معرفی شهر استانبول

معرفی شهر استانبول؛ محبوب‌ترین شهر برای ایرانی‌ها

به معرفی شهر استانبول خوش آمدید، شهری که در آن تاریخ و مدرنیته در هم تنیده شده‌اند. استانبول، با قرارگیری میان دو قاره، مانند پلی است که آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند. در این مقدمه، شما را به سفری به این شهر زیبا و پرجنب و جوش دعوت می‌کنیم، جایی که مساجد باشکوه و کاخ‌های تاریخی در کنار خیابان‌های مدرن و کافه‌های شیک قرار دارند. استانبول شهری است که هر گوشه‌اش داستانی دارد، از بازارهای پرجنب و جوش گرفته تا مناظر طبیعی خیره‌کننده. بیایید با هم در خیابان‌های آن قدم بزنیم و بیشتر با این شهر رویایی آشنا شویم.

رزرو تور استانبول

رزرو بلیط هواپیما استانبول با سه کلیک خوبه!

استانبول کجاست؟

معرفی شهر استانبول

استانبول یکی از شهرهای مهم ترکیه است که در تنگه بسفر در شمال غربی ترکیه، قرار گرفته است. استانبول، همچنین بزرگ‌ترین شهر و بندر اصلی (بندری طبیعی معروف به شاخ طلایی) ترکیه به حساب می‌آید. اما فقط این شهر نیست که ترکیه را به یکی از کشورهای مهم اروپایی و البته آسیایی تبدیل کرده، کشوری که چه به لحاظ گردشگری و چه سیاسی و اقتصادی توانسته در جایگاه ارزشمندی قرار گیرد. شهرهای مهم زیادی در آن وجود دارند که هر کدام به نوعی مراکز تجاری و صنعتی مدرن آن شناخته می‌شوند. برخی از این شهرها عبارت‌اند از:

آنتالیا: شهر مدیترانه‌ای ترکیه با جمعیتی بالغ بر 1.2 میلیون نفر نیز یک مرکز تجاری و گردشگری مهم است. وجود ساحل‌های بکر و رویایی آنتالیا باعث شده تا جمعیت زیادی برای گذراندن تعطیلات خود این شهر را انتخاب کنند و بدین ترتیب، آنتالیا به یکی از قطب‌های گردشگری و ارزآور ترکیه تبدیل شود. 

آنکارا: پایتخت ترکیه قطب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ترکیه است. اغلب گردشگران برای خرید یا تجارت این شهر را انتخاب می‌کنند. البته جاذبه‌های گردشگری نیز کم نیستند و مقبره آتاتورک، دریاچه گولباشی، کوه الما داغ و… نیز برخی از مکان‌های دیدنی این شهر هستند. 

ازمیر: این شهر مرکز استان، و سومین مرکز بزرگ ترکیه، با جمعیت 2.9 میلیون نفر، یک پایگاه شهری بزرگ برای مکان‌های تاریخی و گردشگری. در واقع ازمیر نیز همانند بیشتر شهرهای ترکیه از لحاظ جذب توریست، یکی از شهرهای مهم و اقتصادی این کشور به شمار می‌آید. 

راهنمای سفر به استانبول، بهترین راه برای سک سفر راحت و بدون دغدغه!

معرفی شهر استانبول

معرفی شهر استانبول

استانبول از زیباترین و مهمترین شهرهای ترکیه با موقعیت استراتژیک خود یعنی قرارگیری در زیر قاره اروپا و همچنین وسعت زیاد آن به عنوان یک ابرشهر شناخته می‌شود. درست است که استانبول برخلاف تصور پایتخت ترکیه نیست اما مرکز فرهنگی، اقتصادی و مالی آن است. از اهمیت آن همین‌قدر بدانید که این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برای سال 2010 و پایتخت ورزش اروپا برای سال 2012 انتخاب شد. مهمتر از همه، مناطق تاریخی شهر قبلاً در سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده‌است.

درباره تاریخچه شهر استانبول بیشتر بدانید.

علاوه بر این، استانبول با استخدام حدود 20 درصد نیروی کار صنعتی ترکیه و با مشارکت 38 درصد از فضای کاری صنعتی این کشور، بزرگ‌ترین مرکز صنعتی ترکیه است. صنایع مهم ان عبارت‌اند از: تولید نساجی، فرآورده‌های نفتی، لاستیک، ظروف فلزی، چرم، مواد شیمیایی، الکترونیک، شیشه، ماشین آلات، خودروسازی، وسایل نقلیه حمل و نقل، کاغذ و محصولات کاغذی، داروسازی، فرآوری مواد غذایی. در کنار صنایع دیگر، کشاورزی نیز در جایگاه ارزشمندی در این شهر قرار گرفته و با تولید پنبه، میوه، روغن زیتون، ابریشم و تنباکو نقش مهمی در این صنعت ایفا می‌کند. اما این‌ها همه چیز درباره استانبول نیستند و در ادامه جزئیات بیشتری از این شهر محبوب را در اختیارتان قرار می‌دهیم. 

