میدان خان یزد؛ سفر به شهر خشتی جهان
3 اسفند 1402
یزد

میدان خان یزد؛ سفر به شهر خشتی جهان

در این مقاله ما به معرفی میدان خان یزد، تاریخچه میدان خان، راه‌های دسترسی به میدان خان، جاهای دیدنی که نزدیک به میدان است و رستوران‌های اطراف میدان خان پرداختیم. 

یکی از معروف‌ترین میادین تاریخی ایران، میدان خان نام دارد که در شهر یزد واقع شده است. این میدان که در محله گودال مصلی واقع در بافت تاریخی یزد قرار گرفته، یکی از دیدنی‌ترین نقاط شهر محسوب می‌شود. میدان خان یزد دارای معماری بی‌نظیری بوده که هماهنگ با اقلیم شهر یزد ساخته شده است. در چهار طرف میدان خان مغازه‌هایی با سردرهای هلالی‌شکل قرار گرفته که سایبان‌هایی قدیمی آن‌ها را زینت می‌دهد. این میدان بخشی از مجموعه بزرگ خان به حساب می‌آید که علاوه‌بر آن شامل بازار خان یزد و حمام خان یزد نیز می‌شود. 

بلیط هواپیما خود را در سه کلیک مثل آب خوردن رزرو کنید

تاریخچه میدان خان یزد

میدان خان یزد

میدان خان و بازارهای اطراف آن مربوط به دوره قاجار است. این میدان در قرن 12 و به دستور حاکم شهر، محمد‌تقی‌خان در میانه محور شرقی-غربی، بین تکیه امیرچخماق و شاه‌طهماسب ساخته شد و امروزه در ضلع جنوبی خیابان قیام قرار دارد. میدان خان یزد در 21 اردیبهشت ماه 1365 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

مسیرهای دسترسی به میدان خان یزد

برای ورود به این میدان تاریخی، 6 مسیر وجود دارد که از راسته بازارهای مختلف عبور می‌کند؛ اما مسیر اصلی ورود به میدان خان یزد، از بازار قیصریه و مقابل ورودی مدرسه خان است. وجود مسیرهای مختلف به‌سوی میدان و استفاده هم‌زمان پیاده‌ها و سواره‌ها از آن، باعث ایجاد جنب‌وجوش در اطراف این میدان زیبا و قدیمی شده و هر سال توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

جاهای دیدنی نزدیک به میدان خان یزد

میدان خان یزد به دلیل قرار گرفتن در بافت قدیمی شهر یزد به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی و زیبا نزدیک است. در ادامه شما را با این جاذبه‌ها آشنا ‌خواهیم کرد تا در سفر به این شهر باستانی، علاوه‌بر بازدید از میدان خان یزد، از سایر جاهای دیدنی که در نزدیکی آن قرار دارد نیز دیدن کنید. 

بازار خان یزد

میدان خان یزد

یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین بازارها در شهر یزد، بازار خان یزد نام دارد. این بازار بزرگ که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، در اطراف میدان خان یزد واقع شده است. بازار خان با طول 274 متر و ارتفاع 4 تا 6 متر در دو بخش شمالی-جنوبی با 53 باب مغازه و بخش شرقی- غربی با 100 باب مغازه ساخته شده است. بازار خان یزد از چند راسته تشکیل شده و بخش‌های زیادی داشته که هر‌کدام نام خاصی دارد؛ اما مردم شهر یزد آن را به نام بازار خان یزد می‌شناسند. این بازار در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

حمام خان یزد

از دیگر مکان‌های دیدنی که در مجموعه خان و در کنار میدان خان یزد قرار گرفته، حمام خان یزد است. این حمام تاریخی که به گرمخانه نور نیز معروف است و در ضلع جنوب غربی میدان خان قرار گرفته، توسط محمدتقی‌خان بافقی حاکم یزد در زمینی به مساحت 1700 متر مربع و با زیربنای 900 متر مربع ساخته شد. حمام خان یزد شامل بخش‌های مختلفی همچون گاوروتون، شاه‌نشین و خزینه است. امروزه حمام خان به چای‌خانه و رستوران سنتی تغییر کاربری داده است.

