مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد؛ از تاریخچه تا جاذبه‌های دیدنی 
2 اسفند 1402
یزد

مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد؛ از تاریخچه تا جاذبه‌های دیدنی 

اگر به شهر یزد سفر کرده و قصد دارید یک خاطره به‌یاد‌ماندنی و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید، بازدید از مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد را از یاد نبرید. این مکان هنری را با نام عمارت قصر آیینه یا موزه آیینه و روشنایی یزد نیز نام‌گذاری کرده و می‌شناسند. این مکان نه‌تنها یکی از عمارت‌های باشکوه تاریخی ایرانی به‌حساب می‌آید که شما را به نظاره اشیای قدیمی با‌ارزش نیز دعوت می‌کند. در این عمارت با درب‌هایی مواجه می‌شوید که به هنر مشبک‌کاری جلوه‌گر شده و با شیشه‌های رنگی مزین شده‌اند. نوع معماری و تاریخ بنای این عمارت به دوران پهلوی اول می‌رسد. شما در این موزه، امکان تماشای کتب خطی، سکه‌ها، قفل‌ها و دیگر اشیای با‌ارزش را دارید. این بنا در باغی سرسبز و با‌صفا جا خوش کرده و خودنمایی می‌کند. در این مقاله شما را با این عمارت زیبا آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

با سه کلیک میتوانید به راحتی به رزرو بلیط هواپیما خود به هر کجا که دوست دارید اقدام کنید

تاریخچه و معرفی مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد

مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد

با استناد بر کتب قدیمی و به گفته مورخان، مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد، در دوران پهلوی اول و در سال 1320 توسط فردی ملقب به صراف‌زاده احداث شده است. این بازرگان و وکیل متمول و سرشناس شهر یزد، فرزند حاج علی صراف یزدی و مردی بسیار خیر بوده است. پس از انقلاب، سازمان بسیج مستضعفان مالکیت این بنا را بر عهده گرفته و در سال 1377 آن را به موزه تبدیل کرده است. موزه‌ آیینه و روشنایی یزد دارای زیربنایی بالغ بر 837 متر‌مربع بوده که در میان باغی با 8.174 متر‌مربع مساحت جای گرفته است.

معماری عمارت قصر آیینه یزد

از جمله دلایلی که سبب جذابیت مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد شده معماری کم‌نظیر آن است. در این معماری قاجاری، آینه‌هایی که هنرمندانه برش خورده‌اند، نور ورودی را به تمامی بخش‌های ساختمان انعکاس می‌دهند. برخورد این انوار به درب‌های ارسی چوبی مشبک با شیشه‌های رنگارنگ، جلوه‌ای از نورپردازی را بر در‌و‌دیوار، سقف و کف اتاق‌ها جلوه‌گر ساخته‌اند. انواری که گچ‌بری‌های سقف و دیوارها را رنگ‌آمیزی کرده و هر بیننده‌ای را سر‌بلند و مدهوش خود می‌کنند. معماری عمارت قصر آیینه یزد تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. اتاق نشیمن، حوض‌خانه، شاه‌نشین و اتاق‌هایی که رو به استخر بنا شده‌اند، همگی این حقیقت را به اثبات می‌رسانند. حوض‌خانه متمایز از سایر قسمت‌های عمارت بوده و با داشتن یک معماری متفاوت و حوض مرمری بزرگ در وسط اتاق، بزرگترین اتاق بنا محسوب می‌شود.

جاذبه‌ های دیدنی اطراف موزه آیینه و روشنایی یزد

مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد

مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد در موقعیتی از شهر یزد بنا شده که اطراف آن را جاذبه‌های توریستی و دیدنی دیگری نیز احاطه کرده‌اند. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا شما را با دیگر دیدنی‌ها و جاذبه‌های تاریخی این منطقه بیشتر آشنا کنیم.

آتشکده 1500 ساله زرتشتیان

در فاصله 2.7 کیلومتری از مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد، آتشکده زرتشتیان یا آتشکده یزد واقع شده است. این مکان که قدمت 1500 ساله دارد، نیایشگاه زرتشتیان و محل نگهداری آتش مقدس زرتشت است. این آتش در مجمر بزرگ برنزی قرار داشته و فردی به نام هیربد مسئول روشن نگه‌داشتن آن است. از مدت‌زمان روشن ماندن این آتش مقدس بیش از 1500 سال می‌گذرد که رویت آن از پشت دیوار شیشه‌ای آتشکده امکان‌پذیر شده است. زنان برای ورود به این آتشکده می‌بایست روسری سفید بر سر داشته و لباسی با رنگ روشن پوشیده باشند. مردان نیز به‌رسم ادب و احترام و حفظ پاکیزگی با کلاه سفید به این مکان مقدس وارد می‌شوند.

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان مارکار

در فاصله 4.5 کیلومتری از مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان مارکار به چشم می‌خورد. این مکان برای شناخت آیین‌ها، پیشینه و آداب و سنن زرتشتیان ایران باستان بی‌نظیر است. موزه مارکار در بخش زیر‌زمینی مجموعه واقع شده و در‌بردارنده آثار و اشیای با‌ارزشی مرتبط با جشن‌ها، مراسم، پوشش‌های سنتی  زرتشتیان در قدیم و زندگی پشوتن‌جی دوسابایی مارکار است. این شخصیت تاریخی، یک بازرگان و انسان خیر‌خواه فارسی زبان بوده که در هند زندگی می کرده است. پشوتن‌جی، کلیه اموال خود را برای تاسیس امکانات تفریحی و آموزشی زرتشیان ایرانی وقف کرده است. موزه مارکار در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بازدیدکنندگان بسیاری را سالانه به میزبانی می‌پذیرد.

خانه هنر یزد

مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد

از دیگر بناهای شهر یزد که در سال 1379 به ثبت آثار ملی ایران رسیده می‌توان به خانه هنر آن اشاره کرد. این بنا نیز در نزدیکی مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد قرار داشته و چهار نسل از خاندان و خویشان ملک‌زاده را میزبانی کرده است. در کنار بازدید از زیبایی‌های این بنا، سفر خود را با نوشیدن یک دمنوش آرام‌بخش، خرید صنایع‌دستی زیبا و قدم‌زدن در گالری‌های این خانه هنرمندانه خاطره‌انگیز‌تر خواهید کرد. جالب است بدانید که پشت‌بام این خانه به بام یزد شهرت داشته و از آن امکان تماشای بافت تاریخی یزد به زیبایی هر‌چه‌تمام‌تر امکان‌پذیر شده است.

اطلاعات موزه قصر آیینه یزد

افراد علاقه‌مند به بازدید از مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد با داشتن اطلاعات زیر، یک گردش و بازدید به‌یاد‌ماندنی را تجربه خواهند کرد.

آدرس موزه: یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی پارک هفتم تیر، مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد

ساعات بازدید: همه‌روزه به جز روزهای شنبه از ساعت 8 الی 20:30

کلام آخر سه کلیک درباره مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد

آثار باستانی و اماکن قدیمی دربر‌دارنده و گویای فرهنگ اصیل و ارزشمند ایرانی هستند. بازدید از این مکان‌ها ما را با داستان زندگی پیشینیان و آداب و سنن آنها آشنا می‌سازد. در این مقاله سعی بر آن داشتیم که اطلاعات مفید و ارزشمندی را در مورد مرکز فرهنگی نور و روشنایی یزد در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. اگر به شهر تاریخی یزد سفر کردید به شما پیشنهاد می‌کنیم از این مکان تاریخی و زیبایی بی‌مثال آن نیز دیدن فرمایید.

نظرات کاربران