İstanbul Kapalıçarşı

قدم‌زدن در بازار بزرگ استانبول؛ همه چیز را از نزدیک ببینید!

بازارهای قدیمی و بزرگ همیشه یکی از جاذبه‌های دیدنی و جذاب در سفرها هستند. در این بازارها علاوه بر خرید می‌توانید در بخشی از تاریخ آن شهر قدم بزنید و با مردم محلی به گپ‌وگفت بپردازید. همچنین بازارهای قدیمی بهترین مکان برای چانه‌زنی و دریافت تخفیف‌های خوب است. یکی از این بازارهای قدیمی استانبول که در سفر به ترکیه حتما می‌بایست از آن بازدید کنید، بازار بزرگ استانبول است. این بازار که از دوران امپراطوی عثمانی ساخته شده بخشی از تاریخ غنی ترکیه به حساب می‌آید که پس از پشت سر گذاشتن اتفاقات و خسارات بسیار همچنان پابرجا مانده است. گشت‌وگذار در بازار ساعت‌ها مشغول‌تان می‌کند و برای خرید سوغاتی‌های کوچک و جذاب بر روی مغازه‌های هیجان انگیز این بازار می‌توانید حساب کنید. 

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما استانبول را رزرو کرده اید؟

بازار بزرگ استانبول از گذشته تا امروز 

İstanbul Kapalıçarşı

بازار بزرگ استانبول در بین سال‌های 1455 تا 1456 در پی تغییراتی که سلطان محمد دوم پس از فتح استانبول توسط عثمانی شروع نموده بود، ساخته شد و پس از ساخت وقف مسجد ایاصوفیه گردید. در این بازار ابتدا فقط خرید و فروش پارچه انجام می‌شد و آن را با نام بازار جواهر می‌شناختند. پس از گذشت چند سال، سلطان محمد دستور ساخت بازار جدیدی به نام صندل را در بخش شمالی بازار بزرگ صادر نمود که بازار جدید به فروش کالاهای لوکس اختصاص یافت. با گذشت زمان حرفه‌های دیگری نیز به مغازه‌های این دو بازار ملحق شدند و در نهایت بازار واحدی شکل گرفت.

نهایتاً در قرن هفدهم بازار قدیمی استانبول تبدیل به بازار بزرگی برای خرید و فروش انواع کالاها شد که در سفرنامه گردشگران نوشته شده “هیچ بازاری برای رقابت با آن وجود نداشت”. اما این رونق تا اوایل قرن نوزدهم بود و از نیمه دوم قرن نوزدهم به بعد به دلیل گسترش تجارت پارچه در غرب اروپا، عهدنامه “تسلیم” عثمانی با کشورهای اروپایی، پیشرفت تاجران اروپا در تولید مواد اولیه و زلزله سال 1984 بازار بزرگ شهر استانبول از دوران اوج خود فاصله گرفت. رکود بازار تا حدی پیش رفت که دروازه قدیمی و راسته پوست فروش‌ها کاملاً تعطیل شد و بازار صندل نیز در سال 1914 کاملا تخریب گردید. نهایتا بازار بزرگ در سال 1980 مورد بازسازی قرار گرفت و به همان شکل تا کنون باقی ماند. 

معرفی بازار بزرگ

بازار بزرگ استانبول که در زبان ترکی به آن کاپالیچارشی می گویند، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار از 61 گذر و 3000 حجره تشکیل شده و علی‌رغم فعالیت بازارها و مراکز تجاری مدرن در ترکیه همچنان از پربازدیدترین بازارهای استانبول است. چنانکه در سال 2014 با بیش از 91 میلیون بازدیدکننده سالانه، عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری در جهان را دریافت کرد. بازار بزرگ همچنان یکی از بهترین بازارهای استانبول است که 26000 نفر در آن اشتغال دارند و روزانه نزدیک به 40 هزار بازدیدکننده دارد. بازاری که در ابتدا فقط چند مغازه و خیابان بوده است اکنون 61 خیابان را دربرمی‌گیرد و وسعت زیاد آن سبب شده تا 22 درب ورودی داشته باشد، البته فقط یک درب به عنوان درب اصلی شناخته می‌شود.

در بازدید از بازار بزرگ سقف‌های بلندی را خواهید دید که نقاشی شده‌اند و حجره‌های دو طرف بازار انواع کالاها از پارچه، فرش، لوازم خانگی، جواهرات، ادویه‌جات و کتاب را می‌فروشند. اغلب حجره‌هایی که اجناس مشترک می‌فروشند در یک راسته قرار دارند و این به معنای قدرت چانه زنی برای شماست تا تخفیف بگیرید. مسافرانی که از این بازار بازدید نموده‌اند بازار قدیمی استانبول را به بازار بزرگ تهران تشبیه می‌کنند. از امکانات دیگر گرند بازار باید به حمام سنتی ترکی، مسجد، رستوران و کافه، مرکز آتش‌نشانی و اداره پلیس و درمانگاه اشاره نمود. 

از بازار بزرگ استانبول چی بخرید

کیف و کفش چرم

istanbul deri çanta ve ayakkabı

در گذشته این بازار مرکز فروش کفش و کیف‌های چرمی و پارچه‌ای بوده است. از قرن پانزدهم به بعد گرند بازار به مرکز اصلی خرید کفش برای مردم تبدیل شد که اغلب کفش‌های سنتی و دست‌دوز زمان عثمانی و سلجوقی بودند و با نام کفش یمنی شناخته می‌شدند. با گذشت زمان دیگر کفش یمنی کاربرد چندانی نداشت و جای خود را به کفش‌های چرم داد. اگرچه هنوز هم در برخی حجره‌های گرند بازار، کفش یمنی را می‌توانید ببینید.

خرید ادویه‌جات از بازار بزرگ استانبول

از آنجایی که قدمت استفاده از داروهای گیاهی در استانبول مانند ایران زیاد است در راسته ادویه‌جات بازار بزرگ، می‌توانید انواع ادویه‌ها، گیاهان دارویی، دمنوش‌ها و شربت‌های گیاهی تهیه کنید. 

لباس‌های چرم

ترکیه از گذشته یکی از مراکز اصلی تولید مصنوعات چرم بوده است و اگر علاقمند به پوشاک چرم و یا پوست هستید، در این بازار بهترین پوشاک پوست را می‌توانید بخرید. 

عتیقه‌جات

یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز بازارهای قدیمی راسته عتیقه‌فروشان است که با وسایل قدیمی و سنتی تزئین شده‌اند. بازار بزرگ استانبول نیز پر از وسایل ریز و درشت عتیقه است که هر چشمی را خیره می‌کند. اگرچه به لحاظ قانونی اجازه خرید عتیقه و خارج نمودن آن از مرز وجود ندارد، اما بازدید این راسته از بازار قدیمی استانبول خالی از لطف نیست. حتما به سراغ مغازه سوفا در ورودی خیابان نورعثمانیه بروید، در این بازار نسخه‌های قدیمی و انواع نقشه‌های تاریخی را می‌توانید ببینید.

طلا، جواهر و نقره

İstanbul piyasasında altın

گرند بازار و حجره‌های طلافروشی و کارگاه‌های ساخت زیورآلات نقره را از دست ندهید. در این بازار زیباترین طراحی‌های نقره را می‌توانید برای سوغاتی پیدا کنید. 

ظروف مسی و سرامیکی در بازار بزرگ استانبول

در راسته ظروف مسی صدای چکش‌کاری استادان توجه‌تان را جلب خواهد کرد و انواع ظروف مسی مانند گلدان، قابلمه و سینی به فروش می‌رسد. علاوه بر ظرف‌های مسی، ظروف سرامیکی زیبا در طرح و رنگ‌های مختلف در این بازار وجود دارد.

فرش

برای خرید فرش در بازار بزرگ استانبول به سراغ مغازه “شیشکو عثمان” بروید که چهار نسل از یک خانواده دراین بازار به فرش فروشی مشغول بوده‌اند. صاحب مغازه در حوزه فروش فرش‌ها تحصیلات آکادمیک داشته و اطلاعات خوبی به شما خواهد داد. از دیگر مغازه‌های خوب برای خرید فرش در این بازار “ایتنکون” با فرش‌های سنتی و دستباف آناتولی و “دوکو” با فرش‌های معاصر هستند.

منسوجات ترک

برای خرید سوغاتی با حال‌و‌هوای ترکیه صابون‌های زیبا و معطر، حوله‌های پنبه‌ای و وسایل سنتی را از مغازه “محصولات طبیعی عبدولا” تهیه کنید یا از مغازه “حمام جنیفر” انواع حوله، ملحفه، روتختی، رومیزی، لباس حمام و شال بخرید. از دیگر سوغاتی‌های ترکی چینی است که قدمت فراوانی دارد و از مغازه “ایزنیک آرت” می‌توانید کاسه و گلدان‌های سرامیکی زیبایی بخرید. 

دسترسی به بازار بزرگ استانبول

İstanbul Kapalıçarşı

بازار بزرگ در محله‌ای به نام کاپالیچارشی در کنار ارگ تاریخی استانبول قرار گرفته است که به آن منطقه فاتح می‌گویند. برای دسترسی به بازار بزرگ استانبول با مترو در میدان تکسیم با خطF1  فونیکولور به ایستگاه کاباتاش بروید و سپس با تراموای T1در ایستگاه بایزید پیاده شوید. اگر در بلوار آتاتورک بودید به بلوار اسکی آنکارا بروید و از آنجا با متروی خط  H122و پس از تعویض خط در ایستگاه لونت با مترو M2 به ایستگاه وزنکیلر بروید. اگر با تاکسی هم می‌خواهید به بازار بزرگ بروید با اتوبوس‌های خط‌های ۹۷، ۹۰B و ۶۱B خودتان را به بازار برسانید. 

ساعات کاری

گرند بازار در تمام روزهای هفته به جز یکشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 19 فعالیت دارد. البته برای اینکه با ازدحام و شلوغی بازار مواجه نشوید برای بازدیدتان برنامه‌ریزی کنید. 

رستوران‌های نزدیک بازار بزرگ استانبول

در بازدید از بهترین بازارهای استانبول برای استراحت و صرف غذا می‌توانید به رستوران‌های نزدیک بازار بروید و بهترین غذاهای اصیل ترکی را سفارش دهید.

رستوران Gul Ebru Kantin

برای اینکه یک دونر کباب ترکی و خوشمزه را امتحان کنید به رستوران Gul Ebru Kantin بروید و یک ساندویچ دونر با دوغ سفارش دهید و در فضای کوچک رستوران میل کنید.

رستوران Havuzlu

İstanbul'da Havuzlu restoran

یکی از رستوران‌های قدیمی استانبول از سال 1959 که کسبه بازار از آن غذا تهیه می‌کنند، رستوران Havuzlu است. در فضای سنتی این رستوران یک حوض زیبا وجود دارد و برای صرف غذا از ساعت 12 ظهر تا 3 بعدازظهر می‌توانید به Havuzlu بروید. به غیر از غذا برای صرف چای تا ساعت 20 می‌توانید به Havuzlu سر بزنید.

رستوران Burc

علاقمندان به کباب حتماً باید به این رستوران سری بزنند. البته فضای کوچک رستوران سبب شده تا برای پیدا کردن میز خالی نیاز باشد کمی منتظر بمانید. پیشنهاد ویژه رستوران Burc کباب “علی نازیک” است که از گوشت و بادمجان تهیه شده و یک سس مخصوص دارد.

