استانبول

راهنمای سفر به استانبول؛ زیبا و دوست‌ داشتنی

استانبول

استانبول از همه لحاظ زیبا و جذاب است؛ تا جایی که یکی از محبوب‌ترین مقصدهای سفر، نه تنها برای ما ایرانی‌ها بلکه اکثر مردم جهان شناخته می‌شود. شهری پویا و سرزنده که همه چیز برای یک تعطیلات و سفر عالی را در اختیارتان قرار می‌دهد. کارهایی را که در استانبول انجام دهید، روزهای بیرون رفتن، جاذبه‌ها و گشت و گذار در استانبول، رویدادها، جشنواره‌ها، تورها، رستوران‌ها و هتل‌های استانبول را از قبل بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم با توجه به راهنمای سفر به استانبول، سفر خود را با این اطلاعات مفید برنامه‌ریزی کنید تا از لحظه به لحظه سفر نهایت استفاده را ببرید.

رزرو تور استانبول

استانبول کجاست؟

استانبول

استانبول یکی از شهرهای مهم و زیبای ترکیه است که دو قاره اروپا و آسیا را با قرارگیری در تنگه بسفر به یکدیگر متصل کرده است. این شهر به لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقش بسیار پر رنگی در کشور ترکیه ایفا می‌کند. سفر به استانبول قطعا جالب و فراموش نشدنی خواهد بود؛ چراکه این شهر رنگارنگ برای هر سلیقه‌ای آماده پذیرایی به بهترین شکل ممکن است. مطمئن باشید با سفر اول به استانبول باز هم به این شهر برمی‌گردید.

آب و هوای استانبول

آب و هوای استانبول

آب و هوا یکی از مهم ترین بخش های راهنمای سفر به استانبول است! تغییرات آب و هوایی در استانبول زیاد بوده و هر فصل تغییرات دمایی زیادی دارد. در واقع…

بهار: هوا معتدل و خشک است و شهر غرق رنگ‌های زیبا از گل‌ها و شکوفه‌های درختان است.

تابستان: شلوغ‌ترین زمان در استانبول تابستان است و آب و هوا هم گرم و مرطوب.

پاییز: این فصل به همراه بهار زمان بسیار خوبی برای سفر به استانبول است. هر چند که آب و هوا در پاییز تقریبا مشابه بهار است، ولی بارندگی بیشتر خواهد بود.

زمستان: خلوت‌ترین فصل گردشگری استانبول، زمستان است که مرطوب‌ترین و سردترین فصل سال است.

 راهنمای سفر به استانبول؛ بهترین زمان برای سفر

آب و هوای استانبول

بهار (مارس-می) بهترین زمان برای سفر به استانبول است و پس از آن پاییز (سپتامبر-نوامبر). این دو فصل آب و هوای معتدلی دارد؛ هر چند که بارندگی در پاییز بیشتر است. همچنین میزان گردشگر در این موقع از سال بالا خواهد رفت. البته این را هم اضافه کنیم که اگر طرفدار گل‌های لاله هستید؛ جشنواره بین‌المللی لاله در ماه آوریل یعنی در فروردین و اردیبهشت در سراسر استانبول برگزار می‌شود و بهترین زمان برای سفر و دیدن این بهشت رنگارنگ است.

سفر به استانبول؛ باز هم خواهید رفت!

آب و هوای استانبول

آگوستا، آنتونینا، نوا روما، بیزانس، بیزانتیوم، قسطنطنیه و در نهایت استانبول. این نام‌های جالب نشان‌دهنده تاریخ پر فراز و نشیب این شهر جادویی است که گوشه و کنار آن مملو از سرگرمی و جاذبه است. این شهر را می‌توان ترکیبی از سبک‌های مدرنیته و قدیمی دانست که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. با سفر به این شهر، روزها به گشت و گذار در مکان‌های چشم نواز استانبول بپردازید و شب‌ها را به خوشگذرانی در رستوران‌های ساحلی و کافه‌ها. اگر مشتاق هستید که چه چیزهایی در انتظار شما خواهد بود باید بگوییم: مسجد آبی، کاخ دلمه باغچه، کاخ‌های عثمانی از دوره‌های بیزانس، برج‌های ونیزی، مسجد ایاصوفیه، خیابان استقلال، خرید و بازارگردی، پارک گلخانه، محله بالات، قلعه دختر و بسیاری مکا‌ن‌های شگفت‌انگیز دیگر که لذت سفر به استانبول را برای شما دو چندان می‌کنند.

