Blue Mosque

مسجد سلطان احمد استانبول یا همان مسجد آبی معروف!

مسجد سلطان احمد استانبول یا همان مسجد آبی در صدر فهرست‌های مکان‌های دیدنی این شهر قرار دارد. اگر از ما بپرسید، استانبول را بیش از هر چیز دیگری به خاطر مساجد بی‌نظیرش می‌شناسند، به خصوص مسجد رستم پاشا و اورتاکوی، اما مسجد آبی یا همان سلطان احمد با جایگاهی که در تاریخ و منظره شهر دارد، جایگاه ویژه‌ای در بین جاذبه‌های محبوب باز کرده است. 

رزرو تور استانبول

در این مقاله تمام موضوعاتی را که باید بدانید، از لباس پوشیدن گرفته تا تاریخ قبل از رفتن به مسجد آبی استانبول را قرار داده‌ایم. همچنین همان‌طور که می‌دانید سلطان احمد مکانی است که مهمترین سازه‌های امپراتوری بیزانس و عثمانی، دو امپراتوری مهم، در آن قرار دارد. پس ارزش دیدن و دانستن اطلاعات لازم را خواهد داشت.

بلیت هواپیما استانبول فقط سه کلیک با شما فاصله دارد.

درباره مسجد سلطان احمد استانبول 

مسجد سلطان احمد استانبول

سلطان احمد اول، کسی است که دستور ساخت این مسجد را داد، او دقیقاً می‌خواست این کار را انجام دهد: امضای خود را بر روی استانبول با مسجدی باشکوه قرار دهد که از سراسر شهر قابل مشاهده باشد و کاملا هم موفق بود. 

بدین ترتیب تنها مسجد 6 مناره‌ای امپراتوری عثمانی ساخته و از زمین تا آسمان با بیش از 20 هزار کاشی ایزنیک آراسته شد. همین کاشی‌کاری‌ها دلیلی است که خارجی‌ها به این مسجد «مسجد کبود» نیز می‌گویند. زمانی که مسجد برای اولین بار ساخته شد، با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از کشور مواجه شد. مردم از خالی شدن خزانه دولت با مخارج غیرضروری ناراحت بودند و جهان اسلام از تنها مسجد جهان با 6 مناره در کعبه ناراحت بود. تا آنجا که سلطان مجبور شد هفتمین مناره مسجد را در کعبه بسازد. در ادامه بیشتر درباره مسجد آبی استانبول توضیح خواهیم داد.

بخوانید: دلایل سفر به استانبول

تاریخچه مسجد کبود استانبول 

بیایید تا نگاهی به گذشته این مسجد ارزشمند و زیبا بیندازیم.

دستور ساخت مسجد از سوی سلطان احمد

مسجد آبی استانبول

سلطان احمد اول که در 14 سالگی بر تخت سلطنت نشست، در 19 سالگی خواستار ساخت مسجدی به نام خوش شد. می‌خواست این مسجد به نام او ساخته شود تا مسجدی باشد که از سراسر شهر استانبول دیده شود. علاوه بر این، از آنجایی که احمد اول می‌خواست این مسجد در هنر و معماری پیشرو باشد، آن را معمار سدفکار مهمت آقا که هم معمار و هم استاد مروارید بود، سپرد. مهمت آقا از همان اول می‌دانست که کار او با دو غول مهم مانند سلیمانیه و ایاصوفیه رقابت خواهد کرد. این رقابت شیرین در مسجد آبی پدیدار شد، جایی که هنر و نشاط در هر نقطه به چشم می‌خورد.

مخالفت مردم با ساخت مسجد

می‌دانیم که در اوایل قرن هفدهم، زمانی که این مجموعه ساخته شد، قدرت اقتصادی امپراتوری عثمانی کاهش یافت، زمین لرزه رخ داد و شورش‌ها در آناتولی آغاز شد. می‌توانید تصور کنید که چنین ساختمان بزرگی در چنین دوره دردناکی چقدر برای دولت هزینه داشته است. علاوه بر این، مسجد سلطان نت با پول موجود در خزانه دولت ساخته شد، نه از غنایم جنگی. همین خشم عمومی را بیش از پیش کرد.

