حقایقی جالب درباره ایاصوفیه

حقایقی جالب درباره ایاصوفیه؛ رازهای مخفی پشت دیوارها!

امروز می‌خواهیم حقایقی جالب درباره ایاصوفیه را برای شما عنوان کنیم. همان‌طور که می‌دانید ایاصوفیه زمانی بزرگ‌ترین کلیسای جامع جهان بوده و بیش از 1500 سال در کناره‌های تنگه بسفر ایستاده است. این مکان ارزشمند با تاریخ پرفراز و نشیبی که در طول دوران‌های مختلف داشته، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول و همچنین به عنوان هشتمین عجایب جهان شناخته می‌شود.

رزرو تور استانبول

کلیسای جامع بیزانسی دارای گنبدهای متعدد با یک گنبد عظیم است که به نظر می‌رسد در بالای یک کلیسای مستطیل شکل شناور است، پنجره‌های منگنه‌ای که فضای داخلی را پر از پرتوهای نور می‌کند، موزاییک‌های فراوان که تقریباً هر سطحی را می‌پوشاند، منبت‌های سنگی و ستون‌های مرمری و بسیار پیچیده، نقاشی و تزئینات تنها بخشی از خصوصیات دیدنی این جاذبه‌ی محبوب هستند. ما قبلا به صورت مفصل درباره این مسجد یا همان کلیسای قدیمی صحبت کردیم، اما بیایید تا چند حقیقت شگفت‌انگیز در مورد این مکان دیدنی دوست‌داشتنی را برای شما بازگو کنیم.

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

ساختمانی از اولین ها

ساختمانی از اولین ها

ایاصوفیه نه تنها یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های باقی مانده در استانبول است، بلکه یکی از اولین ساختمان‌های گنبدی در مقیاس بزرگ در جهان است. گنبد قابل توجه آن بیش از 100 فوت وسعت دارد و تا زمان تکمیل کلیسای جامع فلورانس در ایتالیا در قرن 15 بزرگترین در جهان بود.

داستان سه ساخت

باور کنید یا نه، ایاصوفیه که امروز می‌بینید در واقع سومین ساختمانی است که در همان مکان ساخته شده است. دو مورد اول که در قرن 4 و 5 ساخته شده بودند، در جریان شورش‌ها ویران شدند. ساختمان سوم و فعلی در سال 537 پس از میلاد در زمان امپراتور بیزانس ژوستینیانوس اول تکمیل شد.

تغییر تعلقات مذهبی

ایاصوفیه در طول تاریخ خود به عنوان یک کلیسای جامع ارتدکس شرقی، یک کلیسای جامع کاتولیک رومی، یک مسجد و در حال حاضر یک موزه خدمت کرده است. دگرگونی آن منعکس کننده جزر و مد در حال تغییر تاریخ استانبول است و لایه‌هایی خواندنی به داستان و جذابیت آن می‌افزاید.

نام جذاب ایا صوفیه

“ایاصوفیه” در یونانی به “حکمت مقدس” ترجمه می‌شود. با این حال، این نام به قدیسی به نام سوفیا اشاره نمی‌کند، بلکه به حکمت الهی خدا، مفهومی مرکزی در سنت مسیحی ارتدکس اشاره دارد.

رمز و راز سنگ مرمر ایاصوفیه

رمز و راز سنگ مرمر ایاصوفیه

یکی دیگر از حقایقی جالب درباره ایاصوفیه به مصالح آن برمی‌گردد. فضای داخلی خیره کننده ایاصوفیه دارای انواع سنگ مرمر است که از سرتاسر جهان باستان به اینجا آورده شده‌اند. جالب اینجاست که برخی از این انواع مرمر آنقدر نادر هستند که تقریباً منقرض شده‌اند و امروزه در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌شوند.

موزاییک های بیزانس آن بی نظیر است

ایاصوفیه مجموعه‌ای از موزاییک‌های حیرت‌انگیز را در خود جای داده است که قدمت آن به دوران بیزانس باز می‌گردد. این موزاییک‌ها که مناظر و شخصیت‌های مذهبی را به تصویر می‌کشند، هنگام تبدیل ساختمان به مسجد گچ بری ‌شده‌اند، اما بعداً کشف و بازسازی شدند.

