راهنمای سفر 7 روزه به استانبول

سفر 7 روزه به استانبول؛ هر روز چکار کنید و کجا بروید!

استانبول از آن دست مقاصد گردشگری است که هر بار شما را شگفت‌زده می‌کند. محله‌های باصفا، مکان‌های تاریخی ارزشمند، رستوران‌ها و کافه‌های دنج با غذاهای خوشمزه ترکی و بسیار جاذبه‌ی دیگر که برای گشت‌وگذار در هر کدام باید روزها زمان بگذارید یا دوباره به این شهر برگردید. اما از ما می‌شنوید برنامه‌ی سفر 7 روزه به استانبول را بچینید. اگر هم نمی‌دانید که این یک هفته را چطوری سپری کنید و کجاها را ببینید، این راهنمای کامل هر روز را تحت پوشش قرار داده تا یک سفر جذاب داشته باشید و از لحظه لحظه آن استفاده کنید.

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما لحظه آخری استانبول با سه کلیک در دستان شماست!

به فرودگاه استانبول رسیدید

پس از فرود در فرودگاه استانبول و شروع ماجراجویی یک هفته‌ای شما در این شهر، اولین کاری که باید انجام دهید خرید استانبول کارت است. از این کارت در همه مکان‌ها، وسایل نقلیه، موزه‌ها و خلاصه همه جا می‌توانید استفاده کنید و به نوعی خیلی مقرون به صرفه است و سفرتان را ارزان‌تر می‌کند.

از کجا استانبول کارت بخریم؟

سفر 7 روزه به استانبول؛ استانبول کارت

در همان فرودگاه و در طبقه‌ی ورودی، کیوسک‌هایی وجود دارد که استانبول کارت می‌فروشند. فقط علائم را در فرودگاه دنبال کنید. برخی فروشگا‌ها و صرافی‌هایی هم که طرف قرارداد هستند، در همان فرودگاه اقدام به فروش این کارت‌ها می‌کنند. اگر هم به هر دلیلی نتوانستید در فرودگاه این کارت را خریداری کنید، مکان‌های زیادی در شهر وجود دارد که استانبول کارت را می‌فروشند، از جمله بوفه‌ها، خواربارفروشی‌ها و غیره که بیشتر آن‌ها در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس قرار دارند.

چطوری از فرودگاه به شهر برویم؟

با توجه به اینکه در کدام فرودگاه استانبول به زمین می‌نشینید، راه‌های مختلفی برای رسیدن به شهر وجود دارد که در ادامه به صورت دقیق برای شما بیان می‌کنیم.

فرودگاه صبیحه گوکچن

اگر هواپیمای شما در فرودگاه صبیحه گوکچن در سمت آناتولی فرود آید، راه‌های زیادی برای رسیدن به شهر وجود دارد. ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش حمل و نقل هاواباس (HavaBus) است. از خروجی مسافری ساختمان ترمینال فرودگاه می‌توانید به ایستگاه هاواباس بروید. برنامه این ترانسفر فرودگاهی به صورت زیر است:

برای رفتن به کادیکوی

از ساعت 06:30 صبح تا 00:30، شاتل هر نیم ساعت یکبار حرکت می‌کند. میانگین زمان سفر برای رسیدن به کادیکوی 60 دقیقه است.

برای رفتن به تکسیم

از ساعت 06:30 صبح تا 00:30، شاتل هر نیم ساعت یکبار حرکت می‌کند. میانگین زمان سفر برای رسیدن به تکسیم 90 دقیقه است.

برای رفتن به سلطان احمد

پس از رسیدن به تکسیم با هاواباس، می‌توانید از اتوبوس، مینی‌بوس یا مترو برای رسیدن به این منطقه استفاده کنید.

  • از مترو تکسیم استفاده کنید و با فونیکولار به کاباتاش رفته و سپس خودتان را با خط T1 تراموا به سلطان احمد برسانید.
  • می‌توانید با اتوبوس به امینونو در تکسیم بروید و در سلطان احمد پیاده شوید.

فرودگاه استانبول

از فرودگاه استانبول می‌توانید با تاکسی و هواایست (HavaIst) که سیستم ترانسفر فرودگاهی است به شهر بروید. فراموش نکنید که هنگام سفر با HavaIst امکان پرداخت به صورت نقدی وجود ندارد و باید از استانبول کارت یا کارت اعتباری استفاده کنید.

بخوانید: راهنمای کامل فرودگاه های استانبول

در سفر 7 روزه به استانبول کجا بمانید؟

سفر 7 روزه به استانبول

اگر قرار است 7 روز را در استانبول بگذرانید، احتمالا بیشتر وقت خود را در ترافیک از دست خواهید داد. به همین دلیل، ممکن است توصیه می‌کنیم نزدیک به مرکز شهر، موزه‌ها و سایر جاذبه‌ها بمانید. منطقه برج گالاتا انتخاب خوبی برای این کار است.