ارزانترین تور استانبول، سفرتان را مقرون به صرفه خواهد کرد.

اطلاعات کلی شهر استانبول

نام شهر: Istanbul

استان: استانبول 

زبان: ترکی

مذهب: مسلمان

جمعیت: حدود 16 میلیون نفر

واحد پول: لیر با کد اختصاصی TRY

اختلاف ساعت ایران با شهر استانبول: بین نیم ساعت تا 2 ساعت و نیم متغیر است. (به علت جابجایی ساعت در ایران)

طول پروازهای تهران استانبول: 2 ساعت 50 دقیقه

جاذبه های گردشگری استانبول

معرفی شهر استانبول

این شهر رویایی و زیبا مملو از مکان های تاریخی و گردشگری است که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مسجد، کلیسا یا موزه ایاصوفیه

ایاصوفیه که در قرن ششم به دستور امپراتور بیزانس ژوستینیان اول تکمیل شد، تقریباً یک هزار سال تا پایان کلیسای جامع سویا در سال 1520، بزرگترین کلیسای جامع جهان باقی ماند. قبل از اینکه در قرن 15 به مسجد و بعداً به موزه تبدیل شود. ایاصوفیه یکی از محبوب‌ترین و نمادین‌ترین مکان‌های تاریخی استانبول است. دلیل آن هم معماری شگفت انگیز است که شما را ساعت‌ها خیره نگه می‌دارد.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی با عطمت و معماری زیبایی که دارد، برای بیش از چهار قرن اقامتگاه اصلی سلاطین عثمانی بود. در میان جواهرات شبه جزیره تاریخی، اتاق های وسیع توپکاپی، خانه های مجلسی و اشیاء جذاب، از جمله الماس  86 قیراطی، این مکان واقعا دیدنی و ارزشمند است.

بازار بزرگ استانبول

در میان قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان، بازار بزرگ دارای هزاران مغازه است که در ده‌ها خیابان قرار گرفته‌اند. در معرفی شهر استانبول، باید بدانید که بازار بزرگ یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر به حساب می‌آید که اگر هم قصد خرید سوغاتی ندارید، باید از آن بازدید کنید.

بخوانید: بازارهای استانبول

مسجد کبود یا آبی

معرفی شهر استانبول

مسجد سلطان احمد که به دلیل رنگ برجسته داخلی با شکوهش به مسجد آبی معروف است، یک مسجد تاریخی است که در اوایل قرن هفدهم در زمان سلطنت احمد اول ساخته شد. در میان مشهورترین نقاط دیدنی شهر، دیوارهای داخلی مسجد آبی با بیش از 20000 کاشی آبی رنگ‌آمیزی شده با دست تزئین شده‌اند و منظره‌ای خارق العاده را خلق کرده‌اند.

آب انبار باسیلیکا

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های استانبول، آب انبار باسیلیکا یا Yerebatan Sarnıcı که در ترکی شناخته می‌شود، توسط امپراتور ژوستینیان اول در قرن ششم ساخته شد تا 80000 مترمکعب آب ذخیره کند و آن را به کاخ‌های مجاور هدایت کند. در معرفی شهر استانبول باید این شاهکار قرار گیرد و با آن آشنا شوید. چون در این آب انبار، صدها ستون باستانی یونی و کورنتی، یادگاری از سیستم آبی امپراتوری بیزانس قرار رگفته که با دیدن آن شگفت زده خواهید شد.

 پارک Gülhane

پارک Gülhane که در کنار کاخ توپکاپی در نوک شبه جزیره تاریخی استانبول قرار دارد، یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌های شهر است. این پارک که در تعطیلات آخر هفته در میان خانواده‌های محلی محبوب است، پناهگاهی در شهر قدیمی شلوغ و متراکم است.

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه که به بازار مصر نیز معروف است، در قرن شانزدهم ساخته شد و دارای ردیف‌هایی از غرفه‌هایی است که ادویه، شیرینی، انواع چای، میوه‌های خشک و سایر کالاها می‌فروشند. اینجا یک مکان عالی برای خرید ادویه جات ترشی جات، غذاهای ترکی و سایر سوغاتی‌ها است. در اینجا شاهد ادویه هایی خواهید بود که حتی اسم آنها را تابحال نشنیده‌اید.

