Istanbul souvenirs

بهترین سوغاتی های استانبول؛ یادگاری از تاریخ و فرهنگ ترکیه

اگر به ترکیه سفر می‌کنید، بهترین راه برای یادآوری سفر و خاطرات خوب آن، خرید سوغات استانبول است. از بازارهای تاریخی گرفته تا مراکز خرید مدرن، استانبول پر از مکان‌های عالی برای خرید سوغاتی است. در میان سوغاتی‌ها همیشه آهن‌ربای یخچال و تی‌شرت گزینه‌های مرسوم هستند، اما سوغاتی های استانبول فراتر از این‌ها است. فرهنگ ترکیه بسیار غنی است و سوغاتی‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید بدون توجه به بودجه خود خریداری کنید. صنایع‌دستی و منسوجات ترکی که هرکدام ریشه‌ای عمیق در تاریخ این کشور دارند و هنر دست مردمان محلی خواهند بود، بهترین هدیه برای ماندگار کردن خاطرات سفر به استانبول هستند. 

رزرو تور استانبول

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

چای ترکی؛ دلچسب و خوشمزه

Turkish tea in Istanbul

یکی از معروف ترین سوغاتی های استانبول در سفر به ترکیه، چای ترکی است. این نوشیدنی خوشمزه، رایج‌ترین نوشیدنی روزانه در ترکیه است به طوری که تخمین‌زده شده مردم محلی ترکیه روزانه حدود 3 تا 5 فنجان چای ترکی می‌نوشند و این تعداد در زمستان به 10 فنجان می‌رسد بنابراین این سوغاتی خوشمزه همراه خود بخش عظیمی از فرهنگ ترکیه را نیز به همراه دارد. برگ‌های چای ترکی از چای سیلان به دست می‌آید که در منطقه ریزه ترکیه رشد می‌کند و به عنوان یک چای خوش‌طعم و معطر شناخته می‌شود.

عاشقان چای، طعم چای ترکی را بیشتر از چای سیاه، ارل‌گری یا حتی چای سبز می‌پسندند. هنگام خرید چای ترکی برای تکمیل خرید سوغات استانبول، چند لیوان سنتی لاله شکل که در ترکی به آن ince belli می‌گویند نیز تهیه کنید. نوشیدن چای ترکی در این لیوان‌ها نه تنها کاملاً مطابق با سنت ترکیه است بلکه می‌توانید رنگ چای خود را قبل از نوشیدن نیز مشاهده کنید.

بخوانید: بازارهای استانبول

فرش ترکی؛ طرح هایی باورنکردنی

از بهترین سوغاتی های استانبول باید به فرش‌های ترکی اشاره کرد. هنر بافت این قالی‌ها را ترک‌هایی که از آسیای مرکزی به آناتولی امروزی (نزدیک کاپادوکیه) مهاجرت کرده‌اند، آورده‌اند. باقت خارق‌العاده این فرش‌ها سبب شده تا قیمت ارزانی نداشته باشند. هر فرش با دست دو گره می‌شود و هر تکه نخ دو حلقه می‌شود تا حداکثر دوام را تضمین کند. اما شاید چیزی که فرش‌های ترکی را بیش از پیش خواستنی می‌کند، طرح‌های زیبا باشد. هر فرش دارای یک الگوی هندسی پیچیده است و به طور طبیعی رنگ‌آمیزی شده که نشان‌دهنده تنوع فرهنگی و نقوش محبوب سنتی ترکیه است.

اگرچه فرش‌های ترکی از سوغاتی‌های شیک استانبول برای هدیه هستند، اما متاسفانه محبوبیت بیش از حد این قالی‌ها سبب شده تا تعداد زیادی از فرش‌ها در کارخانه بافته شوند و شناسایی یک گلیم دست‌بافت اصیل ترکی از فرش ماشینی را سخت کند و از آن‌جایی که قیمت آنها می‌تواند از حدود 50 دلار تا چند هزار دلار برسد، برای خرید این سوغاتی در سفر به استانبول سعی کنید از راهنمایی اشخاص قابل اعتماد استفاه کنید. در کنار فرش‌های ترکی می‌توانید محصولات دیگری مانند بالش، سفره و کیف دست‌بافت نیز خریداری نمایید. 