بخوانید: چه کارهایی را در محله سلطان احمد استانبول باید انجام داد؟

روز اول از سفر 7 روزه به استانبول؛ شبه جزیره تاریخی

اولین روز از سفر 7 روزه به استانبول شما شروع می‌شود! بسته به زمان ورود خود، شاید بخواهید روز را به استراحت بگذرانید. سخت نگیرید و روز رسیدن به استانبول را به خلاص شدن از خستگی و استراحت بپردازید تا صبح را با انرژی بیشتری شروع کنید.

حتی می‌توانید وسایل خود را در محلی که اقامت دارید، بگذارید و یک راست به خیابان‌های استانبول بروید. اگر در سلطان احمد می‌مانید، با میدان سلطان احمد شروع کنید. صادقانه بگوییم هر راهنمای سفری را هم که مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که این میدان و جاذبه‌های اطراف آن اولین جایی است که هر گردشگری استانبول‌گردی را با آن شروع می‌کند. مکان‌های تاریخی زیادی در این میدان نهفته است، بین مسجد آبی و ایاصوفیه، سه ابلیسک در میدان خواهید دید. نام این ستون‌ها: ابلیسک، ستون سرپانتین، ابلیسک بافتنی.

از این ابلیسک‌ها برای تقسیم مسیر مسابقه‌ای که در زمان امپراتوری بیزانس اینجا در هیپودروم بود استفاده می‌شد. بله، خودتان را آماده کنید که در هر گوشه و کنار خیابان‌های استانبول، این شهر باشکوه، تاریخ به استقبال شما بیاید.

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

بیایید تا برنامه روز اول را با یکدیگر چک کنیم:

به دیدن مسجد آبی بروید

شما می‌توانید 20000 کاشی دست ساز باشکوه را در داخل مسجد ببینید. این مسجد را با نام مسجد سلطان احمد می‌شناسند، اما به دلیل این کاشی‌های آبی رنگ این نام مستعار را به آن داده‌اند. از ما می‌شنوید، چندان رنگ آبی هم ندارند، اما معماری و جزئیات مسجد قطعا ارزش شروع گشت‌و‌گذارتان را خواهد داشت. فقط همان‌طور که می‌دانید باید رعایت لباس پوشیدن و حجاب خود را داشته باشید.

ایاصوفیه را اصلا از دست ندهید

سفر 7 روزه به استانبول؛ ایاصوفیه

اگر خیلی خسته نیستید، توصیه می‌کنیم در روز اول از ایاصوفیه دیدن کنید. این بنای معماری باشکوه توسط امپراتور بیزانس جاستینیانوس در سال 532 به عنوان یک کلیسا ساخته شد. اصلا تضاد مسیحیت و اسلام ویژگی برجسته این مکان است که در گوشه و کنار آن به خوبی دیده می‌شود. بله، در ابتدا مسجد بود، بعد از اینکه سلطان محمد در سال 1453 استانبول را فتح کرد، با یک سری تغییرات آن را به مسجد تبدیل کرد و امروزه نیز یک موزه است.

اگر استانبول کارت خریده باشید، حتما باید از این مجموعه دیدن کنید، چون مسلما قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ترین را پرداخت خواهید کرد. در کل، بازدید از ایاصوفیه از اصلی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

پس از گشتن در این مکان‌ها، اگر گرسنه هستید، وقت یک غذای خوشمزه ترکی است. با توجه به اینکه هنوز احساس گرسنگی نمی‌کنید، می‌توانید از میان وعده‌ها لذت ببرید. اما، اگر خیلی گرسنه نیستید؛ شیرینی، شاه بلوط یا ذرت را از فروشندگان خیابانی بخرید و نوش جان کنید.

بخوانید: بهترین بیمارستان های استانبول؛ کجا بهترین خدمات پزشکی را پیدا کنیم؟

وقت خوردن کباب ترکی در تورگوت کباب است

اگر می‌خواهید در اولین روز اقامت در استانبول یک کباب خوشمزه بخورید، کباب تورگوت (Turgut Kebap) برای شما مناسب است. این رستوران محبوب در همین حوالی قرار دارد و علاوه بر غذاهای ترکی، غذاهای مدیترانه‌ای و خاورمیانه را نیز سرو می‌کند که پیشنهاد ما لاهمجون یا همان کباب ترکی است.

خودتان را به قهوه ترکی در شربت هانه دعوت کنید

اگر می‌خواهید بعد از خوردن کباب قهوه ترک بنوشید، می‌توانید کافه شربت هانه را امتحان کنید. شربت هانه یا شربت خانه بعد از خوردن یک غذای سنگین و خوشمزه ترکی شما را به یک نوشیدنی گرم و قهوه دعوت می‌کند. حتما قهوه ترکی سفارش دهید تا روزتان را دقیقا شبیه یک محلی سپری کنید. این شروع خیلی خوبی برای سفر 7 روزه به استانبول خواهد بود!

