مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول؛ یادگاری از چهاردهمین سلطان عثمانی!

مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول، یکی از شناخته شده ترین مکان های استانبول یا بهتر بگوییم ترکیه است. مسجد آبی یکی از شگفتی های این کشور و یک مکان تاریخی با اهمیت است که بازدیدکنندگان هرگز نباید از آن چشم پوشی کنند. استانبول با آن آب و هوای بی نظیر کنار دریا، یک جاذبه توریستی پربار برای عکس‌ها است اما به مراتب بیشتر از عکس‌های ساده و جذاب برای اینستاگرام است. در میان جاذبه های تاریخی کشوری پر جنب و جوش که در آن دو قاره بزرگ با هم برخورد می‌کنند، مسجد آبی که ریشه در تاریخ ترکیه دارد با معماری باشکوه و خیره‌کننده اش، گردشگران را مجذوب خود می کند.

شاید علت محبوبیت بلیط هواپیما تهران استانبول، همین مسجد آبی باشد!

درباره مسجد آبی استانبول

مسجد آبی به عنوان آخرین مسجد بزرگ باقی مانده از دوره کلاسیک در نظر گرفته می شود که نشان دهنده تلفیقی زیبا از دو زیبایی شناسی مذهبی یعنی سبک مسیحی بیزانسی در هم تنیده با عناصر معماری سنتی اسلامی است. این بنای حیرت‌انگیز یکی از بهترین نمادهای معماری و خوشنویسی اسلامی است که در آن طرح‌ها و آثار هنری مسلمانان جهان قدیم به‌طور بی‌نقصی دست نخورده باقی می‌ماند تا همگان آن را ببینند. جالب توجه است که بخشی از کاخ بزرگ قسطنطنیه به منظور قرار دادن این بنای عظیم تخریب شد.

مسجد آبی استانبول که با نام‌های «سلطان احمد کامی» و «مسجد سلطان احمد» نیز شناخته می‌شود، به نام سلطانی که دستور ساخت آن را صادر کرد، نامگذاری شده است. این بنا به خاطر پنج گنبد اصلی، هشت گنبد کوچک، و شش مناره‌اش شهرت دارد، زیرساخت‌های آن کاملاً منحصربه‌فرد بوده و شبیه هیچ‌کدام از مسجدهای دیگر نیست. در واقع، این یکی از تنها سه مسجدی است که در کشور دارای این تعداد مناره است، می‌توان گفت مسجد آبی به همان اندازه که لنز دوربین را جذب می‌کند، دیدنی است.

مسجد آبی چه زمانی ساخته شد؟

مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول بین سال‌های 1609 تا 1616 توسط معمار صدفکار مهمت آقا ساخته شد. پس از جنگ پانزده ساله که بین امپراتوری عثمانی و سلطنت هاپسبورگ رخ داد، سلطان احمد اول احساس کرد که باید اعتماد مردم خود را به امپراتوری جلب کند، اعتمادی که در طول دوران پرتلاطم به طرز محسوسی کاهش یافته بود. بنابراین او با طرح ایده هایی برای جلب اعتماد عمومی، تقویت روحیه و تقویت مجدد اقتدار خود، تصمیم گرفت مسجد آبی را برای تکمیل مسجد ایا صوفیه، به عنوان یک منظره قدرت امپراتوری بسازد. قصد او این بود که با طراحی جدید خود از عظمت ایاصوفیه پیشی بگیرد، که شامل چهار ستون پای فیل و یک گنبد مرکزی بزرگ به قطر 23.5 متر و ارتفاع 43 متر با گنبد بود. ساختاری تمام و کمال را ایجاد می کند که تقریباً مربع شکل بود.

تورهای خارجی و داخلی با قیمت مناسب

مسجد آبی استانبول بیش از 20000 کاشی و سرامیک دست ساز ایزنیک را به نمایش می گذارد. فضای داخلی و 260 پنجره باشکوه و زیبای آن با طرح هایی از گل رز، گل های لاله، نیلوفر و میخک و حیاطی که با جلوه ای بسیار دقیق و مجلل تزئین شده است، جای تعجب است که کل ملک در میان شگفتی های جهان به حساب نمی آید. در حالی که سلطان احمد اول در واقع به اهداف خود در ساختن یک ساختار اسلامی با عظمت و بی‌نظیر دست یافت، اما بدون هزینه نبود. او این پروژه گران قیمت را از طریق بودجه خزانه ساخت، گرچه هزینه زیادی داشت ولی او را به هدف خود رساند و اکنون این مسجد به عنوان یک شاهکار در استانبول مسافرانی را از سراسر جهان جذب می‌کند تا در شکوه شگفت‌انگیز آن غرق شوند.

جنجال تاریخی مسجد آبی!

