موزه ایا صوفیه

مسجد جامع ایا صوفیه که تحت عنوان  Ayasofya-i Kebir Cami-i Şerifi نیز شناخته می­شود، با معماری به روش خلاقانه ساخته شده است. در آن تاریخ غنی، ارزش­های مذهبی و ویژگی­ها و آثار خارق­العاده­ای دیده می­شود،و قرن­ها در همان حالت بدون تغییر و بدون تاثیرپذیری از دنیای مدرن باقی مانده است. موزه ایاصوفیه بزرگترین کلیسای شرقی روم در استانبول بود. در­واقع این موزه بزرگ قدیمی­ترین کلیسای جامع است که در کوتاه­ترین زمان ممکن ساخته شده است.

این مکان واقع در ایاصوفیه با گنبدهای بسیار زیبا که سر به فلک کشیده است و همچنین به دلیل بهره گیری از ستون­های سنگ مرمر یکپارچه و موزاییک های بی­نظیر، به عنوان یکی از شگفتی­های تاریخ معماری جهان به شمار می­رود. شایان ذکر است که ایا صوفیه روی اولین تپه استانبول قرار دارد که دقیقاً در نوک شبه جزیره تاریخی، از سه طرف با دریای مرمره ، بسفر و شاخ طلایی احاطه شده است.

تصویری از مسجد ایاصوفیه که قبلا موزه ایاصوفیه نام داشت

معرفی ایا صوفیه

ایاصوفیه امروزی که به زبان ترکی  Ayasofya می­شود، به معنای حکمت مقدس یا حکمت الهی است که سومین بنایی ساخته شده در این منطقه است و از نظر نوع معماری با اثار قبلی تفاوت­های بارزی دارد. موزه ایا صوفیه به عنوان تجسمی از معماری بیزانس در نظر گرفته می­شود که تاریخ معماری را تغییر داد. این مکان به دستور امپراطور «یوستینیانوس توسط آنتمیوس» (ریاضیدان) و «ایسیدوروس» (هندسه دان و مهندس) ساخته شد.

ساخت و ساز در سال 532 آغاز گردید و در مدت 5 سال به پایان رسید و در سال 537 با مراسم عالی برای پرستش و دعا گشوده شد. انبوهی از زلزله­ ها که تا سال‌های 546 و 557 در قسطنطنیه رخ داد ویرانی­های بسیار را به وجود آورد. همین امر سبب شده تا گنبد ایاصوفیه فرو بریزد و همچنین هزاران خانه تحت تاثیر زمین لرزه‌ها از بین بروند.

نمایی دیگر ازمسجد ایاصوفیه بعد از تبدیل از موزه ایا صوفیه به مسجد

ایا صوفیه و شهر بیزانس قسطنطنیه در آوریل 1204 توسط ونیزی­ها و صلیبی­ها در جنگ چهارم صلیبی که خیانت تکان­دهنده­ای در میان مسیحیان قلمداد شد، غارت گشت. نجیب­زاده صلیبی، بالدوین از فلاندر، به عنوان امپراطور در ایاصوفیه تاج‌گذاری کرد؛ اما بیشتر بیزانس­ها از به رسمیت شناختن وی امتناع نمودند و امپراتوری به چهار ایالت کوچک مستقل تقسیم شد.برای شناخت بیشترازقدمت و تاریخ موزه ایاصوفیه همراه ما باشید.

موزه ایاصوفیه در طول دوره عثمانی به عنوان یک مسجد باقی ماند

فضای داخلی مسجد ایاصوفیه که قبلا موزه ایاصوفیه بود

هنگامی که سلطان «محمد فاتح کنستانتنیه» را فتح کرد (در دوره حکومت عثمانی، نام­های زیر را برای استانبول به زبان ترکی بکار بردند: کنستانتینی، استانپولیس، درساادت، آسیتانه)، او آن را به مسجد شاهنشاهی خود تبدیل نمود. برای جلوگیری از فروپاشی موزه ایاصوفیه در دوران مراد سوم، پایه­ هایی توسط معمار تاریخی سنان به دو طرف ایاصوفیه اضافه شد. گنبد و دیوارهای ایا صوفیه در طول دوره روم شرقی بارها فرو ریخته است؛ پس از بازسازی توسط معماری به نام سنان، با وجود زلزله ­های بزرگ در استانبول، هرگز این موزه دوباره فرو ریخته نشده است.

از زمان «فاتح سلطان محمد خان»، هر یک از سلطان­ها برای زیباتر شدن ایا صوفیه تلاش می­کرد و به همین دلیل ایاصوفیه به یک مجموعه کامل تبدیل شده بود که در آن مواردی مانند محراب، مینبار، منبر، مناره­ها، دفتر سلطان، شادیروان (چشمه تأمین آب برای وضو گرفتن)، مدرسه، کتابخانه و آشپزخانه وجود داشت. علاوه‌بر این، اهمیت زیادی به تزئینات داخلی مسجد ایاصوفیه در دوره عثمانی داده می­شد. موزه ایا صوفیه با ظریف‌ترین نمونه­های هنرهای ترک مانند خوشنویسی و کاشی­کاری آراسته شد و به همین دلیل معبد ارزش­های شناختی جدیدی به دست آورد.