بخوانید: بهترین رستوران های استانبول

حمام ایاصوفیه حرم سلطان خستگی را از تنتان بیرون می‌کند

سفر 7 روزه به استانبول؛ حمام ایاصوفیه حرم سلطان

اگر خیلی گرسنه نیستید و میان وعده‌ها کافی بود، اما می‌خواهید با ماساژ خستگی راه و گشتن روز اول را به پایان برسانید و انرژی بیشتری برای فردا ذخیره کنید، باید به حمام ایاصوفیه حرم سلطان بروید. شما در این حمام و در فضای کاخ مانند یک حمام ترکی درجه را تجربه خواهید کرد که خستگی یک روز نه خستگی یکسال را از تنتان بیرون خواهد کرد. البته گزینه‌های بیشتری برای حمام ترکی در استانبول وجود دارد که نباید آن‌ها را نیز نادیده گرفت.

روز دوم از سفر 7 روزه به استانبول؛ گشتن در مکان های تاریخی و خرید

روز اول را به چند مکان کم اختصاص دادیم و احتمالا چون وقت کمتری دارید و خسته راه هستید. اما خودتان را برای روز دوم آماده کنید، چون قرار است استانبول را زیر پا بگذاریم.

روز دوم را با کاخ توپکاپی شروع می‌ کنیم

در ادامه‌ی سفر 7 روزه به استانبول روز خود را با بازدید از کاخ توپکاپی یکی از کاخ های استانبول شروع می‌کنیم، چون صبح‌ها خلوت‌تر است و از طرفی بازدید از این کاخ بزرگ زمان زیادی می‌برد. مطمئن باشید که بخش‌های زیادی از کاخ وجود دارد که می‌خواهید ببینید: حرمسرا، بخش گنج‌های مقدس، مجموعه‌های مهم قصر، الماس قاشق‌ساز 86 قیراطی و… .

بعد از آن عمارت کاشی کاری شده را بازدید کنید

عمارت کاشی کاری شده (انگلیسی: Tiled Pavilion، ترکی: Çinili Köşk) برنامه‌ی بعدی است. این عمارت در نزدیکی دیوارهای بیرونی کاخ توپکاپی و در موزه باستان شناسی استانبول قرار دارد. در این موزه کاشی‌های ساخته شده در بسیاری از شهرهای ترکیه را خواهید دید که برخلاف تصور شما واقعا جذاب و جالب هستند.

بخوانید: معرفی بهترین دانشگاه های استانبول+ معرفی رشته و رتبه

موزه علوم و فنون اسلامی، شما را به دنیای جدید از اسلام می برد

سفر 7 روزه به استانبول؛ موزه فنون اسلامی

در اوایل اسلام علم و اکتشاف بسیار مهم بود. می‌توانید از موزه دیدن کنید تا نمونه‌هایی از ابزارهای علمی قرن 9 و 16 را که توسط دانشمندان مسلمان استفاده می شد، ببینید. این موزه دو طبقه دارای 570 شی و نمایش‌های سینمایی از بهترین موزه های استانبول است که می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

نوبت به موزه باستان شناسی استانبول می‌رسد

وقتی از عمارت کاشی کاری شده بازدید می‌کنید، نمی‌شود که موزه باستان شناسی را نبینید!

تمدن‌هایی وجود دارند که صدها سال در آناتولی زندگی می‌کردند. ویرانه‌های آن‌ها برای درک تاریخ و هنر اهمیت زیادی دارد. این مجموعه بیش از یک میلیون اثر دارد که شما از دیدن آن‌ها در روز دوم سفر 7 روزه به استانبول حیرت‌زده خواهید شد.  

در ایا ایرنه به کنسرت بروید

کنسرت‌های متعددی در Hagia Irene در حیاط اول کاخ توپکاپی برگزار می‌شود که آکوستیک فوق العاده‌ای دارد. سایت این مکان را بررسی کرده تا احیانا یک کنسرت عالی را هم در این مکان رویایی به خاطرات سفرتان اضافه کنید.  

آب انبار باسیلیکا شاهکاری دیدنی است

سفر 7 روزه به استانبول؛ آب انبار باسیلیکا

سر معکوس مدوسا، ستون گریان و صدها سال تاریخ در انتظار شماست. این آب انبار که بین سال‌های 527 تا 565 ساخته شده، مملو از شگفتی‌های بصری است.

باسیلیکا سیسترن در واقع تحت بازسازی بزرگ‌تری در زمان خود بود، اما درهای خود را در 22 ژوئیه 2022 به روی بازدیدکنندگان باز کرد. امروزه نمایشگاه‌های زیادی در آب انبار باسیلیکا برگزار می‌شود و تجربه جادویی را به شما ارائه می‌دهد.

فراموش نکنید که دوربین خود را با خود ببرید. کارت پاس موزه در اینجا مورد قبول واقع نخواهد شد و باید هزینه ورودی بپردازید.

وقت رفتن به محله‌ی زیبای امینونو است

با استفاده از خط تراموا T1 از سلطان احمد می‌توانید به امینونو بروید. این سفر در مجموع 15 دقیقه طول می‌کشد. اما اگر پیاده‌روی را دوست دارید، مدت زمان 20 تا 30 دقیقه وقت می‌برد تا از سلطان احمد به امینونو برسید. اما از ما می‌شنوید، قدم زدن در خیابان‌های شبه جزیره تاریخی و کشف مکان‌های مختلف است، تجربه‌ای دیگر است. در این محله فروشگاه‌ها و مغازه‌های دیدنی زیادی برای خرید و ویترین‌گردی وجود دارد.

