دارند. در طی سفر به شیراز در زمستان اگر به آرامگاه سعدی سر بزنید، می‌توانید در چای خانه زیرزمینی آنجا یک چای داغ در دل زمستان بنوشید.

 آرامگاه حافظ

 آرامگاه حافظ

بدون شک یکی از مشهورترین شاعران فارسی زبان، حافظ است. آرامگاه حافظ که به نام حافظیه مشهور است در بخش شمال غربی شهر شیراز قرار دارد. این شاعر محبوب در سده 8 ام میلادی چشم از جهان فرو بست.
این آرامگاه که از جمله معروف‌ترین و چشم‌نوازترین اماکن گردشگری شیراز در زمستان به شمار می‌آید، توسط کریم خان در سده 12 ام هجری به این بخش از شهر شیراز منتقل شده است. چندی بعد نیز طاقی هشت ضلعی بر روی این آرامگاه اضافه شده است.

کلام آخر

سفر به شیراز در زمستان و گشت‌وگذار‌‌ در شهر ادب و فرهنگ و هنر طعم دیگری دارد. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز به آن اشاره شد، جاذبه‌های دیدنی شیراز چهار فصله هستند؛ اما در فصل زمستان در دل سرما نیز خاطره‌ای به یادماندنی و خارق‌العاده را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
بدون شک اماکن گردشگری شیراز در زمستان به همین چند مورد محدود نمی‌شوند و اماکن تاریخی، مذهبی، تفریحی و گردشگری بسیار زیاد دیگری نیز برای بازدید وجود دارد؛ اما در این مقاله به معرفی همین عناوین کفایت شده است. اگر قصد سفر به شیراز در زمستان را دارید، با اختصاص زمان مناسب برای سفرتان می‌توانید یک تجربه جذاب و شگفت‌‌انگیز برای خود بسازید.

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران