موزه باستان شناسی استانبول
21 مرداد 1400
جهانگردی

موزه باستان شناسی استانبول چه گنجینه هایی رادر دل خود جایی داده است؟

در دل استانبول، شهری که هر گوشه‌اش بازگوکننده داستانی از تاریخ است، موزه باستان‌ شناسی استانبول چون گنجینه‌ای گرانبها خودنمایی می‌کند. این موزه، دروازه‌ای به دنیایی دیگر است، جایی که زمان در برابر شکوه تمدن‌های باستانی ایستادگی می‌کند. با هر قدم در میان دالان‌هایش، شما سفری را آغاز می‌کنید به عمق تاریخ، جایی که هر آثار و اشیاء با ارزش، نه فقط شی‌ای موزه‌ای، بلکه صفحه‌ای از کتاب زندگی بشریت است. موزه باستان‌شناسی استانبول، نه تنها مکانی برای بازدید، بلکه فضایی برای زنده شدن تاریخ در ذهن و قلب هر بازدیدکننده است.

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما چارتری استانبول فقط با سه کلیک ممکنه!

بررسی کلی موزه استانبول

موزه باستان شناسی استانبول

İstanbul Arkeoloji Müzesi یا همان مجموعه موزه‎­های باستان شناسی استانبول نمونه‌ه­ای بهترین موزه استانبول به شمار می­ رود که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این مجموعه در واقع از سه موزه تشکیل شده است: موزه باستان شناسی، موزه باستان مشرق زمین و موزه هنر اسلامی (همچنین به نام موزه کیوسک کاشی کاری).

در واقع این موزه استانبول برای جلوگیری از انتقال آثار باستانی ترکیه به مقصد موزه‌­های اروپا بود. در سال 1875 توسط استاد نقاش، «عثمان حمدی بیگ» ( خالق نقاشی مشهور مربی لاک پشت در موزه پرا)، تأسیس شد. مقدار زیادی از گنجینه­‌ها در ین موزه به نمایش گذاشته شده است که به تمدن­‌های آشوری، هیتی، مصری، یونانی  رومی، بیزانس و عثمانی مربوط می­‌شود. این مجموعه بزرگ به عنوان اولین موزه ترکیه شناخته شده و یک گزینه خارق­العاده برای بازدید و تجربه لحظات ناب به شمار می­رود.

بخوانید: استانبول در ادبیات

ساختمان های موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی نمونه­ ای از معروف‌ترین موزه استانبول است که از دو ساختمان مجزا تشکیل شده.

1- ساختمان اصلی (ساختمان قدیمی)موزه استانبول

ساخت آن در سال 1881 توسط «عثمان حمدی بیگ» آغاز شد و با اعمال کردن برخی تغییرات و همچنین با گسترش دادن برخی قسمت­‌ها، این موزه استانبول در ساله­ 1902 و 1908 تکمیل گشت. معمار آن «الکساندر والوری» است. نمای بیرونی ساختمان با الهام­گیری از مقبره İskender و گورهای زنان گریان ساخته شده است. این ساختمان نمونه بارزی از ساختمان­های نئوکلاسیک در استانبول به شمار می­رود.

در طبقه بالای این ساختمان دو طبقه، کارهای کوچک سنگی، قابلمه ­ها و تابه ­ها، مجسمه­ های کوچک سفالی، بخش گنجینه و تقریباً 800 هزار سکه عثمانی، دکوراسیون و تزئینات، یک کتابخانه با تقریباً 70.000 کتاب، انواع مدال­ها و کابینت­های سکه غیر مسلمان و مسلمان وجود دارد. در این کابینت­ ها قالب سکه­ ها نیز حفظ و نگهداری شده است.

در سالن­های طبقه پایین ساختمان، مقبره­های مشهوری مانند آرامگاه İskender، آرامگاه زنان گریان، مقبره Satrap، مقبره Lykia، مقبره Tabnit که در قبرستان شاه Sayda وجود دارد، به نمایش درآمده است.

شایان ذکر است که در طبقه پایین این موزه استانبول، علاوه‌بر نمایش مقبره‌ها، یک نمایشگاه برای مجسمه Old Age نیز وجود دارد که در آن تندیس ­ها و نقش ­های برجسته­ ای از شهرها و مناطق مهم باستانی به نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه، توسعه هنر مجسمه سازی از دوره باستانگرایی تا دوره بیزانس با مرتب­سازی بر اساس زمان و به همراه نمونه ­های برجسته نمایش داده می ­شود.

بخوانید: استانبول در قرون وسطی؛ جادو، افسانه و تاریخ!

موزه باستان شناسی استانبول

۲-ساختمان اضافه شده (ساختمان جدید)

در این موزه استانبول، ساختمان جدید که بعداً اضافه شده در واقع به جنوب شرقی ساختمان اصلی 6 طبقه متصل شده است. چهار طبقه ساختمان به عنوان سالن نمایشگاه چیده شده است. در طبقه اول ساختمان کتیبه­ای با عنوان “استانبول برای سنین”، در طبقه دوم “آناتولی و ترویا برای سنین” و در طبقه آخر “فرهنگ های اطراف آناتولی: قبرس ، سوریه-فلسطین” وجود دارد.

