سفر به یزد در بهار؛ از آب‌وهوا تا جاهای دیدنی
4 اسفند 1402
یزد

سفر به یزد در بهار؛ از آب‌وهوا تا جاهای دیدنی

در این مقاله به بررسی آب‌وهوای شهر یزد در فصل بهار و معرفی جاهای دیدنی که در سفر به یزد در بهار می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید پرداختیم. با ما همراه باشید.

شهر یزد که به‌عنوان اولین شهر خشت خام جهان معروف است، یکی از زیباترین شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود که در دل کویر قرار دارد. این شهر به سبب معماری باشکوه و بافت بی‌نظیر خود سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به یزد در بهار هستید، در این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با آب‌و‌هوا و جاهای دیدنی یزد در فصل بهار آشنا کنیم.

بلیط هواپیما خود را در سه کلیک مثل آب خوردن رزرو کنید

آب‌ و‌ هوای یزد در بهار

سفر به یزد در بهار

بهترین فصل سفر به یزد به‌لحاظ آب‌وهوا فصل‌های خنک است؛ زیرا این شهر کویری یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. تفاوت دمای روز و شب در این شهر بسیار زیاد است؛ به‌گونه‌ای که روزها گرم و شب‌ها به‌شدت خنک می‌شود. بهترین زمان سفر به یزد از اوایل اسفند تا اواخر اردیبهشت‌ماه است. دمای هوا در این مدت کاملا معتدل با میانگین 16 درجه سانتی‌گراد بوده و از 25 درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. برای بیشتر افراد سفر به یزد در عید نوروز، که هوا معتدل و خنک بوده و عطر گل‌های بهاری در همه‌جا می‌پیچد، بهترین زمان سفر به این شهر محسوب می‌شود. در بهار درختان بلندی که در باغ‌ها، خانه‌ها و بناهای تاریخی قرار دارند، رنگ‌های زیبایی به خود گرفته و با عطرهای بهاری، آماده پذیرایی از گردشگران خواهند بود. در شهر یزد به دلیل کویری بودن به وجود آب اهمیت زیادی داده شده و به همین دلیل بیشترین جاذبه گردشگری در آن، وجود آب‌انبارها و قنات‌هاست.

جاهای دیدنی یزد در بهار

شهر یزد به‌عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر، بافت قدیمی و نوع معماری‌ست که براساس اقلیم و آب‌وهوای خاص در آن شکل گرفته و امروزه مورد توجه گردشگران بسیاری است. این شهر به دلیل قدمت طولانی و تاریخی خود دارای بیشترین بناها و جاذبه‌های گردشگری همچون بازارها، مسجدها، زندان‌ها، مقبره‌ها و میدان‌ها بوده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با برخی از جاهای دیدنی یزد که دیدن آن‌ها در بهار خالی از لطف نیست آشنا کنیم.

باغ دولت‌آباد 

سفر به یزد در بهار؛ باغ دولت‌آباد 

یکی از مکان‌های دیدنی شهر یزد که در محله چهارمنار، وسیع‌ترین محله تاریخی یزد قرار گرفته و در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، باغ دولت‌آباد نام دارد. این باغ با مساحت 70 هزار متر مربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آب‌نماهای بسیاری بوده که بلندترین بادگیر خشتی جهان را در خود جای داده است. باغ دولت‌آباد با داشتن فضایی سرسبز و آباد شامل درختان انگور، انار و گل‌های فراوان یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد در فصل بهار به ‌شمار می‌رود. عمارت هشتی، تالار آینه و بهشت آیین از بناهای معروف این مجموعه‌اند که در بازدید از این باغ حتما باید از آن‌ها دیدن کرد.  

رزرو هتل های فوق العاده را فقط با سه کلیک انجام دهید.

مسجد جامع یزد

یکی از شاهکارهای تاریخی ایران، مسجد جامع یزد نام دارد که در طی حدود 1000 سال و سه دوره تاریخی بنا شده است. ساخت این مسجد باشکوه که دارای بلندترین مناره‌ها با ارتفاع 52 متر در ایران است و یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود، از دوران پیش از اسلام آغاز شده و پایان کار آن به دهه اخیر برمی‌گردد. کاشی‌کاری، سَردَر رفیع، مناره‌ها و کتیبه این مسجد جزو زیباترین شاهکارهای معماری قرن نهم هجری قمری به حساب می‌آید.    

میدان ساعت

سفر به یزد در بهار

اولین برج ساعتی ایران، میدان ساعت یزد بوده که در زمان قاجار ساخته شده است. بنای این برج به شکل مستطیل خشتی است که در چهار طرف آن ساعت بزرگ سفیدی قرار دارد. معماری زیبا به‌همراه کاشی‌کاری‌های منقوش این بنا را به یکی از جاهای دیدنی یزد تبدیل کرده است.

مجموعه امیر چخماق

یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری شهر یزد، مجموعه امیر چخماق نام دارد. این مجموعه شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار است که قدمت‌شان به دوره تیموریان بازمی‌گردد. اگر قصد سفر به یزد در بهار را دارید، بازدید از این مجموعه خالی از لطف نیست.