در آخر بخش‌های مسجد، آراستا و عمارت سلطانی این بنا که بین سال‌های 1590 تا 1617 ساخته شده بود، با مراسمی افتتاح شد. این درحالی بود که ساخت سازه‌های دیگر تا سال 1920 ادامه یافت. در شایعه‌ای آمده است که خود سلطان در روز پایه گذاری با انداختن سنگ بر دامن خود به کارگران کمک کرده است. هنگامی که احمد اول در 27 سالگی در سال 1617 درگذشت، مقبره او در همین مسجد سلطان احمد استانبول ساخته و در اینجا به خاک سپرده شد.

بخوانید: مسجد زیرک استانبول

داشتن 6 مناره بی احترامی به کعبه بود

مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد کبود اما جنبه هیجان انگیزی دیگری نیز دارد. در طول تاریخ، ایاصوفیه می‌خواست از معبد سلیمان در اورشلیم پیشی بگیرد و سلیمانیه می‌خواست از ایاصوفیه پیشی بگیرد. در پایان این مسابقه تصمیم بر این شد که مسجد آبی برای بی‌احترامی بیش از حد به اجدادش فقط از ایاصوفیه فراتر رود و این مسجد با 6 مناره ساخته شد که نمونه دیگری مانند آن در امپراتوری عثمانی نخواهد بود. اما این 6 مناره هم شکوه زیادی به آن بخشیده و هم باعث درگیری‌هایی شده است.

در آخر، این وضعیت که بی احترامی به مسجد کعبه که در آن زمان دارای 6 مناره بود، با افزودن هفتمین مناره توسط سلطان احمد اول به مسجد کعبه پایان یافت.

بر اساس شایعه‌ای دیگر، احمد اول می‌خواست مناره‎های مسجد را از طلا بسازد. با این حال، از آنجایی که این تصمیم از بودجه دولت فراتر می‌رفت، معمار صدفکار مهمت آقا وانمود کرد که کلمه “طلا” را “شش” می‌داند و مسجد را با 6 مناره ساخت تا به مشکلات احتمالی پایان دهد. این بود فراز و نشیب‌های ساخت مسجد سلطان احمد استانبول. 

بخوانید: چگونه استانبول کارت بگیرم؟ چند راهکار برای خرید و شارژ

مراحل ساخت مسجد آبی

۱۶۰۹: ساخت مسجد آبی تحت نظر سلطان احمد اول در سال ۱۶۰۹، بر روی زمینی که پیشتر محل هیپودروم بوده و نماد قدرت عثمانی محسوب می‌شد، آغاز شد. نخستین گام، قرار دادن پایه‌ها بود که کاری حیاتی محسوب می‌شد و شامل حفاری سایت و قرار دادن بلوک‌های عظیم سنگی بود. این فرآیند اطمینان از پایه‌ای مستحکم برای ساختار بلند مسجد را فراهم می‌کرد.

۱۶۱۰-۱۶۱۲: با پایه‌های محکم در جای خود، ساخت دیوارها و داخلی‌ها آغاز شد. ترکیبی از آجر و سنگ به همراه تیرهای چوبی برای تقویت بیشتر استفاده شد. دیوارها به تدریج بالا رفتند و فضای بزرگ مسجد شکل گرفت.

۱۶۱۳-۱۶۱۴: ساخت گنبد مرکزی مسجد سلطان احمد استانبول، یک شاهکار مهندسی عثمانی، در این دوره آغاز شد. یک سیستم پیچیده از دنده‌های چوبی به دقت ساخته شد و اسکلت گنبد را تشکیل داد. این ساختار پیچیده سپس با سرب پوشانده شد تا ضد آب و مقاوم باشد. همزمان، شش مناره، ویژگی منحصر به فرد در میان مساجد عثمانی، شروع به شکل‌گیری کرد. این برج‌های باریک که به سوی آسمان بلند می‌شوند، با دقت ساخته شدند تا تعداد مناره‌ها با مسجد پیامبر در مکه برابر باشد.

۱۶۱۵-۱۶۱۶: با تکمیل عمده ساختار اصلی، تمرکز به داخلی‌ها تغییر یافت. بیش از ۲۰،۰۰۰ کاشی ایزنیک بی‌نظیر، دست‌نقاشی شده با طرح‌های گلدار پیچیده و خطاطی، به دقت نصب شدند. این کاشی‌ها که از کارگاه‌های معروف سفالگری ایزنیک تهیه شده بودند، فرشی خیره‌کننده از رنگ‌های آبی، سبز، و فیروزه‌ای را ایجاد کردند.

۱۶۱۷: در سال ۱۶۱۷، مسجد آبی برای اولین بار به عموم مردم نمایش داده شد و لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در تاریخ امپراتوری عثمانی را رقم زد. شکوه و ویژگی‌های نوآورانه معماری مسجد، به عنوان نمادی از قدرت پایدار و شکوفایی فرهنگی امپراتوری به شمار می‌رفت.

بخوانید: مسجد نور عثمانیه استانبول

درون مسجد آبی چه چیزهایی وجود دارد؟

مسجد سلطان احمد استانبول

کاشی‌های ایزنیک در مسجد آبی

  • این مسجد به خاطر کاشی‌های ایزنیک خود معروف است که دیوارها، ستون‌ها، و گنبدها را تزئین می‌کنند. این کاشی‌های دست‌نقاشی دارای الگوهای گلدار پیچیده، طرح‌های هندسی، و خطاطی هستند.

گنبد بزرگ در مسجد آبی

  • مسجد آبی دارای یک گنبد مرکزی است که بالاتر از سالن نماز قرار گرفته است. این گنبد توسط چهار ستون بزرگ حمایت می‌شود و با طرح‌های هندسی پیچیده و خطاطی تزئین شده است.

منبر در مسجد سلطان احمد استانبول

  • منبر جایگاهی است که امام از آن خطبه‌ها را ایراد می‌کند. به خطاطی دقیق روی سطح آن و هنرمندی زیبای آن توجه کنید. این منبر نماد مهمی از هدف مذهبی مسجد است.

محراب در مسجد آبی

  • محراب، شیاری زیبا در دیوار است که جهت قبله را نشان می‌دهد و نقطه کانونی برای مسلمانان در زمان نماز است. محراب درون مسجد آبی دارای کار کاشی پیچیده، خطاطی، و جزئیات تزئینی است.

کیوسک سلطنتی در مسجد آبی

  • کیوسک سلطنتی مسجد شامل یک سکو، یک لژ، و دو اتاق خلوت است. همچنین دارای محراب خودش است که شامل یک گل رز جید و تزئینات طلایی است. کیوسک در گوشه جنوب شرقی مسجد قرار دارد.

سالن نماز در مسجد آبی

  • سالن نماز وسیع درون مسجد دارای چندین گنبد بزرگ و نیمه‌گنبد است که حس عمق و شکوه را درون این بنا ایجاد می‌کنند. بین گنبدها قدم بزنید و هماهنگی نور، فضا، و طراحی را در میان گنبدها تحسین کنید.

پنجره‌های شیشه‌ای رنگی در مسجد آبی

  • داخل مسجد با پنجره‌های شیشه‌ای رنگی تزئین شده است که نور نرم و رنگارنگ را به فضا وارد می‌کند. این منظره در ساعات اولیه طلایی روز، دیدنی است. این پنجره‌ها زیبایی بصری مسجد را افزایش می‌دهند.

خطاطی در مسجد سلطان احمد استانبول

  • تقریبا تمام دیوارها، قوس‌ها، و گنبدهای مسجد آبی با خطوط پیچیده، آیات قرآن، و سایر نوشته‌های اسلامی پوشیده شده‌اند. شما همچنین می‌توانید نمونه‌های دیگری از خطاطی عربی زیبا را در سراسر داخلی‌های آن بیابید.

حیاط در مسجد آبی

  • به بیرون قدم بزنید و از قدم زدن در حیاط وسیع اطراف مسجد آبی لذت ببرید. لحظه‌ای را برای تحسین گنبدهای زیبا و مناره‌ها صرف کنید و در شکوه کلی این بنا از بیرون غرق شوید.

بخوانید: جاهای تاریخی استانبول: از قصرهای عثمانی تا حمام‌های باستانی، سفری در زمان!

ویژگی های معماری مسجد سلطان احمد استانبول

این بنا بین سال‌های 1590 تا 1617 تکمیل شد، شامل مسجد، غرفه سلطان (امروزه به عنوان موزه فرش استفاده می‌شود)، مدرسه سیبیان، مدرسه، ارسطا، بیمارستان، ایمارت (امروزه به عنوان ریاست دانشگاه مرمره استفاده می‌شود)، مهمانسرا و مقبره که چشم نوازترین و مهمترین قسمت مجموعه مسجد است.

از دیگر ویژگی‌های مسجد سلطان احمد استانبول، دیوارهای و پنجربه‌های آن است. در واقع، دیواری که با پنجره‌ها و هشت در احاطه شده و در جلو و در طرفین آن صحن‌های بزرگی دارد. 

همچنین یک زنجیر آهنی بالای ورودی حیاط که در نمای غربی آویزان است. فقط سلطان می‌توانست سوار بر اسب وارد صحن مسجد شود. او هم به خاطر زنجیر مجبور می‌شد با سر خمیده عبور کند. وجود این زنجیر و این سیستم گویای این است که حتی سلطان باید به مسجد احترام بگذارد و هنگام ورود باید خود را مرتب کند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مسجد دارای 6 مناره است که دو مناره در جلو و چهار مناره در چهار گوشه آن قرار دارند. چهار مناره دارای سه بالکن و دو مناره دارای دو بالکن هستند. دلیل این که این کار به این شکل انجام می‌شود این است که احمد اول شانزدهمین سلطان است.

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

معماری داخلی مسجد کبود چگونه است؟

مسجد آبی

فضای داخلی مسجد سلطان احمد استانبول، شامل حیاط داخلی مربع و مرمر با فواره، مشتمل بر 26 ستون و 30 گنبد و پلان مربع با گنبد اصلی به قطر 24 متر و ارتفاع 43 متر است. به اضافه‌ی چهار پای فیل که هر کدام پنج متر قطر دارند، گنبد اصلی را حمل می‌کنند. در مجموع 260 پنجره در 5 ردیف در گنبد اصلی و نیم گنبد، نوری را بر خلاف هر مسجد دیگری به فضا می‌بخشد. 

در چنین سازه‌های باشکوهی به تیرگی و نور روشنی که به آرامی وارد می‌شود توجه زیادی شده و بسیار سرزنده و رنگارنگ به نظر می‌رسد. لوسترهای عظیمی نزدیک به جایی که چراغ‌های نفتی بودند آویزان هستند و حالا لامپ‌ها حال و هوای متفاوتی به فضا می‌بخشند.

سه در وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها وارد مسجد شوید، اما ورودی اصلی از طریق درب روی هیپودروم است. وقتی از دروازه هیپودروم وارد می‌شوید، بلافاصله محراب مرمری و منبر کنار آن را می‌بینید. در این بخش می‌بینید که چگونه مهمت آقا، شاگرد معمار سینان، معماری خود را به زیبایی با نقاشی خود ترکیب کرده است. فراموش نکنید که حکاکی‌های روی منبر را از نزدیک بررسی کنید. بالکن‌هایی که در طرف دیگر نمایان می‌شود، لژهای سلاطین است.

بخوانید: پارک گیاهشناسی استانبول

مسجد آبی به کجای آن نسبت داده شده است؟

از هر دری که وارد مسجد می‌شوید، منظره‌ای کاشی‌کاری شده، آراسته و رنگارنگ به استقبال شما می‌آید. این مکان مانند یک گالری کاشی است، زیرا بیش از 21000 کاشی ایزنیک در داخل آن وجود دارد. روی تمام دیوارها، تابلوهای کاشی به رنگ‌های آبی، سبز، فیروزه‌ای و قرمز وجود دارد که عمدتاً با نقوش گیاهی ساخته شده‌اند. رنگ‌های این کاشی‌ها با نور ساطع شده از پنجره‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، بیشتر نمایان می‌شود. تصویر زیبا که هیچ وقت فراموش نخواهید کرد. 

شاید شنیده باشید که مسجد کبود را در بین گردشگران «مسجد آبی» می‌نامند. حتی در دنیای غرب به این شکل به مسجد کبود می‌گویند. دلیل این امر ظاهر داخلی در رنگ‌های آبی است که توسط کاشی‌هایی که ذکر کردیم، ایجاد شده است.

بخوانید: کلیسای سنت جورج استانبول

چه زیارتگاه هایی در داخل مسجد سلطان احمد استانبول هستند؟

مسجد سلطان احمد

در مجموع 36 تابوت در مقبره مسجد کبود وجود دارد. به ویژه احمد اول، که مسجد را ساخت، همسرش کوسم سلطان، پسرشان دوم. عثمان (عثمان جوان)، چهارم. قبرهای مورات و فرزندانش نیز وجود دارد. بد نیست بدانید که پشت مقبره muvakkithane، محل اندازه‌گیری اوقات نماز است که در ایاصوفیه نیز نظیر آن وجود دارد.