خودتان را به بازار بزرگ برسانید

 سفر 7 روزه به استانبول؛ بازار بزرگ

ممکن است امروز نخواهید در روز دوم سفر 7 روزه به استانبول خرید کنید اما در عوض فقط از تجربه گردشگری خوبی خواهد بود. کلا بازار بزرگ برای قدم زدن، عکس گرفتن و هم صحبتی با مغازه‌داران مناسب است. با این حال در برنامه سفر ۷ روزه استانبول، ممکن است بخواهید چیزی بخرید و به خانه ببرید. اگر قهوه ترک را دوست دارید، در اینجا فروشگاهی را خواهید یافت که Kurukahveci Mehmet Efendi نام دارد و تازه‌ترین قهوه خود را در آن می‌فروشد. وقتی بوی دانه‌های تازه آسیاب شده قهوه را حس کردید، به این مغازه نزدیک شده‌اید.

همچنین می‌توانید هدایایی مانند تخته نرد و ست قهوه برای عزیزانتان بخرید. لطفاً توجه داشته باشید: سوغاتی‌های بازار بزرگ ممکن است گران‌تر از سوغاتی‌هایی باشند که در خیابان فروخته می‌شوند، بنابراین قبل از خرید حتماً آن را مرور کنید. برای مجموعه های خصوصی دست ساز، چانه زنی کنید.

این را هم برای اطلاعات شما بگوییم که در این بازار بزرگ 66 راسته یا خیابان و حدود 4000 مغازه در داخل وجود دارد. یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جهان که در شلوغ‌ترین حالتش، نیم میلیون نفر در بازار هستند!

مطمئن باشید که بازدید از بازار بزرگ، جایی که می‌توانید محصولات جدید جالبی مانند آجیل، دسرها و گیاهانی را که تا به حال ندیده‌اید، پیدا کنید، لذت بخش است. عتیقه‌جات، جواهرات و اشیاء دست ساز طراحی خاص که در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنید را هم خواهید دید که احتمالا نتوانید به راحتی از کنارشان بگذرید.

بخوانید: بهترین مراکز خرید استانبول

در بازار ادویه از عطر و رنگارنگی ادویه ها ذوق‌زده خواهید شد

به دنیای ادویه‌ها خوش آمدید. در اینجا ادویه‌هایی را پیدا می‌کنید که تابحال نه دیده‌اید و نه حتی اسمشان را شنیده‌اید. این بازار از سال 1664 تا به امروز به طور مداوم محل داد و ستد بوده و در کنار زیبایی معماری از قدمت بسیاری هم برخوردار است. علاوه بر ادویه جات، می‌توانید اسانس‌های عطر، میوه‌های خشک، ظروف چینی، محصولات سرامیکی، طلا، نقره و منسوجات را خریداری کنید. فقط قبل از خرید حتما چانه بزنید.

در رستوران حمدی از بهترین رستوران های شهر دلی از عزا درآورید

سفر 7 روزه به استانبول؛ رستوران حمدی

روی یکی از ساختمان‌های رو به میدان امینونو، حمدی با حروف بزرگ نوشته شده است. یکی از بهترین رستوران‌های منطقه است. در این رستوران کباب‌های بسیار خوشمزه با گوشت تازه و سبزیجات ترد سرو می‌شود که با منظره استانبول از طبقه بالا حسابی می‌چسبد. کلا در سفر 7 روزه به استانبول، اگر هر روز هم کباب بخورید، سیر نخواهید شد، از ما به شما نصیحت!

بخوانید: رستوران های ایرانی در استانبول

در بوفه زومروت، دونر بخورید

اگر به بازار ادویه نزدیک هستید، حتما باید دونر Zümrüt Büfe را امتحان کنید. این بوفه به حدی معروف و محبوب است که برای خرید باید حسابی حوصله به خرج دهید و در صف منتظر بمانید.

 روز سوم در سفر 7 روزه به استانبول؛ فرهنگ، غذای تکسیم و کاراکوی

زمان ترک شبه جزیره تاریخی فرا رسیده است. برای رفتن به تکسیم آماده شوید. امروز بسیار متفاوت خواهد بود.

کوتاه ترین مسیر به تکسیم تراموا T1 است. از سلطان احمد به سمت کاباتاش سوار تراموا شده و پس از 4 توقف پیاده شوید. پس از این سفر که در مجموع 14 دقیقه طول می‌کشد، از تونل عبور کرده و با فونیکولار به میدان تقسیم بروید. حتی می‌توانید دوباره از میدان به سمت کادیکوی پیاده‌روی کنید.

جایگزین دیگر، عدم استفاده از تونل، شروع از برج گالاتا و پیاده روی به سمت میدان تقسیم است. به این ترتیب تمام مکان های تاریخی و سایر مکان‌های موجود در امتداد خیابان 1.4 کیلومتری را خواهید دید. در هر صورت، بیایید تا به سراغ برنامه روزه سوم از سفر 7 روزه به استانبول برویم.