رستوران اصلان

رستوران اصلان در خارج از فضای بازار بزرگ از سال 1988 انواع غذاهای ترکی، عثمانی و دریایی را طبخ می‌کند. رستوران هر روز هفته از ساعت 11 صبح تا 9 شب باز است و حتما پس از صرف غذا یک چای تازه دم سفارش دهید. 

چایخانه Sark kahvesiدر نزدیکی بازار بزرگ استانبول

برای استراحت در یک محیط سنتی پس از گشت‌وگذار در بازار بزرگ برای نوشیدن قهوه، چای و یا دمنوش به چایخانه Sark kahvesi بروید. 

جاذبه های دیدنی نزدیک بازار

Ayasofya Camii

از بازار قدیمی استانبول برای ادامه گشت‌ها می‌توانید از مسجد نورعثمانیه، مسجد بایزید، مسجد سلطان احمد، مسجد ایاصوفیه، کلیسای باسیلیکا، موزه توپکاپی، ستون کنستانتین، محله امینونو، مسجد رستم پاشا، مسجد سلیمانیه، بازار ادویه و ارگ تاریخی استانبول بازدید کنید. 

هتل‌های نزدیک به بازار بزرگ استانبول

از میان هتل‌های استانبول برای اقامت در طول سفر، هتل‌های قصر سلطان احمد، اسانس، آرمادا و صوفیا استانبول با بهترین خدمات رفاهی و اقامتی در نزدیکی بازار بزرگ استانبول قرار دارند. 

دانستنی های بازار بزرگ از بهترین بازارهای استانبول

  • روشنایی بازار از طریق پنجره‌های بر روی سقف تامین می‌گردد و از هیچ نور مصنوعی استفاده نشده است.
  • گرند بازار در طی سال‌ها با اتفاقاتی نظیر آتش‌سوزی و زلزله بسیار آسیب دید ولی در آتش سوزی قرن هفدهم کل بازار از بین رفت به همین دلیل برای جلوگیری از آتش سوزی استعمال دخانیات در بازار ممنوع است. 
  • لوح موجود در ورودی شرقی بازار نشان از ساخت بازار در دوران عثمانی دارد اما دانشمندان با تحقیق بر روی آجرهای آن، زمان ساخت اولیه بازار را نیمه دوم قرن پانزدهم تخمین زده‌اند.
  • در گذشته هر راسته از بازار مربوط به یک صنف بوده و اگر قرار بود صنف جدید ایجاد شود می‌بایست تعداد فروشندگان به حدنصاب می‌رسیده است. همچنین برای ورود به یک صنف، فرد یا باید فرزند یکی از حجره‌داران مرحوم بود و یا هزینه جداگانه پرداخت می‌کرد. 
  • رئیس کل اصناف را کدخدا می‌گفتند که از سمت حاکم شهر انتخاب می‌گردید. اعضای هر صنف ماهیانه به بخش مالی هزینه‌ای پرداخت می‌کردند که برای نیاز صنف هزینه می‌شد. در سال 1913 اتحادیه اصناف جای خود را به انجمن تجار بازار داد. 

جمع‌بندی

بازار بزرگ استانبول یکی از بهترین بازارهای استانبول برای خرید محصولات سنتی ترک و مصنوعات چرم است. علاوه بر آن قدم‌زدن در یک بازار قدیمی شبیه به بازدید از موزه قدیمی کسب‌وکارهای شهر می‌ماند. حجره‌های قدیمی و فضای سنتی بازار قدیمی استانبول به قدری جاذبه دارد که ساعت‌ها می‌شود در آن سرگرم شد و بعد از کاوش بازار به سراغ رستوران‌های محلی رفت و با یک غذای اصیل ترکی خستگی را از تن به‌در کرد.

همین حالا تور استانبول را رزرو کنید!

نظرات کاربران