بخوانید: بازار پارچه استانبول

آویز چشم‌نظر؛ چشم شیطان آبی

سوغاتی های استانبول

از میان سوغاتی های استانبول اگر به دنبال هدیه‌ای معنوی هستید، می‌توانید به سراغ چشم‌نظر یا همان Nazar Boncuğu بروید. این آویز که گاهی اوقات با عنوان چشم شیطان نیز شناخته می‌شود، در واقع برای خلاص شدن از شر چشم بد بوده که یک باور خرافی مربوط به 5000 سال قبل از میلاد در فرهنگ‌های مختلف است. چشم بد نفرینی است که با نگاه بد به کسی داده می‌شود و قرار است برای او بدشانسی و بدبختی بیاورد. تنها راه محافظت از خود در برابر چشم بد، داشتن یکی از این آویزهای نظر است. امروزه، بازدیدکنندگان تعداد زیادی از این نمادهای چشم بد را در سراسر استانبول و ترکیه پیدا می‌کنند. این‌ها جزو سوغاتی‌های ارزان‌قیمت ترکیه هستند که جنبه نمادین دارند.

بخوانید: مراکز خرید عمده استانبول

فانوس ترکی؛ درخشان و رنگارنگ

از معروف ترین سوغات استانبول که جلوه و زیبایی خاصی به چیدمان منزل‌تان خواهد بخشید، باید به فانوس‌های ترکی اشاره کرد.  این لامپ‌های موزاییکی نه تنها زیبا هستند، بلکه درخششی گرم و رومانتیک دارند که فضایی دنج و منحصربه‌فرد می‌آفرینند. از فانوس‌های ترکی برای دکوراسیون کاخ‌های عثمانی نیز استفاده می‌شده و امروزه هنر ساخت این فانوس‌ها بخشی از فرهنگ و سنت ترکیه است. آنچه این هنر خارق‌العاده را از دیگر فانوس‌ها متمایز می‌کند، دست‌ساز بودن آن‌ها است که سبب می‌شود هیچ دو فانوسی شبیه به هم نباشند و هرکدام طراحی خاص و باارزش داشته باشند.

شیرینی ترکی (لوکوم)؛ لطیف و طعم‌ دار

Turkish delight

یکی از بهترین سوغاتی های استانبول برای هدیه به دوستان، خانواده و همکاران لوکوم ترکی است. شیرینی که از ترکیب نشاسته و شکر تهیه می‌شود و سپس با گلاب یا لیمو و گاهی آجیل یا شکلات طعم‌دار می‌گردد. انواع مختلفی از لوکوم وجود دارد که نوع سنتی آن با طعم گلاب است اما شما می‌توانید انواع دیگری با مغز فندق و پسته نیز پیدا کنید. توصیه می‌کنیم قبل از خرید از هر طعم لوکوم کمی امتحان کنید، آن وقت متوجه خواهید شد دلتان می‌خواهد از همه طعم‌ها جعبه‌ای خریداری کنید. 

بخوانید: 12 تا از بهترین شیرینی فروشی های استانبول!

ادویه‌جات ترکی؛ خوش عطر و طعم

ترکیه در زمینه تولید ادویه‌جات قدمتی کهن دارد و بزرگ‌ترین بازار ادویه را در استانبول پایتخت ترکیه خواهید یافت. این بازار صرفاً به فروش ادویه و گیاهان دارویی اختصاص دارد و عطر تند ادویه‌ها از ابتدای بازار مشام‌تان را پر می‌کند. در میان سوغات استانبول اگر به دنبال سوغاتی خوش‌عطر و خوش‌طعم هستید، به سراغ فلفل چیلی ترکی (پول بیبر)، سماق و فلفل اورفا (ایزوک) بروید. مغازه‌داران ترک گاهی به شما اجازه خواهند داد قبل از خرید، طعم ادویه‌ها را بچشید و یا آنها را بو کنید. در بازار ادویه‌جات استانبول بهترین ادویه‌های ترکی را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه خریداری خواهید کرد. 