در طبقه اول ساختمان اضافی شده، یک موزه کودک و آثار معماری وجود دارد. سالن نمایش Thrakia-Bithynia و Byzantium ، که در آگوست 1998 افتتاح شد، با نام “فرهنگهای اطراف استانبول” در این طبقه قرار دارد.

این موزه در سال 1991 جایزه موزه شورای اروپا را دریافت کرده است که صدمین جایزه این موزه استانبول به شمار می ­رود. سالگرد تاسیس با چیدمان جدید در سالن­ های طبقه پایین و نمایشگاه ساختمان اضافی برپا می­‌شود.

بخوانید: حقایق جالب استانبول

برترین مصنوعات و نمایشگاه هایی که باید ببینید

موزه باستان شناسی استانبول

با وجود مصنوعات و نمایشگاه‌های باورنکردنی بسیاری برای دیدن در موزه‌های باستان‌شناسی استانبول، دانستن اینکه از کجا شروع کنید می‌تواند بسیار دشوار باشد. در اینجا برخی از بخش های مهم آورده شده که باید ببینید:

تابوت الکساندر

این تابوت سفالی که به زیبایی حکاکی شده یک شاهکار واقعی هنر باستانی است. این یکی از بهترین نمونه‌های هنر هلنیستی در جهان محسوب می‌شود.

کیوسک کاشیکاری

این غرفه شاهکاری از هنر کاشی کاری عثمانی است. کاشی ها دارای الگوهای پیچیده گل و هندسی در رنگ های زنده هستند.

بخوانید: دلایل سفر به استانبول

موزه قرآن در ترکیه

این مجموعه از نسخ خطی کمیاب و ارزشمند قرآن گنجینه‌ای واقعی است. خوشنویسی خیره کننده و نسخه های خطی بینشی از تاریخ و توسعه خوشنویسی اسلامی ارائه می‌دهد.

موزه موزاییک استانبول

این مجموعه از موزاییک ها برای کسانی که به هنر بیزانسی علاقه مند هستند، ضروری است. موزاییک ها صحنه هایی از زندگی روزمره، اساطیر و مذهب را به تصویر می‌کشند و به طرز باورنکردنی به خوبی حفظ شده‌اند.

موزه باستان شناسی استانبول

عهدنامه کادش

این لوح گلی یکی از قدیمی ترین معاهدات مکتوب جهان است. این بینشی از روابط دیپلماتیک بین تمدن های باستانی ارائه می‌دهد و گواهی بر اهمیت ارتباطات نوشتاری است.

ارزانترین تور استانبول سه کلیک فقط برای شماست!

نکاتی برای بازدید از موزه های باستان شناسی استانبول

  • بهترین زمان برای بازدید: موزه می تواند بسیار شلوغ باشد، بنابراین بهتر است صبح زود یا بعد از ظهر از آن بازدید کنید.
  • مدت زمان پیشنهادی بازدید: برنامه ریزی کنید که حداقل 2 تا 3 ساعت در موزه بگذرانید تا تمام نقاط برجسته آن را ببینید.
  • قوانین عکاسی: عکاسی در موزه مجاز است، اما عکاسی با فلش ممنوع است. همراه داشتن چوب سلفی نیز مجاز نیست.
  • تورهای با راهنما: این موزه تورهایی با راهنما به زبان انگلیسی و ترکی ارائه می دهد. آنها یک راه عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصنوعات و نمایشگاه های نمایش داده شده هستند.
  • کفش راحت بپوشید: موزه بسیار بزرگ است، بنابراین حتماً برای پیاده روی کفش راحت بپوشید.

بخوانید: افسانه های استانبول

حقایق جالب در مورد موزه های باستان شناسی استانبول

  • موزه شرق باستان اولین موزه در ترکیه بود که آثاری از تمدن های باستانی مانند سومری ها و بابلی ها را به نمایش گذاشت.
  • پیمان کادش که در موزه باستان شناسی به نمایش گذاشته شده است، قدیمی ترین معاهده صلح شناخته شده در جهان است.
  • موزه موزاییک استانبول دارای برخی از به خوبی حفظ شده ترین موزاییک های بیزانسی در جهان است.
موزه باستان شناسی استانبول

جاذبه های نزدیک موزه های باستان شناسی استانبول

اگر از موزه‌ باستان ‌شناسی استانبول بازدید می‌کنید، جاذبه‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که ارزش کاوش دارند، از جمله:

موزه ایاصوفیه

ایاصوفیه این باسیلیکای ایلخانی ارتدکس سابق و مسجد امپراتوری یکی از نمادین ترین بناهای استانبول است. این مکان در فاصله کوتاهی از موزه‌های باستان‌شناسی استانبول قرار دارد و قطعا ارزش دیدن را دارد.

موزه کاخ توپکاپی

این مجموعه کاخ وسیع برای بیش از 400 سال اقامتگاه سلاطین عثمانی بوده است. این خانه مجموعه وسیعی از مصنوعات و نمایشگاه‌هایی است که بینشی از تاریخ و فرهنگ امپراتوری عثمانی را ارائه می‌دهند.