آب و هوای شهر استانبول

آب و هوای استانبول

برای سفر یا حتی زندگی در شهر استانبول قبل از هر چیز باید درباره آب‌وهوای آن بدانید. این با موقعیت جغرافیایی مخصوصی که دارد، هوایی مدیترانه‌ای و اقیانوسی را تجربه می‌کند که در کل می‌توان آن را معتدل در نظر گرفت. اما زمستان‌ها خنک، اغلب بارانی تا حدودی برفی و تابستان‌ها گرم و نسبتاً خشک است. 

بهترین زمان سفر به استانبول چه موقع است؟

وضعیت تحصیل و دانشگاه‌ های استانبول

در معرفی شهر استانبول قصد داریم تا شما را با وضعیت تحصیل در این شهر آشنا کنیم. وجود دانشگاه‌های معتبر، جاذبه‌ها و غذاهای خوشمزه، تحصیل در استانبول را لذت‌بخش کرده‌است. در واقع، این شهر در مجموع میزبان 61 دانشگاه از جمله 13 دانشگاه دولتی، 44 دانشگاه خصوصی و 4 مدرسه حرفه‌ای پایه است که 30 درصد از دانشگاه‌های ترکیه را در خود جای داده‌است. دانشگاه‌های این شهر دستاوردهای زیادی هم در سطح کشوری و هم بین‌المللی کسب کردند و جایگاه ارزشمند در بین دانشگاه‌های برتر دارند. 

دانشگاه‌های برتر استانبول در سال 2023 عبارت‌اند از دانشگاه بوغازیچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانچی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول که همگی در بین 30 دانشگاه برتر ترکیه رتبه‌بندی شده‌اند.

رفت‌وآمد و گردش در شهر استانبول

معرفی شهر استانبول و حمل و نقل

به دلیل وسعت و اهمیت شهر، تمام نقاط استانبول به خوبی از طریق حمل و نقل عمومی به هم متصل هستند. اما، از آنجایی که شهر بزرگ است، حمل و نقل ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. 

به طور کلی حمل و نقل عمومی در استانبول توسط شرکت IETT اداره می‌شود. بسته به مسیر مورد نظر خود می‌توانید از اتوبوس، تراموا، فونیکولار (قطارهای کابلی) گرفته تا مترو، اتوبوس‌های دریایی و کشتی انتخاب کنید. 400 خط اتوبوس در سراسر شهر وجود دارد. به استثنای سلطان احمد و بخش‌های مرکزی به طور کلی که دسترسی به آن‌ها با تراموا آسان‌تر است. در کل یکی از دلایلی که تجربه زندگی در شهر استانبول را لذت‌بخش و آسان کرده، همین سیستم رفت‌وآمد شهری آن است. 

قیمت حمل و نقل در استانبول، به صورت کامل همه چیز را بیان می کند.

هزینه های زندگی در شهر استانبول

در معرفی شهر استانبول به بخش مهم و اساسی آن یعنی هزینه‌های زندگی می‌رسیم. در واقع، استانبول را می‌توان شهری ارزان برای زندگی در مقایسه با بسیاری از شهرهای بزرگ جهان و اروپا دانست. اما احتمالا برای ما برعکس خواهد بود. بگذارید اینگونه توضیح دهیم که استانبول هزینه‌های بالایی برای زندگی نسبت به شهرهای دیگر ترکیه دارد. برای مثال

  • کسانی که بیش از 80000 لیر در ماه درآمد یا حقوق دارند، زندگی رویایی را در این شهر تجربه خواهند کرد.
  • اگر درآمد شما بین 40000 تا 80000 لیر باشد، زندگی در این شهر در حد متوسط خواهد بود. 
  • در صورتی که درآمد کمتر از 40000 لیر در ماه باشد، احتمالا با سختی و مشکلات همراه باشید. 

براساس برخی تحقیقات آکادمیک و میدانی، حداقل دستمزد برای زندگی در استانبول در لبه فقر حدود 26485 لیره (تا دسامبر 2022) برای یک خانواده متوسط با 2 فرزند و خط فقر کمتر حدود 8130 لیر است. همچنین، هزینه زندگی برای یک “نفر مجرد” به عنوان کارمند حدود 10170 لیر است.

هزینه های سفر به استانبول قبل از هر کاری بدانید.