اگر به استانبول سفر می‌کنید، بد نیست بدانید که…

آب و هوای استانبول

فرقی نمی‌کند برای اولین بار به این شهر جادویی سفر می‌کنید یا چندمین بار! راهنمای سفر به استانبول به شما کمک می‌کند تا از وقت خود به بهترین شکل استفاده کنید.

  1. بیشتر از دو روز را به گشت و گذار در بازار بزرگ اختصاص ندهید. چون گشتن در میان 3 هزار مغازه قطعا جیب‌تان را خالی می‌کند، پس به جای اینکه تمام وقت خود را صرف خرید کنید، به تمام مناظر و مکان‌های شگفت‌انگیز استانبول بنگرید.
  2. مراقب جایی که گوشت می‌خورید، باشید. این مختص استانبول نیست و بهتر است در هز سفر به آن توجه کنید. ترجیحا از دستفروشان خیابانی چیزی نخرید. هیچ کس دوست ندارد تمام روزهای سفرش را در بستر بیماری باشد.
  3. قبل از سفر، حتما یک برنامه‌ریزی داشته باشید. مکان‌های بسیار زیبایی برای رفتن وجود دارد که نمی‌خواهید زمان گرانبهای تعطیلات خود را صرف برنامه‌ریزی کنید که کجا بروید. بنابراین قبل از سفر برنامه ریزی برای دیدن آب انبار، مسجد آبی، ایاصوفیه، بازار بزرگ، بازار ادویه و تور بسفر داشته باشید.
  4. به اندازه کافی همراه خود لباس داشته باشید. در استانبول هوا در روز گرم و در شب سرد می‌شود. ترجیحا یک لباس گرم با خودتان ببرید.
  5. اگر با تور استانبول سفر نمی‌‌کنید، ارزان‌ترین راه برای سفر شهری به شهر دیگر اتوبوس چارتر است.
  6. از تور قایق استفاده نکنید؛ شاید در گشت و گذار مسجد آبی یا ایاصوفیه با افرادی برخورد کنید که سعی دارند شما را به یک تور جالب دعوت کنند؛ بهتر است پولتان را صرف چیزهای دیگری کنید چون تور کاملی نخواهد بود.
  7. حداقل دو جفت کفش راحت بردارید. از آنجایی که احتمال راه رفتن در این شهر زیاد است، پس حواستان به کفش راحت باشد.

استانبول به چی معروفه؟

دانستن اینکه شهر رویایی استانبول به چه چیزهایی معروف است به شما کمک می‌کند تا براساس سلیقه و علاقه‌تان برنامه ریزی سفر به این شهر را انجام دهید.

قایق سواری در رودخانه بسفر

قایق سواری در رودخانه بسفر

اگر می‌خواهید این جدایی دو قاره را تجربه کنید، سواری در رودخانه بسفر این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد. این تنگه که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند؛ منظره‌ای عالی از تاریخی‌ترین قلعه‌های استانبول، خانه‌های چوبی ساخته شده در طول دوره امپراتوری عثمانی به همراه پل‌های معلق محبوب (پل ایمان)- را در جلوی چشمانتان قرار می‌دهد.

بازار بزرگ

بازار بزرگ

خیابان‌ها مملو از عطر ادویه‌های ترکی و تنقلات مختلف شیرین است، اما برای تجربه واقعی خرید، باید از پربازدیدترین بازار بزرگ استانبول دیدن کنید که شامل شبکه‌ای از بازارهای سرپوشیده (بازارهای کوچکتر) است که برخی از ارزان‌ترین و ارزان‌ترین محصولات مختلف را به فروش می‌رساند.