لژ سلطان از دیگر حقایق جالب ایاصوفیه

زمانی که ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد، «لژ سلطان» را به آن اضافه کردند. این سکوی مرتفع به سلطان اجازه می‌داد تا در خدمات خصوصی شرکت کند، ویژگی منحصر به فردی که به غنای معماری ساختمان می‌افزاید.

ترکیبی از سبک های معماری

ترکیبی از سبک های معماری

ایاصوفیه ترکیبی از عناصر معماری بیزانسی و اسلامی است، این نشان‌دهنده تغییرات فرهنگی است که در طول تاریخ خودش تجربه کرده است. از طرفی ساختار اصلی بیزانسی با گنبد بزرگ و موزاییک‌های پرآذین خود به‌طور یکپارچه با ویژگی‌های اسلامی مانند مناره‌ها و خط‌های خوشنویسی ترکیب می‌شود و زیبایی‌شناسی منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند.

رونزهای وایکینگ، کتیبه‌ای ارزشمند

در میان بسیاری از گنجینه‌های تاریخی ایاصوفیه یک کتیبه رونیک است که توسط یک مزدور وایکینگ ساخته شده است. این گرافیتی که قدمت آن به قرن نهم بازمی‌گردد، گویای نفوذ و جذابیت گسترده این بنای باشکوه است.

یک سایت میراث جهانی یونسکو

از دیگر حقایقی جالب درباره ایاصوفیه، می‌توان به ثبت آن در یونسکو اشاره کرد. به عبارتی دیگر، ایاصوفیه در سال 1985، ایاصوفیه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. امروزه به عنوان یک بنای تاریخی برای اهمیت تاریخی و فرهنگی استانبول ایستاده است و هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب می‌کند.

یکی از عجایب هفتگانه باستانی در ساخت کلیسا استفاده شده است

در حالی که ایاصوفیه در قسطنطنیه ساخته می‌شد، مصالح آن را از سراسر اروپا تامین کردند. ستون‌های هلنیستی معبد آرتمیس، سنگ‌های بزرگ از معادن معادن مصر، سنگ مرمر سبز حمل‌شده از تسالی، سنگ سیاه از ناحیه بسفر و سنگ زرد از سوریه، معدود مواردی بودند که برای رساندن آن به شکوه فعلی‌اش وارد شدند.

می گویند “ستون گریه” قدرت شفابخشی دارد

می گویند "ستون گریه" قدرت شفابخشی دارد

از میان 140 ستونی که از ایاصوفیه حمایت می‌کنند، یکی از آن‌ها به طور خاص برجسته است. این ستون که به دلیل سطح مرطوب بی وقفه‌اش معمولاً به عنوان «ستون آرزو» یا «ستون عرق ریز یا گریه» نیز شناخته می‌شود، این باور را ایجاد کرده که این یک ستون قدرت درمان بیماری‌ها را دارد. داستان‌ها حاکی از آن است که حتی امپراتور ژوستینیان که از سردردهای شدید رنج می‌برد، خود را با این ستون معالجه کرد. همچنین گفته می‌شود که این ستون آرزوها را برآورده می‌کند.

گنبد ایاصوفیه کاملاً گرد نیست

این گنبد که 31 متر از شرق به غرب و 32.5 متر از شمال به جنوب کشیده شده، کمی بیضی شکل است. گنبد بی‌نظیر آن 56.22 متر ارتفاع دارد و وسط گنبد دارای کتیبه خوشنویسی آیه 35 سوره نور است.

در آخر

در پایان، ایاصوفیه فقط یک شگفتی معماری نیست. این سازه‌ای است که تاریخ امپراتوری‌ها، ادیان و تمدن‌ها را درون دیوارهای خود حمل می‌کند. کاوش در ایاصوفیه و کشف رازهای متعدد آن بدون شک یکی از پربارترین کارهایی است که می‌توایند در سفرتان انجام دهید. این عمارت باشکوه شما را دعوت می‌کند تا در زمان قدم بردارید و خود را در روایتی غوطه‌ور کنید که از قرن‌ها فراتر می‌رود، روایتی که همچنان به شکل‌دهی و تعریف روح استانبول ادامه می‌دهد. هر چند که ما سعی کردیم حقایقی جالب درباره ایاصوفیه را عنوان کنیم. اما دیدن کی بود مانند خواندن!

نظرات کاربران