موزه نظامی استانبول

تصویری از موزه نظامی استانبول

تاریخچه نظامی هر کشوری مسلما یکی از پر افتخارترین و مهم‌ترین دوره‌های تاریخی آن کشور است که مقاومت و دفاع آن را در برابر بیگانگان و متجاوزان به نمایش می‌گذارد. از همین رو در کشورهای مختلف موزه‌هایی تحت عنوان موزه‌های نظامی ایجاد شده‌اند که تاریخ مقاومت آن کشور را در یک بازه زمانی به نمایش می‌گذارند و با بازدید از آن‌ها شما می‌توانید با ادوات جنگی و امکانات نظامی دوره‌های مختلف و از همه مهم‌تر تاریخچه نبردهای سرنوشت ساز و پر افتخار آن کشور آشنایی پیدا کنید. کشور ترکیه از این قاعده مستثنی نیست و در زمان سفر به آن، شما می‌توانید از موزه‌هایی تحت عنوان موزه‌های نظامی این کشور بازدید کنید. یکی از دیدنی‌ترین و پربازدیدترین موزه‌های نظامی این کشور، موزه نظامی استانبول است که در این مقاله قصد داریم شما را با آن آشنا کنیم و به شما بگوییم که در زمان سفر با تور استانبول شما با چه مواردی روبه‌رو خواهید شد.

آشنایی با موزه نظامی استانبول و تاریخچه ایجاد آن

سلاح های نظامی موجود در موزه

موزه نظامی استانبول یا Askeri müzesi یکی از برجسته‌ترین موزه‌های شهر استانبول و همچنین در سطح جهانی است که مجموعه‌ای غنی از ادوات و ابزار نظامی و لوازم جنگی را در خود جای داده است. نخستین تلاش‌ها برای احداث یک موزه نظامی در شهر استانبول، در سال ۱۷۲۶ و در کلیسای «ایا ایرنه» در نزدیکی کاخ توپکایی و با داشتن تعداد زیادی اشیای جنگی گران‌بها صورت گرفت که قبلا به نام مهمات Cebehane-Ottoman شناخته می‌شد. در سال ۱۸۴۶، «احمد فریت پاشا» یک موزه نظامی و باستانی به نام موزه همایون را گردآوری کرده و تاسیس کرد. در جنگ جهانی دوم، سلاح و ابزار موجود در این موزه به نقاط مختلف آناتولی فرستاده شدند تا در صورتی که ترکیه درگیر جنگ شد، این سلاح ک مهمات ارزشمند به سرقت نروند. در سال ۱۹۴۹ این مهمات و ابزار جنگی به استانبول فرستاده شدند تا در ساخت یک موزه جنگی مدرن شرکت داده شوند. یک ساختمان نظامی سابق که در سال ۱۹۶۶ مورد مرمت و اصلاح قرار گرفت و پس از مرمت طولانی مدت این ساختمان و انجام کارهای نظارتی، در سال ۱۹۹۳ این موزه به عنوان موزه نظامی استانبول تاسیس شد.

توپ های نظامی در محوطه های موزه نظامی استانبول

چه اشیایی در موزه نظامی استانبول به نمایش گذاشته شده‌اند؟

ماکت شخصیت های نظامی در موزه نظامی استانبول

در این موزه بیش از ۴۵ هزار شی مختلف وجود دارد؛ اما تنها ۵ هزارتا از آن‌ها در ۲۴ تالار مختلف این مجموعه و در ۱۰ حیاط آن به نمایش درآمده‌اند. این مجموعه بزرگ با ساختمان‌های مختلف و در ۵۴ هزار متر مربع وجود دارد. اشیایی که در این موزه قرار دارند در دسته بندی‌های مختلفی قرار داشته و هر یک بر اساس دسته بندی خود در سالن‌های مختلفی جهت بازدید قرار داده شده‌اند. این سالن‌ها شامل سالن‌های اسلحه، سالن چادر، سالن مخصوص لباس‌های نظامی، سالن پرچم‌ها، سالن سلاطین عثمانی، سالن مخصوص شمشیرها، سالن مربوط به گلوله‌های توپ و… هستند که در غالب ۲۴ سالن مختلف به نمایش درآمده‌اند. در مرکز این موره نظامی، یک سالن مخصوص «آتاتورک»، بنیان گذار موزه مدرن، به همراه لوازم، تصاویر و لباس‌های نظامی که او به تن می‌کرده است وجود دارد. همچنین در این موزه تعداد زیادی استار بورد، صفحات، نامه‌ها و آگهی‌ها و حق ثبت اختراعات و هدایایی که در حین کارزارهای ملل متحد به عنوان نیروهای حامی صلح در اختیار ارتش ترکیه قرار داده شده‌اند وجود دارد.