بخوانید: چه کارهایی را در محله سلطان احمد استانبول باید انجام داد؟

حقایق جالب درباره مسجد سلطان احمد استانبول

نامگذاری به افتخار سلطان احمد اول

مسجد آبی نام رسمی این بنای تاریخی نیست. این مسجد در اصل مسجد سلطان احمد نام دارد، نامگذاری شده به افتخار احمد اول، سلطان امپراتوری عثمانی از سال ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۷. وی در سال ۱۶۰۹ دستور ساخت آن را صادر کرد، بنابراین نام مسجد سلطان احمد به آن اختصاص یافت. مقبره او در طرف شمالی مسجد، رو به پارک سلطان‌احمد قرار دارد.

ساخته شده برای تفوق بر دیگر شاهکار معماری

هدف سلطان احمد، برتری بر عظمت حکیمه صوفیه بود که منجر به مقیاس بزرگ و جزئیات پیچیده مسجد شد. وی خواست تا تقوای خود را به نمایش بگذارد و این امر را منعکس‌کننده اجداد عثمانی خود دانست. او به طور فعال در ساخت و نظارت بر ساخت مسجد شرکت کرد، حتی در اولین روز به عنوان یک کارگر کار کرد. گفته می‌شود هزینه ساخت آن بیش از ۱۸۰ میلیون اکچه بوده است.

بخوانید: جاهای دیدنی استانبول؛ مثل محلى ها همه جا را بشناسید

بازسازی با یک تصمیم جنجالی

در سن ۱۹ سالگی، سلطان احمد اول ساخت مسجد را آغاز کرد و این امر باعث انتقاد علمای عثمانی و مردم شد. برخلاف سلاطین پیشین که از غنایم جنگی برای ساخت مساجد استفاده می‌کردند، سلطان احمد به دلیل شکست‌های نظامی در برابر امپراتوری هابسبورگ و پرس، از منابع خزانه استفاده کرد. ساخت و ساز در سال ۱۶۰۹ بر روی زمین‌های کاخ بیزانسی سابق آغاز شد، به گونه‌ای نمادین رو به حکیمه صوفیه و هیپودروم قرار گرفت.

کاشی‌های آبی ایزنیک به آن نام نمادین داده‌اند

مسجد میزبان حدود ۲۰,۰۰۰ کاشی دست‌ساز آبی-فیروزه‌ای ایزنیک است که به همراه سطوح بالایی رنگ‌آمیزی شده با آبی، داخلی فریبنده‌ای ایجاد کرده‌اند. واژه «ایزنیک» از نام منطقه‌ای محبوب در دوران حکومت عثمانی گرفته شده است. به دلیل غالب بودن رنگ آبی در کاشی‌ها، به این مسجد لقب «مسجد آبی» داده شده است. این کاشی‌ها الگوهای گلی پیچیده‌ای مانند طرح‌های لاله، درختان سرو، گل‌های رز و میوه‌ها را به نمایش می‌گذارند که تصاویری از بهشتی سرسبز را تداعی می‌کنند.

مسجد سلطان احمد استانبول

ساخته شده در یک مکان تاریخی

مسجد بر روی ویرانه‌های کاخ بزرگ قسطنطنیه، واقع در میدان کنونی سلطان‌احمد، بنا شده است. این مکان که ابتدا هیپودروم نام داشت، یک استادیوم بزرگ برای مسابقات ارابه‌رانی بود. برخی از آثار تاریخی این مکان همچنان در میدان ایستاده‌اند. مسجد در همسایگی حکیمه صوفیه قرار دارد و نمایی نمادین ایجاد می‌کند که تلفیقی از سبک‌های معماری بیزانسی و عثمانی را نمادین می‌سازد.

گواهی پایدار بر معماری عثمانی

مسجد آبی با شش مناره نمادین خود، نمونه‌ای کلاسیک از معماری عثمانی در استانبول را به نمایش می‌گذارد. در داخل، ۲۰,۰۰۰ کاشی ایزنیک سقف بلند را می‌پوشانند و الگوهای گلی پیچیده‌ای را به تصویر می‌کشند. داخلی مسجد با ۲۶۰ پنجره روشن می‌شود که زمانی با شیشه‌های رنگی قرن ۱۷ زینت یافته بودند، اما اکنون با نمونه‌هایی جایگزین شده‌اند. همچنین، این مسجد دارای یک گنبد بزرگ و هشت گنبد کوچکتر است که مکانی بصری خیره‌کننده برای عبادت ایجاد می‌کند.