خانه لاری‌ها

یکی از آثار باستانی و تاریخی در شهر یزد، خانه لاری‌ها نام دارد که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد و در محله فهادان قرار گرفته است. این خانه یکی از نمونه‌های عالی از خانه‌های اعیانی در قرن سیزدهم به ‌شمار می‌رود که نشان‌دهنده معماری بی‌نظیر یزدی بوده و به‌خاطر زیبایی‌های بادگیرش معروف است. همانند دیگر خانه‌ها در شهر، خانه لاری‌ها نیز دارای حیاطی سرسبز با درختان فراوان بوده که منظره آن در فصل بهار در یزد تماشایی است. 

موزه آب

سفر به یزد در بهار؛ موزه آب

موزه تاریخی آب در خانه کلاهدوزها، یکی از ارزشمندترین و دیدنی‌ترین خانه‌های تاریخی شهر یزد واقع شده است. این موزه با وجود یک رشته کاریز به قدمت چند صد سال که از میان آن عبور می‌کند، یکی از مهم‌ترین موزه‌ها در شهر یزد به ‌شمار می‌رود. موزه آب شامل آثار و سازه‌های تاریخی است که در گذشته از آن‌ها برای یافتن آب استفاده می‌شد. بازدید از خانه تاریخی کلاهدوزها و موزه دیدنی آن یکی از جاذبه‌های گردشگری در فصل بهار در شهر یزد به حساب می‌آید که هر سال توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. 

با سه کلیک، میتوان به رزرو تور اقدام کنید.

آتشکده زرتشتیان 

یکی از جاذبه‌های شهر کویری یزد، زندگی ادیان مختلف در کمال صلح و آرامش در جوار هم بوده و آتشکده زرتشتیان که به آتشکده بهرام نیز معروف است در این شهر قرار دارد. این آتشکده که بر ارتفاعی حدود یک متر و چهل سانت از سطح زمین قرار گرفته، محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی در شهر یزد بوده و نیایشگاه زرتشتیان است. آتشکده زرتشتیان با معماری زیبای برگرفته از دوران هخامنشی در میان حیاطی بزرگ که درختان همیشه سرسبز کاج و سرو آن را پوشانده یکی از جاهای دیدنی شهر یزد در فصل بهار محسوب می‌شود.

آب‌انبار شش بادگیر

یکی از زیباترین آب‌انبار‌ها که در بهترین زمان سفر به یزد باید از آن دیدن کرد، آب‌انبار شش بادگیر نام دارد که متعلق به دوران قاجار است. این آب‌انبار که در محله‌ای به همین نام واقع شده، به‌خاطر داشتن شش بادگیر از سایر آب‌انبارها متمایز است. هنر معماری خاص به‌کاررفته در این بنا، باعث نجات مردم شهر یزد از گرمای طاقت فرسا می‌شود.

مدرسه ضیائیه

سفر به یزد در بهار

یکی از بناهای تاریخی که در بهترین فصل سفر به یزد باید از آم دیدن کرد، مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر نام دارد که حدود 10 قرن قدمت داشته و در محله فهادان در مجاورت بقعه دوازده امام، قرار گرفته است. براساس برخی روایت‌ها ساخت این بنا به دوران اسکندر مقدونی بازمی‌گردد که در آن زمان به عنوان زندان استفاده می‌شده، اما بعدها به مدرسه تغییر کاربری داده‌ است. مدرسه ضیائیه به دلیل معماری هنرمندانه و باشکوهش مورد علاقه گردشگرانی است که به تاریخ و فرهنگ علاقه‌مندند. اگر در فصل بهار به شهر یزد سفر می‌کنید بازدید از این مکان را فراموش نکنید.

برج خاموشان

در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد حوالی منطقه صفائیه، برج خاموشان که به دخمه زرتشتیان نیز معروف است قرار دارد. این بنا که امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری در بهترین زمان سفر به یزد تبدیل شده بر بالای کوه رسوبی دخمه ساخته شده و در گذشته زرتشتیان، مرده‌های خود را در آن‌جا می‌گذاشتند.

قلعه سر‌یزد

سفر به یزد در بهار؛ قلعه سر‌یزد

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر یزد که در فاصله 45 کیلومتری از مرکز این شهر قرار گرفته، قلعه سریزد نام دارد. این قلعه تاریخی که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، قدیمی‌ترین و بزرگترین صندوق امانات بانکی در ایران و جهان بوده که برای ذخیره‌سازی غلات و مواد غذایی به‌کار می‌رفته است. پیشنهاد می‌کنیم در بهترین فصل سفر به یزد، یعنی بهار؛ از آن دیدن کنید.

کلام آخر سه کلیک درباره سفر به یزد در بهار

ما در این مقاله شما را با جاذبه‌های دیدنی و شرایط آب‌وهوایی در سفر به یزد در بهار آشنا کردیم. خوشحال خواهیم شد اگر تجربه سفر خود به این شهر در فصل بهار را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

نظرات کاربران