بخوانید: جاهای تاریخی استانبول

با بنای یادبود جمهوری تکسیم شروع می کنیم

سفر 7 روزه به استانبول

این بنای تاریخی در ابتدای خیابان استقلال در میدان تقسیم قرار دارد. یک طرف این بنای تاریخی جنگ استقلال را توصیف می‌کند و طرف دیگر از جمهوری مدرن ترکیه می‌گوید.

به دیدن کلیسای ایا تریادا در همین حوالی بروید

ایا تریادا کلیسای ارتدکس یونانی است که معماری زیبایی دارد و حال و هوایی دیدنی دارد. به جز روزهای یکشنبه، هر روز می‌توانید به بازدید از این کلیسای تاریخی بروید.

موزه یاپی کردی (Yapı Kredi Museum)

این موزه در کنار دبیرستان گالاتاسرای قرار دارد. در داخل می‌توانید آثار سکه‌شناسی و قوم‌شناسی را ببینید، اشیایی که میراث فرهنگ عثمانی و ترک هستند. حتما به بخش مخصوص و ویژه‌ی آتاتورک هم سر بزنید تا با این چهره محبوب و معروف ترکیه بیشتر آشنا شوید.

بخوانید: کلیساهای استانبول

کلیسای سنت آنتونی پادوا

سنت آنتونی پادوآ بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک استانبول است. ساختار معماری باشکوه و فضای عرفانی داخل آن شما را مجذوب خود خواهد کرد.

موزه توهمات، استانبول همانند نامش است

این موزه توهمات بصری ارائه می دهد و نوید سرگرمی زیادی را می‌دهد. خوب قرار است کمی سردرگم شوید و به نوعی توهم بزنید اما جنبه جالب آن را در نظر بگیرید. فقط چون این موزه این روزها طرفدارای زیادی برای عکس گرفتن پیدا کرده، انتظار شلوغی را داشته باشید و از قبل بلیط ورودی آنلاین بخرید.

بخوانید: موزه پرا استانبول

بدون دیدن برج گالاتا سفرتان ناتمام است

سفر 7 روزه به استانبول؛ برج گالاتا

در ادامه‌ی سفر 7 روزه به استانبول، بالاخره نوبت به برج گالاتا می‌رسد. می‌توانید به طبقه بالای این ساختمان باشکوه که از قرن پنجم بازمانده است، بروید. یک رستوران در بالا و یک بالکن 360 درجه وجود دارد که کل شهر را زیر پایتان قرار می‌دهد. این برج 67 متری یکی از معروف ترین نمادهای استانبول است.

در شیرینی فروشی اینچی پاستانسی کامتان را شیرین کنید

شما نمی‌توانید این شهر را بدون چشیدن طعم شیرین و دلچسب شیرینی فروشی باشکوه İnci Pastanesi ترک کنید. این مغازه‌ی خوشمزه در سال 1944 تاسیس شد و از آن زمان به همان دستورالعمل اصیل پایبند بوده و به همین دلیل است که همیشه محبوب مردم بوده و هست.

بخوانید: بهترین رستوران های چینی استانبول؛ طعم های عجیب و خوشمزه!

رستوران کاراکوی منتظر شماست

این رستوران 10 دقیقه پیاده تا برج گالاتا فاصله دارد. می‌توانید Hunkar Begendi را امتحان کنید. چون بیشتر از هر چیز دیگری به این غذا معروف است. فاوا (پوره لوبیا) را به عنوان پیش غذا سفارش دهید. برای غذای اصلی خود ماهی کبابی یا اختاپوس بخواهید. در نهایت شب را با گفتگوی دلپذیر و منظره زیبا همراه با موسیقی سبک ترکی و مردم محلی سپری کنید.

اکنون زمان آن است که به هتل خود برگردید و مانند یک نوزاد بخوابید.

روز چهارم از سفر 7 روزه به استانبول؛ تور تنگه بسفر

ما تقریباً در نیمه راه سفر هفت روزه استانبول هستیم. حالا آیا برای سفری جذاب در آب‌های استانبول که دو قاره را از هم جدا می‌کند، آماده‌اید؟ تور استانبول بسفر از اینجا شروع می‌شود! شما همچنین می‌توانید با قایق‌های خصوصی یا قایق‌های تفریحی لوکس در بسفر بگردید، اما ما فکر می‌کنیم این گزینه گران‌تر چندان سرگرم‌کننده نیست.

با تور طولانی بسفر آغاز می کنیم

سفر 7 روزه به استانبول

هر روز ساعت 10.35 می‌توانید با کشتی سیتی لاین که از اسکله امینونو حرکت می‌کند به قسمت دیگری از استانبول سفر کنید. شما با کشتی بر روی آب‌های بسفر سفر خواهید کرد و دیدنی‌ترین عمارت‌های معماری بسفر را خواهید دید. این واقعا یک جشن بصری است!

در ساعت 12.30 به انتهای دیگر بسفر یعنی صنوبر آناتولی خواهید رسید. در آنجا یک استراحت سه ساعته در شهری کوچک، جذاب و آرام در صنوبر آناتولی خواهید داشت. ماهی تازه در این شهر طبخ می‌شود و طعم دریا را به شما هدیه می‌دهد.