بخوانید: مراکز خرید استانبول؛ در استانبول چه بخریم و از کجا بخریم؟

داستان منحصر به فرد مناره‌ها

در دوران حکومت عثمانی، اکثر مساجد دارای یک، دو، یا چهار مناره بودند. بنابراین، وجود شش مناره در مسجد آبی، نگرانی‌هایی را برانگیخت، به ویژه از آنجا که مسجد الحرام در مکه تنها مسجدی بود که دارای همین تعداد مناره بود. همچنین بر این باورند که سلطان در ابتدا خواستار مناره‌هایی از طلا بود، اما به دلیل محدودیت‌های بودجه، معمار سدفکار محمد آغا اقدام به ساخت شش مناره معمولی کرد، و گفته شده که او به دلیل مشکلات شنوایی، اشتباه شنیده بود.

تنها یک مسجد نبود

تنها یک مسجد نبود مسجد سلطان احمد بیش از یک مکان عبادت بود؛ یک مجموعه با کاربردهای اجتماعی مختلف بود. علاوه بر عملکرد مذهبی، این مجموعه شامل یک مدرسه، بیمارستان، ایمارت (آشپزخانه عمومی)، مدرسه ابتدایی، بازار، و آرامگاه خانواده سلطنتی بود. یک اتاق به نام “مووکیت‌هانه” برای ستاره‌شناسان جهت محاسبه اوقات شرعی اختصاص یافته بود. متأسفانه، بسیاری از این ساختمان‌ها در قرن نوزدهم تخریب شدند.

یک اثر تاریخی تحت حمایت یونسکو

یک اثر تاریخی تحت حمایت یونسکو در سال ۱۹۸۵، یونسکو مناطق تاریخی استانبول را به فهرست میراث جهانی خود اضافه کرد. واقع شده در شبه‌جزیره‌ای احاطه شده توسط دریای مرمره، بسفر، و خلیج طلایی، این مناطق شامل شاهکارهایی مانند مسجد آبی و کاخ توپکاپی می‌شوند. این بناها به خاطر اهمیت تاریخی‌شان شناخته شده‌اند و به میراث فرهنگی غنی استانبول می‌افزایند.

اگر هنگام گشت و گذار در سلطان احمد گرسنه شوید

Sultan Ahmad meatball restaurant

به احتمال زیاد گشت و گذار در مسجد سلطان احمد استانبول گرسنه خواهید شد، پس این رستوران‌ها را در برنامه خود بگذارید:

رستوران کوفته سلطان احمد

حالا به هر کجا که در استانبول نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مغازه‌های زنجیره‌ای کوفته فروشی با همین نام باز شده است. اما مکان واقعی سلطان احمد کوفتسیسی در سلطان احمد است. پس تا زمانی که اینجا هستید، کوفته‌هایی اصل و سنتی ترکی را امتحان کنید و از طعم لذیذ آن‌ها لذت ببرید. 

البته مثل خود سلطان احمد، کوفته فروشی هم شلوغ است، ولی ارزش در صف ماندن و منتظر شدن را دارد. از سه گانه کوفته، پیاز و عایران به راحتی عبور نکنید.

آدرس: Alemdar, Divan Yolu Cd. No:12, 34110 Fatih

تلفن: (0212) 513 64 68

بخوانید: بهترین کوفته کبابی در استانبول؛ غذای خوشمزه و محبوب ترکیه!

گوشه سلطان یا Sultan Köşesi

Sultan Köşesi

جایی در بافت تاریخی محله سلطان احمد و اطراف مسجد آبی استانبول وجود دارد که به آشپزی خانگی معروف است. در مدتی که در سلطان احمد هستید، اگر غذایی خانگی و سالم می‌خواهید، گزینه‌هایی مانند کوفته، کباب و پیتا نیز در این رستوران برای شما وجود دارد که خستگی را از تنتان بیرون می‌کنند. 