تابلو های نقاشی نظامی

در چه زمان‌هایی می‌توان از موزه نظامی استانبول بازدید کرد؟

این موزه هر هفته برنامه‌های مختلفی را برای بازدیدکنندگان ترتیب داده و برگزار می‌کند که می‌توانند برای آن‌ها جالب و دیدنی باشند. به‌علاوه نمایشگاه‌های مختلفی در تمام طول سال برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شوند که شما می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. همه‌روزه و از چهارشنبه تا جمعه، شوهای نظامی و کنسرت‌های گروه نظامی عثمانی که هزاران بازدیدکننده برای دیدن آن‌ها می‌روند وجود دارد. البته لزومی ندارد که شما از بابت عدم آشنایی با زبان ترکی و تاریخچه دوره عثمانی نگران باشید؛ زیرا پیش از ورود به این نمایشگاه‌ها و پیش از بازدید از این شوها، شما به طور مختصری با تاریخچه نظامی دوران عثمانی آشنا خواهید شد. این توضیحات به دو زبان مختلف ترکی و انگلیسی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شوند. همچنین کارمندان این موزه یک سری اطلاعات را به دو زبان مختلف انگلیسی و ترکی و به صورت کتبی و به شکل کاتالوگ در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند که مطالعه آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد و شما را با تاریخ نظامی این کشور و موزه نظامی استانبول بیشتر آشنا کند.

اگر در طول سفر خود به ترکیه زمان کافی را در اختیار دارید، می‌توانید از بزرگترین و قیمتی‌ترین مجموعه نظامی در جهان واقع در استانبول دیدن کنید. این مجموعه همان موزه نظامی استانبول است که در کنار بازدید از ادوات جنگی مختلف امکان گوش کردن به موسیقی پر زرق و برق جنگی عثمانی را برای شما فراهم می‌کند. برای بازدید از این موزه، شما می‌توانید در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها و سه شنبه‌ها و از ساعت ۹ تا ۱۷ به این مکان مراجعه کنید. توصیه می‌کنیم که در زمان مراجعه به این موزه، دوربین‌های خود را فراموش نکنید؛ زیرا عکس برداری در این محل آزاد بوده و شما می‌توانید تصاویری دیدنی و با شکوه را از آن به ثبت برسانید.

هواپیمای جنگی در فضای موزه نظامی استانبول

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

بازدید از موزه‌های نظامی می‌تواند همیشه برای افراد مختلف جالب باشد. در این مقاله ما شما را با یک مجموعه بزرگ نظامی واقع در ترکیه و شهر استانبول، به نام موزه نظامی استانبول آشنا کردیم. اگر به ترکیه سفر می‌کنید و زمان کافی را برای گشت‌و‌گذار در اختیار دارید، به شما توصیه می‌کنیم که از موزه‌های دیدنی این کشور دیدن کنید. یکی از دیدنی‌ترین این موزه‌ها موزه نظامی استانبول است که لحظات تاریخ ساز جنگی را برای شما به تصویر می‌کشد. چنان چه پیش از این از موزه‌های شهر استانبول، به خصوص موزه نظامی استانبول دیدن کرده‌اید، لطفا اطلاعات و تجربیات خود را در این باره با ما در میان بگذارید. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله توانسته باشند شما را با این موزه تاریخی آشنا کنند و اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهند. از توجه شما ممنونم.

نظرات کاربران