یزد
17 آبان 1401
یزد

جاهای دیدنی یزد؛ مثل حرفه ای ها سفر کنید!

آشنایی با جاهای دیدنی یزد

می‌خواهید چند روز از شلوغی و روزمره‌گی‌های زندگی به دور باشید؛ پس بلیط هواپیما آنلاین به مقصد یزد را رزرو کنید. چراکه که به شهری با بادگیرهای بلند، قنات‌های طولانی، خانه‌های خشتی و کوچه‌های باریک سفر می‌کنید. شهری که هر گوشه آن حس و حال متفاوت اما توام با آرامش به شما می‌دهد؛ شهری که مردمانش با لبخند و مهمان نوازی از شما پذیرایی می‌کنند. بله، جاهای دیدنی یزد هر کدام پر از رمز و رازهای اسرارآمیز و جذاب است که از دیدن و گشت زدن در آنها سیر نخواهید شد.  

محله فهادان؛ سفری به به دل گذشته‌ها

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های قدیمی، تماشای خانه‌های کاه گلی و خشتی، بوی نم خاک از بهترین خاطرات سفر به یزد هستند. این را همه کسانی که به این شهر سفر کردند؛ تایید می‌کنند. برای همین ما یکی از این محله‌های باصفا را به شما معرفی می‌کنیم تا به محض رسیدن یزد حتما به دیدن آن بروید. محله فهادان از محله‌های خیلی قدیمی و بااصالت این شهر است که افرادی صاحب نامی در آن زندگی می‌کردند؛ پس انتظار دیدن خانه‌های اعیانی و بزرگ را داشته باشید. برای مثال، خانه لاری‌ها با بادگیرها، ارسی و درب‌های چوبی، حوض آبی بزرگ و باغچه‌های پر از گل، قطعا روحتان را تازه می‌کند. وقتی وارد این خانه می‌شوید چشمتان به یک تخت بزرگ که بر روی حوض آب حیاط قرار گرفته می‌خورد؛ خیلی جالب و دیدنی است.

فقط خانه‌های قدیمی و خشتی و کوچه‌های باریک این محله نیست که آن را جذاب و باحال کرده است، امامزاده سید پنهان (امامزاده‌ای که گوشه گیر و پنهان بوده)، زندان سکندر، موزه سکه و مردم شناسی، آرامگاه دوازده امام در همین محله هستند. بنابراین، اگر جای شما باشیم؛ محله فهادان را به عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد در لیست اول قرار می‌دهیم و با یک تیر چند نشان می‌زنیم.

آدرس: در شمال غربی میدان امیر چخماق

کوچه آشتی کنان؛ قهر و کینه را دور بریزیم

کوچه آشتی کنان از جاهای دیدنی یزد

خوب شاید درباره این کوچه‌ها شنیده باشید؛ اگر هم نمی‌دانید موضوع از چه قرار است که باید بگوییم که هیچ چیز قدیمی‌ها بی منظور بی هدف نبوده و نیست. اینکه یزد را با کوچه‌های زیبای و اسرارآمیزش می‌شناسند برهیچکس پوشیده نیست؛ وقتی در این کوچه‌ها قدم می‌گذارید با دیدن دیوارهای کاه‌گلی، خانه‌های قدیمی با درب‌ها چوبی و سکوی‌های کنار آن؛ سوار ماشین زمان می‌شوید و برای چندین ساعت از این دنیا خارج خواهید شد.

برگردیم به کوچه آشتی کنان، این کوچه‌ها به حدی باریک هستند که فقط یک نفر می‌تواند از آن رد شود؛ پس وقتی می‌خواستند دو نفر را با هم آشتی دهند از دو طرف آن را به سمت این کوچه می‌فرستادند. این دو نفر هم چون چاره‌ای نداشتند و رودروی هم قرار می‌گرفتند، با همدیگر آشتی می‌کردند. به همین زیبایی! اگر بلیط هواپیما یزد را در دست دارید؛ حتما چند ساعتی را برای دیدن این کوچه‌ها کنار بگذارید؛ چون از جالب‌ترین و باحال‌ترین جاهای دیدنی یزد هستند.