بخوانید: کاخ های استانبول؛ از توپکاپی معروف تا یلدیز زیبا!

بازار بزرگ

این بازار سرپوشیده تاریخی یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای جهان است. این یک مکان عالی برای خرید سوغاتی ها و صنایع دستی سنتی ترکیه است.

از دیگر جاذبه های نزدیک می توان به مسجد آبی، آب انبار باسیلیکا و بازار ادویه اشاره کرد.

هزینه ورودی موزه باستان شناسی استانبول 2024

هزینه ورودی موزه باستان شناسی استانبول از سال 2024، 340 لیر ترکیه است. کارت موزه استانبول در این موزه معتبر است. اطلاعات مربوط به قیمت بلیط آخرین بار در 21 نوامبر 2023 به روز شده است.

از دیگر موزه‌های اطراف که می‌توانید با گذرگاه موزه استانبول وارد شوید، کاخ توپکاپی و اتاق‌های حرم آن، موزه ایا ایرنه و موزه علوم و فناوری اسلامی هستند.

موزه باستان شناسی استانبول

ساعات کاری موزه باستان شناسی استانبول 2024

ساعات کاری موزه های باستان شناسی استانبول بین 09:00 صبح تا 18:30 شب است. لطفا توجه داشته باشید که باجه بلیط ساعت 17:30 بسته می شود. این موزه هر روز هفته باز است. اطلاعات مربوط به ساعات بازدید آخرین بار در 21 نوامبر 2023 به روز شده است.

همچنین لازم به ذکر است که اگرچه ساختمان اصلی برای بازدیدکنندگان باز است، غرفه کاشی‌کاری و موزه آثار باستانی شرقی همچنان از نوامبر 2023 برای بازسازی بسته هستند.

زمان بازدید از موزه های استانبول ممکن است به دلیل رویدادها و بازسازی ها تغییر کند. قبل از رفتن به موزه به شما توصیه می کنم به وب سایت رسمی موزه مراجعه کنید و آخرین وضعیت را بررسی کنید.

بخوانید: بایدها و نبایدهای سفر به استانبول؛ 8 رازی که نمیدانید!

نحوه دسترسی به موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی استانبول در سلطان احمد، یکی از توریستی ترین مناطق استانبول واقع شده است.

پیدا کردن موزه بسیار آسان است زیرا در داخل مجموعه کاخ توپکاپی قرار دارد. اگر در سلطان احمد اقامت دارید، پس از عبور از دروازه تاریخی کاخ توپکاپی، می توانید با گردش به چپ به موزه باستان شناسی برسید.

هنگامی که از دروازه اصلی کاخ توپکاپی وارد می شوید، ابتدا کلیسای ایا ایرنه را در سمت چپ خود خواهید دید. موزه باستان شناسی در جاده ای با شیب کمی قرار دارد که پس از عبور از کلیسا وقتی به چپ بپیچید آن را خواهید دید.

اگر از میدان تقسیم می‌آیید، می‌توانید با فونیکولار F1 به کاباتاس بروید و از آنجا به خط T1 تراموا منتقل شوید.

پس از پیاده شدن در ایستگاه تراموا گلهانه، دروازه ثانویه کاخ را خواهید دید که به پارک گلهنه باز می شود. از اینجا به راحتی می توانید بدون انتظار خطوط امنیتی به موزه برسید.

رزرو هتل استانبول را به سه کلیک بسپارید!

حرف آخر

موزه باستان‌شناسی استانبول، با داشتن کلکسیونی بی‌نظیر از آثار باستانی و تاریخی، پنجره‌ای است به گذشته‌های دور و روایتی زنده از تمدن‌هایی که در این سرزمین‌ها روییده‌اند. این موزه، نه تنها مکانی برای نمایش هنر و تاریخ است، بلکه فضایی است برای تجربه فرهنگ و گذشته‌هایی که هنوز هم در هر گوشه و کنارش زمزمه می‌شود و بازدید از آن، فرصتی استثنایی برای کشف و درک عمیق‌تر تاریخ و فرهنگ غنی ترکیه است.

سوالات متداول

هزینه رفتن به موزه باستان شناسی استانبول چقدر است؟

هزینه ورودی 340 لیر است.

قدیمی ترین موزه استانبول کدام است؟

موزه‌های باستان‌شناسی استانبول قدیمی‌ترین موزه‌های استانبول هستند.

موزه آثار باستانی شرقی استانبول چیست؟

موزه شرق باستان موزه‌ای در مجموعه موزه‌های باستان‌شناسی استانبول است که مجموعه‌ای از آثار تمدن‌های باستانی مانند آشوری‌ها، بابلی‌ها و ایرانی‌ها را در خود جای داده است.

شرق باستان کجاست؟

مشرق زمین به منطقه ای از جهان اطلاق می شود که خاورمیانه و آسیای امروزی شامل کشورهایی مانند عراق، ایران و سوریه را در بر می گیرد.

نظرات کاربران