سرامیک ایزنیک؛ چشم‌نواز و زیبا

سوغاتی های استانبول

یکی از معروف ترین سوغات استانبول سرامیک ایزنیک است که منشا آن به شهر ایزنیک در آناتولی غربی باز می‌گردد. این نوع سرامیک ترکی در قرن 15 تا 16 میلادی پس از تاسیس امپراطوی عثمانی به سبب طراحی زیبا و پیچیده محبوبیت پیدا کرد. جذابیت سرامیک‌ها در رنگ‌های آبی کبالتی و لعاب شفاف روی آن دو چندان می‌شود. رایج‌ترین طرحی که روی این سرامیک‌ها می‌بینید، نقش‌های گل و همچنین اشکال هندسی است. این نقش‌ها فرهنگ عثمانی را با تأثیرات شرق به ویژه چینی‌ها ترکیب کرده که آن را بسیار منحصربه‌فرد می کند. آخرین ساختمانی که در استانبول با سرامیک‌های ایزنیک تزیین شده، مسجد آبی است که در واقع به همین دلیل این نام را بر روی آن گذاشته‌اند. امروزه پیدا کردن سرامیک‌های ایزنیک قدیمی سخت است اما نمونه‌های شبیه به آن‌ها در بازارهای ترکیه بسیار دیده می‌شوند که فقط قدمت سرامیک‌های کهن را ندارند اما زیبایی آنها غیرقابل‌انکار است.

بخوانید: بازار چمدان استانبول

حوله ترکی؛ پنبه‌ ای و نرم

حوله ترکی که به نام پستمال نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین سوغاتی های استانبول است. حوله‌ها از منسوجات ترکی هستند که به عنوان حوله حمام یا ساحل استفاده می‌شوند. البته بافت ریز پنبه‌ای و کتان آن‌ها سبب شده تا به عنوان روسری و رومیزی نیز استفاده شوند. حوله‌های ترکی به دلیل قابلیت جذب، ماندگاری و نرمی بسیار معروف هستند. این حوله‌ها بعد از هربار شست‌شو حتی نرم‌تر می‌شوند و وزن سبک‌شان باعث می‌گردد جای کمی آشغال کنند و برای سفر بهترین گزینه باشند. این حوله‌ها معمولاً دارای رنگ‌های روشن و طرح‌های پیچیده هستند که قیمت ارزان آنها سبب شده تا از سوغاتی‌های اقتصادی در سفر به ترکیه محسوب شوند. 

ست قهوه ترک؛ شیک و متفاوت

Turkish coffee set

قهوه معروف ترکی از آسیاب دانه‌های ریز قهوه به دست می‌آید که با آب و شکر در ظرف مسی مخصوص دم‌کردن قهوه به نام cezve دم می‌شود و سپس در فنجان‌های کوچکی به نام fincan می‌ریزند. ست قهوه‌خوری ترکی یکی از گزینه‌های خوب برای خرید سوغاتی در سفر به استانبول است. یک ست قهوه ترک معمولاً شامل قهوه جوش مسی cezve، fincan و همچنین قهوه و شکر است. گاهی اوقات، یک جعبه کوچک شیرینی ترکی نیز به همراه دارد. قهوه ترک بخش مهمی از زندگی روزمره ترکیه است و اغلب در مجالس اجتماعی سرو می‌شود. این یک هدیه عالی برای عاشقان قهوه یا هر کسی که می‌خواهد چیز جدیدی را امتحان کند، خواهد بود.  

بخوانید: مراکز خرید مبل استانبول

صابون روغن زیتون؛ نرم و موثر

صابونی طبیعی از روغن زیتون که بیش از 600 سال است در فرهنگ حمام‌های ترکی حضور دارد. این صابون طبیعی امروزه به دلیل مزایای فراوانی که دارد در سراسر جهان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. گفته می‌شود صابون روغن زیتون برای پوست بسیار ملایم است و حتی می‌تواند به شرایطی مانند ریزش مو و شوره سر کمک کند. این محصول زیبای طبیعی، سازگار با محیط‌زیست است زیرا از مواد 100 درصد طبیعی ساخته شده و حاوی هیچ‌گونه مواد شیمیایی مضر نیست. به طور معمول، می‌توانید صابون روغن زیتون را به شکل رایج قالب‌های صابون پیدا کنید، اما صابون مایع زیتون نیز گاهی اوقات در دسترس است. اگر به دنبال سوغات استانبول هستید که کاربردی، زیبا و با ریشه عمیقی در فرهنگ ترکیه باشد، صابون روغن زیتون یک گزینه عالی است.