شرایط دریافت ویزا شهر استانبول

معرفی شهر استانبول

همان‌طور که تا به‌اینجا در معرفی شهر استانبول گفتیم، این شهر پتانسیل‌های زیادی برای زندگی و حتی سفر دارد. سالانه ایرانی‌های زیادی تصمیم می‌گیرند تا برای ادامه زندگی و مهاجرت به این شهر بروند. اما شما قبل از هر چیز باید بدانید که بسته به شرایط خودتان و هدفتان از اقامت در این شهر چیست و چه ویزایی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. ویزای کار، تحصیلی، سرما‌یه‌گذاری و تجاری برخی از انواع ویزاهای این کشور هستند که می‌توانید برای اقامت از طریق آن‌ها اقدام کنید. 

چگونه ویزای توریستی استانبول را بگیریم؟

جای تعجب نیست که شهر استانبول یکی از محبوب‌ترین مقاصد تفریحی در جهان است. تعداد کمی از شهرهای دیگر روی زمین وجود دارند که می‌توانید از این انبوه آثار تاریخی شگفت‌انگیز از دوران‌های مختلف دیدن کنید. می‌توانید هفته‌ها را در اینجا بگذرانید و همچنان چیزهای جدید برای دیدن و مکان‌های جالب برای خرید پیدا کنید. مسجد آبی، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و بازار بزرگ چهار مورد بزرگ از جاهای دیدنی استانبول هستند. پس اگر می‌خواهید بلیط هواپیما استانبول را رزرو کنید، به فکر ویزای توریستی آن باشید، ویزایی که معمولا به صورت ویزای الکترونیکی یا ویزای لیبل دار ترکیه صادر می‌شود. 

فرودگاه‌ های شهر استانبول

Airports of Istanbul

در واقع در کل سه فرودگاه در استانبول وجود دارد: فرودگاه بین‌المللی آتاتورک (ISL)، فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن (SAW) و فرودگاه بین‌المللی استانبول (IST). بیشتر پروازها از طریق فرودگاه استانبول صورت می‌گیرد و فرودگاه سابیها گوکچن عمدتاً به خطوط هوایی ارزان قیمت اختصاص دارد. البته این را هم اضافه کنیم که فرودگاه آتاتورک در سال 2019 بسته شد، زیرا برای رسیدگی به تعداد زیاد پروازها بسیار کوچک شده بود.

قوانین و فرهنگ شهر استانبول

در معرفی شهر استانبول به برخی از آداب و رسوم و قوانین این شهر می‌پردازیم که شامل: 

  • همراه نداشتن کارت شناسایی در ترکیه غیرقانونی است. شما باید پاسپورت یا اجازه اقامت خود را همیشه همراه داشته باشید.
  • استعمال دخانیات در وسایل حمل و نقل عمومی و در کلیه محل‌های کار سرپوشیده و اماکن عمومی ممنوع است.
  • ترکیه قوانین سختگیرانه‌ای علیه استفاده، داشتن یا قاچاق مواد مخدر دارد. اگر شما به هر یک از این جرایم مجرم شناخته شوید، باید انتظار جریمه سنگینی را داشته باشید که معمولا حکم زندان از 4 تا 24 سال است.
  • اگر به مسجد یا زیارتگاه مذهبی می‌روید، به شکلی مناسب لباس بپوشید تا توهین نشود.
  • توهین به ملت ترکیه یا پرچم ملی یا تخریب یا پاره کردن ارز جرم است. اگر شما به هر یک از این جرایم محکوم شوید، مجازات بین ۶ ماه تا ۳ سال زندان در انتظارتان خواهد بود. 

از جدیدترین قیمت هتل های استانبول خبر دارید!؟

کلام آخر

ما در معرفی شهر استانبول سعی کردیم تا از هزینه‌های زندگی، وضعیت گردشگری و اقتصادی این شهر صحبت کنیم. از تحصیل در این شهر گفتیم و شما را با سیستم حمل و نقل و فرهنگ مردم آن آشنا کردیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مختصر درباره استانبول زیبا در اختیارتان قرار دهیم. 

سوالات متداول

استانبول چه ویژگی منحصربه‌فرد جغرافیایی دارد؟

استانبول تنها شهری در جهان است که در دو قاره، آسیا و اروپا، قرار گرفته است.

جاذبه‌های گردشگری معروف استانبول کدام‌ها هستند؟

جاذبه‌های مشهور استانبول شامل آیاصوفیا، مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، کاخ توپکاپی و بازار بزرگ است.

آب و هوای استانبول چگونه است؟

استانبول دارای آب و هوایی معتدل است که در زمستان‌ها سرد و مرطوب و در تابستان‌ها گرم و مرطوب می‌شود.

غذاهای محبوب در استانبول کدام‌ها هستند؟

غذاهای محبوب در استانبول شامل کباب‌های ترکی، مزه‌ها، سیمیت و دونر کباب است.

نظرات کاربران