آدرس: Sultan Ahmet, Küçük Ayasofya Cd. No:6, 34122 Fatih  

تلفن: (0212) 516 66 06

بخوانید: غذاهای محلی استانبول

رستوران رامی در نزدیکی مسجد سلطان احمد استانبول

اگر تور سلطان احمد گردی شما در شب به پایان می‌رسد، می‌توانید رستوران رامی را حسن ختام آن انتخاب کنید. این رستوران در گذشته خانه هنرمند رامی اولور بوده، سپس به رستورانی تبدیل شده است که می‌توانید در آن غذاهای عثمانی مانند کباب کاغذی و خورش قصری را بچشید. همچنین منظره‌ای باشکوه از مسجد آبی نورانی از تراس خود به نمایش می‌گذارد که لذت غذاخوردن را برای شما دوچندان خواهد کرد. 

آدرس: Sultanahmet, Utangaç Sk. No:6, 3412

تلفن: (0212) 517 65 93

مکان‌های دیدنی اطراف مسجد سلطان احمد استانبول

Basilica Cistern

وقتی به شبه جزیره تاریخی و دیدن مسجد سلطان احمد استانبول می‌آیید، حتماً باید از این مکان‌ها دیدن کنید:

  • کاخ توپکاپی: مرکز امپراتوری عثمانی
  • Basilica Cistern:  این مکان را از دست ندهید!
  • ایاصوفیه: یکی از چشمگیرترین سازه‌های جهان
  • بازار بزرگ: چه چیزی بخریم، از کجا بخریم، چه چیزی را ببینیم، این بازار بی نظیر است. 

چگونه به مسجد سلطان احمد استانبول برویم؟

مسجد آبی استانبول در شبه جزیره تاریخی و در محدوده منطقه فاتح واقع شده است. راحت‌ترین دسترسی به مسجد آبی با خط تراموا Bağcılar-Kabataş است، زیرا ایستگاه آن درست روبروی مسجد است.

برای کسانی که از جهت مخالف می‌آیند، کشتی‌های Eminönü یا Marmaray وجود دارد که از کادیکوی یا اسکودار حرکت می‌کنند. وقتی از کشتی پیاده شدید، می‌توانید از ایستگاه تراموا در امینونو به خط Bağcılar-Kabataş بروید. 

سپس در ایستگاه Sirkeci از Marmaray پیاده ‌شوید، از آنجا می‌توانید از خط تراموا مانند بالا استفاده کنید یا می‌توانید با یک پیاده‌روی کوتاه در جاده‌ای که به دنبال Gülhane از Sirkeci می‌آید به میدان سلطان احمد برسید.

اگر با وسیله نقلیه شخصی خود می‌روید باید اشاره کنیم که خیابان‌های اطراف مسجد سلطان احمد استانبول به روی ترافیک بسته است. می‌توانید پارکینگ نزدیک به کاخ توپکاپی، پارکینگ موازی با هتل فور سیزنز یا پارکینگ‌های اطراف دبیرستان‌های اطراف را انتخاب کنید.

بخوانید: آشنایی با بهترین مناطق استانبول-ایرانی ها به کدام منطقه علاقه دارند؟

زمان بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول چه موقعی است؟

مسجد آبی

مسجد آبی استانبول با تاریخ درخشان، اهمیت فرهنگی و مذهبی، هیبت و زیبایی چشمگیر، یکی از محبوب ترین جاذبه های استانبول و حتی ترکیه  است. این مسجد برای توریست ها قابل بازدید است، اما مهم است که بدانید که هنوز یک مسجد فعال بوده و در هنگام نماز مسلمانان به روی گردشگران بسته می‌شود. به طور کلی، ساعات کاری روزانه مسجد از ساعت 9 صبح تا حدود یک ساعت قبل از غروب هر روز است، به استثنای مدت زمان 90 دقیقه هر وقت نماز و دو ساعت در نماز ظهر جمعه.

طبیعتاً به بازدیدکنندگان مسجد – و به طور کلی هر مسجدی – توصیه می‌شود که با احترام رفتار کنند و لباس‌های مناسب بپوشند که شانه‌ها، دست‌ها و پاها را می‌پوشاند، در حالی که زنان نیز طبق سنت مسلمانان موظف به پوشاندن موی سر هستند. با این حال، هرکسی که لباس مناسب ندارد نگران نباشد، زیرا شال و لباس های مناسب جلوی درب مسجد به مهمانان ارائه می شود.