باقلوا؛ شیرینی با طعم بهشت

سوغاتی های استانبول

در لیست معروف ترین سوغات استانبول، هیچ چیز نمی‌تواند جای دسر ملی این کشور، باقلوا را بگیرد. باقلوا شیرینی است که از لایه‌های خمیر فیلو پر شده با آجیل که شربت یا عسل روی آن می‌ریزند، تهیه می‌شود. نوع سنتی باقلوا با پسته یکی از معروف‌ترین باقلواهای ترکی است. از انواع دیگر آجیل‌های مورد استفاده در باقلوا می‌توان به فندق، بادام و گردو اشاره کرد. شربت یا عسل نه تنها به باقلوا شیرینی می‌بخشد، بلکه به مرطوب نگه‌داشتن لایه‌های خمیر نیز کمک می‌کند. باقلوا دسری است که از زمان امپراتوری عثمانی وجود داشته و محبوبیت آن تا به امروز کاهش نیافته است.

بخوانید: مرکز خرید جواهر استانبول

کفش روستایی دست ساز؛ اصیل و زیبا

اگر می خواهید خود را در یک افسانه‌ی تاریخی در استانبول احساس کنید، از کفش‌های دستساز این شهر بخرید. مطمئن باشید که آن‌ها با رنگ‌های زنده و سبک‌های زیبای خود شما را مجذوب خود خواهند کرد. از این کفش‌ها در برخی از رقص‌های محلی ترکیه استفاده می‌شود. می‌توانید از آن به عنوان تزئین هم استفاده کنید یا اگر لباس رقص محلی را به همراه کفش خریداری کردید، چند فیگور رقص را یاد بگیرید. بنابراین می‌توانید یک “شب ترکی” برای دوستان خود ترتیب دهید.

تخته نرد؛ سرگرم کننده و محبوب

سوغاتی های استانبول

تخته نرد که از قرن شانزدهم بازی می‌شود، با کنده کاری هنرمندان چوبی در استانبول زیباتر شده است. بهترین تخته نرد از چوب گردو با منبت مروارید ساخته می‌شود. اگر بازی بلد نیستید، وقتی به استانبول آمدید، بازی را یاد بگیرید و اگر دوست دارید، زیاد تمرین کنید. این یکی از شیک‌ترین سوغاتی های استانبول است.

برای خرید سوغاتی در استانبول کجا برویم؟

استانبول بهشت علاقمندان به خرید است. مسافران مکان‌های متنوعی برای خرید از بازارهای سنتی گرفته تا مراکز خرید مدرن را در سفر به استانبول خواهند دید. حتی وقتی در شهر قدم می‌زنید مغازه‌های محلی زیادی در شهر برای خرید خواهید دید. خصوصاً در محله‌هایی مانند سلطان احمد و تکسیم. در ادامه چند بازار خوب برای خرید سوغاتی های استانبول را معرفی خواهیم کرد. 

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان، بیش از 4000 مغازه و 61 خیابان سرپوشیده را در خود جای داده است. این بازار محبوب‌ترین مکان برای خرید سوغاتی های استانبول است، زیرا بازدیدکنندگان می‌توانند هر چیزی از لباس تا سرامیک‌ها و فرش‌های ترکی را در آن بیابند. توصیه می‌کنیم برای اینکه در شلوغی بازار کلافه نشوید، صبح زود یا آخر وقت به بازار بزرگ بروید.

ارزانترین تور استانبول را فقط با سه کلیک رزرو کنید.

بازار ادویه‌جات

Istanbul spice market

اگر به دنبال چای ترکی، گیاهان دارویی و ادویه‌جات هستید، هیچ جایی بهتر از بازار ادویه در استانبول برای خرید وجود ندارد. این بازار سرپوشیده که به نام بازار مصر نیز شناخته می‌شود، تنها ۲ خیابان دارد بنابراین مانند بازار بزرگ آشفته و شلوغ نخواهد بود. 

بازار آراستا

بازار آراستا یک بازار کوچک در کنار پارک سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه است. اگرچه این بازار تنها یک خیابان است اما مغازه‌های زیادی برای خرید بهترین سوغاتی های استانبول را دارد. البته لازم است بدانید قیمت‌ها در این بازار نسبت به بازارهای دیگر بالاتر است. 