پس از استراحت، با همان کشتی مسیر برگشت را طی می‌کنید و ساعت 16:30 به امینونو می‌رسید.

بخوانید: تفریحات استانبول؛ 54 کاری که باید در قلب ترکیه انجام دهید!

تور کوتاه بسفر هم گزینه ی مناسب است

کشتی از اسکله امینونو در ساعت 14.35 حرکت می‌کند و از ساحل اسکودار و اوتاکوی عبور کرده و از ایستینیه دوباره باز می‌گردد. مدت زمان این تور 2 ساعت است و ساعت 16:35 به اسکله امینونو برمی‌گردید. این را هم بگوییم که اگر بلیط تور طولانی مدت رفت و برگشت خریداری کرده‌اید، می‌توانید در هر اسکله ای که کشتی توقف می‌کند، پیاده شوید و سپس با سوار شدن به همان کشتی بازگشتی به امینونو برگردید. فقط برای دیدن بهترین منظره از تنگه بسفر، عرشه پشتی کشتی یا تراس طبقه بالا را انتخاب کنید.

پس از سفر به امینونو در روز چهارم سفر 7 روزه به استانبول چرا برای بقیه روز به سلیمانیه نروید!

مسجد سلیمانیه واقعا شگفت انگیز است

سفر 7 روزه به استانبول؛ مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه که توسط معمار معروف معمار سینان به دستور سلطان سلیمان کانونی ساخته شده است، یکی از بهترین نمونه‌های معماری عثمانی است. معمار سینان با پشتکار روی آکوستیک در مسجد کار کرده و یک شگفتی بی نظیر و دیدنی را خلق کرده است. اگر نمی‌دانید باید بگوییم که معمار سینان از معماران مطرح دوران عثمانی است و بسیاری از مساجد استانبول را طراحی و ایجاد کرده و آثاری خارق العاده را از خود بر جای گذاشته است.

در اطراف گنبد اصلی، 65 مکعب بزرگ وجود دارد. از این مکعب‌ها برای افزایش آکوستیک استفاده می‌شد. به این ترتیب مکالمه در یک طرف مسجد به راحتی از طرف دیگر شنیده می‌شود.

در زمان سلیمان اعظم دوده حاصل از شمع های سوزانده شده در مسجد را در اتاق مخصوصی جمع آوری و به مرکب تبدیل می‌کردند.

یک نکته جالب درباره این مسجد این است که معمار سنان تخم شترمرغ را در وسط لوسترها قرار می‌دهد تا از تار عنکبوت چراغ‌های نفتی در لوسترهای مسجد جلوگیری کند. از 300 تخمی که در 400 سال پیش گذاشته شده، 30 تخم هنوز در وسط لوسترهای مسجد آویزان است. آن‌ها اکنون قهوه‌ای شده‌اند.

روز پنجم  از سفر 7 روزه به استانبول؛ کادیکوی و اسکودار (سمت آسیایی)

وقت رفتن به آسیاست! امروز یعنی روز پنجم ما از کادیکوی بازدید می‌کنیم. زیباترین راه برای سفر به کادیکوی با کشتی است. از امینونو می‌توانید با قایق یا کشتی شهری به قسمت آسیایی بروید. بریم ببینیم در روز پنجم چه خبر است:

ایستگاه قطار حیدر پاشا اولین ایستگاه است

سفر 7 روزه به استانبول؛ ایستگاه قطار حیدر پاشا

هر چند که بازدید از این ایستگاه به دلیل کارهای مرمتی که سال‌ها پس از آتش‌سوزی به طول انجامید، محدود شده است. اگر کمی شانس داشته باشید و بتوانید به دیدن ایستگاه قطار حیدرپاشا بروید، از شکوه، زیبایی، معماری و عظمت آن شگفت‌زده خواهید شد. این ایستگاه قطار از سه طرف با آب احاطه شده و از نظر حمل و نقل اهمیت زیادی برای استانبول داشته و دارد. با این حال، یک رستوران در داخل آن وجود دارد که می‌توانید در حین صرف غذا، فضای داخلی معماری باشکوه را مشاهده کنید.

خانه اپرای سوریا برای علاقه مندان به موسیقی اپرا

اگر به اپرا علاقه دارید، خانه اپرای Süreyya جایی است که اپراهای فوق‌العاده آن معروف هستند و خیلی‌ها برای گوش دادن به این نوع موسیقی خاص و البته سخت به خانه اپرای سوریا می‌روند.

مجسمه گاو نر تاریخ جالبی دارد

در ادامه سفر 7 روزه به استانبول به این مجسمه می‌رسیم که شاید دیدن آن برای شما جالب به نظر برسد. مجسمه گاو نر در ورودی خیابان بهاریه از برنز ساخته شده و حدود 150 سال قدمت دارد، چیزی که در مورد این مجسمه دیدنی است، تاریخی پرفراز و نشیب آن است.

