بهترین زمان سفر به یزد
27 بهمن 1402
یزد

بهترین زمان سفر به یزد؛ کی سفر کنیم تا بیشتر خوش بگذره؟

به‌احتمال زیاد همه ما برای رفتن به یزد، بهترین زمان سفر به آن را مدنظر قرارمی‌دهیم؛ چراکه دوست داریم در بهترین شرایط ممکن به شهر سفر کنیم تا بیش‌ترین استفاده را از مسافرت ببریم. برخی مهم‌ترین مساله برای سفر را آب‌وهوا می‌دانند، برخی خلوتی مقصد، برخی ارزان‌بودن هزینه‌ها و برخی نیز همه این شرایط برایشان مهم است. اما نگران نباشید. ما اینجاییم تا بهترین و مفیدترین اطلاعات در این زمینه را در اخیتارتان قرار دهیم. اما قبل از هر چیز بهتر است نخست کمی از ویژگی‌های شهر یزد بدانیم؛ زیرا این موضوع تاثیر زیادی در انتخاب بهترین زمان سفر به شهر یزد خواهدداشت. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. 

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

ویژگی‌های شهر یزد

 بهترین زمان سفر به یزد

آیا تابه‌حال به شهر یزد سفر کرده‌اید؟ اگر نرفته‌اید، باید بروید و از نزدیک زیستن در این شهر هزاررنگ با مردم یک‌رنگ را تجربه کنید. یزد شهری است که توانست در طول تاریخ، اصالت خود را با بناهای تاریخی به‌جامانده از خود حفظ کند. ظاهر شهر، خود گویای قدمتی چندصدساله و چندهزارساله است. این شهر مثل گنجی روی خاک نشسته و بر همه ما پاسداری از آن واجب است. یزد نخستین شهر خشت خام جهان به‌شمار می‌آید. همچنین نخستین صندوق امانات جهان 1700سال پیش در حوزه تمدن این شهر شکل گرفت. ناگفته نماند که یزد نخستین شهر ایران است که صاحب بانک شد. افزون بر این‌ها این شهر کهن اماکن تاریخی زیادی را در دل خود جای داده‌است؛ ازجمله آتشکده زرتشتیان یزد، میدان امیرچخماق، بازار تاریخی خان و… .

از نظر جغرافیایی باید بگوییم شهر یزد به‌دلیل کویری بودن و داشتن آب‌وهوای گرم و خشک، روزهای گرم و شب‌های سردی دارد. خانه‌های خشتی و بناهای تاریخی این شهر نیز به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی، متفاوت از دیگر جاها است. این شهر آب‌انبارها و قنات‌های دیدنی متعددی دارد که هر ساله گردش‌گران زیادی را به خود جذب می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مهم یزد، وجود ادیان اسلام، مسیحی، یهودی و زرتشتی در کنار هم است که این خود بر اصالت و تمدن این شهر افزوده‌است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم بهترین زمان سفر به شهر تاریخی یزد را به شما معرفی کنیم. همراهمان باشید.

یزد کجای ایران است؟

حال که کمی از شهر یزد گفتیم، باید از موقعیت جغرافیایی آن نیز بگوییم. یزد شهری در مرکز ایران و چهارمین استان پرجمعیت کشور است. این شهر از شمال با اصفهان، از جنوب با کرمان، از شرق با استان خراسان جنوبی و از غرب با استان فارس همسایه است. شهر یزد 2379کیلومتر مساحت دارد. گندم، پسته، بادام، ذرت، انار، زردالو و… از محصولات کشاورزی شهرستان یزد به‌شمار می‌آید. 

بهترین زمان برای سفر به یزد چه‌وقت است؟

 بهترین زمان سفر به یزد

بهترین زمان سفر به یزد ممکن است بسته ‌به شرایط هر یک از افراد متغیر باشد. اما در هرصورت، زمان، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که هر کسی پیش از سفر باید درنظر بگیرد. این موضوع حتی می‌تواند به نوع وسایل نقلیه‌ای که استفاده می‌کنیم هم مرتبط باشد. حال قرار است براساس آنچه که در بالا از این شهر گفتیم، بهترین زمان سفر به شهر تاریخی یزد را هم با شما درمیان بگذاریم؛ پس با ما همراه باشید. 