بخوانید: اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول؛ همراهان همه‌فن‌حریف‌ سفر!

هزینه بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول چقدر است؟

خوشبختانه برای مهمانان، مسجد آبی استانبول هیچ هزینه‌ای برای ورودی دریافت نمی‌کند. بازدید از آن برای همه رایگان است. این مکان برای بازدید و راز و نیاز با خدا مورد احترام است نه به عنوان گالری، موزه یا مکان توریستی هم استفاده می‌‍شود.

نکات و راهنمای بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول

  • کفش‌های خود را در بیاورید: از آنجا که مسجد آبی مسجدی فعال است که هم پذیرای نمازگزاران و هم بازدیدکنندگان است، قبل از ورود به فضای مقدس، حتماً کفش‌های خود را درآورید. می‌توانید کفش‌هایتان را در ورودی بگذارید یا آنها را درون کیسه پلاستیکی حمل کنید.
  • پیروی از کد لباس: هنگام بازدید از مسجد آبی، لباس‌هایی بپوشید که شانه‌ها و زانوهای شما را بپوشاند. هر دو جنس مرد و زن باید به این قانون لباس عمل کنند. زنان همچنین باید سر خود را بپوشانند.
  • سکوت را حفظ کنید: اگرچه مسجد همیشه مملو از گردشگران و نمازگزاران است، نباید صدای بلندی ایجاد کنید یا در حیاط‌های آن بدوید. از استفاده از تلفن‌های همراه در داخل آن خودداری کنید و آرامش فضای مقدس را حفظ کنید.
  • از عکاسی با فلاش خودداری کنید: لطفاً تجهیزات عکاسی تجاری مانند سه‌پایه‌ها و فلاش‌ها را به داخل مسجد آبی نیاورید. عکاسی با فلاش ممکن است دیگر بازدیدکنندگان را مزاحمت کند. همچنین، هرگز از افرادی که در داخل مسجد نماز می‌خوانند، عکس نگیرید.
  • از لمس بنا خودداری کنید: به دیوارها تکیه ندهید، زیرا ممکن است کاشی‌کاری‌های پیچیده با طرح‌های گلدار و خطاطی آسیب ببینند یا فرسوده شوند. غذا یا نوشیدنی‌های بیرونی را به داخل مسجد نیاورید و چیزی را درون دیوارهای آن ریخته نکنید.
  • زودتر برسید یا دیرتر بمانید: با توجه به اینکه مسجد آبی به عنوان یک شاهکار معماری در استانبول، طی سال پذیرای تعداد زیادی بازدیدکننده است، برای لذت بردن از جمعیت کمتر، باید صبح زود یا نزدیک به غروب برسید.
  • زمان‌های نماز را بررسی کنید: بازدیدکنندگان در زمان‌های نماز و نماز ظهر روز جمعه اجازه ورود به مسجد را ندارند. بازدید خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که نیازی به انتظار طولانی در خارج از مسجد نداشته باشید.

بهترین هتل استانبول را در نزدیکی سلطان احمد با سه کلیک رزرو کنید.

حرف آخر

مسجد سلطان احمد استانبول یکی از زیباترین جاذبه‌های این شهر است. شکوه و عظمتی که فقط و فقط با از نزدیک دیدن می‌توان لمس کرد. خیلی از گردشگران خارجی از این مسجد بازدید می‌کنندف توصیه ما هم به شما این است که برای ساعاتی در روز هم که شده به این مسجد سر بزنید. 

سوالات متداول

ورودی مسجد آبی 2023 چقدر است؟

از آنجایی که مسجد همیشه برای عبادت باز است، ورود رایگان است.

مسجد کبود تا چه ساعتی باز است؟

شما می‌توانید 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از مسجد کبود دیدن کنید.

معمار مسجد کبود کیست؟

این بنا بین سالهای 1609 و 1616 توسط مهمت آقا از مدرسه معمار سینان ساخته شد، اولین نامی که وقتی صحبت از معماری عثمانی به میان می‌آید.

چه چیزهایی را باید در سلطان احمد دید؟

بدون بازدید از مسجد کبود و دیدن دیگر زیبایی‌های تاریخی میدان سلطان احمد عبور نکنید. کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا، ستون مار، پارک گلخانه و موزه باستان شناسی نیز مکان‌های مهمی برای بازدید در این منطقه از استانبول هستند.

نظرات کاربران