30 بهمن 1402
یزد

میدان ساعت یزد؛ میراثی که در گذر زمان زیباتر می شود!

چرا قدیم در شهرها میدان ساعت می‌ساختند؟ در زمان حال، اغلب ما در طول شبانه‌روز ساعاتی را مشخص می‌کنیم تا کاری انجام دهیم یا جلسه‌ای برگزار کنیم و از این رو دانستن زمان برای هرکدام از ما مهم است. در زمان قدیم نیز حکام به اهمیت دانستن زمان پی برده بودند. در آن روزها که هنوز برج‌ها و ساختمان‌های بلند ساخته نشده بود، به دستور حکام در مرکز شهرها برج‌ ساعت ساخته می‌شد؛ تا مردم در هرکجا از شهر که بودند، بتوانند از زمان دقیق مطلع شوند. میدان ساعت یزد یکی از دیدنی‌های زیبا در شهر یزد، دومین شهر سرزنده جهان، است. احتمالا در فیلم‌های مختلف برج‌های ساعت زیادی را دیده‌اید؛ جالب است بدانید که برج ساعت یزد یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ساعت در ایران و جهان است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا باهم از میدان ساعت یزد دیدن کنیم.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

تاریخچه میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد

یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی یزد، میدان ساعت یزد است که به میدان وقت الساعت نیز شناخته می‌شود. برج ساعت یزد نمادی است که سنت، معماری و زمان‌سنجی را در ایران، درهم آمیخته است. این میدان در زمان قاجار و در سال 1272 شمسی توسط شخصی به نام ابوبکر یزدی ساخته شد. ساخت این برج 7 سال به طول انجامید. نکته جالب درباره این ساعت اینکه قبل از ساعت معروف بیگ بن انگلستان ساخته شد. سبک معماری برج ساعت یزد، برگرفته از معماری دوران قاجاریه است. از ویژگی‌ها سبک معماری قاجار می‌توان به استفاده از کاشی‌های هفت رنگ، آیینه‌کاری، نقاشی‌های دیواری و استفاده از کاشی‌های نقاشی‌شده با آیات قرآنی، اشاره کرد. این برج مستطیلی شکل در میدان ساعت یزد (در خیابان امام خمینی یزد)  قرار دارد که در سال 1378 شمسی به عنوان اثر ملی ایران ثبت گردید. به طور خلاصه میدان ساعت یزد نه تنها یک گوهر معماری بلکه نمادی از میراث غنی شهر یزد است که وجود آن به جذابیت محله‌های تاریخی یزد می‌افزاید.

مشخصات میدان ساعت یزد

برج ساعت یزد دارای 4 ساعت در 4 جهت مختلف است؛ برای اینکه مردم در هرکجا از شهر هستند، بتوانند زمان را ببیند. برج ساعت یزد 25 متر ارتفاع دارد که با وجود طاق‌هایی در زیر، این برج بلندتر دیده می‌شود. همچنین طاق‌ و قوس‌های ساخته‌شده در زیر و بالای این برج، معماری زیبای ایرانی را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. جنس بدنه برج ساعت یزد از آجر، سیمان و کاشی‌ است. اگر در نزدیکی میدان ساعت یزد قدم بزنید می‌توانید خطوط ظریفی از آیات قرآن و طراحی‌‌های اسلیمی را روی کاشی‌های نصب‌شده به ستون‌ها، تماشا کنید. در اطراف این میدان نیز مغازه‌های مختلفی وجود دارد که صنایع‌دستی و سوغات یزد را به فروش می‌رسانند. همچنین تماشای این ساعت در شب را از دست ندهید. در شب نورپردازی‌های میدان ساعت یزد، زیبایی‌های این برج را دو چندان و تماشایی می‌کند. 

نکات جذاب میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد

برج ساعت یزد اولین و قدیمی‌ترین ساعت ایران و جهان است که در سال 729 شمسی (1351 میلادی) ساخته شده است. این برج نزدیک به هزار سال است که شاهد تغییرات شهر و دنیا آمدن نسل‌های مختلف بوده و همچنان استوار باقی مانده است. این ساعت در یکی از مرکزی‌ترین بخش‌های یزد واقع شده که دورتادور آن را مغازه‌های سنتی و قدیمی احاطه کرده است. شما علاوه بر تماشای میدان ساعت یزد می‌توانید از این مغازه‌ها دیدن کرده و در کافه‌ها و رستوران‌های سنتی یزدی، غذا یا عصرانه‌ای نوش جان کنید. پیشنهاد می‌کنیم که مزه‌کردن شیرینی‌های یزدی چون باقلوا، کیک یزدی و حاجی بادام را در بازدید از میدان ساعت یزد را از دست ندهید.

جاذبه‌های اطراف میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد

شهر یزد یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای تاریخی ایران است. شما در این شهر که در دل کویر واقع شده، می‌توانید زندگی مردمی را تماشا کنید که در دوران خشکسالی چطور آب تامین می‌کردند و یا در هوای گرم شهر سعی می‌کردند خانه‌های خود را خنک نگه‌دارند. یکی از جاهای نزدیک میدان ساعت یزد که می‌تواند به شما تاریخچه‌ای از زندگی مردم یزد را نشان دهد، موزه آب است که در ضلع شرقی میدان ساعت یزد قرار دارد. موزه آب یزد در یک خانه تاریخی متعلق به شرکت آب منطقه‌ای یزد است که توسط کلاه‌دوز تاجر سرشناس دوران قاجار ساخته شده، قرار دارد. در این موزه می‌توانید اطلاعتی درباره تاریخچه قنات‌ها و نحوه آبرسانی در زمان قدیم را دریافت کنید. از دیگر جاهای دیدنی یزد که در چند قدمی میدان ساعت یزد قرار دارد می‌توان به مسجد جامع یزد اشاره کرد. این مسجد در ضلع غربی میدان واقع شده که یکی از قدیمی‌ترین مساجد یزد است. معماری زیبا، کاشی‌کاری‌ها و تزیینات این مسجد مورد توجه گردشگران مختلف دارد. همچنین در ضلع شمالی میدان ساعت یزد بازارخان قرار گرفته که یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای یزد به شمار می‌آید و در آن انواع کالاها و صنایع دستی یزد به فروش می‌رسد. در نزدیکی میدان ساعت یزد نیز می‌توانید از کوچه‌های سرپوشیده که به ساباط شهرت دارند، گذر کنید. ساخت این کوچه‌های سرپوشیده در شهرهای با آب‌وهوای گرم برای راحت‌ترشدن رفت‌وآمد مردم، رایج بوده است. نکته جالب درباره ساباط این است که در فصل تابستان می‌تواند از ورود بیش از حد هوای گرم جلوگیری کند و در فصل زمستان می‌تواند مانعی بر سر راه سوز و سرمای هوا باشد. در سفر به یزد شما می‌توانید از این کوچه‌ها بازدید کرده و در آنها قدم بزنید. 

کلام آخر درباره میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد یکی از دیدنی‌‌های زیبای شهر یزد به حساب می‌آید. این میدان نمادی از قدیم و نشان از اهمیت زمان برای مردم شهر بوده است. معماری زیبای این برج گردشگران را علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با معماری ایرانی می‌کند. همچنین تماشای برج ساعت یزد می‌تواند شما را به دوران قاجار ببرد و تماشای کاشی‌هایی با نقوش و نوشته‌هایی از آیات قرآن نیز می‌تواند برای شما چشم‌نواز باشد. اگر از این برج بازدید کرده‌اید نظرتان را درباره‌اش بنویسید. 

نظرات کاربران