مجموعه امیرچخماق یزد

مجموعه تاریخی امیر‌چخماق یزد، یکی از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به میدان خان یزد است که شامل تکیه، مسجد و دو آب‌انبار بوده و قدمتشان به دوره تیموریان باز می‌گردد. این مجموعه تاریخی یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود و هر سال گردشگران زیادی از داخل و خارج ایران از آن دیدن می‌کنند.

مسجد جامع کبیر یزد

میدان خان یزد

مسجد جامع یزد که به‌شکل یک ایوان در دل کویر ساخته شده، یکی دیگر از مکان‌های نزدیک به میدان خان استان یزد است که در طول 100 سال و سه دوره تاریخی بنا شده است. این مسجد عظیم با 9800 متر مربع مساحت که 500 متر مربع آن را کاشی‌ها و کتیبه‌ها تشکیل می‌دهد، بلندترین بادگیر‌های جفتی جهان را در خود جای داده است. این بنا دارای 7 ورودی است که به کوچه‌های اطراف منتهی می‌شود. مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکارهای تاریخی ایران بوده که در 31 تیر 1313 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

زندان اسکندر یزد

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد نیز یکی دیگر جاهای دیدنی جالب و منحصربه‌فرد در نزدیکی میدان خان شهر یزد است که در بافت تاریخی شهر یزد در محله فهادان قرار گرفته و معمولا توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این مدرسه که در گذشته زندان بوده، 10 قرن قدمت دارد و جزو آثار ملی ایران است.

رستوران ‌های نزدیک به میدان خان یزد

یکی از جاذبه‌های شهر یزد وجود رستوران‌ها و کافه‌ها در بافت تاریخی این شهر است. شما می‌توانید بعد از بازدید از میدان خان یزد به کافه‌ها و رستوران‌ها رفته و ساعتی خوش را در کنار عزیزانتان در آنجا بگذرانید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با برخی از آنان آشنا کنیم.

رستوران سنتی حمام خان

میدان خان یزد

یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجار در شهر یزد، حمام خان یزد بوده که در سال 1373 به رستوران تغییر کاربری داده است. رستوران سنتی حمام خان یزد با طاق‌های گنبدی منقش به طرح‌های اسلیمی، ستون‌های پهن تزئین‌شده با آجر، کاشی‌ و پنجره‌های رنگی یکی از باشکوه‌ترین رستوران‌های تاریخی در شهر یزد محسوب می‌شود. اگر قصد سفر به یزد در بهار را دارید، رفتن به این رستوران را در برنامه خود قرار دهید.

آدرس: یزد، خیابان قیام، میدان خان، جنب مسجد ملااسماعیل.

کافه عدسی پناهنده

یکی از کافه‌های دنج و قدیمی در بافت تاریخی این شهر و نزدیک به میدان خان یزد، کافه عدسی پناهنده نام دارد. این کافه در سال 1323 توسط حاج بمانعلی پناهنده و با نام طباخی پناهنده پایه‌گذاری شد که سال‌ها بعد توسط پسر وی به کافه تغییر نام داد. منوی این کافه متفاوت از سایر کافه‌هاست و عدسی، غذای اصلی آن است. در سفر به یزد و بازدید از میدان خان یزد سرزدن به این کافه خاص و قدیمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: خیابان خان، میدان قیام، بازار چیت‌سازی.

کلام آخر سه کلیک درباره میدان خان یزد

ما در این مقاله میدان خان یزد که یکی از بخش‌های مجموعه خان است را معرفی کرده و شما را با تاریخچه، مسیرهای دسترسی، جاهای دیدنی اطراف میدان و رستوران‌های نزدیک به آن، آشنا کردیم. خوشحال می‌شویم که در ادامه تجربه خود از دیدن این مکان تاریخی را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران