موزه هنر سائوپائولو

موزه هنر سائوپائولو؛ موزه‌ای معلق با آثاری خاص

برزیل پنجمین کشور بزرگ جهان و یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری است. سائوپائولو یکی از زیباترین شهرهای برزیل برای مسافرت است که مقصد بسیاری از گردشگران است و جاهای دیدنی زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر موزه هنر سائوپائولو است. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک با موزه هنر سائوپائولو و بخش‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

رزرو تور برزیل

رزرو بهترین تور خارجی با سه کلیک!

معرفی موزه هنر سائوپائولو؛ اولین موزه برزیل

موزه هنر سائوپائولو

موزه هنر سائوپائولو اولین موزه مدرن برزیل است که در تاریخ 2 اکتبر 1947 توسط یک تاجر برزیلی به نام فرانسیسکو د آسیس شاتوبریاند تاسیس شد. شاتوبریان یک کارآفرین معروف بود که برای اولین بار تلویزیون را به برزیل آورد. از دیگر خدمات شاتوبریان به برزیل می‌توان به انجام پروژه‌های بزرگی مانند کمپین مالی هوانوردی اشاره کرد. نام دیگر این موزه MASP است که سرواژه عبارت موزه هنر سائوپائولو است. 

البته در جریان تاسیس موزه هنر و ساخت اولین ساختمان این موزه، شاتوبریان از پیترو ماریا بردی که کارشناس هنری اهل ایتالیا بود نیز کمک گرفت. پیترو حدود 49 سال پس از تاسیس مدیریت موزه را برعهده داشت. این موزه در ابتدا در ساختمان نام برده در مرکز شهر واقع بود اما در سال 1968 به خیابان پائولیستا منتقل شد. معمار ساختمان جدید نیز همسر پیترو، لینا بو بردی بود. بردی به همراه همسرش لینا بو بردی از ایتالیا به برزیل مهاجرت کرده بودند. لینا بو بردی نیز معماری با استعداد بود که در طراحی ساختمان جدید موزه در خیابان پائولیستا نقش مهمی داشت.

در نهایت بردی به خاطر تلاش‌ها و تاثیراتش به عنوان یکی از بنیان‌گذران موزه هنر سائوپائولو شناخته شد. شاید جالب باشد که بدانید در ابتدا تصمیم شاتوبریان بر این بود که موزه هنرهای مدرن و هنرهای کلاسیک را جدا از هم تاسیس کند اما بردی او را منصرف کرد و پیشنهاد نام جامع‌تر یعنی موزه هنر را داد. حالا این موزه میزبان نمایشگاه‌های موقت، دوره‌ها، سخنرانی‌ها و همچنین اجرای موسیقی، رقص و تئاتر است و به همین علت برای عموم مردم جذاب است. همچنین لازم است بدانید که ساختمان جدید موزه در خیابان پائولیستا با حضور ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ افتتاح شد. در ضمن این موزه در سال 2003 به عنوان موزه ملی ثبت شد.

معماری موزه هنر سائوپائولو

موزه هنر سائوپائولو

ساختمان این موزه علاوه‌بر اینکه محل نگهداری انواع آثار هنری است به تنهایی یک اثر هنری و یک شاهکار معماری محسوب می‌شود. لینا بو بردی برای طراحی این ساختمان از شیشه و بتن استفاده کرد و نتیجه نهایی ساختمانی است که تصور می‌کنید در هوا معلق است. ساختمان اصلی ری دو ستون بزرگ بنا شده است و در نگاه اول به نظر می‌سد در هوا شناور است. این نوع معماری به دلیل اهمیت چشم‌انداز شهر سائوپائولو و حفظ آن انتخاب شد. همچنین تمام آثار هنری از جمله تابلوها بر روی سه پایه‌های کریستالی و شفاف نگهداری می‌شود که از جنس پرسپکس است. در نتیجه در نگاه به نظر می‌رسد این آثار در هوا معلق هستند. نکه جالب درباره لینا این است که او در دوره‌ای چنین طرحی را اجرا کرد که بازار معماری در سلطه مردان برزیلی بود و به همین دلیل طرح او در ابتدا توسط مردم بومی مورد استقبال قرار نگرفت. 

داستان سرقت از موزه هنر 

در 29 اکتبر 2007 دو مرد برای سرقت نقاشی‌های گران‌بها به نگهبانان موزه حمله می‌کنند و در نهایت موفق به سرقت هم نمی‌شوند. بعد از آن در 20 دسامبر همان سال یک گروه دیگر به موزه دستبرد می‌زنند و تابلوی پرتره بسیار ارزشمند سوزان بلوخ اثر پابلو پیکاسو که حدود 70 میلیون دلار ارزش داشت را می‌دزدند. این تابلو بعدا پیدا می‌شود و به موزه بازگردانده می‌شود. 

آثار تاریخی موجود در موزه هنر

از جمله آثار این موزه دیدنی و خاص می‌توانبه 11 هزار اثر تاریخی شامل اشیای تاریخی، نقاشی، مجسمه، مجموعه عکس‌ و لباس‌های دوره‌های مختلف تاریخی است که هنر آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا را به نمایش می‌گذارد. از مشهورترین هنرمندان که آثارشان در ای موزه نگهداری می‌شود می‌توان به رافائل، تیتیان، پل سزان، پیر آگوست رنوار، تارسیلا دو آمارال، کاندیدو پورتیناری، آنیتا مالفاتی و دی کاوالکانتی، رامبراند، ون گوگ، مونه، رافائل، رنوار، مودیلیانی و پیکاسو اشاره کرد.

از مهم‌ترین آثار موجود در این موزه می‌توان به نقاشی سه‌گانه مسیح در حال حمل صلیب، مصلوب شدن و دفن شدن و پسر مدرسه‌ای ون گوگ اشاره کرد.

موزه هنر سائوپائولو

نحوه دسترسی به موزه

آدرس: سائوپائولو، خیابان پائولیستا، موزه هنر یا MASP

این موزه در خیابان پائولیستا قرار دارد. اگر برای دسترسی به موزه از مترو استفاده کنید باید در ایستگاه مترو تریانون-موزه هنر سائوپائولو پیاده شوید. پس از 2 دقیقه پیاده‌روی در خیابان پائولیستا به موزه خواهید رسید.

ساعت کاری موزه هنر سائوپائولو

موزه هنر سائوپائولو سه‌شنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 8 بعدازظهر، چهارشنبه‌ و یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر میزبان علاقه‌مندان است. همچنین موزه روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی در روزهای 24، 25، 31 دسامبر و اول ژانویه تعطیل است. 

هزینه بلیط ورودی

هزینه بلیط ورودی موزه هنر سائوپائولو برای بزرگسالان 40 دلار، برای دانشجویان و افراد بالای شصت سال 20 دلار و برای کودکان زیر 11 سال و افراد کم‌توان و یک همراه رایگان است. همچنین بازدید در روزهای سه‌شنبه نیاز به تهیه بلیط ندارد و پذیرش رایگان است. 

سخن پایانی سه کلیک درباره موزه هنر سائوپائولو

سائوپائولو یا سرزمین باران (سامپا) یکی از دیدنی‌ترین شهرهای برزیل است که برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر چیزهای زیادی دارد. مهم‌ترین دیدنی سائوپائولو موزه هنر است. موزه هنر سائوپائولو یا MASP علاوه‌بر معماری خاص و کم‌نظیر، آثار تاریخی باشکوهی را هم در خود جای داده است و به همین دلیل برای علاقه‌مندان به هنر و تاریخ بسیار جالب است. در این مقاله به بررسی بخش‌های مختلف و تاریخچه این موزه پرداختیم. حالا شما برای ما بنویسید که آیا دوست دارید به بازدید این موزه بروید؟

نظرات کاربران