تپه چاملیکا

تپه چاملیکا

اگر به فکر دور شدن از شلوغی پرجمعیت شهر هستید، مکان مناسبی برای پیاده‌روی در استانبول برای شما وجود دارد. تپه چاملیکا از جمله مکان‌هایی است که استانبول به آن معروف شده و در بالای بلندترین تپه آن قرار گرفته است. در بالای این تپه زیبا شاهد افق‌های نفس گیر شهر خواهید بود. همچنین، شما می‌توانید هر دو طرف آسیایی و اروپایی استانبول را با ساختمان‌های‌ بلندش از این تپه تماشا کنید.

راهنمای سفر به استانبول برایتان جالب است؟

شیرینی ترکی

لوکوم

استانبول بیشتر به خاطر یک میان وعده شیرین که به «لوکوم» نیز معروف است، شناخته می‌شود. لذیذترین شیرینی ترکی، ترکیبی عالی از شیرینی‌های حاوی شکر و ژل نشاسته است که با گردوی خرد شده، خرمای خرد شده، فندق و پسته مخلوط شده است. در سفر به استانبول هرگز و هرگز نباید این میان وعده را از دست بدهید.

کباب

راهنمای سفر به استانبول

اگر به سمت دسرها رفتید، پس چرا پیش غذاها را امتحان نکنید. استانبول در بین غذاهای مختلف به طور استثنایی شناخته شده است. در هر گوشه شهر، صدها کباب فروشی وجود دارد که خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌ها را دارند.

زندگی شبانه شگفت انگیز

راهنمای سفر به استانبول

بهترین زندگی شبانه را در استانبول پیدا خواهید کرد که در آن می‌توانید از نوشیدنی‌های مختلف در کافه‌ها لذت ببرید. شب‌ها در این شهر بسیار شلوغ است و مهمانی‌ هم بسیار، حتما چراغ‌های نئونی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

جاذبه‌های تاریخی

راهنمای سفر به استانبول

استانبول بیشتر به خاطر پایتخت فرهنگی جوامع مذهبی یکپارچه مختلف شناخته می‌شود که بر این باورند که نشانه‌های شگفت انگیز معماری و گنبدهای خود را در سراسر شهر دارند. ساختمان‌های معروف مختلفی در استانبول وجود دارد که افسانه‌های زیادی را نشان می‌دهد که توسط حاکمان بزرگ باستانی آن زندگی می‌کرده‌اند.

حمام‌های سنتی

راهنمای سفر به استانبول

انگار از پاریس دیدن کرده‌اید و برج ایفل را ندیده‌اید! بله، این بسیار مهم است، شما باید این حمام‌های سنتی محبوب استانبول ترکیه را امتحان کنید که معمولا سونا، بخار، شستشوی کل بدن همراه با ماساژ آرامش‌بخش است.

رقص های سنتی صوفیانه

راهنمای سفر به استانبول

شناخته‌شده‌ترین فرهنگ‌های اسلامی و سایر فرهنگ‌های توحیدی استانبول در اینجا ترکیب شدند تا این نوع پرستش متمایز را کشف کنند که اساساً یک اجرای رقص مذهبی مردانی است که به عنوان سمن یا درویش‌های چرخان شناخته می‌شوند

دانستنی‌های لازم و راهنمای سفر به استانبول

 راهنمای سفر به استانبول

ویزا: لازم نیست

واحد پول: لیر که با کد اختصاری (TRY) مشخص می‌شود. می‌توانید در مناطق توریستی محبوب مانند سلطان احمد، بازار بزرگ، اطراف میدان تقسیم ارز مبادله کنید.

زبان رسمی: ترکی استانبولی است و اغلب مردم محلی به زبان انگلیسی تسلط ندارند.

مذهب: اسلام

راهنمای سفر به استانبول برای مبتدی ها!