همانطور که گفته شد، یکی از بارزترین ویژگی های مسجد آبی استانبول، شش مناره آن است. در حالی که بیشتر مساجد استانبول فقط دو یا چهار مناره دارند، و همین دلیل آن را به یکی از ساختمان‌های برجسته و عجیب شهر تبدیل کرده که بلافاصله چشم‌ها را به خود میدوزد. با این حال، افسانه ها می گویند که مجموع شش مناره در واقع یک سوء تفاهم بوده است. سلطان احمد اول دستور داد که مناره‌ها “altın” – به معنی مناره‌های “طلا” ساخته شوند.

بر اساس شایعات تاریخی، معمار مناره‌های «التی» (شش مناره) را شنیده است. ناگفته نماند که این اشتباه به ظاهر ساده، تأثیر زیادی بر بودجه و نمای نهایی بنا داشته است. در آن زمان، مسجد آبی و شش مناره با شکوه آن بحث‌هایی را به همراه داشت چرا که مسجد النبی در مکه تنها مسجد دیگری بود که شش مناره داشت، بنابراین سلطان دستور داد تا هفتمین مناره مسجدالنبی را در مکه بسازند.

یادتان نرود در زمانی که بلیط هواپیما استانبول را در دست دارید؛ مسجد آبی را هم ببینید!

زمان بازدید از مسجد چه موقعی است؟

مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول با تاریخ درخشان، اهمیت فرهنگی و مذهبی، هیبت و زیبایی چشمگیر، یکی از محبوب ترین جاذبه های استانبول و حتی ترکیه  است. این مسجد برای توریست ها قابل بازدید است، اما مهم است که بدانید که هنوز یک مسجد فعال بوده،= و در هنگام نماز مسلمانان به روی گردشگران بسته می شود. به طور کلی، ساعات کاری روزانه مسجد از ساعت 9 صبح تا حدود یک ساعت قبل از غروب هر روز است، به استثنای مدت زمان 90 دقیقه هر وقت نماز و دو ساعت در نماز ظهر جمعه.

طبیعتاً به بازدیدکنندگان مسجد – و به طور کلی هر مسجدی – توصیه می‌شود که با احترام رفتار کنند و لباس‌های مناسب بپوشند که شانه‌ها، دست‌ها و پاها را می‌پوشاند، در حالی که زنان نیز طبق سنت مسلمانان موظف به پوشاندن موی سر هستند. با این حال، هرکسی که لباس مناسب ندارد نگران نباشد، زیرا شال و لباس های مناسب جلوی درب مسجد به مهمانان ارائه می شود.

هزینه بازدید چقدر است؟

خوشبختانه برای مهمانان، مسجد آبی استانبول هیچ هزینه ای برای ورودی دریافت نمی کند. بازدید از آن برای همه رایگان است. این مکان برای بازدید و راز و نیاز با خدا مورد احترام است نه به عنوان گالری، موزه یا مکان توریستی هم استفاده میشود.

چگونه به مسجد آبی استانبول برویم؟

مسجد آبی استانبول

احتمالاً ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به مسجد آبی استانبول این است که با تراموا به سمت سلطان احمد بروید، از آنجا تا مسجد فقط دو دقیقه پیاده روی است. همچنین، بازدیدکنندگان می‌توانند با چند دقیقه پیاده روی از مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه را نیز بازدید کنند. توجه داشته باشید در زمان تعطیلات، صف های طولانی برای بازدید در انتظار شما خواهد بود.

چه جاذبه های دیگری در نزدیکی مسجد آبی استانبول وجود دارد؟

مسجد آبی و همتای مسحورکننده آن، ایاصوفیه با قرار گرفتن در شهر تاریخی و قدیمی استانبول، نزدیک به تعدادی از مکان‌های شگفت‌انگیز دیگر هستند که ارزش وقت و توجه بازدیدکنندگان را دارند. این مکان‌های فوق‌العاده برای بازدید عبارتند از کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا، بازار بزرگ و موزه باستان‌شناسی، که همگی برنامه سفر استانبول را تکمیل خواهند کرد. علاوه بر این، امکان بازدید از مقبره سلطان احمد اول نیز وجود دارد. مقبره ای زیبا با تزئینات پرآذین و مجموعه ای از کاشی های ایزنیک قرن هفدهمی، بسیار شبیه به خود مسجد. این مقبره که درست خارج از دیوار محوطه در شمال غربی مسجد آبی استانبول واقع شده است، بازدید از آن رایگان بوده و برای هر کسی که مجذوب داستان مسجد و همچنین تاریخ استانبول شود، بازدیدی خاطره انگیز خواهد شد.

در پایان

بازدید از جاذبه های تاریخی در سفر، شما را با تاریخ و فرهنگ مقصدی که به آن سفر کرده اید، آشناتر خواهد کرد. گاهی برای درک روح یک شهر و آنچه بر مردمان آن گذشته است، لازم است در عمق ابنیه قدیمی و تاریخی غرق شوید. تا به رمز و راز آنچه در سال های دور بر آن مکان گذشته، واقف گردید. شما در تور استانبول اینجا را فراموش نکنید!

نظرات کاربران