بنابراین، ایاصوفیه استانبول نه تنها به مسجد تبدیل شد بلکه در آن میراث بشریت نیز حفظ و نگهداری شد. این بنا با اضافه شدن عناصر معماری جدید عثمانی به حیات خود ادامه داد، اما در نهایت مسجد جامع ایاصوفیه پس از 4 سال تعطیلی، با تصمیم شورای وزیران به تاریخ 24.11.1934 به عنوان موزه اعلام شد. در سال 1985 ایاصوفیه به عنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو به نام مناطق تاریخی استانبول نامگذاری شد که شامل سایر بناها و مقبره­های تاریخی مهم استانبول است.

تصویری از معماری موزه ایاصوفیه

تاریخ تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد ایاصوفیه

در 10 جولای سال 2020، مصوبه کابینه 1934 که پیرو آن مسجد ایاصوفیه به موزه ایاصوفیه تبدیل شده بود توسط دادگاه عالی ترکیه تغییر داده شد؛  این مکان بعد از 86 سال دوباره به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. قضات تصمیم گرفتند با توجه به این که ایا صوفیه متعلق به بنیاد فاتح سلطان محمد خان بود، دولت حق تغییر وضعیت آن در گذشته را نداشت.

در واقفیه (سند وقف / منشور بنیاد) فاتح سلطان محمد که روی یک پوست غزال به طول 66 متر نوشته بود، آمده است: «تمام مواردی که در اینجا توضیح داده­ و تعیین کرده­ام به صورت کتبی در اساسنامه بنیاد تعیین شده است. شرایط نباید تغییر کند، قوانین نباید اصلاح شود. موارد ذکر شده نباید از هدف اصلی دور شوند. از قوانین تعیین شده نباید موردی کاسته شود. هر نوع دخالت در این بنیاد ممنوع است … لعنت خدا، فرشتگان و همه انسانها بر هر کسی که حتی یکی از شرایط حاکم بر این بنیاد را تغییر دهد.»

موزه ایاصوفیه پس از تبدیل به مسجد

مراسم افتتاحیه عبادت در مسجد ایا صوفیه در 24 ژوئیه سال 2020 با حضور رئیس جمهور ترکیه آقای رجب طیب اردوغان برگزار شد. قبل از نماز، رئیس جمهور اردوغان در داخل مسجد حضور یافته و آیاتی را از سوره فاتحه و سوره بقره را تلاوت کرد. حدود 350،000 نفر در نماز جمعه سنتی در مسجد تاریخی ایاصوفیه استانبول که زمانی به موزه تبدیل شده بود شرکت کردند. وظایف اداری مسجد بین اداره امور مذهبی ترکیه یا همان “دیانت” و وزارت فرهنگ و جهانگردی تقسیم شده است. توجه کنید که “دیانت” انجام فعالیت­های مذهبی را بر عهده دارد، در­حالی که گروه دوم همچنان به پروژه­های حفاظت، مرمت و مدیریت آثار تاریخی باقیمانده در مسجد ادامه می­دهند.

تصمیماتی که بعد از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد توسط اردوغان گرفته شد

رئیس جمهور «اردوغان» خطاب به ملت در مورد بازگشایی مسجد ایاصوفیه برای عبادت گفت: «درهای ایاصوفیه مانند تمام مساجد­های ما به روی همه، اعم از خارجی یا داخلی، مسلمان یا غیر مسلمان باز خواهد بود. ایا صوفیا، میراث مشترک بشریت بوده و با پیروی از قانون بنیادی و اصلی تعیین شده همچنان برای ارائه خدمات به انسان­ها مورد استفغاده قرار خواهد گرفت».

نقاشی های دیواری موزه ایاصوفیه

مقامات اعلام کردند که ویژگی­ های تاریخی و مرتبط با موزه در ایا صوفیه همچنان حفظ و نگهداری می­شود. بخش‌های تاریخی به همان طریقی که مسجد آبی رنگ برای بازدید­کنندگان و گردشگران از هر فرقه و مذهب باز است، برای عموم آزاد خواهد ماند. ایاصوفیه جدا از عملکرد به عنوان یک مسجد، همچنین در میان مقاصد مهم گردشگری ترکیه قرار داشته و هر ساله افراد زیادی به بازدید از این امکان می­پردازند. آیا به ایاصوفیه سفر کرده‌اید؟ نظرات و خاطرات خود را درباره بازدیدتان از این مکان زیبا و باشکوه با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران