فرحزاد تهران

فرحزاد تهران؛ سفر به دیار جاذبه‌های گردشگری و تفریحی

فرحزاد تهران، جاذبه‌های گردشگری و باغ-رستوران‌های زیادی دارد. این منطقه، امکان تفریحی همه‌جانبه را برای گردشگران فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر همراه ما باشید.

پاسپورت دومینیکا

 تهران، شهر همیشه بیدار، در تمام ساعت‌های روزوشبش پیوسته در تکاپوست. این شهر، به‌خاطر امکانات رفاهی‌ و جاذبه‌های گردشگری خود، نظر توریست‌های بسیاری را به خود جلب می‌کند. یکی از محله‌های شلوغ و پرامکانات تهران، فرحزاد نام دارد. این محله به‌خاطر امکانات بسیار متنوع مانند باغ-رستوران‌ها، اماکن مذهبی و تاریخی و پارک‌های زیبایش مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار گرفته است. در ادامه با ما همراه شوید تا محله‌ فرحزاد و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی‌ا‌ش را بهتر بشناسید.

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

تاریخچه 

فرحزاد تهران

 فره به‌معنای «توشه» و زاد به‌معنای «زیاد» است. در گذشته‌ این منطقه دارای باغ‌های پربار بوده؛ چرا که در آن‌جا آب‌های زیرزمینی بسیاری وجود داشته است. فرحزاد ۱۰ تا قنات داشته که در حال حاضر فقط ۲ تا از آن‌ها فعال هستند. هم‌چنین، رودخانه و چمنزارهای زیاد این روستا زبانزد خاص‌‌‌وعام بوده؛ همین‌ امر باعث شده  که مسافران زیادی در فصل بهار و تابستان به  فرحزاد تهران بیایند؛ موقع بازگشت هم با توشه‌ای پر از میوه‌ و محصولات برمی‌گشتند؛ به‌همین خاطر نام این منطقه را فره‌ زاد گذاشتند.

 روایت دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید این منطقه در گذشته به‌نام پری‌زاد شناخته می‌شد؛ چرا که مردم معتقد بودند ده در شب‌هایی که مهتاب مهمان آسمان نبوده میزبانی جن‌و‌پری را می‌کرده؛ از همین رو مردم نام ده را پری‌زاد گذاشتند. چند وقت بعد که اهالی ده پری‌زاد از دره به دامنه‌ و کوهپایه کوچ کردند، ده خالی از سکنه و سپس کم‌کم با سکنه جدید پر شد. بیشتر خان‌ و ارباب‌های‌ ساکن ده فره‌زاد از طایفه‌ فرحزادی‌ها بودند؛  در نتیجه ده به این اسم نامگذاری شد. محله فرحزاد تهران در زمان حکومت ناصرالدین‌شاه به‌دست مستوفی‌الممالک، وزیر وقف آن زمان پیشرفت بسیاری کرد.

 باغ-رستوران ‌های فرحزاد

بعضی وقت‌ها که خستگی یک هفته کاری بر تن‌ آدم می‌نشیند، برای برطرف کردنش دل به جاده می‌زنیم. گاهی توشه‌ای پر از خوراکی با خودمان می‌بریم، اما بعضی وقت‌ها می‌دانیم مقصدی که در انتهای جاده به آن می‌رسیم نیازی به کوله‌بار بستن ندارد؛ درست مثل فرحزاد تهران که مرکز انواع رستوران‌ها و مغازه‌هایی پر از تنقلات متنوع است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از رستوران‌های این مکان دیدنی آشنا کنیم.

باغچه-رستوران حسین

باغچه-رستوران حسین

یکی از بهترین باغ رستوران‌ های پرطرفدار و همیشه‌ شلوغ فرحزاد، رستوران حسین نام دارد. این رستوران به‌خاطر نمای زیبای داخلی و بیرونی خود، نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. این رستوران  2 سالن پذیرایی، 3 باغچه مجزا و یک تراس دارد که با پوشش گیاهی منحصربه‌فردی که در بیشتر فضای داخلی و بیرونی آن به چشم می‌خورد، چشم‌انداز زیبایی را برای مشتری‌هایش به وجود آورده است. صدالبته منوی غذایی آن که شامل غذاهای محلی و سنتی می‌شود، بی‌تاثیر بر حسن شهرتش نیست. از دیگر امکانات این رستوران در محله فرحزاد تهران می‌توانیم به امکان رزرو تخت برای روز و تاریخ مشخصی اشاره کرد. 

آدرس: یادگار امام جنوب، فرحزاد شمالی، خیابان محمد فرحزادی، پلاک 43

ساعت کاری: همه‌روزه از  ۱۲ ظهر تا 12 شب

باغ‌-رستوران‌ زیتون فرحزاد

یکی دیگر از بهترین باغ‌ رستوران‌ های فرحزاد، زیتون نام دارد. شما به‌محض وارد شدن به این رستوران، با فضای روباز و بزرگی‌ که ظرفیت پذیرایی از حدود ۲۰۰ نفر را دارد مواجه می‌شوید. در چیدمان رستوران زیتون از تخت‌های سنتی استفاده شده که در فصل‌های سرد سال با نایلکس‌ و سقف مخصوص پوشانده می‌شوند. این رستوران، برای ذائقه‌های مختلف غذاهای متنوعی را دارد؛ از  جمله آن‌ها می‌توان به غذاهای سنتی مانند دیزی، کباب، ماهی و هم‌چنین غذاهای فرنگی مانند انواع استیک، همبرگر و سالادها اشاره کرد. از دیگر امکانات باغ رستوران زیتون فرحزاد نیز می‌‌توان از پارکینگ اختصاصی، پخش موسیقی زنده و وای‌فای رایگان نام برد.

 آدرس: فرحزاد شمالی، خیابان آبشار، بن‌بست یاس 

ساعت کاری: همه‌روزه از ۱۱ظهر تا ۱۲شب 

جاهای مذهبی و تاریخی فرحزاد

فرحزاد تهران

فرحزاد تهران، علاوه‌بر امکانات تفریحی خود، بناهایی با قدمت تاریخی و مذهبی هم دارد که هرساله تعداد  زیادی از زائران و بازدیدکنندگان برای زیارت و گذراندن ساعاتی خوش به همراه عزیزانشان به این مکان‌ها می‌روند. در ادامه  چند تا از این جاهای زیارتی و تاریخی را به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما بمانید.

امامزاده داوود 

یکی از جاذبه ‌های مذهبی که در مسیر فرحزاد تهران وجود دارد، امامزاده داوود است. شجره‌نامه ایشان یازده پشت به امام حسن‌ مجتبی (ع) برمی‌گردد. بعضی‌ها هم می‌گویند امامزاده داوود از نسل حضرت زین‌العابدین (ع) بوده است. در سردر امامزاده داوود هفت بیت شعر دیده می‌شود که نام فتحعلی‌شاه به‌وضوح در این ابیات به چشم می‌خورد که نشان از ساخت این امامزاده در زمان این پادشاه دارد.

در گذشته، جاده امامزاده کاملا کوهستانی و دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی بوده؛ به‌طوری که مسافرانی که از آن‌جا می‌گذشتند، از دیدن آن‌ها لذت می‌بردند؛ البته هنوز هم دو تا از این مکان های دیدنی وجود دارند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به آبشار رندان و آبشار سنگان اشاره کرد. شما می‌توانید از دو روستای زیبای سولقان و کن که در مسیر امامزاده هستند نیز دیدن کنید. اگر شما قصد دارید به‌مدت چند روز در آن‌جا بمانید و بیشتر از دیدن مکان های دیدنی فرحزاد لذت ببرید، نگران نباشید؛ زیرا دورتادور اطراف امامزاده، مسافرخانه‌های زیادی وجود دارد. هم‌چنین می‌توانید به بازار بزرگ امامزاده داوود بروید و خرید‌های مورد نظرتان را انجام دهید.  

امامزاده صالح

امامزاده صالح

یکی دیگر از امامزاده‌هایی که در مسیر محله فرحزاد تهران با آن روبه‌رو می‌شوید، امامزاده صالح نام دارد. این امامزاده برای تهرانی‌ها از قدیم دارای اعتبار و احترام فراوانی بوده و هنوز هم همین‌طور است. تبار و ریشه ایشان به‌ صالح‌بن‌موسی‌الکاظم، فرزند اصلی امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) می‌رسد. روایت شده که این امامزاده در دوره ایلخانی‌ها، سال ۷۰۰ ه.ق ساخته شده است. این امامزاده از ضلع‌ جنوب به شرق و غرب، سه ورودی مختلف دارد؛ ورودی جنوبی و شرقی به بازار تجریش راه دارد و ورودی غربی به ترمینال درون‌‌شهری تجریش منتهی می‌شود. همچنین برای دسترسی به ورودی‌های امامزاده صالح در فرحزاد تهران باید بخشی از مسیر را پیاده بروید و بعد‌از گذشتن از بازارچه و ترمینال وارد حیاط امامزاده شوید. 

در حیاط بزرگ این مکان دیدنی نیز، مقبره پنج شهید گمنام قرار دارد. هم‌چنین وسط حیاط آن نیز یک حوض وجود دارد که در ایام قدیم آب آن از قنات سر پل‌ تجریش تامین می‌‌شد. بعدها آب این حوض را به‌سمت باغ‌های تجریش می‌فرستادند، اما متاسفانه چند سالی می‌شود که آب این قنات خشک شده‌ است. درهای ورودی این مکان دیدنی در فرحزاد در شش‌ ماه اول سال از اذان صبح تا ۱۲شب و در شش‌ ماه دوم از اذان صبح تا ۱۱ شب به‌روی عموم مردم گشوده خواهد بود.

بازار تجریش

یکی دیگر از مکان‌ های دیدنی فرحزاد تهران بازار تجریش نام دارد. این بازار، دارای بافت قدیمی با قدمت تاریخی‌ست که باستان‌شناسان عمر آن را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال تخمین زده‌اند. معماری این بازار به‌صورت چند دالان تودرتوست. طراحی سازه بازار تجریش مستطیلی‌شکل بوده و دو طبقه دارد. طبقه دوم آن ایوانی ساخته‌شده با آجر بوده و نورپردازی آن سبزرنگ است. بازار تجریش تقریبا ۴۰۰ حجره دارد که سردر هرکدام از این حجره‌ها یک کاشی فیروزه‌ای‌رنگ نصب شده که با خطوط زیبای نستعلیق، نام هر مغازه روی آن نوشته شده است.

 اگر به این بازار رفته باشید، بعد از شلوغی‌ها و پشت‌سر گذاشتن دالان پرپیچ‌و‌خم انتهای بازار، سکوی بزرگی را می‌بینید که دور‌تا‌دور بازار میوه‌وتره‌بار قرار دارد. این قسمت از بازار از قدیمی‌ترین بخش‌های آن بوده که در دوره ‌قاجار به‌منظور برگزاری عزاداری‌های محرم ساخته شده است. شما به‌محض قدم زدن در بازار متوجه نظم‌وترتیبی که بین حجره‌ها وجود دارد می‌شوید؛ چرا که انواع‌واقسام مغازه‌ها در کنار هم ردیف شده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به آبمیوه‌فروشی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها، مغازه‌های میوه‌وسبزیجات، ادویه‌‌فروشی‌ها، رستوران‌های سنتی، صنایع‌دستی، پوشاک‌، کیف‌وکفش، مغازه‌های‌ اسباب‌‌بازی‌‌‌فروشی و هم‌چنین لوازم خانگی اشاره کرد.

آرامگاه ابدی 

فرحزاد تهران

قبرستان محلی برای آرامش ابدی همه خواب‌زدگان این دنیاست که بعد از پرشدن پیمانه عمر در خانه ابدی‌شان به خواب می‌روند. یکی از این‌ آرامگاه‌ها در محله فرحزاد بوده که همسایه دیواربه‌دیوار امامزاده صالح و امامزاده ابراهیم به حساب می‌آید. روایت است که ایام قدیم‌، آخر‌هفته‌ها در این قبرستان جای سوزن انداختن هم نبوده است. نکته بعد این‌که در گذشته‌های دورتر چون جمعیت محله فرحزاد و روستاهای اطراف کم بوده، روی سنگ‌قبرها نام مردگان را نمی‌نوشتند.

در آرامگاه‌ ۲۰۰ساله فرحزاد تهران، بیش از هزار نفر در مساحت ۱۴ تا ۱۵ متر مربع  دفن شده‌اند. در این قبرستان، مقبره‌های خصوصی که برای کدخدایان و بزرگان ده بوده نیز به چشم می‌خورد. البته هنوز هم مردگان در این قبرستان دفن می‌شوند. وقتی در قبرستان ۲۰۰ساله فرحزاد قدم می‌زنید، سنگ‌هایی با قدمت چندین‌هزارساله را که با سنگ‌های امروزی کاملا فرق می‌کند می‌بینید؛ شکل بیشتر آن‌ها دایره‌‌مانند بوده و بیشتر نوشته‌های روی این سنگ‌قبرها بر اثر بادوباران از بین رفته است. نکته جالب و متفاوت این قبرستان آن است که برای مقبره زنان سه‌تکه سنگ می‌گذاشتند؛ به این صورت که یکی بالای سر، یکی پایین پا و دیگری در میانه قبر. هم‌چنین تنها وجه‌ تمایز سنگ‌قبر خانم‌ها با مقبره آقایان، مستطیلی‌‌شکل‌بودن آن بوده است.

حمام 300ساله

یکی دیگر از بناهای تاریخی که در فرحزاد تهران وجود دارد، یک حمام قدیمی با قدمت ۳۰۰ساله است. در زمان قدیم مسافران و زیارت‌کنندگان امامزاده داوود در این حمام، ساعتی را به استراحت و استحمام کردن می‌پرداختند تا گرد سفری طولانی را از تن و روح‌شان پاک کنند. این بنای تاریخی با ظاهر باستانی خود می‌توانست یکی از اماکن گردشگری برای بازدید عموم باشد، اما متاسفانه این حمام خیلی وقت می‌شود که مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته و کم‌کم به شکل مخروبه درآمده است.

 پارک‌ها و بوستان‌ های نزدیک به فرحزاد

 پارک‌ها و بوستان‌ های نزدیک به فرحزاد

 برای ساکنان ‌‌تهران یا حوالی پایتخت، یک روز تعطیل فرصتی‌ست که خانواده‌ها با عزیزان‌شان برای گردش‌ و‌ تفریح به دل طبیعت بزنند. همین‌طور توریست‌ها که از شهرها و کشورهای دورتر برای تهران‌گردی یا دیدوبازدید اقوام یا برای انجام کاری آمده‌اند، علاوه‌بر بازدید از اماکن دیدنی، به پارک و بوستان های نزدیک به فرحزاد هم سری خواهند زد. فرحزاد تهران یکی از مناطقی‌ست که رستوران‌های متنوعی دارد و شما می‌توانید بعد از تهیه غذای مورد نیاز  به این بوستان‌ها بروید و ساعاتی خوش را در کنار عزیزان‌تان بگذرانید. در ادامه دو پارک بزرگ با امکانات مجزا  را که در این محدوده هستند، به شما معرفی می‌کنیم.

نهج‌البلاغه

یکی از پارک ها و بوستان ‌های نزدیک به فرحزاد تهران نهج‌البلاغه نام دارد. شما در این پارک می‌توانید در لاین پیاده‌روی ۹ کیلومتری قدم بزنید، سوار بر دوچرخه در پیست‌های دوچرخه‌سواری با گنجایش ۱۲۰ دوچرخه‌ رکاب بزنید، یا اگر اهل ورزش کردن هستید در فضای ۱۸۰۰ متر مربعی با وسایل ورزشی آن نرمش کنید. هم‌چنین در فضای آن‌جا نیمکت‌ها و آلاچیق‌های چوبی برای استراحت کردن و لذت بردن از مناظر طبیعی وجود دارد. علاوه‌‌بر آن در این پارک چند رستوران، مسجد و سرویس‌ بهداشتی هم طراحی شده است.

اگر به‌همراه فرزندان‌تان به این پارک می‌روید، می‌توانید از سه مجموعه تفریحی شامل شهربازی، سرزمین شگفت‌انگیز و شهربازی بینیلو برای بازی با وسایل راه‌سازی و ساختمانی نیز دیدن کنید. اگر هم بزرگسال هستید، می‌توانید به سینمای ۶بعدی بروید و فیلم ببینید، یا در باغ‌ هنر به دیدن آثار فاخر بی‌نظیر هنرمندان مختلف بنشینید و یا در آمفی‌تئاتر روباز نمایش ببینید. هم‌چنین کافه‌های دنج و چشم‌نوازی هم وجود دارد که شما می‌توانید با وقت گذراندن در محیط امن و آرام آن‌جا ساعت‌های آخر حضورتان را دلپذیرتر کنید. از دیگر امکانات پارک نهج‌البلاغه می‌توان به بانجی‌جامپینگ، قایق‌رانی در آب و سه پارکینگ با گنجایش ۷۵۰ خودرو اشاره کرد.

ژوراسیک

فرحزاد تهران

یکی دیگر از پارک ها و بوستان های نزدیک به فرحزاد تهران ژوراسیک نام‌ دارد. این پارک در اسفند ۱۳۹۲،  در سعادت‌آباد، حوالی پارک پرواز تاسیس شده است. احتمالا شما فیلم و یا کتاب پارک ژوراسیک را دیده و خوانده باشید، کمی هم از موجودات و دایناسورهای ماقبل تاریخ اطلاعات دارید، البته در این پارک فرصت خوبی فراهم شده که شما و کودکان‌تان این دایناسورها را بهتر بشناسید. در پارک ژوراسیک، شما سوار بر قطار زمان می‌شوید تا با موجودات عظیم‌الجثه‌ای که سال‌های نه‌چندان دور ساکنان زمین بوده‌اند آشنا شوید. این پارک شامل ۲۸ مجسمه متحرک از دایناسورهایی‌ست که نام چند تا از معروف‌ترین آن‌ها عبارت است از تیرکس، تارگوساروس، یوروپا سورس،‌‌‌ اتگواروس‌ و آلوسورس‌. نکته جالب این مجسمه‌ها، صدا و حرکات آن‌هاست که مشابه اصوات و حرکت‌های ‌واقعی این موجودات است. علاوه‌بر این دایناسورها، مجسمه‌هایی نیز از حیوانات وحشی دیگر مانند اسب ‌آبی، فیل، پاندا، گوریل، خرس، ماموت، کینگ‌کونگ و … در سرتاسر پارک پراکنده شده‌اند. 

 درحالی‌که دست‌دردست فرزندان دلبندتان در بین حیوانات و دایناسورها به گشت‌وگذار می‌پردازید، به‌یکباره شکارچی ثبت‌ خاطرات با دوربین، عکس‌العمل‌های فرزندتان را با زدن چند فلش خاطره‌انگیز‌تر می‌کند. حالا نوبتی هم باشد، نوبت این است که تجربه متفاوت‌تری را رقم بزنید؛ به سینمای چندبعدی می‌روید و سوار بر صندلی‌های معلق و لرزان به تماشای هیجان‌انگیزترین فیلم‌های مطرح روز دنیا در ژانرهای ماجراجویی می‌نشینید. این پارک علاوه‌بر بعد علمی-تخیلی، محیطی کاملا خانوادگی هم دارد. همچنین بعداز بازی می‌توانید در از مجموعه کافه و رستوران آن‌جا خوراکی‌های مد نظرتان را تهیه کرده و در آلاچیق‌های بزرگ و زیبای پارک میل کنید.

دربند بهتر است یا محله فرحزاد تهران؟

همیشه در ذهن گردشگران این سوال پیش می‌آید که در‌بند بهتر است یا فرحزاد. در واقع باید این‌طور گفت که هر منطقه گردشگری جاذبه‌های خاص خودش را داراست. مثلا دربند یک مکان تفریحی‌ست که عموما محوریت ورزشی دارد؛ به‌طوری که طیف وسیعی از کوهنوردهای مبتدی تا حرفه‌ای به‌صورت انفرادی یا گروهی برای کوهنوردی به آن‌جا می‌روند. آن‌ها در سردترین و گرم‌ترین روزهای سال با تجهیزات یا بدون تجهیزات به دل کوه می زنند؛ از پستی‌وبلندی‌های زیادی عبور می‌کنند تا ساعاتی خوش را در دامان طبیعت بگذرانند. اما محله فرحزاد یک منطقه گردشگری‌ست که امکانات رفاهی و توریستی بیشتری نسبت به دربند دارد. ما در پاراگراف‌های بالاتر مفصل به این موضوع پرداختیم که در فرحزاد چه اماکن‌ تفریحی، رستوران‌ها، بازار و زیارتگاه‌هایی وجود دارد. در نتیجه، نمی‌توانیم بگوییم که دربند بهتر است یا فرحزاد؛ چرا که هرکدام از این مناطق جذابیت‌ها و طیف گردشگران مخصوص به خودشان را دارند. 

دسترسی جغرافیایی 

محله فرحزاد از منطقه و روستاهای شمیرانات است که در نوار شمالی شهر و امتداد کوهپایه البرز در شمال غرب تهران قرار دارد. این محله از شمال به شهرک غرب، از جنوب به دو خیابان کوهستان و صحرا وصل می‌شود و در نهایت به بزرگراه یادگار امام می‌رسد. علاوه‌بر آن از شرق به منطقه بهرود دسترسی دارد، از تپه‌های بین فرحزاد تهران می‌گذرد و به شهرک‌های مسکونی منتهی می‌شود. از غرب به رودخانه و دره فرحزاد تهران وصل شده، هم‌چنین از پونک هم رد می‌شود و به شهرک مسکونی نفت می‌رسد.

فرحزاد تهران

برای رفتن به این منطقه از چه وسایل‌حمل‌‌و‌نقلی استفاده کنیم؟

اگر شما با وسیله نقلیه شخصی قصد رفتن به محله فرحزاد تهران را داشته باشید، از نرم‌افزارهای مسیریاب استفاده می‌کنید. اما اگر به فکر ترافیک سنگین یا صرفه‌جویی در هزینه‌های سفرتان هستید، بدون شک وسایل نقلیه عمومی گزینه خوبی برای‌تان خواهند بود. در ادامه، این وسایل حمل‌ونقل عمومی و مسیرهای رسیدن به فرحزاد تهران را به شما معرفی می‌کنیم.

مترو

یکی از وسایل حمل‌و‌نقل ارزان‌قیمت که برای رسیدن به محله فرحزاد تهران مناسب بوده، متروست. برای این کار کافی‌ست خودتان را به خط 7 مترو برسانید، سپس در ایستگاه میدان کتاب پیاده شوید. شما پس‌از صرف نیم‌ساعت پیاده‌روی، یا طی یک کیلومتر با تاکسی به آن‌جا می‌رسید.

اتوبوس

 یکی دیگر از وسایل حمل‌و‌نقل ارزان‌قیمت که در مسیر رسیدن به فرحزاد تهران وجود دارد، اتوبوس است. کافی‌ست از بزرگراه اشرفی اصفهانی، سوار بر خط 10 اتوبوس‌های تندرو شوید. این اتوبوس‌ها شما را به‌راحتی و به‌صورت مستقیم تا این منطقه می‌برند. 

در آخر

ما در این مقاله با محله فرحزاد تهران آشنا شدیم. ابتدا تاریخچه آن را خواندیم و سپس مکان‌های دیدنی، اماکن تاریخی، زیارتگاه‌ها و رستوران‌های آن را به شما شناساندیم. در انتها نیز مسیرها و روش‎‌های رسیدن به این منطقه را به شما معرفی کردیم. حالا شما بگویید: کدام‌یک از جاذبه‌های گردشگری  این منطقه را بیشتر دوست داشتید؟

نظرات کاربران