بهترین فصل از نظر آب‌وهوا برای رفتن به یزد

احتمالا مهم‌ترین مساله برای سفر به مکانی دیگر، آب‌وهوای آنجا است. باتوجه به شرایط جغرافیایی آن مکان باید درنظر بگیریم که چه فصل و چه ماهی بهترین زمان سفر به یزد است. بنابراین ما فصل‌های مختلف را بررسی می‌کنیم. 

فصل بهار؛ بهترین زمان سفر به یزد

بهار فصل بسیار مطلوب و مطبوعی برای سفر به یزد است؛ چرا که در این فصل آب‌وهوای یزد بسیار معتدل بوده و هیچ خبری از گرمای طاقت‌فرسا و سرمای خشک کویری نیست. ولی اگر بخواهید یکی از ماه‌های فصل بهار را انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما فصل اردیبهشت است. اردیبهشت به‌این دلیل بهترین زمان سفر به شهر یزد است که در این ماه هوا به معتدل‌ترین حد خود می‌رسد و مهم‌تر از آن از شلوغی‌های عید هم خبری نیست. بنابراین شما می‌توانید در بهترین آب‌وهوا و زمانی خلوت از دیدن زیبایی‌های یزد لذت ببرید. 

فصل تابستان

 بهترین زمان سفر به یزد

کویری‌بودن و داشتن آب‌وهوای خشک موجب‌شد که یزد در تابستان هوای گرمِ طاقت‌فرسایی داشته‌باشد. قطعا شما به یزد نمی‌روید که در هتل یا مسافرخانه بنشینید. بنابراین اگر بخواهید در کوچه‌پس‌کوچه این شهر و اماکن تاریخی‌اش بگردید، فصل تابستان هرگز بهترین زمان سفر به یزد نخواهد بود.  به‌علاوه عده‌ای برای رفتن به کویر به این شهر سفر می‌کنند؛ در این صورت انتخاب این فصل از سال بسیار غیرمنطقی است.

فصل پاییز؛ بهترین زمان برای سفر به شهر تاریخی یز د

در این فصل، هوا داغی تابستان را پشت سر گذاشته و به‌زمانی رسیده‌است که خنکای دلپذیر و مطبوعی به آدم می‌دهد. این فصل نیز مانند بهار بهترین زمان سفر به شهر تاریخی یزد است. در فصل پاییز شما می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های یزد با آن دیوارهای کاهگل قدم بزنید و به‌تماشای درختان پر از گلِ انار بنشینید. نم بارانی که به دیوار می‌خورد، بوی دلپذیری را خلق می‌کند که فضای سنتی آنجا را برایتان رویایی‎‌تر می‌کند. راستی، آیا شما اهل کویرنوردی هستید؟ پس سفر به یزد را در فصل پاییز هرگز از دست ندهید. روشن‌کردن آتش در شب‌های سرد کویر زیر آسمان پرستاره، تجربه زیستن در مکانی فرازمینی را برایتان خلق می‌کند.

فصل زمستان

فصل زمستان می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اگر با سرمای هوا مشکلی نداشته‌باشید. تا اواسط فصل زمستان هوای یزد سرمای خشک و استخوان‌سوزی دارد. اگر قصد دارید در فصل زمستان به یزد سفر کنید، پیشنهاد ما به شما این است که ماه اسفند را انتخاب کنید؛ در فصل زمستان، اسفندماه بهترین زمان سفر به یزد خواهدبود؛ زیرا در این ماه هوای یزد از سرمای بسیارزیاد گذر کرده و ملایم می‌شود.

بهترین زمان سفر به شهر یزد از نظر شلوغی یا خلوتی شهر

 بهترین زمان سفر به یزد

اگر شما جزو آن‌دسته از افرادی هستید که خلوت‌بودن مکان مسافرت برایتان در اولویت است، پیشنهاد ما به شما فصل پاییز و زمستان است. خوشبختانه همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این دو فصل از نظر آب‌و‌هوایی هم گزینه مناسبی است. در این فصل‌ها به‌واسطه بازبودن مدارس، مسافرت‌ها کاهش می‌یابد. افزون‌بر این، یزد به‌خاطر شرایط آب‌و‌هوایی جزو آن‌دسته از شهرهایی است که در فصل تابستان گردشگران و مسافران کمی را می‌پذیرد. به‌این‌ترتیب تابستان‌های یزد نیز خلوت است. در کل تابستان ِیزد به‌خاطر گرمای هوا ممکن است خلوت‌تر از پاییز باشد. بنابراین اگر شما با گرمای تابستان‌های این شهر مشکلی ندارید، این فصل برای شما بهترین زمان سفر به شهر تاریخی یزد خواهدبود. 

بهترین زمان برای سفر به یزد از نظر هزینه‌ها

طبیعتا شلوغ‌بودن یا خلوت‌بودن زمان سفر بر هزینه آن تاثیر می‌گذارد. برای مثال، هنگام تعطیلات نوروز، یزد هم به‌دلیل تعطیلات و هم به‌دلیل آب‌وهوای مطلوبش، مسافران بسیاری را به‌خود جذب می‌کند؛ بنابراین این زمان گران‌ترین زمان برای سفر به یزد است. پاییز هم به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی مطبوع شلوغ می‌شود. زمستان‌های یزد هم از نیمه دوم که هوا ملایم می‌شود، مسافرخیز است. بااین‌وصف، تابستان بهترین زمان سفر ارزان به یزد است؛ طبیعتا این امر بر میزان هزینه سفر هم تاثیر می‌گذارد. در فصل‌های شلوغ به‌دلیل تقاضای زیاد مسافر، قیمت بلیط سفر به یزد، هزینه اقامت در هتل، بوم‌گردی یا مسافرخانه آن شهر و حتی خوراک‌وپوشاک افزایشی نجومی می‌گیرد؛ حال‌آنکه در فصل‌های خلوت چون تقاضا کم است، افزایش هزینه هم صورت نمی‌گیرد و یا اگر هم بگیرد خیلی به‌چشم نمی‌آید. به‌علاوه نوع وسیله نقلیه‌ای که برای مسافرت انتخاب می‌کنید نیز بر میزان‌هزینه پرداختی تاثیر می‌گذارد. اگر تصمیم دارید با وسیله نقلیه‌ای غیر از خودروی شخصی مسافرت کنید، بلیط هواپیما و قطار گران‌تر از اتوبوس است؛ چه‌بسا که در زمان شلوغی مقصد موردنظر، این هزینه‌ها چندبرابر خواهدشد. بنابراین اگر دوست‌دارید سفر به یزد را با هواپیما تجربه کنید، می‌توانید فصل تابستان را به‌عنوان بهترین زمان سفر ارزان به یزد انتخاب کنید. 

بهترین زمان سفر به یزد؛ زمان برگزاری آیین باستانی

 بهترین زمان سفر به یزد

به‌دلیل اینکه یزد جزو شهرهای زرتشتی‌نشین است و هر ساله به‌مناسبت‌های مختلف، جشن‌های باستانی در آن برگزار می‌شود، عده‌ای از هم‌وطنان آن زمان‌ها را برای سفر به یزد ترجیح می‌دهند. مهم‌ترین جشن‌های باستانی که در یزد برگزار می‌شود از این قرار است: جشن سده (دهم بهمن)، جشن آذرگان (نهم آذر)، پخش موسیقی نوروز (اول فروردین)، رازونیاز و پایکوبی در زیارتگاه چَک‌چَک (24 تا 26خرداد)، جشن مهرگان (پاییز)، اوستاخوانی در آتشکده پیرنارسون (2 تا 6تیر)، جشن هیرمبا در آتشکده پیرهریشت (غروب روز 25فروردین)، اوستاخوانی در آتشکده پارس‌بانو (13 تا 17تیر) و… . بنابراین برای شما عزیزانی که علاقه‌مند به دیدن این مراسم هستید، بهترین زمان سفر به شهر تاریخی یزد، زمان برگزاری این آیین‌های باستانی است.

سفر به یزد هنگام برداشت انار

ممکن است عده‌ای از هموطنان زمان سفر به مقصد موردنظر را زمان برداشت محصول آن منطقه انتخاب کنند. مثلا عده‌ای زمان برداشت محصول برنج به‌ شمال می‌روند تا هم در مراسم خرمن‌کوبی که در برخی مناطق هنوز پابرجا است شرکت کنند و هم آن محصولات را به‌طور عمده‌ای برای خود و خویشاوندشان، بی‌واسطه از کشاورز بخرند. 

یزد هم جزو شهرهایی است که انارهای مرغوبش زبانزد است. شهرها و حتی استان‌های نزدیک به یزد، موقع برداشت انار به یزد سفر می‌کنند. از آنجایی که زمان برداشت این محصول فصل پاییز است، بنابراین بهترین سفر (از نظر آب‌وهوایی) نیز برای این دسته از مسافران خواهدبود. 

به‌جز شهرستان یزد، شهرهای تفت، میبد و ابرکوه نیز به تولید این محصول می‌پردازند. یزد در تولید انار رتبه چهارم را در کشور دارد و این انارها در پنج رقم (ملس یزدی، شیرین شهوار، زاغ عقدا، گِل تفت و سریَزدِ مهریز) به بازار ارائه می‌شود. برداشت انار در این استان تا نیمه آبان ادامه دارد. به‌این‌ترتیب زمان برداشت انار هم می‌تواند بهترین زمان سفر به یزد برای این دسته از افراد باشد. 

آیین نخل‌گردانی؛ بهترین زمان سفر به شهر یزد

 بهترین زمان سفر به یزد

آیین نخل‎گردانی در شهر یزد آن‌قدر باشکوه برگزار می‌شود که در تمام ایران زبانزد است. این آیین در ظهر عاشورای هر سال در میدان امیرچخماق یزد برگزار می‌شود. مسلمانان زیادی از سراسر ایران این روز را به یزد می‌روند تا از نزدیک شاهد این مراسم باشکوه باشند. این نخل که به شکل سرو است، نماد آزادی به‌شمار می‌رود. درواقع اجرای این مراسم یادآور آزادگی شهدای کربلا و سیدالشهدا (امام حسین ع) است. اگرچه این آیین به‌تبعیت از نخل‌گردانی یزد در بسیاری از شهرهای ایران برگزار می‌شود، اما آنچه که در یزد صورت می‌گیرد بسیار باشکوه است؛ به‌طوری که گردشگران خارجی را جذب خود می‌کنند. بااین‌وصف اگر شما به دیدن مراسم آیینی-مذهبی علاقه‌مندید، دهه محرم به‌ویژه عاشورا می‌تواند بهترین زمان سفر به شهر تاریخی یزد باشد.

سخن پایانی

هدف از نوشتن این مقاله ارائه اطلاعاتی کاربردی برای انتخاب بهترین زمان سفر به یزد بود. همان‌طور که در این مقاله آمده‌است، بهترین زمان برای هر کسی ممکن است بر اساس اولویت‌هایش متفاوت باشد؛ اما قطعا همه به‌دنبال زمانی مناسب برای رفتن به مکان مدنظرشان هستند. چراکه هدف از سفر، لذت‌بردن و سپری‎‌کردن اوقات خوش است. حال شما دوست عزیزی که تا آخر این مقاله همراه ما بودید، اولویت شما برای بهترین زمان سفر به این شهر کدام‌یک از موارد فوق است؟ با اشتراک‌گذاری نظر ارزشمندتان ما را نیز خرسند کنید.

نظرات کاربران