بخوانید: مرکز خرید ونیزیا مال استانبول؛ سوار بر قایق خرید کنید!

خیابان استقلال

سوغاتی های استانبول

خیابان استقلال با یک کیلومتر طول و ردیفی از بوتیک‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها یکی از مناطق محبوب گردشگران است. اگرچه بعید است که بسیاری از سوغاتی‌های سنتی ترکیه مانند فرش و سرامیک ایزنیک را پیدا کنید، اما یافتن هدایایی مانند باقلوا در اینجا راحت‌تر خواهد بود. حتی اگر قصد خرید در اینجا را ندارید، کاوش در خیابان استقلال یکی از بهترین کارها در سفر به استانبول است.

برای خرید سوغاتی در استانبول چانه بزنید!

چانه‌زنی برای خرید بیشتر سوغاتی های استانبول که می‌خواهید بخرید، موثر است؛ اما اگر چیزی فوق‌العاده ارزان باشد، ممکن است نتوانید تخفیف زیادی دریافت کنید. قیمت چیزهایی مانند طلسم چشم شیطان یا برخی ادویه‌ها ممکن است مقرون‌به‌صرفه نباشد؛ زیرا حاشیه سود کمی دارد.

قیمت هتل های استانبول را از سه کلیک بخواهید!

حرف آخر

با معروف ترین سوغاتی های استانبول و بازارهایی که می‌توانید این سوغاتی‌ها را تهیه کنید آشنا شدید. البته در کنار سوغاتی‌هایی که جنبه صنایع‌دستی و فرهنگی دارند، در سفر به ترکیه می‌توانید از مراکز خرید مدرن این شهر کالاهای لوکس از برندهای معتبر جهانی برای هدیه خریداری نمایید. اما یکی از خاطرات به یاد ماندنی از سفر، همین منسوجات سنتی است که نشان‌دهنده سنت، فرهنگ و قدمت آن شهر است. یادتان نرود برای خرید اجناس سنتی از افراد مطلع و قابل اعتماد کمک بگیرید تا کالای تقلبی خریداری نکنید. در نهایت اگر مهارت دارید برای تخفیف چانه‌زنی کنید. 

سوالات متداول

چه نوع فرش‌هایی بهترین سوغاتی از استانبول هستند؟

فرش‌های دستباف ترکی با طرح‌های سنتی و رنگ‌های گرم، از جمله بهترین و معتبرترین سوغاتی‌های استانبول هستند.

سوغاتی ارزان در استانبول از کجا بخریم؟

مکان‌های زیادی برای خرید سوغاتی‌های ارزان در استانبول وجود دارد، اما مهم‌ترین بخش انتخاب سوغاتی‌های ارزان برای شروع است. چیزهایی مانند طلسم نظر، حوله ترکی، چای و قهوه ارزان هستند و به راحتی می‌توانید آنها را در بازار بزرگ یا بهتر از آن بازارهای محلی پیدا کنید.

برای خرید شیرینی در استانبول کدام منطقه را پیشنهاد می‌دهید؟

منطقه سلطان احمد و بازار بزرگ استانبول، بهترین انتخاب‌ها برای خرید شیرینی باکیفیت و متنوع هستند.

چه نوع ادویه‌جاتی را باید به عنوان سوغاتی از استانبول خریداری کرد؟

ادویه‌جات معطر ترکی مانند پاپریکا و مخلوط‌های ادویه خاص ترکی، سوغاتی‌های عالی از بازارهای استانبول هستند.

چه نوع شیرینی‌هایی از استانبول به عنوان سوغاتی مناسب هستند؟

باقلوا ترکی و شیرینی‌های سنتی مانند کادایف و بورک، از جمله شیرینی‌های محبوب برای سوغاتی هستند.

آیا خرید لباس‌های سنتی ترکی به عنوان سوغاتی از استانبول پیشنهاد می‌شود؟

بله، خرید لباس‌های سنتی ترکی مانند شال، چادرهای رنگارنگ و لباس‌های بافتنی سنتی، گزینه‌های خوبی به عنوان سوغاتی استانبول هستند.

نظرات کاربران