داستان مجسمه بسیار جالب است. در قرن نوزدهم، منطقه‌ای وجود داشت که هیچ جوره نمی‌شد بین آلمان و فرانسه مشترک باشد و نامش Alsa-Loren بود. هنگامی که این منطقه در سال 1860 توسط فرانسوی‌ها تسخیر شد، این مجسمه گاو نر به عنوان نشانه‌ای از قدرت ساخته شد. با این حال، آلمانی‌ها 10 سال بعد همان منطقه را تصرف کردند تا مجسمه گاو نر توسط آلمانی‌ها گرفته شود.

در سال 1917، امپراتور آلمان این مجسمه گاو نر را به دوست خود انور پاشا ترک اهدا کرد و در باغ کاخ انور پاشا قرار گرفت. اما پاشا به خارج از کشور رفت و مجسمه فراموش شد.

پس از 50 سال ایستادن در آنجا بی سرو‌صدا، مقامات محلی تصمیم گرفتند تا آن را به باغ هیلتون ببرند. در نهایت و پس از رفتن به مکان‌های مختلف، خانه‌ای را در میدان کادیکوی پیدا کرد که در بیست سال گذشته در آنجا باقی مانده است.

در خیابان بغداد خرید یا ویترین گردی کنید

سفر 7 روزه به استانبول؛ خیابان بغداد

خیابان بغداد تا دلتان بخواهد مملو از مغازه‌های لوکس و برند است. اگر اهل خرید این نوع وسایل هستید و بودجه‌ی کافی هم دارید، خوب حتما در اینجا به شما خوش می‌گذرد. اما اگر بودجه پر و پیمانی هم ندارید، ویترین گردی هم لذت خاص خود را دارد. در اینجا می‌توانید جدیدترین طرح‌های بسیاری از برندهای معروف دنیا را مشاهده کنید.

بازار کادیکوی واقعا دیدنی و جذاب است

یک خیابان سنگفرش در مقابل مجسمه گاو نر در میدان وجود دارد که به خیابان بهاریه معروف است. در این محله، انواع و اقسام مغازه‌های کوچک و بزرگ را خواهید دید که اجناس متنوعی را در خود جای داده‌اند. خرید یا تفریح یا اصلا هر دو در این خیابان لذتی دیگر دارد، چون به نوعی پاتوق جوانان استانبولی است و حس و حالی واقعا محلی دارد. 

در پارک مودا استراحت کنید

می‌توانید از کادیکوی تا Moda پیاده‌روی کنید. خیابان‌ها دلپذیر و دیدنی، گربه‌ها بسیار آرام و مردم صمیمی هستند، پس قدم زدن بهترین گزینه برای شماست. پس از رسیدن به پارک مودا، در باغ چای مودا استراحت کنید. در مودا، یکی از بهترین محله‌های استانبول، سکوت و آرامش حاکم است و بهترین مکان برای فرار از شلوغی شهر!

پارک فنرباغچه، رومانتیکا گزینه‌ی دیگری‌ست

سفر 7 روزه به استانبول؛ پارک فنرباغچه

گزینه‌ی دیگری که در روز پنجم از سفر 7 روزه به استانبول بر سر راه شما قرار دارد، پارک فنرباغچه است. وقتی وارد پارک فنرباغچه می‌شوید، افراد زیادی را می‌بینید که مشغول ورزش هستند. یک رستوران کوچک در وسط پارک قرار دارد که می‌گویند صبحانه آنجا خیلی خوب و خوشمزه است.

رستوران چیا سوفراسی حسابی غافل‌گیرتان می کند

رستورانی در کادیکوی وجود دارد که طعم‌های اصیل آناتولی را با گیاهان و مواد کاملاً اصلی درست می‌کند: رستوران چیا. در اینجا غذاها و نوشیدنی‌هایی وجود دارد که حتی کسانی که در استانبول زندگی می‌کنند، هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اند. همه مواد به طور خاص از منطقه محلی آورده شده است.

به پیشخدمت‌ها بگویید که چه نوع غذایی را می‌خواهید بخورید و آن‌ها چیزی مطابق با ذائقه شما توصیه می‌کنند. طعم‌های شیرین و شور را دوست دارید یا تندتر؟ گوشت چرخ کرده را ترجیح می‌دهید یا یک تکه گوشت؟ فقط کافی است بگویید که چه چیزهایی دوست دارید، پیشخدمت‌ها و سرآشپز به شما گزینه‌های جایگزین ارائه می‌دهند.

بخوانید: پارک ملی نقاش تپه

در Dorock XL به کنسرت بروید

این یکی از مکان‌های کنسرت کادیکوی است. تقریبا در ماه چندین کنسرت در آن برگزار می‌شود که اگر شانس داشته باشید، به یکی از آن‌ها می‌رسید. خوبی این مکان ارائه غذاهای بین المللی است که طعم دنیا را در اختیار شما قرار می‌دهد.  

روز ششم از سفر 7 روزه به استانبول؛ به محله‌ی بالات می‌رویم

سفر 7 روزه به استانبول؛ محله‌ی بالات

در روز ششم از سفر 7 روزه به استانبول مسیر ما به محله‌ای کوچک، دنج و دلپذیر منتهی می‌شود: بالات. وقتی در اطراف بالات و فنر قدم می‌زنید، خانه‌های قدیمی و زیبا، مغازه‌های عتیقه فروشی، حراج ها، مردم و گربه‌هایی را می‌بینید که در آرامش زندگی می‌کنند.

چگونه به آنجا برسیم

می توانید با اتوبوس  (99A, 99, 99Y, 48E)از امینونو به بالات بروید. تاکسی هم گزینه‌ی دیگری است، چون خیلی دور نیست، زیاد هزینه‌بر نخواهد بود. مینی‌بوس‌هایی که از کنار ساحل گلدن هورن عبور می‌کنند نیز شما را به بالات می‌برند.

در روز ششم چه خبر است:

با کلیسای آهنی شروع می کنیم

این کلیسا که تماماً از آهن ساخته شده، تنها کلیسا در جهان است که در ساخت آن به صورت کامل از آهن استفاده کرده‌اند. مطمئنا تا قبل از این چنین چیزی ندیده‌اید. وزن آهن استفاده شده در ساخت کلیسا 500 تن است.

بخوانید: کلیسای سنت جورج

مسجد چورا هم به اندازه کلیسای آهنی دیدنی است

موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری معروف دنیا در این مسجد دیده می‌شود که واقعا حیرت‌انگیز هستند. شما در این مسجد که زمانی کلیسایی بوده مجذوب هنر روم شرقی خواهید شد.

موزه چورا پس از 75 سال در سال 2020 با فرمان ریاست جمهوری دوباره به مسجد تبدیل شد، درست مانند ایاصوفیه. این موزه که کار مرمت آن همچنان ادامه دارد، پس از اتمام کار به عنوان مسجد برای عبادت باز می‌شود.

بخوانید: مسجد شاکرین استانبول

خانه‌های تاریخی بالات را از دست ندهید

خانه‌های بالات واقع در خیابان فواره چوبان در محدوده حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو بازسازی شده است. احتمالا با عمارت‌ها و خانه‌های زیبای استانبول آشنا هستید، اما این منطقه از آن جاهایی است که همه برای عکس گرفتن می‌آیند، پس از فرصت استفاده کنید و عکس یادگاری در سفر 7 روزه خود به استانبول برای صفحه اینستاگرام خود بگیرید.

کلا عکس گرفتن در مقابل خانه های رنگارنگ بالات یک سنت است!

در میدان فنر کمی بگردید

می‌توانید کافه‌ها و رستوران‌های بوتیک را در فنر بین خیابان ییلدیریم و خیابان وودینا ببینید، با تزئینات اصیل و غذاهای دلچسب و خوشمزه.

در نهایت به آگورا میهنسی بروید

یکی از زیباترین مکان‌های بالات، آگورا میهانسی است. می‌توانید روز خود را با موسیقی کلاسیک ترکی و پیش‌غذاهای خوب جشن بگیرید.

روز هفتم از سفر 7 روزه به استانبول؛ وقت خداحافظی است

روز هفتم از سفر 7 روزه به استانبول

امروز آخرین روز از سفر یک هفته‌ای ما در استانبول است. بیایید با توجه به زمان باقی مانده تا حرکت هواپیما، یک تور نهایی را انجام دهیم. در این بین بروید و سوغاتی برای خود و هدیه برای خانواده و دوستان بخرید. معمولا گردشگران هر چه پول نقد در دستشان مانده است را خرج می‌کنند.

رزرو بهترین هتل های استانبول فقط با سه کلیک ممکنه!

حرف آخر

در طول سفر 7 روزه به استانبول، مکان‌های زیادی را دیده اید، اما هنوز مکان های زیادی برای بازدید در این شهر شگفت انگیز وجود دارد. دفعه بعد که به استانبول آمدید، برای بازدید از جزایر پرنسس، بیکوز، کانلیجا، مسجد فاتح، ایوپ، ببک، بشیکتاش و اورتاکوی برنامه‌ریزی کنید.

سوالات متداول

چه جاذبه‌های گردشگری اصلی را در یک سفر 7 روزه به استانبول نباید از دست بدهیم؟

جمله باغ دولما، برج گلاتا، موزه ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد، بازار بزرگ و مسجد سلیمانیه از جمله جاذبه‌هایی هستند که برای یک سفر 7 روزه به استانبول توصیه می‌شود.

چه فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی دیگری می‌توان در یک سفر 7 روزه به استانبول انجام داد؟

شامل بازدید از موزه مدرن اسلامی، پیمایش در کوه‌های بلغورلو و بازدید از مساجد تاریخی مانند مسجد رستم پاشا و مسجد آبی.

چه تسهیلاتی برای گردشگران در استانبول وجود دارد؟

شامل تورهای گردشگری، امکانات حمل و نقل عمومی راحت، اقامتگاه‌های متنوع و رستوران‌های خوب محلی است.

آیا استانبول ایمن برای گردشگران است؟

بله، استانبول به عنوان یکی از شهرهای گردشگری پربازدید جهان، اقدامات امنیتی و مراقبت‌های لازم را برای گردشگران ارائه می‌دهد.

نظرات کاربران