آدرس: محله فهادان

باغ دولت آباد؛ بهشتی در دل کویر

جاهای دیدنی یزد؛ باغ دولت آباد

یزد شهری کویری با آب و هوای گرم است؛ اما در دل این شهر باغی سرسبز و خنک وجود دارد که هر چه از زیبایی آن بگوییم کم است. در هر سمت و سوی آن که نگاه می‌کنید مات و مبهوت می‌مانید که ایرانیان تا چه اندازه هنرمند هستند. باغ دولت آباد از جاهای دیدنی یزد است که ویژگی‌های خاصی دارد.

شکل و شمایل باغ دولت آباد از دو مستطیل بزرگ روبروی هم ساخته شده که بناهای مختلفی را در اطراف خود جای داده است. چیزی که در نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کند، بادگیرهای 34 متری به شکل هشت ضلعی هستند. این بادگیرها به عنوان بلندترین بادگیرهای جهان ثبت شده‌اند. در کل، بدون وجود بادگیرها مردم یزد نمی‌توانستند گرمای طاقت فرسای این شهرها تحمل کنند. از بادگیرها که بگذریم به فضای باغ می‌رسیم، حوض‌های بزرگ آب با فواره‌های متعدد حس و حال تازه‌ای به این باغ می‌بخشند. آب این باغ و همچنین باغ‌های اطراف از قناتی به طول چندین کیلومتر است که از کوه‌های مهرریز سرچشمه می‌گیرد. خلاصه بگوییم، تماشای سرسبزی این باغ، درختان سربه فلک کشیده اطراف حوض‌های آب، بناهای تاریخی با معماری اصیل ایرانی، همه و همه شما را به وجد می‌آورد.

آدرس: خیابان شهید رجایی

کویرهای یزد؛ اسرارآمیز اما جالب

دوست دارید ستاره‌ها را در دست بگیرید، پس حتما با به یزد سفر کنید؛ چون نام این شهر با کویر گره خورده است. پاییز یا زمستان را انتخاب کرده و خودتان را به یک تفریح متفاوت دعوت کنید. قدم زدن روی رمل‌های شنی، شترسواری، آفرود و موتورهای چهارچرخ یا حتی پاراگلایدر و البته تماشای میلیون‌ها ستاره و آسمان شبی حیرت آور از تفریحاتی هستند که در کویرهای یزد از شما پذیرایی می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم بدون توجه به قیمت تور، برای تجربه چنین تفریحاتی سفر هوایی را در اولویت خود قرار دهید تا انرژی خود را برای گردش در این کویرها نگه دارید. اگر هم نمی‌دانید به کدام کویر بروید؛ ما به شما کویر کارال، ریگ زرین، عقدا، هفت سنگ و بافق را معرفی می‌کنیم. هر کدام از این کویرها به عنوان جاهای دیدنی یزد شناخته می‌شوند و جذابیت‌های خاصی را در جلوی چشمانتان قرار می‌دهند.

آتشکده زرتشتیان؛ همنشینی شیعه و زرتشت

جاهای دیدنی یزد؛ آتشکده زردتشتیان

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی یزد، آتشکده زرتشتیان است. شاید برایتان این سوال پیش آید که مردم یزد مردمی شیعه و بسیار مومن هستند، چطور ممکن است که مردم زرشتی در میان آنها زندگی کنند؟

در جواب باید بگوییم که اولا یزدی‌های بسیار مهمان نواز، محترم و فوق العاده مهربان هستند. از طرفی هم جغرافیای این شهر در گذشته کمتر مورد توجه اعراب بوده و همین باعث شده تا زرتشتی‌ها به مردم صلح جوی یزد پناه بیاورند. آتشکده زرتشتیان هم از عبادتگاه‌هایی است که 1500 ساله به عنوان محل نیایش و اوستا خوانی زرتشتیان برقرار است. جدایی از این، بنای زیبا با حوض بزرگ گرد آن و حیاط باصفا و قشنگ این آتشکده بسیار جالب و دیدنی است. نکته جالب آتشکده زرتشتیان این است که فقط چند خیابان با مسجد جامع یزد فاصله دارد و این همزیستی و مسالمت بین مذهب‌ها خیلی زیباست.

بازارچه‌های یزد؛ متنوع و زیبا اما مراقب جیبتان باشید

همه می‌دانیم که از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر، خرید کردن و سوغاتی برای عزیزانمان است و چه جایی بهتر از یزد! بازارچه‌های متنوع این شهر از جاهای دیدنی آن به حساب می‌آیند. در این بازارچه‌های معماری اصیل و تاریخی را در کنار اجناس رنگارنگ و فروشنده‌های مهربان با لهجه شیرین یزدی می‌بینید.

فرهنگ بومی یزد را از نزدیک ببینید!

در بازار حاجی قنبر صنایع دستی یزد؛ در بازار تبریزیان ترمه و بازار طلافروشان، مسگرها، بازار خان، بازار قیصریه می‌توانید انواع مختلف سوغاتی معروف این یزد را با خودتان به خانه ببرید. نکته جالب درباره این بازارها شکل و شمایل تاریخی و قدیمی آنهاست که خیلی از گردشگران را برای عکاسی به سمت خود می‌کشاند. پس اگر از آن دست افرادی هستید که در سفر به دنبال صرفه‌جویی هستید؛ حداقل برای دیدنی این معماری و عکس یادگاری این بازارها را از دست ندهید.

مسجد جامع یزد؛ معماری اصیل و چشم نواز

جاهای دیدنی یزد؛ مسجد جامع

در هر کجای شهر یزد که باشید؛ چشمتان به یک نگین فیروزه‌ای رنگ می‌خورد. کاشی کاری‌های زیبای مسجد جامع یزد در کنار خانه‌های خشتی یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد است. چیزهای زیادی درباره این مسجد وجود دارد که باعث شده تا همه مخصوصا توریست‌ها حتما به دیدن آن بروند. از مساحت تقریبی 10 هزار مترمربعی آن که بگذریم، وجود هفت ورودی این مسجد بسیار جالب است. یعنی شما از تمام کوچه پس کوچه‌های اطراف به راحتی می‌توانید خودتان را به داخل مسجد برسانید.

البته فقط معماری قدیمی، کاشی‌های آبی رنگ و جزئیات خیره کننده نیست! وقتی پا به درون مسجد جامع یزد می‌گذارید، فضای معنوی آن حال و هوایی همراه با آرامش درون شما بوجود می‌آورد که حتی توریست‌های خارجی هم این را تایید می‌کنند. شاید هم به این دلیل باشد که برای تهیه کاشی و مصالح آن از خاک کربلا و گلاب استفاده کردند.

آدرس: خیابان امام خمینی، محله فهادان

در آخر

زیبایی و باصفا بودن شهر یزد بر هیچکس پوشیده نیست، شهری تاریخی و بااصالت که با قدم گذاشتن در هر گوشه و کنار آن می‌توانید این اصالت را با تمام وجود حس کنید. ما سعی کردیم چند مورد از باحال‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی یزد را به شما معرفی کنیم تا قبل از بستن چمدانتان کمی درباره آنها بیشتر بدانید. هر چند که این مکان‌های گردشگری بیشتر از این چند مورد هستند؛ با این حال، بد نیست که آنها در لیست گشت و گذارتان در یزد، قرار دهید.

همین حالا بلیط هواپیما تهران یزد را رزرو کنید!

نظرات کاربران