  • یادتان باشد که حداقل به سه روز نیاز دارید تا واقعا استانبول را دیده باشید! البته اگر 10 روز را هم در این شهر سپری کنید؛ همیشه احساس خواهید کرد که یک محله دیگر برای کاوش وجود دارد، یک سفر با کشتی باقی مانده، یک موزه دیگر برای بازدید، یک رستوران دیگر برای امتحان کردن…!
  • مطمئن شوید که زمان کافی برای کشف جواهرات پنهان استانبول، از جمله آرناووتکوی، را به خود اختصاص می دهید.
  • قوانین فرودگاه استانبول را بدانید؛ زیرا بعضی از کارها را نباید انجام بدهید!
  • فرآیند خرید سیم کارت در استانبول بسیار ساده است و تنها حدود 15 دقیقه طول کشید. برای ثبت نام به یک نسخه چاپی از پاسپورت خود نیاز دارید، بنابراین مطمئن شوید که آن را همراه خود داشته باشید. سیم کارت توریستی پس از 60 روز به طور خودکار منقضی می شود. دوست دارید درباره داشتن اینترنت در ترکیه بیشتر بدانید؟
  • استانبول 39 محله دارد که هر کدام ویژگی و جذابیت خاص خود را دارند. از خانه‌های اینستاگرامی و عتیقه‌فروشی‌ها در بالات، تا کافه‌های شیک در جهانگیر، بازار ماهی‌های پرجمعیت در Uskudar تا عمارت‌های دوره عثمانی در Arnavutkoy، هر گوشه از شهر چیزی باورنکردنی در آستین خود دارد که باید ببینید.
  • صبح زود به خرید نروید تا بتوانید تخفیف های خوبی را بگیرید! حتما می پرسید که چرا؟! زیرا معمولا فروشنده ها، سود خود را تا آن موقع کرده اند و شما می توانید تخفیف بگیرید

راهنمای سفر به استانبول برای احساس محلی بودن

  • خود را برای راه رفتن زیاد در سربالایی آماده کنید؛ بی جهت نبوده که استانبول را «شهر روی هفت تپه» می نامند. پس از چند روز قدم زدن در خیابان ها، ممکن است فکر کنید “شهر هفت میلیون تپه” نام مستعار مناسب تری است. هنگام کاوش در استانبول با پای پیاده، کفش های راحت و صبر بسیار ضروری است، جایی که به معنای واقعی کلمه می تواند مانند یک نبرد سخت برای رسیدن از یک مکان به مکان دیگر باشد.
  • لوکانتا نوع خاصی از رستوران ترکی است که غذاهای معمولی و خانگی را سرو می کند و مکانی فوق‌العاده برای امتحان غذاهای ترکی و فرهنگ محلی هستند. وقتی در یک لوکانتا می نشینید، یک گارسون می آید تا سفارش شما را در عرض چند ثانیه تحویل بگیرد. برخی به سبک کافه تریا هستند، برخی دیگر آلاکارته هستند. فقط یادتان باشد در این رستوران های محلی زیاد نمی توانید بنشینید!
  • آیران یک نوشیدنی (دوغ)خوش طعم است که ریشه در ترکیه دارد و باید امتحان کنید! از آنجایی که ترکیب اصلی آن از ماست است، مملو از باکتری های خوب بوده که حکم معجزه گر را برای روده شما دارد!
  • در صورت سرقت مدارک در استانبول نگران نشوید و به کنسولگری مراجعه کنید!

در آخر

به یاد داشته باشید که در یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای جهان خواهید بود. پس از امتحان کردن غذاها و دیدن تمام مناظر فوق‌العاده استانبول غافل نشوید. به مکان‌های دیدنی این شهر رویایی بروید و از هر ثانیه حضورتان در این شهر استفاده کنید. البته فراموش نکنید که با راهنمای سفر به استانبول و یک برنامه‌ریزی دقیق هیچ چیز را از دست نخواهید داد.

در نهایت؛ هزینه سفر به استانبول چقدر می شود؟ (لینک مقاله)

نظرات کاربران